Riktigt, förhållandena är inte helt identiska, framförallt vad gäller temperatur. Men jag vidhåller att fysiken är densamma.

Men mina inlägg var inte menat för att övertyga... mer för att väcka de små grå.
Moderator: Redaktörer
Karvid skrev::lol:
Riktigt, förhållandena är inte helt identiska, framförallt vad gäller temperatur. Men jag vidhåller att fysiken är densamma.![]()
Men mina inlägg var inte menat för att övertyga... mer för att väcka de små grå.
Karvid skrev:norman:
möjligt du har rätt, men jag anser att en avstämningen är likartat. Den består både av en tryckpuls och ett massflöde i båda fallen (insugningsrör har inget konstant massflöde utan detta pulserar fram och tillbaks hela tiden oavsett ventilensläge). I fallet insugs- och avgasrör har tryckpulsen läge vid ventilstängning stor betydelse något man inte behöver bry sig om vid högtalaravstämning. Men i övrigt är jag övertygad om likheten i karaktär.
norman skrev:Karvid skrev:norman:
möjligt du har rätt, men jag anser att en avstämningen är likartat. Den består både av en tryckpuls och ett massflöde i båda fallen (insugningsrör har inget konstant massflöde utan detta pulserar fram och tillbaks hela tiden oavsett ventilensläge). I fallet insugs- och avgasrör har tryckpulsen läge vid ventilstängning stor betydelse något man inte behöver bry sig om vid högtalaravstämning. Men i övrigt är jag övertygad om likheten i karaktär.
Tryckpulserna, från ventilerna, som i ett insugningsrör skall bilda en stående våg kommer i basreflexrörsfallet hamna i mellanregistret nånstans och har således ingen inverkan på själva basreflexavstämningen. Alltså är det just i detta fall ingen likhet när det gäller resonansen (=två helt olika resonanser, den ena i själva röret som en stående våg som påverkas av avrundningarna och den andra som en vikt* kopplad till en fjäder (vikten av luften i röret kopplad till den fjädrande luften i lådan)).
*denna vikt påverkas iof lite av avrundningarna också..
edit: iof så kanske man har en låda i insugningsröret också som agerar fjäder? så det blir ungefär som basreflex? Isåntfall blir mitt inlägg lite dumt..
Karvid skrev::lol:
Ett tillägg till tidigare inlägg.
Självklart kan det finnas parametrar i lådans avstämning som betyder mer än själva rörets avstämning (pipavstämning) och då blir pipans betydelse i detta sammanhang inte avgörande.
Detta vet jag för lite om för att uttala mig om!
Att lära sig nya saker är spännande...
Karvid skrev:Men som sagt tidigare, det kan ju finnas något jag missat i helheten (basreflexlådan med rör).
Karvid skrev:norman:
tror du har rätt. Det man i basrörsfallet söker är enbart en dämpning / ett motstånd, dvs en tröghet och ett tryckfall. Betydligt mindre kompliserat, vilket förklarar de relativt enkla korrelationerna för optimering av basreflexrör. Men det innebär iof att man med välgjorda trattar måste kompenseras med mindre diameter eftersom motståndet förändras.
Så har man återigen lärt sig något.
PeterAkemark skrev:Det är inte nödvändigt att en basreflexkonstruktion har ett "rör". Många äldre konstruktioner har en basreflexöppning som istort har en area som är lika med konarean och längden var oftast inte mer än materialtjockleken i lådans väggar. Avstämningen var lika verkningsfull som med ett rör.
lilltroll skrev:PeterAkemark skrev:Det är inte nödvändigt att en basreflexkonstruktion har ett "rör". Många äldre konstruktioner har en basreflexöppning som istort har en area som är lika med konarean och längden var oftast inte mer än materialtjockleken i lådans väggar. Avstämningen var lika verkningsfull som med ett rör.
Man kan använda mycket korta rör, som du beskriver ovan, men man får betala med större lådvolym och/eller högre resonansfrekvens.
lilltroll/Svante skrev:Man kan använda mycket korta rör, som du beskriver ovan, men man får betala med större lådvolym och/eller högre resonansfrekvens.
Det är ju mer komplicerat än så. Lådvolymen dikteras av vald overföringsfunktion och elementets Qts. fh också. Bestämmer man tvärsnittsarean så är man piskad att välja en viss rörlängd. Det där blev rörigt...
Svante skrev:Ja hur ska man göra ett basreflexrör. En bit avloppsrör är ju bra, men om man nu leker med tanken på en rörprofil som är rundad genom hela röret, dvs smalast precis bara på mitten, utan cylindrisk del. Hur tillverkar man ett par såna rör?
Idéer?
The vortices, and thus also the blowing noises and the associated acoustic losses, can be reduced significantly by using a port contour geometry that slowly diverges from the center towards both port ends and is rounded with curvature radii that are not too large at both port terminations.
Another way to reduce the unwanted blowing noises is to dampen down the acoustic standing waves in the longitudinal direction of the port. This can be achieved by perforating the port at the positions where the acoustic standing waves originally have a maximum amplitude and wrapping foam around the port at the positions which are perforated.
paa skrev:
.....snip.....
Another way to reduce the unwanted blowing noises is to dampen down the acoustic standing waves in the longitudinal direction of the port. This can be achieved by perforating the port at the positions where the acoustic standing waves originally have a maximum amplitude and wrapping foam around the port at the positions which are perforated.
phon skrev:Köper två sådana HÄR och skarvar ihop på mitten? Lite fusk kanske, blir två koner mot varandra, men ingen cylindrisk del dock. I vart fall billigt om man vill prova.
phon skrev:
Intressant föresten med analogin rörets luftmassa som hänger i lådans fjäder. Resonansen sjunker om man förlänger röret, alltså större luftmassa. Haken är att resonansen också sjunker om man behåller samma längd på röret men minskar diametern ..... alltså mindre luftmassa.![]()
phon skrev:Intressant föresten med analogin rörets luftmassa som hänger i lådans fjäder. Resonansen sjunker om man förlänger röret, alltså större luftmassa. Haken är att resonansen också sjunker om man behåller samma längd på röret men minskar diametern ..... alltså mindre luftmassa.![]()
paa skrev:Ett problem är dock att linjär analys har sina begränsningar när man skall analysera olinjära system.
Det allra viktigaste när det gäller att få ner förlusterna i porten vid hög nivå är att ha så stor port som bara möjligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster