Bästa Allan Pettersson 7:an?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gnypp45

Bästa Allan Pettersson 7:an?

Inläggav gnypp45 » 2010-10-02 21:50

Ja, som rubriken antyder vilken inspelning av Allan Petterssons 7:e symfoni ska man skaffa? :)

Jag halkade in på Pettersson när jag surfade på Youtube och nu är jag sugen på att skaffa en, eller kanske flera, skivor med 7:e symfonin. Jag har redan Sergiu Comissionas live-version med Radiosymfonikerna från 1990. Hur tycker ni den står sig?

Är Doratis inspelning från 1969 Da Shit, eller ska man gå på någon av de nyare inspelningarna på skivbolagen BIS eller CPO?

"Giordano Bruno" skriver så vackert om den här musiken i en recension på Amazon:
Honestly, you shouldn't hear any of Allan Pettersson's sixteen symphonies first on a recording. There's too much orchestral color and too much dynamic range, from pianissimo to forte, to be technically compressed and squeezed through speakers or headphones. This is true, of course, about all great modern symphonic composers, but in Pettersson's case, the problem is that his works are almost never performed by orchestras in the USA, and those fans who rave about his work - take a peek at the reviews here on amazon - are flabbergasted at his lack of recognition. So CDs are the only recourse, and this CD, recorded by the less-than-well-known Norrköping Symphony, is acoustically as good as one could possibly hope.

Pettersson is essentially a conservative tonal composer, but his tonality is stunningly overlain with passages of polytonality, just as his steady moderate tempi are overlain with quirky polyrhythms. Occasionally there are suggestions of twelve-tone composition, but don't let it worry you; you won't hear them as such unless you are trained in musical theory. What you will hear is a dense swirling texture of instruments and percussion, a soundscape mostly of shimmering beauty but occasionally shaken by bursts of unsettling tumult.

A composer of beautiful surfaces? A composer of anguished depths? Pettersson was a Swede, and perhaps because I'm another, I hear a lot of landscape in his music, the same sonic boreal forest and tundra that I hear in Sibelius, Rautavaara, Norgard, or Lindberg. What sounds dark and foreboding to other listeners, I suspect, sounds like over-the-snow-to-grandmother's-house to me, so largely I hear Pettersson's music as beautiful surface. Emotional response to music is very subjective. But then he plunges me into drifts of feelings that transcend mere intellectual appreciation of orchestration. About two-thirds of the way through the Seventh Symphony, for instance, he casts away much of the colorful cross-rhythms and dissonances, and lets the lower strings sing a hymn - no, not a real hymn! - but a hymn of sublime consolation, even if I didn't yet know that I wanted consolation. Well, that's how I hear it; I know the trick, the shift from dorian tonality to a major scale, but I insist that I hear consolation!

Pettersson's symphonies are all, I believe, composed as seamless single movements. The Seventh is forty-six minutes long. Some listeners apparently find their attention spans challenged by Pettersson, and maybe that's why orchestras are chary of performing him, but the Seventh is a work of infinite variety that compels attention and rewards it proportionally. Pettersson is less concerned with thematic beauty in his Eleventh Symphony. Even more than the Seventh, the Eleventh is a swirling current of polyphony eddying around a deep steady largo, a pulse slower than that of a winter animal at rest. Only half as long as the Seventh, it demands more patience, but it too will reward the listener who lets the music flow through him or her.

Don't bother to listen to the 30-second samples of any of Pettersson's symphonies. Trust me, the Seventh is sublime. You want to know this composer!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-02 22:19

Det är knepigt det där.
Verk som tilltalar mig, brukar jag avlyssna på fler olika inspelningar med olika dirigenter, för att bilda mig en alldeles egen uppfattning om vad som är bäst tolkning.
Sitter pga det med lite för många skivor egentligen. Dock inte detta verk.

Sån här munter musik förtjänar dessutom riktigt god inspelningskvalité.
Har du hört Leif Segerstam dirigera Norrköpings symfoniorkester på BIS ?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-10-03 08:13

Ragnwald skrev:Det är knepigt det där.
Verk som tilltalar mig, brukar jag avlyssna på fler olika inspelningar med olika dirigenter, för att bilda mig en alldeles egen uppfattning om vad som är bäst tolkning.
Sitter pga det med lite för många skivor egentligen. Dock inte detta verk.

Då är vi två med samma "problem". :P Jag har tex. en sisådär 10 olika inspelningar vardera av Bruckners 8:e och 9:e symfonier, varav många gamla godingar från 1940 och 1950-talet. :)
Sån här munter musik förtjänar dessutom riktigt god inspelningskvalité.
Har du hört Leif Segerstam dirigera Norrköpings symfoniorkester på BIS ?

Det visade sig att Youtube-klippet som jag länkade till var just denna inspelning. Låter väldigt bra, faktiskt. Kanske jag måste skaffa den i alla fall. Segerstam verkar ha full kontroll.

Wilhelm Furtwängler skulle nog ha gillat att dirigera denna symfoni och dessutom gjort det väldigt bra, om han bara levat i en annan tid.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2010-10-03 09:37

Som Petterssongillare sitter jag på alla dom fyra kommersiella inspelningarna av Symfoni nr 7...

Tycker nog att Segerstam är den bästa kompromissen om man bara vill ha en! Tolkningen som helhet gillar jag nog Comissiona (Caprice) bäst med precis som för Albrecht (CPO) och framförallt Doratis (SSD) gamla inspelning så lämnar orkesterspelet hos Radiosymfonikerna en hel del att önska.

Furtwängler hade vart intressant att höra i en eller fler Petterssonsymfonier, men vad vi behöver är en moderna sammanhållen cykel med Petterssons symfonier dirigerade av någon ung viril dirigent! (Varför inte Sveriges nationalorkester och Gustavo Dudamel, han borde ju få nått annat att bita i än all den skåpmat han tvingas framföra så bra! ) :wink:

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-03 20:29

gnypp45 skrev:Wilhelm Furtwängler skulle nog ha gillat att dirigera denna symfoni och dessutom gjort det väldigt bra, om han bara levat i en annan tid.

Minns första gången jag hörde en inspelning med Furtwängler. Det var i början på 70-talet och Beethovens 9:a strömmade ur ett par OA6 typ1. Haksläpp, trodde jag hört alla viktiga varianter redan, hans tolkning och den kör/orkestersammansättningen är fortfarande min favorit.
EMI Classics har återutgivit en hel del på CD.
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Skivrekommendationer