Klass-a drift varför så bra??

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Birger
007

Klass-a drift varför så bra??

Inläggav Birger » 2005-04-05 10:19

Är det någon tekniskt bevandrad som kan förklara för mig varför klass a förstärkare alltid anses vara bättre ??

Är rörförstärkare alltid klass a ??

Jag frågar för jag har väldigt svårt att höra skillnad när kompisens Cayinförstärkare som jag lånat hem går i klass a drift upp till 20watt och när den bara kör klass ab.

Dessutom tycker jag att min egen klass ab stärkare låter mycket bättre men det är ju subjektivt :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Klass-a drift varför så bra??

Inläggav Nattlorden » 2005-04-05 10:23

Birger skrev:Är det någon tekniskt bevandrad som kan förklara för mig varför klass a förstärkare alltid anses vara bättre ??

Tycker inte jag fått den uppfattningen här på forumet, så jag måste nog hålla emot och undra: gör det? Var/av vem?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-04-05 10:26

Alla försteg är klass A. Det finns väl en anledning. Vilken vet jag dock inte :)
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-04-05 10:37

Fördelen med klass A är att det blir låg dist, nackdelen är att det blir varmt, ett försteg blir inte så varmt så därför är många försteg klass A.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-05 11:34

Pushpullsteg i rörförstärkare kan vara A, AB eller B.

Enkla steg är alltid A i alla förstärkare, det är en nödvändighet.

Ett A-steg genererar i huvudsak jämna övertoner som anses vara mildare för öronen än udda sådana.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-04-05 12:21

Ett A-steg genererar i huvudsak jämna övertoner som anses vara mildare för öronen än udda sådana.

Du menar färgar??

Jag antar att många av er på detta forum inte håller med om att klass a är att föredra??

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-05 12:56

Klass A steg behöver inte nödvändigtvis ha dominernade jämna övertoner. Vad som är vanligt dock är att övertonerna avklingar snyggt med ökande ordning vilket är en fördel då höga produkter är mer "elaka" än de lägre.

Klass A steg har ofta väldigt låg distorsion vid låga nivåer men kan öka något mer vid höga nivåer. Detta hörs som väldigt bra lågnivåupplösning med kanske lite förlust av fokus och renhet när det blir svettigt.

Måste nog säga att de bästa steg jag har hört har drivits i klass A men med ganska stor inbördes skillnad likväl.

Primärt finns det tre fördelar med klass A drift, frihet från övergång/switch distorsion, trissorna opererar i ett område där de är mer linjära (innan ev. feedback) samt termisk stabilitet. Allt detta kan potentiellt bidra till en mer linjär och därför bättre ljudande förstärkare.

/Peter

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-05 13:12

Birger skrev:Ett A-steg genererar i huvudsak jämna övertoner som anses vara mildare för öronen än udda sådana.

Du menar färgar??

Jag antar att många av er på detta forum inte håller med om att klass a är att föredra??

All distortion är färgning.

Huruvida klass A är att föredra är nog mer en fråga för plånboken. Hade vi tillgång till billig el och ett enkelt sätt att bli av med värmen skulle klass A alltid vara att föredra enligt min mening.

Huruvida ett klass A-steg genererar jämna eller udda övertoner beror på stegets överföringsfunktion. I allmänhet är andratonen starkare än tredjetonen. Ett pushpullsteg undertrycker (ideellt) jämna övertoner och där kommer således tredjeton att dominera, även om förstärkarelementet i PP-kopplingen kör i klass A.

Assymetrisk deformation = jämna övertoner, symmetrisk dito = udda.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-04-05 19:42

Det blir varmt och gott i huset! Så kan man sitta i höstmörkret och mysa till sitt klass-A-rör-slutsteg medan mer "moderna" människor sitter och huttrar så tänderna skallrar ikapp med musiken som kommer fårn deras högeffektiva klass-D-förstärkare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-04-05 22:39

har inte Morello gjort nåt inlägg här än
Dogmatisk Mac-Taliban

manw

Varför klass A?

Inläggav manw » 2005-07-14 11:32

Det är ju (framförallt) två olika skäl till varför man använder klass A. I fallet single end rörförstärkare t.ex. så måste ju arbetspunkten på det enda slutröret ligga kring halva strömmen/spänningen för at få ut hela spänningssvinget. Strömmen genom slutröret måste ju hela tiden vara större än den ström som dynamiskt går ut genom primärlindningen i utgångstrafon, då annars svinget skulle bli klippt.

I fallet Push-Pull (Halvledar och Rör) så får man ju i övergången mellan de två rören eller trissorna övergångsdistorsion på grund av olinjäriteten när de kopplar om. Gäller för klass B och klass AB. Olika förstärkare är mer eller mindre bra på att ta hand om detta fel som man rättar till med motkopplingen.

För klass A så slipper man denna övergång mellan utgångstrissorna/rören genom att hela tiden köra en högre ström genom dem än vad som går ut till högtalaren => ingen omkoppling => ingen övergångsdistorsion som behöver tas omhand och felrättas.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-15 18:50

Frågan är om det verkligen är så bra. Det går nog att bygga bra slutsteg i vilken teknik man vill om man bara vet hur hur det går till. Lättast att hantera är nog klass AB med bara så mycket bias att övergångsdisten hålls borta. Klass-A blir varmt och ska stärkaren kunna lämna 200W i A så blir det mycket varmt. Värme är dyrt.
Senast redigerad av Flint 2005-07-15 20:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-07-15 20:02

Max_Headroom skrev: ...... sitter och huttrar så tänderna skallrar ikapp med musiken ........

DET mäste väl också räknas in som distorsion, eller? :D :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-15 21:05

Jax skrev:Assymetrisk deformation = jämna övertoner, symmetrisk dito = udda.

Nä.

Symmetrisk ger BARA udda deltoner, sant. Men assymetrisk deformation ger faktiskt alla deltoner, även om 2:a deltonen brukar dominera. 8)

Edit: om assymetrin är enbart kvadratisk, blir det bara andraton. Men det är inte så vanligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-07-16 10:48

Svante skrev:
Jax skrev:Assymetrisk deformation = jämna övertoner, symmetrisk dito = udda.

Nä.

Symmetrisk ger BARA udda deltoner, sant. Men assymetrisk deformation ger faktiskt alla deltoner, även om 2:a deltonen brukar dominera. 8)

Edit: om assymetrin är enbart kvadratisk, blir det bara andraton. Men det är inte så vanligt.

Om en 2134 driver mer än 10 mA eller så in i lasten så går den inte i klass A längre.

Fördelen med klass A är huvudsakligen att eftersom alla aktiva element hela tiden är i full drift så slipper man alla av/på-fenomen, typ övergångsdist osv. Konstruktionen blir principiellt enklare.

En konsekvens brukar vara att i klassA-steg så faller spektralnivåerna snyggare, dvs fortare, mot högre övertoner än i klass B, varför återkopplingen räcker längre för att minska disten.

Sen kan man på ett annat sätt bygga klass A så att det blir ganska lineärt från början.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till Teknikforum