Svante och andra har väl redan avhandlat de viktigaste bitarna i denna tråd, men tänkte tillföra några små detaljer.
1. Olika basreflexlådor kan bete sig VÄLDIGT olika. Detta var ju PeterAkemark inne på, men det kan inte nog klargöras att pulssvaret på två olika basreflexlådor kan skilja sig flera hundra procent avseende "decay".
2. En högtalare har (om den är vettig) mycket lägre Q-värde vid avstämning än folk med "partiella kunskaper" tycks tro. Många har läst i böcker om högtalarkonstruktion att basreflexsystemet (i bästa fall) har ett Q-värde om 7, eller möjligen till och med 8-9. Men denna (förvisso korrekta angivelse av) resonansvillighet gäller bara för helmholzresonantorn sedd isolerad, det mekaniska/akustiska Q-värdet alltså, som är ett
teoretiskt Q-värde, ett som gäller om baselementet byts ut mot en betongplugg.
I verkligheten emellertid, dämpas Helmholtz-resonansen baklänges via baselementet och landar på mycket rimliga nivåer, för att inte säga; på precis på de nivåerna som man vill ha dem!
3. En svårighet när t ex stegsvar skall bedömas ligger i att man på en oscilloskopsbild ser både resonansavklingningar och initiala effekter av fasdistorsionen. Örat är olika känsliga för olika former av förvrängningar och det är inte trivialt att från en oscilloskopsbild dra korrekta slutsatser gällande hörbarhet av färgning. Försvårande är också att tidsskalan har betydlese, men inte på ett linjärt och enkelt sätt. Det betyder att en överföringsfunktion som bedöms acceptabel hos ett system med
en given undre gränsfrekvens inte per automatik kan skalas om i tiden och bli optimal för ett system med
en annan undre gränsfrekvens.
4. Allting bör sättas i proportion. Högtalarens stegsvar sedd som enskildhet är ointressant om man ändå tänkt placera högtalaren i ett rum, eftersom man då hör de kombinerade effekten. I varje fall lite förenklat...
En vettigt dimensionerad högtalare har en fördröjning av energi vid låga frekvenser som är en bråkdel av ett rums, detta även om rummet ifråga har sina resonanser (ståendevågor) högre upp i frekvens än högtalarens avstämning.
Det finns dock gott om exempel på sämre dimensionerade högtalare, i synnerhet i kategorin "subwoofrar", men märkvärdigt nog även bland "studiohögtalare"(!!! Hur har de tolkat ordet "monitor"?), vars fördröjning av låga frekvenser inte är försumbar jämfört med ett normalt rum. Dylika system bör undvikas, och i synnerhet inte användas för musik, eftersom musik tenderar att ha rytmiska ingredienser som inte kan kringflyttas i tiden utan att fördärva sammanhanget.
5. En högtalare bör rumsanpassas, vilket i sig renderar olika dimensioneringar (ingen av dem påminner om skolboksdimensioneringarna) som är beroende på val av undre gränsfrekvens. I vissa fall även beroende på val av rum (om högtalaren är specifikt, och inte bara allmänt, rumsanpassad). Rumsanpassningen är faktiskt i regel behjälplig i riktning mot att skapa högtalare som har ännu snyggare stegsvar än en "perfekt" butterworth-alignad lådda.
Vh, Ing. Öhman
PS. Som PAA var inne på är det i praktiken viktigt att hålla isär småsignalbeteende och beteende vid sådana nivåer att olinjäriteter drastiskt inverkar på beteendet. Detta är nästan sannare i basreflexfallet än i andra högtalarsammanhang, men det är förstås alltid viktigt.
Vad som kan sägas om detta (en hel lärobok (tjock dessutom) skulle kunna ägnas bara denne enda fråga) är att problemen (och lösningarna) finns i många dimensioner och själva baselementet är bara en liten del av komplexet. Jag var inne tidigare på vikten av att skilja mellan Q-h och den verkliga högtalarens båda Q-värden (ett basrreflexsystem uppvisar ju dubbla polpar).
När man studerar de dynamiska beteendena märker man att båda dessa skilja världar svajar betänkligt, och man gör klokt i att i konstruktionen vidtaga relevanta åtgärder att tillse att de svajar i harmoni. Alltså på ett sätt som gör att deras produkt, även i komplexa och mer eller mindre övertyrda situationer, innehåller element som kontrollerar energin som är att i svängning. Här syndas det MYCKET hos tillverkarna. Och det hörs...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).