Anaïs Mitchell - Hadestown

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zorro

Anaïs Mitchell - Hadestown

Inläggav zorro » 2010-09-29 12:53

Jag kan inleda detta musiktips med att säga att jag gillar musik och skivor som förmedlar en historia, Hadestown är en skiva som berättar en historia uppdelad i 20 spår.

Titeln Hadestown signalerar vart det barkar åt, den grekiska mytologin. Skivan berättar utvalda delar av kärlekshistorian mellan Orfeus, agerad av Justin Vernon (Bon Iver) och Eurydike, som Anaïs själv hand om och Hades, genom Greg Brown, som står dem emellan. I stället för att använda sig av den ursprungliga kontexten använder sig Anaïs av depressionens Amerika.

En välarbetad skiva med god ljudkvalité och vissa spår som utmärker sig extra mycket, tex "If it's true" - http://open.spotify.com/track/1PCmUvMXk4fZv0oPPP0BJB

Skivan tar ungefär 58 minuter att lyssna igenom, mitt tips är att ta ett glas gott och låta sig insupas i den fantastiska atmosfär som målas upp av ett fantastiskt artisteri.

Bild

Angående historian mellan Orfeus och Eurydike (Wiki):
"Den mest kända kvinnan som bar namnet Eurydike var en nymf och maka till Orfeus. Legenden säger att hon när hon flydde från Aristaios, som hyste starka känslor för Eurydike och jagade henne, varpå hon råkade trampa på en giftorm och blev biten och dog. Orfeus, som blev helt utom sig sörjde utan dess like och spelade musik så fylld av sorg att den fick gudar och nymfer att falla i gråt. Orfeus beslöt sig för att återföra Eurydike till de levande och gav sig därför i väg på en resa till dödsriket. Väl där kom han att övertyga Hades och Persefone med hjälp av sin musik, som tillät Eurydike följa Orfeus tillbaka på villkoret att Orfeus gick först och att han inte en enda gång fick vända sig om och se på Eurydike förrän de båda nått de levandes värld. Han kom dock att bryta detta löfte alldeles innan de nått resans slut varpå Eurydike försvann ur hans syne för att aldrig mer återvända."
//mvh Johan

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2010-10-06 17:28

Tack för rekommendationen! Vilken underbar höstskiva :D

Återgå till Skivrekommendationer