Tänkte redovisa vägen dit för att ge ett hum av vilka modifieringar av rummet som gjorde vilka skillnader via subjektiva intryck och XTZ analyzer mätningar.
Förutsättningarna:
- Rummets utformning och tänkt möblering.

Rummet är alltså "tårtbitsformat". 8 meter brett framme vid fönstren men bara 1,3 meter brett i bakre änden. nästan 8 meter långt från mitten av den välvda väggen till bakre vägg.

Problematiken:
- Subjektivt
När jag kopplat anläggningen och satte mig ner för att lyssna så tog det inte lång tid innan jag tyvärr insåg att jag hade betydligt bättre ljud min gamla lägenhet. Mellanbasen var obefintlig, lågbasen var okontrollerad och efterklangen på helt oacceptabla nivåer. Antagligen på grund av just detta så upplevdes också dom högre frekvenserna som diffusa och det var helt enkelt inte speciellt roligt att sitta och lyssna. En sänkning av basen gjorde att man iaf kunde lyssna på musik, om än utan pondus.
- Enligt mätningar
Lösningarna:
- Konsultation
Öhman kontaktades och kunde komma och mäta lite på rummet samt sammanställa en skiss på förslag.
Förslagen var:
2 extra basmoduler för att jämna ut basen i rummet.
Basfällor (stora absorbenter) i bägge främre hörn.
Absorbenter till höger och vänster om sweetspot (mot vägg).
Tyg från golv till tak en bit in från väggen längs med höger och vänster vägg.
Tjockt draperi, gärna 2 lager i en bågform bakom sweetspot.
Stor basfälla mot bakre vägg, dock var jag inte villig att offra så mycket som Öhman hade velat, det ritades på en 35-40 cm djup. Men det dök senare upp ett alternativ. Vi får se var det slutar.
- Steg 1

Börjat skissa på draperier och den alternativa lösningen på bakvägg.
Bakre draperiet skall dock flyttas bak så att sista paret a2:or hamnar på "rätt" sida.

Kostnader:
- Konsultation: (Öhman) 6000:-
- Skenor och tillbehör till draperier: (ikea) 1160:-
- Tyg till sidodraperier: (jysk) 600:- (Präglad och krossad velour i 2 lager)
- Tyg till bakre draperi: (ebay, textoys.de) 1200:- (Svart scenmolton i 2 lager)
- pX-2: (begagnade) 7500:-
- Material till sidoabsorbenter: - (ej inhandlat ännu)
- Material till främre basfällor: - (ej inhandlat ännu)
- Material till basfälla alternativt extra par pX till bakvägg: - (ej inhandlat ännu)
Material till absorbenter bakom pi60: - (ej inhandlat ännu)
Resultatet:
- Subjektivt
- Enligt mätningar