Mina JBL K2 är nu ute ur huset (sålda) APRIL APRIL !!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-02 20:21

oliver skrev:
hali skrev:Lite kul att ALLA gick på det, säger väll en hel del om JBL ;)

Inte alla väl? Det sprack ju direkt på att dom var sålda till Japan,där är man ju väldigt kräsen vad gäller hifi :) :D

Nä, dom skulle säkert kunna skeppas dit direkt eftersom JBL är mycket stora i Japan. Finns t.o.m. mycket kostsamma modeller som bara säljs där. Precis som att Tannoy fortfarande tillverkar Westminster för den marknaden.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-04-02 20:46

Haha, var det nån som gick på det ens?! Niklas byter väl från JBL dan efter Hin Onde tar skridskorna till jobbet ungefär... :D

Varvet

Inläggav Varvet » 2005-04-02 20:54

Jag har köpt mina JBL 4344 Mk2 i Japan. Affären gick bra och lådorna kom till mig i oskadat skick vilket är fantastiskt med tanke på den långa flygfrakten. Vad vore livet utan JBL.

Användarvisningsbild
oliver

Inläggav oliver » 2005-04-02 20:57

Varvet skrev:Jag har köpt mina JBL 4344 Mk2 i Japan. Affären gick bra och lådorna kom till mig i oskadat skick vilket är fantastiskt med tanke på den långa flygfrakten. Vad vore livet utan JBL.

Troligen fyllt av musik :wink:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-03 01:31

vad vore vårt intresse om det inte fanns musik !!
musiken e glädjen, akustik är hobbyn.
NN

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-03 01:52

NN skrev:SE HUR JAG LURAR ALLA KISSEKATTERNA, LÄS NEDAN...

Gick jag på det? Skulle inte tro det. Fast det kanske jag borde ha gjort. Det var ju trovärdigt, jag skulle ju definitivt ha sålt dem om de varit mina. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-03 10:55

"jag skulle ju definitivt ha sålt dem om de varit mina."

jasså 8O skulle du, det är en snygg möbel om du redan har
högtalare, tänkt dig ett stort hus, de skulle göra sig fina i farstun
eller i vedboden, man kan choppa upp dom..

förrförra året såldes ett begagnat par till japan från norge för
180 000, med ett trasigt bas element (en hund hade ätit upp).
så. igentligen borde väl också JAG sälja iväg dom 8O 8O

iof, dom finns fortfarande att köpa från JBL, byggs på beställning.
ganska coolt, dom ses som "the statement loudspeakers" av jbl
inte s9800, utan s9500 :D

Ingvar, välj 4 andra alternativ förutom K2 som är lika kapabel till
ljudtryck och har en någourlunda sjysst konstruktion / tonkurva
och faslinjäritet :wink: :wink:

OBS, du får inte välja Infinity Kappa 9 (som jag vet är några av dina favoriter).

8O 8O 8O 8O 8O 8O

(nu får jag snart stryk)

:cry:
NN

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-04-03 11:09

Dom hära skulle väl potentiellt kunna ersätta dina K2

Bild

Minst lika bra som Kappa9 också!

Snygga också!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-03 11:35

Schyssta doningar som bak-satelliter i en hemmabio. :)

/Peter

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-03 12:18

Huh, jag kommer drömma mardrömmar inatt :roll:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-03 22:08

Hehe David, är du hemma nu !!
aha, den gamla bilden !

Är det inte en Infinity det dära?

:?
NN

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-04-03 22:18

hehe...
dom där var roliga att titta på. Vissa element poppade lite, vissa mera, vissa inåt, vissa utåt. Ett sant mästerverk..
Du skulle ha sett dom som stod längre bak. Där hade dom satt trattar från nån silo som horn. Med en diameter på över 1m.. DIY på hög nivå.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-03 22:26

men vad derv dom allt med då? nått litet slutsteg eller flera?
såg du nått sådant?

8O
NN

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-03 22:36

NNord skrev:Ingvar, välj 4 andra alternativ förutom K2 som är lika kapabel till ljudtryck och har en någourlunda sjysst konstruktion / tonkurva och faslinjäritet :wink: :wink:

K2 är inte faslinjära, och man kan diskutera om de är frekvenslinjära också. Det beror ju på vilka krav man ställer. :?

Vad man kan säga är att de är imponerande frekvenslinjära - givet att de ju (för höga frekvenser) nyttjar kompressionshornsystem. Man kan också säga att de är maffiga att titta på, och att de är skapligt ljudtryckskapabla.

Deras bandbredd jämfört med storleken imponerar kanske inte lika mycket dock, och de flyttar inte några jättemängder luft vid ultralåga frekvenser heller - detta har den stora japanska verkningsgradsfixerade marknaden sett till, många K2 har ju gått just dit har jag förstått.

NN skrev:OBS, du får inte välja Infinity Kappa 9 (som jag vet är några av dina favoriter). 8O 8O 8O 8O 8O 8O (nu får jag snart stryk) :cry:

Ingen fara, jag väljer inte Kappa9. :wink:

Valet är väl i själva verket rätt givet, men jag antar att egna system inte räknas? Då blir det ju lite svårare...

De enda högtalare som jag skulle kunna leva med, köpbara på marknaden idag, är nog B&W 801, eller möjligen 800 signatur. Men på många sätt föredrar jag den något mindre färgande generationen av 801 - nämligen den sista som använde 12" bas, även om de förstås hade lite lägre ljudtryckskapacitet än dagens 801.

Det där med ljudtryckskapacitet är något jag är lite kluven över dock... Det är en komplicerad fråga innehållande hundratals aspekter och dimensioner, men den behandlas normalt som om det handlade om en enda fråga: Hur många dB?

Som jag ser det är begreppet "ljudtryckskapacitet" en gränsangivelse för nivån där ljudkvaliteten inte räcker längre (av distorsionsskäl vanligtvis). Men för att ljudtryckskapaciteten alls skall vara intressant att diskutera måste ju återgivningen vid nivåer under denna gräns vara tillfyllest. Det är ju rätt ointressant att något försämras över en viss gräns, om det inte var rätt ens under denna gräns.

Tyvärr känner jag inte till några högverkningsgradssystem överhuvudtaget som (i mina öron) uppfyller rimliga ljudkvalitetskrav, ens vid pytteljudtryck.

Min inställning är därför att ljudtrycksdiskussionen är överkurs, om man inte har styr på ljudkvaliteten vid låga ljudtryck först.

En högtalare som kan spela jättehögt, men som färgar vid alla nivåer är ju inte användbar överhuvudtaget. En som inte kan spela så jättestarkt, men låter bra vid rimligare nivåer är däremot användbar till allt, utom just att spela jättestarkt.

Frågan är dessutom hur starkt man behöver kunna spela?

Jag tycker att marginaler förvisso aldrig kan vara för stora, men skall en konstruktion optimeras tar jag ändå helst en titt på de STORA problemen först.

Man kan då se, att de stora problemen praktiskt aldrig (undantaget vissa riktiga junksystem) inkluderar problem med ljudtryckskapaciteten vid frekvenser över 300 Hz#. Registret över 300 Hz kan ha massor av problem som absolut måste åtgärdas för att ett system skall kunna användas med behållning, men ljudtrycksproblemen >300 Hz är sällan de som bör få högst prioritet.

Dessutom kan man konstatera att de inspelningar som man* alls vill spela starkt har det gemensamt att de är basrika, artikulerade och dynamiska. Ofta är de dessutom rumsliga och högupplösta i högre register.

Kontentan av det hela är att man kan fokusera ganska rejält på frekvensområdet under 300 Hz om man har extra stort ljudtrycksbegär.

Man kan dessutom, om man är intresserad av att inte utveckla tinnitus, fråga sig vad det är man är ute efter i sin ljudtryckshunger, egentligen?

En förmedling eller en upplevelse?

Min uppfattning är att de extrema ljudtrycken i sig nästan alltid är en avtagsväg från den högsta möjliga fideliteten (eftersom inga fonogram, praktiskt taget utan undantag, är gjorda för att avspelas på ljudtrycksnivåer över 110 dB, eller innehåller ljud som akustiskt var starkare än 110 dB). Kontentan av resonemanget är att det vid avspelning på extremnivåer är psykoakustikst rimligt att tonkurvejustera för att anpassa till den återgivningsavvikelse man redan valt att göra.

Efter tonkurvejusteringen (noolom: b1+2 & d=4 k är rimligt vid ljudtryck >120 dB) så är det uppenbart att man behöver extra resurser i basområdet primärt. Resurser av en helt annan dignitet än några normala hifi-högtalare erbjuder. Förmåga att spela >>120 dB över 2 kHz på lyssningsplats är däremot ungefär lika viktigt som att titta in i solen. Inte viktigt alls alltså, och till och med inte tillrådligt.

Att ha marginaler är som sagt inte fel (jag gör flera system som klarar >130 dB även över 2 kHz), men det är betydligt sundare och viktigare att arbeta med ljudkvaliteten vid nivåer under 120 dB, än att ignorera ljudkvalitet men kunna spela på hörselvidriga nivåer. Med dålig ljudkvalitet vill man ju ändå inte spela ens 80 dB...

Gör man en sista titt på frekvensområdet under 300 Hz, kan man fråga sig vad det är man vill uppnå med detta?

Min idé är att alltid försöka skapa en psykoakutiskt korrekt återgivning, en som hjärnan upplever som en sann koppling till platsen där originalhändelsen skedde. För att uppnå en sådan återgivning måste uppspelningen anpassas noga till förutsättningarna i rummet.

Den komplicerade sanningen är komplicerad, och inte enkel. Förenklingar är behagliga, men aldrig sanna.
"Ju mer eller fler (Konarea? Antal källor?) desto bättre", är en enkel tumregel, som därför inte är sann.
"Ju mindre (Påverkan av rummet?) desto bättre", är också en tumregel, och därför inte heller den riktigt sann.

Många tycks vara på väg åt att (med bassystemgeometrier eller digitala rumskorrigerare) skapa en lyssning som, i jakten på falska pseudoobjektiva idéal och abnorm (outnyttjningsbar) ljudtryckskapacitet, blir hörlurslik. Och ungefär lika lik en "öppning till framförd levande musik", som ett lik på bårhuset påminner om en levande människa (citat snott av Stravinsky :oops: ).

Vh, Ing. Öhman

*Man = jag. Bilstereovärlden presenterar dock rikligt med undantag från min tes, men det kan jag göra något åt. Det är deras problem. :wink:

#Många system har problem med svårartad lavindistorsion även över 300 Hz, men jag räknar ändå inte dessa distorsionsbeteenden till "de stora problemen", eftersom samma högtalare typiskt har mångfaldigt större problem vid lägre frekvenser, för att inte tala om klangliga problem och annat.

Alla potentiellt musikfördärvande fel som finns bör man ta itu med, men man kan ta de mindre problemen sist, eftersom de inte kommer att märkas ändå, innan man fixat "de stora problemen".

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-03 23:50

IngOehman skrev:Dessutom kan man konstatera att de inspelningar som man* alls vill spela starkt har det gemensamt att de är basrika, artikulerade och dynamiska. Ofta är de dessutom rumsliga och högupplösta i högre register.

Kontentan av det hela är att man kan fokusera ganska rejält på frekvensområdet under 300 Hz om man har extra stort ljudtrycksbegär.

Jag gjorde ett litet enkelt test med några låtar där jag delade upp dem vid 300hz och 2,7khz med 12db/okt LR filter i matlab (tror det var dessa värden iaf). Då kom jag fram till att på de låtarna var toppvärdena ungefär lika stora* i alla register (kollade bara värdet på det element som var störst i vektorn där alla samples låg). Nu vet jag iof inte om du vill spela högt med de låtarna, ( :) ) men om det är nåt som brukar gälla för bra inspelat musikmaterial så borde man väl ha ungefär lika stor max ljudtrycksförmåga över hela registret?

*en hade max i diskanten och en annan i mellanregistret o.s.v.

Har ju som sagt bara undersökt ett fåtal låtar så jag vet inte om det gäller för övrigt material...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-04 00:11

"Man kan dessutom, om man är intresserad av att inte utveckla tinnitus, fråga sig vad det är man är ute efter i sin ljudtryckshunger, egentligen?

En förmedling eller en upplevelse?

Min uppfattning är att de extrema ljudtrycken i sig nästan alltid är en avtagsväg från den högsta möjliga fideliteten ..."

Jag skulle säga att det är en upplevelse man är ute efter. Jag kom att tänka på att jag vid ett flertal tillfällen drivit min bilstereo i klippning när de spelat någon U2-låt på radion. Trots det fruktansvärda ljudet har jag inte velat skruva ned! På något sätt känns det sådana gånger som om man kan öka "mängden" av den känsla låten förmedlar med volymkontrollens hjälp.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-04 00:48

Norman!

Jag skrev:
iö skrev:En förmedling eller en upplevelse?

Min uppfattning är att de extrema ljudtrycken i sig nästan alltid är en avtagsväg från den högsta möjliga fideliteten (eftersom inga fonogram, praktiskt taget utan undantag, är gjorda för att avspelas på ljudtrycksnivåer över 110 dB, eller innehåller ljud som akustiskt var starkare än 110 dB). Kontentan av resonemanget är att det vid avspelning på extremnivåer är psykoakustikst rimligt att tonkurvejustera för att anpassa till den återgivningsavvikelse man redan valt att göra.

Efter tonkurvejusteringen (noolom: b1+2 & d=4 k är rimligt vid ljudtryck >120 dB) så är det uppenbart att man behöver extra resurser i basområdet primärt. Resurser av en helt annan dignitet än några normala hifi-högtalare erbjuder. Förmåga att spela >>120 dB över 2 kHz på lyssningsplats är däremot ungefär lika viktigt som att titta in i solen. Inte viktigt alls alltså, och till och med inte tillrådligt.

Detta skall tolkas som att de flesta inspelningar (exempelvis de du kolla på) INTE är rimliga att spela på ljudtycksnivåer ens i närheten av 110 dB. Om man inte är trött på sin hörsel vill säga...

Det skall också tolkas som att man för att meningsfullgöra spelning på högre nivå än vad som är rimligt med originalklangen bevarad, måste tillgripa eq, som kommer att öka kraven bas baskapaciteten, och det dramatiskt!

Vh, iö

PS. Vad som kan tilläggas är att om du tar en högtalare som finns på marknaden (vilken som helst praktiskt taget utan undantag) och kontrollerar vilka ljudtryck du kan skapa med den (kortvarigt, vi talar inte om att smälta några talspolar) så finner du att den förmår OERHÖRT mycker mindre vid låga än vid höga frekvenser. Trots att det "borde" vara tvärtom.

För normalspelande personers vidkommande spelar det inte så stor roll, ty de når inte de stora ljudtrycksnivåerna alls, men för den som verkligen vill spela > 120 dB har det betydlese, och man finner (alltid!) att det är basregistret som ligger efter. Inte sällan handlar det om 10 - 30 dB efter de högre frekvenserna. Då ignorerar jag förstås alla eventuella smalbandiga lavindistorsionseffekter med vilka kommersiellt tillgängliga högtalare brukar vara generöst berikade.
Registret 20 - 50 Hz är väsentligt svårare att skapa tillräckliga resurser för än högre frekvenser, i varje fall "i snitt" i olika oktaver, även om det förstås är mycket enklare att beskriva och hantera lågfrekvensen matematiskt, i varje fall när allt är förenklat till linjära system.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-04 01:18

IÖ: ok, nu går jag iof ifrån grundfrågan att spela vansinnigt högt... :) Får skylla på att jag är trött... Men har du uppfattningen att vid mer normala (höga) nivåer som skivan kan tänkas ha spelats in vid (110db(?)) så ställs det ungefär samma krav på maxljudtryck i diskanten som i basen hos de flesta skivor*?

*jag har ju bara kollat ett fåtal...

edit: hmm är nog för trött nu.. Du har ju kanske redan svarat: "Detta skall tolkas som att de flesta inspelningar (exempelvis de du kolla på) INTE är rimliga att spela på ljudtycksnivåer ens i närheten av 110 dB."

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-04 01:27

Om det gör det*, så var det nog inte trevligt att närvara vid inspelningen.
Och var det inte det, så avstår jag nog den ursprungstrogna återgivningen också. 8)

Natti-natti /iö

*Ligger samma nivåer i de tre frekvensbanden, samt förelåg 110 dB ljudtrycksnivå vid inspelningen.
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-04 10:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-04-04 09:55

IÖ:

Hur ligger man till, med fyra basreflexavstämda NHT 1259 och ett par LTS S2 med utbytta mittdomar på P21-LTS i detta avseende? Är det ett system som enligt din mening är rimligt balanserat vad det gäller ljudtrycksförmåga vid olika frekvenser?

mvh
Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-04 11:02

Ja.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi