Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Eller också kan man sänka ned piloten i en balja vatten (hermetriskt försluten). Fast luft eller annan andningsgas får man förse honom eller henne med förstås
Robert skrev:IngOehman skrev:Eller också kan man sänka ned piloten i en balja vatten (hermetriskt försluten). Fast luft eller annan andningsgas får man förse honom eller henne med förstås
Av vilken anledning skulle pilotens organ påverkas mindre av G-kraften om han sitter innesluten i en balja vatten enligt ovan jämfört med om han sitter fastspänd i stolen på vanligt sätt?
Robert skrev:IngOehman skrev:Eller också kan man sänka ned piloten i en balja vatten (hermetriskt försluten). Fast luft eller annan andningsgas får man förse honom eller henne med förstås
Av vilken anledning skulle pilotens organ påverkas mindre av G-kraften om han sitter innesluten i en balja vatten enligt ovan jämfört med om han sitter fastspänd i stolen på vanligt sätt?
Man har iallafall gjort tester på det, piloten höll på att dö då trycket kom för sentHenrik_Holst skrev:Man kan tillägga att det finns g-dräkter som inehåller, just det, vätska. Även om standard dräkten väl är pneumatisk?
Naqref skrev:hajen1: Ska man förse skogsväsen med föda så kan man lika gärna se till att den kommer andra tillgodo oxå. Se nedan.Robert skrev:IngOehman skrev:Eller också kan man sänka ned piloten i en balja vatten (hermetriskt försluten). Fast luft eller annan andningsgas får man förse honom eller henne med förstås
Robert: Var står det någonstans att det är organpåverkan man slipper genom nedsänkningen? Du är rätt duktig på att tolka saker på ditt eget sätt uppenbarligen.
Det som avsågs var naturligtvis förmågan att klara av stora g-krafter. Det har väldigt lite med organpåverkan att göra. Om man inser vad som händer vid stora g-krafter så inser man oxå varför en nedsänkning i en vätska med snarlik densitet som blodet/kroppen motverkar problemen.
Problemet vid höga g-krafter är att blodet pressas ner i benen (vilket det kan göra då kroppens kärl och övriga vävnader är tillräckligt flexibla) och om de är tillräckligt stora så orkar inte hjärtat pumpa upp blodet i hjärnan. Tryckskillnaden mellan knopp till tå är direkt proportionell mot längden på individen, densiteten på vätskan (blodet) och gravitationskonstanten. Det är därför giraffer har det högsta blodtrycket.
Kollar man på hur trycket i en vätska fördelar sig så är det proportionellt mot djupet, densiteten och gravitationen. Det blir en invers av föregående funktion. Därför kan man fritt få vatten att röra sig även på 10000 meters djup.
Sänker man ner en människokropp vertikalt stående i en vätska med snarlik densitet som blod så kommer trycket vid benen öka proportionellet mot gravitationen och motverka att blodet samlas där. Den omgivande vätskan kommer alltså att fungera som en automatiskt reglerande g-dräkt.
IngOehman skrev:Stridspiloter klarar nog (om de är vältränade och kniper utav bara h-e) uppåt 8 G, möjligen till och med mera. Negativa G (trycka på spaken) tror jag dock man undviker i möjligaste mån, eftersom man inte vill spränga blodkärl i hjärnan. Piloter dyker därför aldrig till stora G-krafter.
Robert skrev:Jag var mest intresserad av att höra varför IÖ propagerar för baddräkt med tillhörande akvarium istället för G-dräkt![]()
Jag gjorde tavlan att ta IÖ på allvar. Förstår nu att Ö’s förslag är ansträngt verklighetsfrämmande och inte löser några praktiska eller medicinska problem utan endast skapar mer textmassa.
Badande piloter, ja ja… Jag lovar att jag skall se på Ö’s inlägg med mera humor i fortsättningen. Ser man det från den studentikosa sidan är det ju nästan roligt
IngOehman skrev:Du är oförskämd och korkad. Trots att du skriver "Jag förstår nu..." så fattar du som vanligt varken innehåll, syfte eller konsekvens. Det fanns ingenting verklighetsfrämmande med mitt inlägg, tvärtom är detta frågor som tas på fullaste allvar. En stridspilots liv står på spel. Den som kan manövrera extremast har bäst chans att överleva.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 37 gäster