Förslag på signal kablar mellan för-slusteg önskas

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-04-04 20:29

Max säger:
En kabels "brahet" avgörs av deras konstruktion (som i sin tur bestämmer deras fysiska egenskaper som är det som påverkar ljudet). Priset är inte relevant.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-04 21:21

Max_Headroom skrev:Max säger:
En kabels "brahet" avgörs av deras konstruktion (som i sin tur bestämmer deras fysiska egenskaper som är det som påverkar ljudet). Priset är inte relevant.

Med denna definition är förstås priset aldrig relevant. Och så är det generellt. Oavsett vad man köper, är det funktionen man är ute efter och inte imponatorverkan hos omgivningen, är priset aldrig en faktor att räkna med. Om man inte köper grus förstås, mer pengar ger mer grus. Men mer pengar ger inte bättre ljud.

I en marknadsekonomi, och med produkter där prestanda relativt pris relativt lätt kan identifieras, är saken lite annorlunda. Man kan tänka sig att köparna ofta(st) vill ha max valuta för sina slantar. Konkurrensen blir därför hård och rimligen kan man anta att priset är en värdemätare på kvaliteten.

Men så enkelt är det ändå inte. För vi konsumenter värderar inte samma saker lika. För vissa är priset en absolut värdemätare, alltså handlar man där det är billigast. punkt slut. Andra kanske väger in garantier, lättillgänglighet, hemkörning, installationshjälp etc. Vissa kanske skiter i priset bara den snobbiga grannen vet att man handlat i "rätt" butik. Eller så låter man designen/tekniska data/konstruktören/etc styra valet.

Personligen ser jag inget fel i någondera av bevekelsegrunderna så länge det är ett medvetet val och man inte är lurad av leverantören.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-04 22:17

"För vissa är priset en absolut värdemätare, alltså handlar man där det är billigast."

Eller där det är dyrast. Det fenomenet så vanligt att det nyttjas när man sätter priser.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-04 22:47

ojojoj

Jag som i min inbilskhet trodde att dyra kablar var runt 15000 kr paret.. Men nu ser jag ju att jag hade fel. 1500kr anses såsom snordyrt... :D :D

Ja.. vad ska man säja.. Jag säger rent ut vad jag tänker här. Skit i det då!! Enkelt o bra. Köp en elsladd o skippa totalt det ljud man kan få som når upp över 15000kr kablar. Dom är absolut inte prisvärda.. Herregud ..vikket larv....

Här anser jag att man hittar en snudd gratiskabel som spöar oavsett vilken som köpt dom ut alla hittils. ända upp LÅNGT över 15000 också. Ägaren skriver nog om detta sen.. Och då gnäller man över priset.. :?:

akkelius. Köp inte dessa. Dom är för dyra samt totalt ointresanta.. Dom är inte hemtvinnade av en godkännd kille..

otroligt.. :D

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-04-04 23:36

ah vem faen köper en kabel för 15000sek tänk vad luder och sprit man kan köpa för de pengarna botten upp och på med kådisen.
hick.
vanlig folk får ju hicka när man säger att man köpt kabel för 500sek
snart är det dags för mayro att bevisa sin hörsels överlägsenhet. :lol:
ps för den som är intreserad av hifi kan man köpa phonogram :wink:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-04 23:58

Läste en gång någonstans om ett byggprojekt där man testade olika internkablage och för att ha som ett slags ytterlighetsreferens körde man signalen igenom (ung.) 1km sprängtråd.
(Den är väl gjord på billigaste variant av orent järn/stål antar jag.)

mmmen det lät bäst genom den !?!?!?! 8O 8O 8O

Det visade sig att den gav den rätta resistansen el. liknande.

Sic! :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-05 00:59

När jag läser:
Mayro skrev:Johan. Förbered dig för svittiga timmar då jag är hos dig. För efteråt kommer du göra titta på flera av dessa kablar.. tro mig.. du kommer ha det jobbigt efteråt.. :D

Men jag vet efter vårt långa samtal du är en ärligt trevlig kille som inte spikat fast dig i ett hörn. Så det roliga med att just hos dig testa kablar är det att du också kan ge ut vad du kommer fram till. Du har inte lagt in såååå mycket prestige i dina inlägg samt åsikter..

Så undrar jag: Gäller detsamma dig? Kommer du att ge ut vad du kommer fram till? Du har väl inte lagt för mycket prestige i dina inlägg? :wink: Hoppas du inte har det, så du går ju torrskodd ur detta oavsett vad resultatet blir.. väldigt roligt tycker jag. Blir ju mera sannsad test också med mer seriös prägel... :wink:

En annan sak:
Rykten förtäljer att du tror att jag för en tid sedan beskyllt dig för att äga Kappa 9! Det har jag sannerligen inte.

Jag vet inte ens vem du är, och har än mindre någon aning om vad för högtalare du har, undantaget innehållet i några inlägg du skrev på hifi-forum helt nyligen, som om jag förstod det rätt gick ut på att du ville berätta för alla att du inte trodde att piP kunde vara så bra som andra (som hört dem) rapporterat.

Du lade ned ganska mycket krut på att, om och om igen, berätta att det andra sade inte var sant, för det kunde det inte vara. :o Vad du var ute efter egentligen framgick inte, men vissa av de beskyllningar du kom med var verkligen absurda.

Om du vill veta istället för att gå omkring och tro en massa, så kom över och lyssna på dem istället! När du ändå hälsar på Johan kan ni väl titta över?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-04-05 15:34

RogerGustavsson skrev:

"Vaddå billiga? De kostar 139$ för 61 cm/stereokablage vilket motsvarar 1000 kr. Tillkommer gör dessutom frakt, tull och moms (ca 500 kr).
1000 kr lagda på andra ställen i ljudåtergivningskedjan kan göra underverk, framförallt rumsakustiska åtgärder. Effekten är mångfaldigt större än ett byte av kablage någonsin kommer att ge."

Helt rätt Roger. 1500:- för en signalkabel är inte billigt. Dåligt använda pengar, kan bara hålla med dig om det.

Mvh

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-05 16:16

Iö...

Tackar för denna inbjudan. Jag har aldrig nopbbat att lyssna på något. Stort eller smått. En hemmabio hos Mats hififrälsaren eller en stor anläggning hod Johan eller en lite amplifix samt OLN med cluoe kablar osv.. Så jag kommer garanterat om du har tid och lust. SJÄLVKLART!!!

Jag anser det som rent trevligt att få se o lära mig VAD som gör dessa så tydligen svårhanterliga då dom visas.. Jag har ju själv haft Audio Artistrys sortiment. Och vet hur förbannat svåra dom är Det är ingen man bara slänger in i rummet och tror det kommer välljud ur dom.. Men skillnaden då FOLK talar om dina högtalare är att dom så konsekvent säger dess småttingar redan dom slår ut allt som finns. Så där skär saker ihop..

Detta innebär absolut INTE att dom är dåliga. Bara att dom inte är SÅÅ bra.. Inget annat. Sedan har även du större mer påkostade modeller. Och detta börjar ju bli intresant för mig. Det är i dom nivåerna jag mera är hemtam och trivs..

Jag hörde som johan o jag kom fram till troligen en av dina tidiga pipar hos scandibnavisk hifi. Och som jag sagt då jag inte ens visste vad jag hörde på. det imponerade stort på mig. Jag har sagt att jag LETADE efter en gömd sub. Följde till o med kablarna för att verkligen se att jag inte blev lurad. Så den gången var det imponerande. För litet. Men ändock klart imponerande för en liten liten burk.. Tror jag inte ens idag har hört sådan bas ifrån nåt liknade litet.

Sedan detta med mina högtalare osv. Jag anser det inte vara mer att diskutera då det redan har framgånt flera ggr att det var rent fel allt där...orkar inte spilla tid o krut på gammla saker. Det finns nya saker i nutid som är viktigare för mig i alla fall.

Så din inbjudan tas med glädje emot.. Det blir nog så OM det är ok för dig att även en god vän till mig hänger med. Johan känner honom och kan nog säga att det är en seriös person. Johan var där o mätte hans rum förut...Min fru är också följeslagare. Hon har lika stort intresse faktiskt som jag själv.

Sedan om måla in sig osv... Jodu.. Som du om någon vet så är förmodligen hela Johans anläggning ANPASSAD för dom kablage som där finns. Så att sätta in annat rakt av är ALLTID en risk. Och kan självklart bli också stenfel. Självklart..

I min anläggning fungerar en vanlig hemlindad kabel som rent döljande av allt. Så självklart kan resultatet bli omvända fallet...

Om sakerna är på så sät ihopsatta. Men jag är inte orolig. Jag åker inte för att slå ut nåt. Jag åker för att ha skoj. Och min tråd som startade allt detta handlade om just att se o lära av varann via prova. Inget annat....

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-04-05 16:17

Har akelius provat med vanliga lakritssnören?

:D 8)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-04-05 16:25

"Jag åker för att ha skoj. Och min tråd som startade allt detta handlade om just att se o lära av varann via prova. Inget annat...."

Hej!
Gillar din inställning till vår hobby!!!

akelius

Inläggav akelius » 2005-04-07 07:53

Jag kanske borde prova med vanligt "lakrissnöre" kontra en 15.000 tusen kronorskabel 8O ;undrar vilken av dem skulle låta bättre med just min anläggning? :?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-07 15:11

Lakritssnören tycker jag man ska undvika, men en uppriktig rekommendation är att köpa RG59 eller RG62 och sedan terminera med lämpliga kontakter. Elfa saluför en uppsjö olika RCA-don. Tvinna sedan vänster och höger kabel, för att undvika att brumströmmar induceras.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-07 15:15

Morello skrev:Tvinna sedan vänster och höger kabel, för att undvika att brumströmmar induceras.

... eller kör med galvaniskt åtskilda monoblock 8)
- Militant slacker

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-04-07 15:19

Man kan också kombinera sina RG 62-kablar med Biltemas kontakter i tvåpack för 30 kr. Kontakterna är snarlika en av de sorter som finns på Elfa och har lödanslutning för mittstiftet och klämanslutning för skärmen. Jag har använt denna kombination genomgående i flera år och det fungerar utmärkt. Det enda man bör tänka på är att inte böja RG 62-kabeln alltför kraftigt, framför allt inte nära kontakten, för då kan den ganska styva mittledaren gå av.

Med vänlig hälsning

Pekka

Föregående

Återgå till Generellt om hifi