OA5-K... not?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-08-25 17:13

Det var ju intressant att det en gång funnits en bra ersättare till 9710 från gamla goda Peerless!
Eftersom Du tydligen i labbat fram ett aktivt filter, skulle jag i Ditt ställe stannat vid det och byggt ett par IC-bestyckade förstärare till. Då är det ju lätt att ersätta dämpkorgen med negativ utgångsresistans om så behövs. Intressant i sammanhanget är kanske även för andra vilka parametrar Du använt.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-26 13:30

Nu blir det troligen så att dessa juveler kommer att återbördas till sin ursprungliga ägare efter slutförd renovering. Så någon aktiv drivning lär inte bli aktuellt. Det blir en konventionell filterlösning med erforderlig dämpning av diskanten, utan ytterligare krusiduller.

Projektet har stått still några veckor i avvaktan på galler-lösningen. Nu visar det sig dock att det blir orimligt dyrt att låta Derma ta fram nya galler. Jag håller på att kolla upp en alternativ leverantör, men troligen blir det att sy ihop en tygram istället - vi får se!

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-08-27 10:53

Detta alternativ verkar vid en första anblick vara vettigt:

http://www.cejohansson.se/menysidor/metallduk.html

Finns i lämplig tråddiameter och maskvidd. Att klippa till och bocka borde vilken bondverkstad som helst kunna fixa för en påse bullar till eftermiddagsfikat.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-11 20:34

Gallerproblemen har ännu inte löst sig, men i väntan har jag idag ägnat mig åt att få till ett par permanenta filter. Tanken var för först att designa från grunden, men ett test med befintliga halvfabrikat visade sig funka utmärkt. Jag utgick från ett standardfilter från Ljudia (som förstås fanns i en låda i garaget) och bytte en spole för att matcha delningsfrekvensen då basen är 4 ohm. Diskanterna dämpade jag ca 6 dB genom att seriekoppla ett motstånd på 4 ohm (så att resulterande diskantimpedans blev 8 ohm). Delningsfrekvensen landade runt 2,5kHz@12/6dB.

Här är filtret på plats på insidan av bottenbaffeln:

Bild

Därefter anslöts elementen och baffeln skruvades på plats:

Bild

För att bekräfta avstämningsfrekvensen gjorde jag ett svep med närfältsmätning på basen och fick en kurva som ser ut så här; alltså en avstämning strax under 30 Hz:

Bild

Efter ett par timmar med Diana Krall, Dire Straits, Rigmor Gustafsson och Toto kan jag bara konstatera att det låter mycket... och att det låter mycket bra!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-16 21:52

När jag tidigare lyssnat och gjort lite mätningar har jag bara använt en låda. I dag lyssnade jag kritiskt till båda lådorna och blev fundersam kring en tendens till dist. Det visade sig då att två av diskanterna var kassa på den lådan som jag inte lyssnat på så mycket tidigare. Diskanterna spelade svagare än de övriga men med rejäl dist.

Efter lite fundering plockade jag en diskant från den "friska" lådan och tog bort de två trasiga från den andra. Resultatet blev en ny variant med tre diskanter i varje låda. Jag kopplade två i serie parallellt med den tredje. Efter justering med ett seriemotstånd lät det riktigt bra - och nu utan distande diskanter :) .

Jag valde bort den bakriktade diskanten i Y-konfigurationen.

jansch

Inläggav jansch » 2010-09-16 22:06

Då får du ta det lite lugnt med volymkontrollen... OA4:or har LIKNANDE men "snällare " konfiguration och bränner gärna diskanter.
Men...Varför inte satsa på 2st "nya"? Riktigt bra exemplar ska inte kosta mer än 75:-/st

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-17 17:05

Det kanske kan bli aktuellt att komplettera längre fram. Eller uppgradera till något mer modernt. Nu är högtalarna i alla fall i ett skick så att dom kan återbördas till sin "ägare" efter renoveringen. Vi har provlyssnat tillsammans idag och är överens om att de låter riktigt bra!

Återstår "bara" galler nu då, men det är på G.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-10-04 20:23

Nu är gallren klara så ikväll byggde jag en provisorisk sprutbox på altanen:

Bild

Matt svart färg från Coop blir nog bra. I morgon sätter vi gallren på plats - återkommer med bilder på slutresultatet.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-10-05 21:11

Bockade/kantpressade du gallren själv eller lämnade du bort det?

MVH
Carl

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-10-05 22:45

Jag tog hjälp av Silduksfabriken i Jönköping:

http://www.silduken.com

Säkert inte billigast ( :oops: ) men resultatet blev helt ok.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-10-06 01:37

Så var dom på plats - mission completed!

Bild

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati