Ursäkta steveo1234, men jag förstår fortfarande inte varför bryggat (generellt) skulle ge mer effekt. Förklara gärna lite mera. Då får gärna gå ner på teknisk nivå. Jag är elektronik kunning, dock ej så super bra på analog elektronik.
Lite osäker på om du gjorde ett litet skrivfel eller inte. Är det 2kW kontinuerligt i 2ohm bryggat eller 4ohm?
Notera att jag nedan anger alla last impedanser per kanal och även effekt per kanal.
Du skriver om 2x650W 8ohm och 2x1250W 2ohm. Det verkar stämma, men Behringer anger lite andra värden. Jag tänker nu använda Behringers värden för att belysa ett exempel nedan.
EP4000 1% THD sinusvåg:
1250W 2ohm (1200W bryggat),
peak 2000W
950W 4ohm (875W),
peak 1400W
550W 8ohm,
peak 750W
Faktum är att Behringer specar lite lägre kontinuerlig effekt (försummbart) i bryggat läge! Tvärtemot steveo1234's information.
Det rekommenderade för max effekt är alltså total last 4 ohm i bryggat, d.v.s. 2ohm per kanal. Detta ger 1200W (x2). Kör vi obryggat får vi ut 1250W. Samma (dock pytte lite mera), så bryggat är ingen fördel där.
Hur stor skillnad är det då på 2ohm och 3ohm?? Nu finns det ingen spec på 3 ohm, så här gissar jag lite. Skillnaden mellan 2ohm och 4ohm är inte så stor den skulle varit om spänningen begränsat i båda fallen (dvs dubbla i 2 gentemot 4). Jag gissar 1050W (efter lite kladd på papper). Då kan man undra är 1250W så mycket mer än 1050W. Speciellt är detta avgörande för om steget klipper eller inte. Jag framhäver att det inte är det, eller igentligen att risken är större. Ty då steget inte uppvisar dubbla effekten i 2ohm mot 4ohm, så inträffar klippningen lite tidigare i 2ohm jämfört med 3ohm. Då steget klarar mindre spänning i 2ohm gentemot 3ohm.
PS. Denna diskution borde legat i Nickes tråd
//Michael