SPL-mätare till Android-telefon?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

SPL-mätare till Android-telefon?

Inläggav PerStromgren » 2010-10-03 10:36

Finns det någon android-app som funkat hyfsat till min X10 Mini? Jag provar just nu http://www.brothersoft.com/mobile/spl-m ... 64095.html men jag skulle gärna vilja ha en med A-vägning, vilket jag inte tror att den här har. Dessutom är den väldigt fladdrig även på slow-läget.

Noggrannhet är inte jätteviktigt(*), det är mera en indikator för hörselskydd-på och hörselskydd-av. Jag lyssnade på storband i går i en lokal med rätt hårda väggar och hade varit intressant att veta om det var 95dBA eller 110dBA.

Kanske går det inte att göra en bra app för detta, men man kan kanske åtminstone skapa en snygg leksak?

*) Precision, däremot, vore trevligt, men det är lättare att åstadkomma gissar jag.

PS. Kalibreringen verkar inte heller "fastna" (troligen beroende på att någon "save"-knapp inte ryms på min lilla skärm), vilket gör programmet än mer oanvändbart. DS
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: SPL-mätare till Android-telefon?

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-03 16:17

perstromgren skrev:Jag lyssnade på storband i går i en lokal med rätt hårda väggar och hade varit intressant att veta om det var 95dBA eller 110dBA.

På scen var det ca 115 dB linjärt toppvärde utan PA när jag kollade vid ett tillfälle. Hörselskador är inte ovanliga i just storband. Är ofta problem "internt" i storbandet då någon sitter framför t.ex. trumpet eller trombon. Samma gäller i symfoniorkester där några sitter framför blåset.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: SPL-mätare till Android-telefon?

Inläggav PerStromgren » 2010-10-03 18:13

RogerGustavsson skrev:
perstromgren skrev:Jag lyssnade på storband i går i en lokal med rätt hårda väggar och hade varit intressant att veta om det var 95dBA eller 110dBA.

På scen var det ca 115 dB linjärt toppvärde utan PA när jag kollade vid ett tillfälle. Hörselskador är inte ovanliga i just storband. Är ofta problem "internt" i storbandet då någon sitter framför t.ex. trumpet eller trombon. Samma gäller i symfoniorkester där några sitter framför blåset.

Bekymret är att det är så häftigt med unisont tutti i blecket att man glömmer att spara öronen!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2010-10-04 15:19

Det är därför som det går att djuta öronproppar som dämpar i princip helt jämt, finns egentligen ingen ursäkt att inte göra när man är musiker.

Det kan ju inte vara roligt att vara lika döv som en gammal bergsprängare när man är gammal

Återgå till Teknikforum