Emotiva UPA-7 testad av Audioholics

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-26 13:27

Det sprack ju med flera steg för Nicke, och funkr inte för Lennatj heller - båda har testat klass-D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-26 13:51

Mich skrev:Jag vet inte ens hur många volt den kan ge ut eller hur mycket förstärkningen vid DC kan ligga på.

Det jag tänkte på var om det verkligen finns slutsteg som mår dåligt av lite DC på ingången. Funderade på om du kanske känner till något.

Är det inte vanliga IC i Cr80s med Infra? Utnivån kommer att räcka för att överstyra "vanliga" slutsteg flera gånger om.

Nu är slutsteg vanligen AC-kopplade på ingången och lite DC från försteg eller delningsfilter borde väl inte ställa till det? Om det sitter transformatorer på ingången som i Lennartj's slutsteg kan de mättas och han har väl gjort en by-pass för att bli av med det problemet?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-26 13:53

Blev han verkligen av med det?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-26 14:13

Mich skrev:
steveo1234 skrev:Det är väl Ino-filtret som får förstärkarna att klippa och inte infrasystem?

Va, märkligt påstående och fråga. Vad menar du egentligen?

steveo1234 skrev:Inte en aning. Men, om problemet följer filtret och kvarstår (nära) oavsett vilken förstärkare som kopplas till och problemet dessutom inte finns hos andra människor med samma förstärkare så är det rimligt att anta att det är Ino-filtret. Eller tänker jag fel här?

Jag tror du tänker fel, men jag vet inte vilken information du bygger detta tänkande på. Viilka tester har du gjort?

//Michael

Vad är märkligt med påståendet och frågan? Jag menar precis vad jag skriver i detta fallet, helt utan ironi eller underton. Du får gärna läsa min mening en gång till om den förbryllar dig och återkomma med en mer specifik fråga. Jag vet inte vad som är tvetydigt i mitt påstående.

Jag har inte gjort några tester. All info jag har tillgång till är de försök med olika slutsteg som det skrivits om här. Jag håller det helt öppet att jag tänker fel.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2010-09-26 18:29

Det kan ju vara lätt gjort att skruva på lite extra "inframums" ibland.

Hörseln är ju inte så känslig i dom registren....

:roll: :lol:

:)
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-09-26 19:45

steveo1234 skrev:Vad är märkligt med påståendet och frågan? Jag menar precis vad jag skriver i detta fallet, helt utan ironi eller underton. Du får gärna läsa min mening en gång till om den förbryllar dig och återkomma med en mer specifik fråga. Jag vet inte vad som är tvetydigt i mitt påstående.

Jag har inte gjort några tester. All info jag har tillgång till är de försök med olika slutsteg som det skrivits om här. Jag håller det helt öppet att jag tänker fel.

Då kanske du tänker på Nicke, som testat olika slutsteg. Att det klippte för honom var för att han dragit på volymen/nivån för mycket. Det var lite därför som jag skrev att drar man på så det klipper så klipper det. När han sänkte så klippte det inte. Det går inte att klandra INO-filtret för detta.

Jag ber om ursäkt om du känner dig lite påhoppad av mig, det var inte meningen. Jag är väl lite irriterad när flera personer antyder att det kanske skulle vara något mysko i INO-filtret. För jag har inte läst eller hört någon fakta att det skulle vara det. Känns som något felaktigt rykte.

RogerGustavsson skrev:Nu är slutsteg vanligen AC-kopplade på ingången och lite DC från försteg eller delningsfilter borde väl inte ställa till det?

Nä, det borde nog inte det. För mycket DC kanske inte vissa steg tycker om. Då är frågan vad är "lite" och vad är "för mycket", jag vet inte.

Med infra kort i INO filtret, så kan jag tänka mig (jag gissar friskt, för jag vet inte) att det kan komma ut mer än lite. Det sitter väl 2134 i den (eller i alla fall någon variant av den). Den kan ge lite offset, 2mV. Det kanske sitter två-tre efter varandra för bas utgången. Säg två styck, då kan det i värsta fall bli 4 mV. Om sedan en infra modul sitter där, som förstärker låga frekvenser. Riktigt låga frekvenser <<1Hz, rätt så säkert ända ner till DC. Säg att vi gasar på med 10dB vid låga frekvenser. Då blir det >12mV. Nu börjar vi nog närma oss något som är mer än "lite".

AndersP skrev:Det kan ju vara lätt gjort att skruva på lite extra "inframums" ibland.

Hörseln är ju inte så känslig i dom registren....

Plus det faktum att mycket material (musik & film) inte innehåller så mycket långt ner. Vilket gör att det kan ta sin tid (kanske flera dagar) innan man märker att man skruvat upp för mycket.

//Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-26 20:03

Mich skrev:Med infra kort i INO filtret, så kan jag tänka mig (jag gissar friskt, för jag vet inte) att det kan komma ut mer än lite. Det sitter väl 2134 i den (eller i alla fall någon variant av den). Den kan ge lite offset, 2mV. Det kanske sitter två-tre efter varandra för bas utgången. Säg två styck, då kan det i värsta fall bli 4 mV. Om sedan en infra modul sitter där, som förstärker låga frekvenser. Riktigt låga frekvenser <<1Hz, rätt så säkert ända ner till DC. Säg att vi gasar på med 10dB vid låga frekvenser. Då blir det >12mV. Nu börjar vi nog närma oss något som är mer än "lite".

Klagar ni på att ni får lite för mycket av 0 Hz? 8O 8O 8O
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-26 20:22

Vid tonsvepning under 20Hz, får jag väldigt obehagligt tryck i huvudet, trumhinnorna protesterar. :(
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-26 20:44

Mich skrev:Jag är väl lite irriterad när flera personer antyder att det kanske skulle vara något mysko i INO-filtret. För jag har inte läst eller hört någon fakta att det skulle vara det. Känns som något felaktigt rykte.

Det är ju bekräftat av Ingvar själv till Bamsefar, så något felaktigt rykte är det väl inte frågan om.

Jag har filtret själv och är nöjd med det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-26 23:47

Ragnwald skrev:Vid tonsvepning under 20Hz, får jag väldigt obehagligt tryck i huvudet, trumhinnorna protesterar. :(

Du har för stor hjärna. För oss som är tomma i bollen fläktar det bara lite behagligt mellan öronen.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-27 00:41

KarlXII skrev:
Ragnwald skrev:Vid tonsvepning under 20Hz, får jag väldigt obehagligt tryck i huvudet, trumhinnorna protesterar. :(

Du har för stor hjärna. För oss som är tomma i bollen fläktar det bara lite behagligt mellan öronen.

Prova att stänga munnen. :wink:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-27 00:48

Ragnwald skrev:
KarlXII skrev:

Prova att stänga munnen. :wink:

Va? :o
Är det så lätt?

Edit: Det gick inte 8O
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2010-09-27 06:21

Hejsan,för att göra en lång historia kort så kommer jag att köpa ett krellsteg igen till mina basar,orkar inte hålla på att testa flera olika "steg" längre,har en köpes annons ute på hifimagasinet men har bara fått ett intressant svar,nämligen:

Krell ksa 300s

Men nu är man ju tillbaka igen om man vågar köpa ett steg från mitten på -90 talet med allt vad kondingar,biasvandring mm mm kan ställa till med,vad tror ni?har satt 50K som max så vet ni nått "lämpligt" krell till salu PMà mig gärna :)
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-27 08:43

Mich skrev:
steveo1234 skrev:Vad är märkligt med påståendet och frågan? Jag menar precis vad jag skriver i detta fallet, helt utan ironi eller underton. Du får gärna läsa min mening en gång till om den förbryllar dig och återkomma med en mer specifik fråga. Jag vet inte vad som är tvetydigt i mitt påstående.

Då kanske du tänker på Nicke, som testat olika slutsteg. Att det klippte för honom var för att han dragit på volymen/nivån för mycket. Det var lite därför som jag skrev att drar man på så det klipper så klipper det. När han sänkte så klippte det inte. Det går inte att klandra INO-filtret för detta.

Jag ber om ursäkt om du känner dig lite påhoppad av mig, det var inte meningen. Jag är väl lite irriterad när flera personer antyder att det kanske skulle vara något mysko i INO-filtret. För jag har inte läst eller hört någon fakta att det skulle vara det. Känns som något felaktigt rykte.

//Michael

Ja, antingen var det för att effektuttaget var för högt (och eftersom Nicke inte ville prova att brygga sitt behringer och plocka ut 4ohm så kommer vi nog inte att få veta vart felet låg) eller så var rattarna för högt uppskruvade. Om det är den sista förklaringen så finns det en del nya frågor som dyker upp. Men, det blir enbart spekulerande utan möjlighet att nå något mål om det inte finns någon som kan genomföra diverse tester så det är nog bäst att gå vidare.
Om Ino-filtret gör något konstigt eller inte verkar fortfarande vara oklart. Om den förstärker rakt ner till 0hz utan någon form av elektroniskt dropp så uppfyller den ju bara ett krav som man kan ha på dess funktion. Om sen kravet är rimligt är ju en annan fråga.

För övrigt kände jag mig inte påhoppad men blev förvånad över den kanske något i överkant hetsigt ställda frågan.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2010-09-27 09:12

Nog skulle jag kunna testa EP4000 till helgen (kanske) då jag har steget kvar,men det kommer inte bli en permanent lösning då det väsnas allt för mycket,tycker tom att Oppon ligger på gränsen :(

Nääää jag går tillbaka till krell för det funkade kanon,så slipper man fundera nått mer på det,nu är det ju höst o många fina filmer är ju på gång så då vill jag inte hålla på o djävlas med stereon,men jag skall försöka skaffa ett ännu värre krell denna gång så kanske vi kan höja ännu mer i infra området,precis som jag vill ha det :wink:
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-27 09:27

Nicke skrev:Nog skulle jag kunna testa EP4000 till helgen (kanske) då jag har steget kvar,men det kommer inte bli en permanent lösning då det väsnas allt för mycket,tycker tom att Oppon ligger på gränsen :(

Nääää jag går tillbaka till krell för det funkade kanon,så slipper man fundera nått mer på det,nu är det ju höst o många fina filmer är ju på gång så då vill jag inte hålla på o djävlas med stereon,men jag skall försöka skaffa ett ännu värre krell denna gång så kanske vi kan höja ännu mer i infra området,precis som jag vill ha det :wink:

Ja, behringern låter som en jäkla budgetdammsugare och ska man använda ett sånt så måste man praktiskt taget byta fläktarna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-27 09:45

Eller ha ett annat rum att ha det i...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2010-09-27 09:45

Nicke: Förstår du vad slutstegens olika ingångskänslighet innebär? Om du ska testa olika förstärkare kan du inte bara titta på volymkontrollens läge. Du måste ju kalibrera så att det kommer ut lika mycket bas i systemet vid en viss mastervolym med alla stegen först.......

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-09-27 10:22

Med min usla kunskap borde jag hålla min mun stängd i de här spörsmålen. Det som AndersP är inne på, stötte jag dock själv på iom att jag funderat på Behringer DCX 2496. Står en del intressant här om Gain Structure: http://www.michael.mardis.com/articles/ Pano är moderator diyAudio.com.
Senast redigerad av Adhoc 2010-09-27 10:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2010-09-27 10:30

AndersP skrev:Nicke: Förstår du vad slutstegens olika ingångskänslighet innebär? Om du ska testa olika förstärkare kan du inte bara titta på volymkontrollens läge. Du måste ju kalibrera så att det kommer ut lika mycket bas i systemet vid en viss mastervolym med alla stegen först.......

Joodå,mina tester har ju inte varit någon referens utav något slag,problemen har ju varit i infra området,det är där dom klippt för mig,har gått på personlig feeling här hur jag upplever basen så att säga,enda mätare jag har är ju en analog radioshack mätare,hur korrekt är en sådan under 10hz fast o andra sidan så om jag använt den till alla steg så har ju felet varit lika för alla,ja ja hur som helst kommer jag att skaffa ett krellsteg iom det så tror jag alla problem är lösta + hoppas jag kunna öka nivån i infra området,men det får Ingvar hjälpa mig med när det är dags,kommer skriva en liten "test" rapport i ino delen när det är dags,men som sagt funkade kanon med krell förrut så jag återvänder dit,känns bäst så :)
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-27 11:27

Nicke skrev:enda mätare jag har är ju en analog radioshack mätare

Den mäter ner till 32Hz inom hyfsade toleranser. Knappast något man använder för att ställa in eq i subbasområdet med.

Gör man Eric Wallin's modd går det att mäta längre ner.

http://mysite.verizon.net/tammie_eric/a ... -2050.html

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2010-09-27 17:12

Så här kan man göra:

1. volymkontrollen på låg nivå typ minst 20 dB från klipp ( -30? ) notera värdet
2. sinustonton på cd kanske 10 Hz
3. dra upp signalen på filtret till nån lagom nivå, lagom boost och eq
4. mät signalen på stegets utgång med voltmeter ( AC ~) och notera värdet
5. kalibrera varje steg på samma sätt med samma värde på mastervolym ENBART med hjälp av nivåratten på filtret till samma värde som punkt 4.

SEN kan man dra upp nivån och konstatera vid vilken mastervolymnivå det klipper. På så sätt får alla förstärkare samma chans eller hur man ska säga.

Usch vilka dåliga manualer jag skriver, sorry.. :oops:

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-09-27 18:33

Först ett viktigt tillägg till AndersP lista ovan:
- Om någon av rattarna på infra-kortet ändras, så kan man inte jämföra resultat före och efter denna ändring. Rattarna på infra får inte ändras.

MagnusÖstberg skrev:Det är ju bekräftat av Ingvar själv till Bamsefar, så något felaktigt rykte är det väl inte frågan om.

Va? Det visste jag inte. Var har du hört eller läst det?
Bamsefar har skrivit att det kan finnas lite DC ut när infra modulen används och det känner iö till, men inget om att det skulle vara något problem eller att det leder till klippning av slutsteg.

steveo1234 skrev:(och eftersom Nicke inte ville prova att brygga sitt behringer och plocka ut 4ohm så kommer vi nog inte att få veta vart felet låg)

Varför skulle bryggkopplat ge någon ytterliggare information?

//Michael

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-09-27 18:57

AndersP skrev:Så här kan man göra:

1. volymkontrollen på låg nivå typ minst 20 dB från klipp ( -30? ) notera värdet
2. sinustonton på cd kanske 10 Hz
3. dra upp signalen på filtret till nån lagom nivå, lagom boost och eq
4. mät signalen på stegets utgång med voltmeter ( AC ~) och notera värdet
5. kalibrera varje steg på samma sätt med samma värde på mastervolym ENBART med hjälp av nivåratten på filtret till samma värde som punkt 4.

SEN kan man dra upp nivån och konstatera vid vilken mastervolymnivå det klipper. På så sätt får alla förstärkare samma chans eller hur man ska säga.

Usch vilka dåliga manualer jag skriver, sorry.. :oops:

Jag tycker du lyckades bra. Panomaniac, började från scratch i sina Gain Structure artiklar (som jag länkade härovan) och nyttjande 11 sidor till förklaringar, där du kokade ned det till 5 punkter i ett inlägg.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-28 08:47

Mich skrev:Först ett viktigt tillägg till AndersP lista ovan:
- Om någon av rattarna på infra-kortet ändras, så kan man inte jämföra resultat före och efter denna ändring. Rattarna på infra får inte ändras.

MagnusÖstberg skrev:Det är ju bekräftat av Ingvar själv till Bamsefar, så något felaktigt rykte är det väl inte frågan om.

Va? Det visste jag inte. Var har du hört eller läst det?
Bamsefar har skrivit att det kan finnas lite DC ut när infra modulen används och det känner iö till, men inget om att det skulle vara något problem eller att det leder till klippning av slutsteg.

steveo1234 skrev:(och eftersom Nicke inte ville prova att brygga sitt behringer och plocka ut 4ohm så kommer vi nog inte att få veta vart felet låg)

Varför skulle bryggkopplat ge någon ytterliggare information?

//Michael

För att det ökar effekten tillräckligt mycket för att berätta om det är steget som klipper, elementen som bottnar eller något annat.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-28 10:38

Men hur ser hans last ut? Är den under 4ohm kan det bli tufft vid bryggkoppling, när steget ser under 2ohm.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-28 11:41

Ragnwald skrev:Men hur ser hans last ut? Är den under 4ohm kan det bli tufft vid bryggkoppling, när steget ser under 2ohm.

Hur lasten ser ut vet jag inte, men, med 6 stycken moduler så går det säkert att koppla på något sätt som ger ungefär 4ohm i alla fall. Behringern bör användas bryggat och 4ohm för att få ut mest effekt. Den är fullt stabil i den lasten, även i långa långa där 2kw plockas ut.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-28 13:06

Ska bryggningen visa något av intresse, så blir det till att enbart koppla 3st element vid testet, såvida det inte finns tillgång på två likadan bryggkopplade steg.
3st element seriekopplade ger 9ohm.
Elementen ligger på 3ohm enligt manifestet.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-09-28 19:20

steveo1234 skrev:För att det ökar effekten tillräckligt mycket för att berätta om det är steget som klipper, elementen som bottnar eller något annat.

Nu hänger jag inte med. På vilket sett skulle mera effekt ge någon indikation?

Hur mycket effekt (watt) är "tillräckligt mycket"?

Han belastar (nominellt) en kanal med 3 ohm, du önskar 2 ohm. Nu är ju högtalarelement inte alls likt en resistor, utan impedansen varierar kraftigt. Speciellt i detta fall med drift under 80 Hz. Högtalarna har sin resonansfrekvens i arbetsområdet.

Vad händer om vi belastar mera, 2 ohm som du önskar. Jo... mer ström krävs och då är risken för överbelastning större. Så detta borde inte minska risken för klippning, utan tvärtom. Nu tror jag att det är spänningsklippning som inträffar och då kvittar det, i princip, vilken last steget har.

Köra bryggat till alla basar han har skulle ge ca 0,75ohm per kanal, det tycker nog inte steget om.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-09-28 19:25

steveo1234 skrev:Behringern bör användas bryggat och 4ohm för att få ut mest effekt.

Varför det första villkoret (bryggat)?

På vilket sett ser steget skillnad på bryggat och obryggat?
Ja, på den frågan kan jag ju svara själv 8) (om jag gissar lite på konstruktionen och applikationen)
Vid bryggat så kommer inte båda stegen dra ström från samma nätdelshalva samtidigt. Vilket det gör om det körs obryggat och samma signal matas till båda (basen är väl mest i mono på musik och film). Om steget visar skillnad på detta så kan det bero på för klen nätdel. Är det detta som 'gäller' för detta steg?

//Michael

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum