Moderator: Redaktörer
Mich skrev:Jag vet inte ens hur många volt den kan ge ut eller hur mycket förstärkningen vid DC kan ligga på.
Det jag tänkte på var om det verkligen finns slutsteg som mår dåligt av lite DC på ingången. Funderade på om du kanske känner till något.
Mich skrev:steveo1234 skrev:Det är väl Ino-filtret som får förstärkarna att klippa och inte infrasystem?
Va, märkligt påstående och fråga. Vad menar du egentligen?steveo1234 skrev:Inte en aning. Men, om problemet följer filtret och kvarstår (nära) oavsett vilken förstärkare som kopplas till och problemet dessutom inte finns hos andra människor med samma förstärkare så är det rimligt att anta att det är Ino-filtret. Eller tänker jag fel här?
Jag tror du tänker fel, men jag vet inte vilken information du bygger detta tänkande på. Viilka tester har du gjort?
//Michael
steveo1234 skrev:Vad är märkligt med påståendet och frågan? Jag menar precis vad jag skriver i detta fallet, helt utan ironi eller underton. Du får gärna läsa min mening en gång till om den förbryllar dig och återkomma med en mer specifik fråga. Jag vet inte vad som är tvetydigt i mitt påstående.
Jag har inte gjort några tester. All info jag har tillgång till är de försök med olika slutsteg som det skrivits om här. Jag håller det helt öppet att jag tänker fel.
RogerGustavsson skrev:Nu är slutsteg vanligen AC-kopplade på ingången och lite DC från försteg eller delningsfilter borde väl inte ställa till det?
AndersP skrev:Det kan ju vara lätt gjort att skruva på lite extra "inframums" ibland.
Hörseln är ju inte så känslig i dom registren....
Mich skrev:Med infra kort i INO filtret, så kan jag tänka mig (jag gissar friskt, för jag vet inte) att det kan komma ut mer än lite. Det sitter väl 2134 i den (eller i alla fall någon variant av den). Den kan ge lite offset, 2mV. Det kanske sitter två-tre efter varandra för bas utgången. Säg två styck, då kan det i värsta fall bli 4 mV. Om sedan en infra modul sitter där, som förstärker låga frekvenser. Riktigt låga frekvenser <<1Hz, rätt så säkert ända ner till DC. Säg att vi gasar på med 10dB vid låga frekvenser. Då blir det >12mV. Nu börjar vi nog närma oss något som är mer än "lite".
Mich skrev:Jag är väl lite irriterad när flera personer antyder att det kanske skulle vara något mysko i INO-filtret. För jag har inte läst eller hört någon fakta att det skulle vara det. Känns som något felaktigt rykte.
Ragnwald skrev:Vid tonsvepning under 20Hz, får jag väldigt obehagligt tryck i huvudet, trumhinnorna protesterar.
KarlXII skrev:Ragnwald skrev:Vid tonsvepning under 20Hz, får jag väldigt obehagligt tryck i huvudet, trumhinnorna protesterar.
Du har för stor hjärna. För oss som är tomma i bollen fläktar det bara lite behagligt mellan öronen.
Ragnwald skrev:KarlXII skrev:Ragnwald skrev:Vid tonsvepning under 20Hz, får jag väldigt obehagligt tryck i huvudet, trumhinnorna protesterar.
Du har för stor hjärna. För oss som är tomma i bollen fläktar det bara lite behagligt mellan öronen.
Prova att stänga munnen.
Mich skrev:steveo1234 skrev:Vad är märkligt med påståendet och frågan? Jag menar precis vad jag skriver i detta fallet, helt utan ironi eller underton. Du får gärna läsa min mening en gång till om den förbryllar dig och återkomma med en mer specifik fråga. Jag vet inte vad som är tvetydigt i mitt påstående.
Jag har inte gjort några tester. All info jag har tillgång till är de försök med olika slutsteg som det skrivits om här. Jag håller det helt öppet att jag tänker fel.
Då kanske du tänker på Nicke, som testat olika slutsteg. Att det klippte för honom var för att han dragit på volymen/nivån för mycket. Det var lite därför som jag skrev att drar man på så det klipper så klipper det. När han sänkte så klippte det inte. Det går inte att klandra INO-filtret för detta.
Jag ber om ursäkt om du känner dig lite påhoppad av mig, det var inte meningen. Jag är väl lite irriterad när flera personer antyder att det kanske skulle vara något mysko i INO-filtret. För jag har inte läst eller hört någon fakta att det skulle vara det. Känns som något felaktigt rykte.
//Michael
Nicke skrev:Nog skulle jag kunna testa EP4000 till helgen (kanske) då jag har steget kvar,men det kommer inte bli en permanent lösning då det väsnas allt för mycket,tycker tom att Oppon ligger på gränsen![]()
Nääää jag går tillbaka till krell för det funkade kanon,så slipper man fundera nått mer på det,nu är det ju höst o många fina filmer är ju på gång så då vill jag inte hålla på o djävlas med stereon,men jag skall försöka skaffa ett ännu värre krell denna gång så kanske vi kan höja ännu mer i infra området,precis som jag vill ha det
AndersP skrev:Nicke: Förstår du vad slutstegens olika ingångskänslighet innebär? Om du ska testa olika förstärkare kan du inte bara titta på volymkontrollens läge. Du måste ju kalibrera så att det kommer ut lika mycket bas i systemet vid en viss mastervolym med alla stegen först.......
Nicke skrev:enda mätare jag har är ju en analog radioshack mätare
MagnusÖstberg skrev:Det är ju bekräftat av Ingvar själv till Bamsefar, så något felaktigt rykte är det väl inte frågan om.
steveo1234 skrev:(och eftersom Nicke inte ville prova att brygga sitt behringer och plocka ut 4ohm så kommer vi nog inte att få veta vart felet låg)
AndersP skrev:Så här kan man göra:
1. volymkontrollen på låg nivå typ minst 20 dB från klipp ( -30? ) notera värdet
2. sinustonton på cd kanske 10 Hz
3. dra upp signalen på filtret till nån lagom nivå, lagom boost och eq
4. mät signalen på stegets utgång med voltmeter ( AC ~) och notera värdet
5. kalibrera varje steg på samma sätt med samma värde på mastervolym ENBART med hjälp av nivåratten på filtret till samma värde som punkt 4.
SEN kan man dra upp nivån och konstatera vid vilken mastervolymnivå det klipper. På så sätt får alla förstärkare samma chans eller hur man ska säga.
Usch vilka dåliga manualer jag skriver, sorry..
Mich skrev:Först ett viktigt tillägg till AndersP lista ovan:
- Om någon av rattarna på infra-kortet ändras, så kan man inte jämföra resultat före och efter denna ändring. Rattarna på infra får inte ändras.MagnusÖstberg skrev:Det är ju bekräftat av Ingvar själv till Bamsefar, så något felaktigt rykte är det väl inte frågan om.
Va? Det visste jag inte. Var har du hört eller läst det?
Bamsefar har skrivit att det kan finnas lite DC ut när infra modulen används och det känner iö till, men inget om att det skulle vara något problem eller att det leder till klippning av slutsteg.steveo1234 skrev:(och eftersom Nicke inte ville prova att brygga sitt behringer och plocka ut 4ohm så kommer vi nog inte att få veta vart felet låg)
Varför skulle bryggkopplat ge någon ytterliggare information?
//Michael
Ragnwald skrev:Men hur ser hans last ut? Är den under 4ohm kan det bli tufft vid bryggkoppling, när steget ser under 2ohm.
steveo1234 skrev:För att det ökar effekten tillräckligt mycket för att berätta om det är steget som klipper, elementen som bottnar eller något annat.
steveo1234 skrev:Behringern bör användas bryggat och 4ohm för att få ut mest effekt.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 22 gäster