Ersättningselement till 15x10 SEAS TV-2XM

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
coral

Ersättningselement till 15x10 SEAS TV-2XM

Inläggav coral » 2010-09-26 21:11

Hej!

Kom över ett par "schyssta" högtalare för något år sen som låter som inget annat, har inte haft tid att använda dom nog men vid inflytt i nytt hus hade jag precis rummet för dom. Dom lät bra för att ha kostat 10 kronor på en loppmarknad men något skrapade.Drar av tyget framför och finner att ett av elementena (mellanregistret) är helt wasted på båda av högtalarna. Tråkigt tänker jag men jag gör det till mitt projekt att fixa dessa!

Elementet är ett SEAS TV-2XM 8 ohm, eftersom jag googlade loss hittade jag en annan tråd där någon trodde att högtalarkittet eller elementet kom från ett SEAS type 60 kit. Det kan mycket väl stämma, här är bild på själva högtalaren och elementet:

Bild

Bild

Jag är inte intresserad av att hitta samma element (då det uppenbarligen gått sönder av en anledning medans resten är intakt) utan ett ersättningselement i normal prisklass jag kan stoppa in i lådan. Elementet mäter 15x10 cm.

Kan någon ge mig lite tips, länkar, schyssta element som passar?

Tack på förhand!
//Coral

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2010-09-27 20:54

Att hitta ett annat element som passar hålet och högtalaren precis är nära nog omöjligt. En variant är att såga ett nytt hål för en vanlig 5". Problemet är att köpa moderna element för flera hundra kronor styck och klämma in i en 70 tals låda. För att komma till sin rätt måste delningfiltret byggas om från grunden och det kostar ytterligare pengar. Är det värt det?

På 7o talet var det en mängd småfirmor som tillverkade högtalare med Seas, Philips och Peerless element. Jag skulle kolla runt efter sådana loppisfynd och plocka ut ett rimligt mellanregister

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-09-27 20:58

För sisådär 1-2 år sedan hade jag ett sånt kit med sådana element som jag sålde för kaffepengar. Kolla Tradera!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-27 21:21

Det där är fina basar som säljs fortfarande, ser det ut som.

Monacor har två prisvärda mellanregisterelement, finns i både 4 och 8ohm, som skulle kunna passa. :)

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5583

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5582
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till DIY-forum