ProfundusX-2 + Infra EQ (och allmäna Infraplaner)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

ProfundusX-2 + Infra EQ (och allmäna Infraplaner)

Inläggav DVD-ai » 2010-10-06 08:54

Det låter ju riktigt bra 8O

Jag alltså lånat hem en Infra tillsats till mitt cr80s för att exprimentera lite, tanken är den att jag ska övergå till slutet (Infra) inom en snar framtid och alltså sälja vidare mina ProfundusX-2 moduler. Men jag va ju såklart tvungen att testa med Infra tillsatsen till mina portade lådor 8)
Det funerar över förväntan, det blev MYCKET bättre än innan, och inte bara exakt vid lyssningsplats utan i den del av rummet där man kan tänkas befinna sig vid lyssning. jag har ju en jätte puckel vid 45-55Hz och gjort på följande vis nu för att kompencera.
Jag har ställt upp EQ´n så att responsen <45hz har kommit ikapp "puckeln" och sedan sänkt hela basområdet tills att det ligger i nivå med topparna. Ska testa med när jag komemr hem idag och i morgon, har bara slölyssna lite i går kväll (kl22:00) så jag är inte helt säker på resultatet. Men en mer utförlig resovisning om intrycken kommer ikväll, men oavsett så kommer det att bli infra för jag vill absolut ha ner lådvolymen!

Till saken hör den att jag vill byta till Infra av följande skäl.

1: lättare att möblera med mindre moduler i stället för 2/4st MASTODONTER!!!

2: Möjlighet att placera dom flera modulerna på ett förmånligare sätt för att få bättre ljud.

3: jag vill inte offra responsen 15Hz genom att byta till små portade lådor...

4: på köpet får man (genom InfraEQ´n) möjlighet till bättre rumsanpassning :D

Så, här är jag alltså, jag har tröttnat på stora AS!
till moduler som man inte vet vad man ska gör med.... Men jag har inga problem att ha många liter lådvolym, bara det är fördelat på "små" lättplacerade lådor. Det jag tänkte först va att jag skulle återgå till ProfundusP-4, men kom på att det vill jag inte för då tappar jag ju för mycket lågbas, inget alls 20hz...

SÅ, jag har fastnat med i att Infra Y-6 vore trevligt 8O
Börjar dock med Infra Y-2 i sådant fall, och köper till vart efter ekonomin tillåter. Jag hoppas på denna lösning och om jag tänker rätt så presterar InfraY-2 ganska likartat ProfundusX-2 runt 25-30Hz men klart bättre ovan/ under. Så jag "klarar mig" på InfraY-2 i nuvarande rum och när jag flyttar till större så hakar jag på 2 eller 4st till helt enkelt ! :D

Spännande värre detta du !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-10-06 09:10

Hur många liter ligger infra Y på och hur många liter ligger pX på?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-06 09:12

Jag har nog helt gett upp tanken på ett infrasystem faktiskt. Efter lite samtal i
går börjar jag inse att jag aldrig kommer ha pengarna eller platsen för ett
sådant, åtminstone inte ett med en psykoakustisk rak kurva ner till säg 10 Hz.

Det kommer krävas ohemult många moduler och kraftiga slutsteg.

Trist insikt. :/
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-10-06 09:17

shifts skrev:Jag har nog helt gett upp tanken på ett infrasystem faktiskt. Efter lite samtal i

Kom igen nu, du som lyssnar så svagt att man inte hör musiken om någon sitter o läser i rummet jämte....

fyra 10" duger nog bra länge för dig.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-06 09:21

Men eftersom jag lyssnar så svagt, lär jag inte direkt ta del av infrafrekvenserna. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-10-06 09:27

shifts skrev:Men eftersom jag lyssnar så svagt, lär jag inte direkt ta del av infrafrekvenserna. :)

:D
Bra tänkt där!

Kompromissade hemma, hellre fyra slutna än två basreflex...
Blir nog fyra basreflex när man bygger sin egen mancave dock 8)
Eller 2 av linnars theSubhorn bara för att overkill är kul!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-06 09:51

schmutziger skrev:Hur många liter ligger infra Y på och hur många liter ligger pX på?

InfraY ligger nog på ca 65Liter/st och ProfundusX på 90liter/st inne volym.

Måtten är 36x54x40cm för InfraY mot typ 45x60x45cm (BxHxD) som mina profundusX ligger på. så InfraY är mindre och ska nog kunna prestera likvärdigt hopaps jag på och dessutom inställningsmöjligheter med EQ'n som e trevliga. dessutom så är InfraY sjukt snygga moduler !!! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-06 09:58

shifts skrev:Jag har nog helt gett upp tanken på ett infrasystem faktiskt. Efter lite samtal i

Mjooo. man får ju bulla upp med betydligt mycket mer grejer för att få samma tryck som med portat... men jag har insett att jag får lov att nöja mig med ProfundusY-2 i ljudtryck. Då är ju InfraY-6 til ikvärdigt med mycket mer lättmöblerat och låter (enligt mig) lite bättre också.
det kostar mer, men fan.... jag vill inte ha några kylskåp i rummet ! :x

Mitt mål är alltså att få prestandan av pY-2 men fördelat i mindre lådor och om jag dessutom fixar så att rummet blir bra så kan jag få sjukt bra respons ner till <15Hz. jag gillar att spela högt, det e skit kul ! men inte när det låter apa...

Jag är väll för kräsen, sällan (har hänt 2 gånger... :oops: ) jag hör någon bas alls som låter tillräckligt bra för att jag skulle kunna vara nöjd personligen med det. men jag tror att InfraY-6 skulle kunna ge mig det. det e värt mer förmig än att ha basorgier med ProfundusY-6. MEN om jag vill så kan man jag ju alltid flytta över basarna till Profundus lådor om jag vill ha mer kräm någon gång... 8)

Edit: Men, som sagt, det ska jag ju inte, jag ska ju nöja mig med InfraY-6, JUH !... :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-06 12:24

DVD-ai skrev:Mjooo. man får ju bulla upp med betydligt mycket mer grejer för att få samma tryck som med portat... men jag har insett att jag får lov att nöja mig med ProfundusY-2 i ljudtryck. Då är ju InfraY-6 til ikvärdigt med mycket mer lättmöblerat och låter (enligt mig) lite bättre också.

Låter bättre, hur då?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-10-06 13:09

subjektivisten skrev:
DVD-ai skrev:Mjooo. man får ju bulla upp med betydligt mycket mer grejer för att få samma tryck som med portat... men jag har insett att jag får lov att nöja mig med ProfundusY-2 i ljudtryck. Då är ju InfraY-6 til ikvärdigt med mycket mer lättmöblerat och låter (enligt mig) lite bättre också.

Låter bättre, hur då?

Fler strålande ytor undertrycker rumsresonanser bättre än enstaka.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-06 13:14

subjektivisten skrev:

Låter bättre, hur då?

Som sagt, flera moduler som man kan placera på ett förmånligare sätt :)
pY-2 går ju inte att placera någonstans... inte för mig i alla fall :x inte ens pX-2 går att placera bra, InfraY modulerna har "rätt" mått för att kunna placeras :wink:

skulle såklart ha skrivit "möjlighet till bättre ljud" men så blev det inte.
MEn sedan så tycker jag att slutet låter trevligt på något vis... :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2010-10-06 13:57

Jag kan bara instämma i dina tankar om infra y-6, det känns för mig som det ultimata bas-systemet utan att bli överdrivet overkill (hmm, nåja.. :roll:).

Lagom antal moduler i smidig storlek som man kan placera ut i rummet för bästa resultat samt ljudtryckskapacitet som räcker för det mesta/de flesta.

Jag har för tillfället ett par profundus y-2 och ja, de är inte små direkt ;).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-06 14:05

spuj skrev:Jag har för tillfället ett par profundus y-2 och ja, de är inte små direkt ;).

Ganska små, tycker jag.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-06 14:33

Det är jag helt med på och just den delen, fler punkter, och att jag kan gömma undan modulerna är de främsta fördelarna för infra enligt mig. Påståendet om bättre ljud p g a djupare infrabas vill jag se blindtest på i vanliga rum innan jag tror på det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-10-06 14:45

subjektivisten skrev: Påståendet om bättre ljud p g a djupare infrabas vill jag se blindtest på i vanliga rum innan jag tror på det.

Var i denna tråd ser du det?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-10-06 15:27

Ni som säger att infra moduler är lättare att gömma undan. Hur tänker ni då?
De är ju fortfarande inte speciellt små jämför med annan inredning och de är dessutom 3ggr så många som de vanliga prof modulerna.

Vanliga prof kan man ju bygga torn av i de främre hörnen och sedan hänga ett draperi framför så blir de osynliga.
Visst kan man göra samma sak med infra fast då förlorar man ju fördelen med att kunna placera ut dem på fler ställen i rummet för att bekämpa rumsnoder.

Alternativet att lägga modulerna längs med framväggen och sedan bygga ett hyllplan precis ovanför som man ställer elektroniken på och sedan ha tyg som hänger ner framför modulerna finns ju också.

Jag funderar bara på hur man skall kunna placera 6 eller 12st moduler "osynligt" i ett rum utan att köra med ovanstående varianter.

Om någon har några bilder eller ritningar över hur man typiskt placerar så många moduler så får ni gärna dela med er. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-06 15:39

adzer skrev:Ni som säger att infra moduler är lättare att gömma undan. Hur tänker ni då?
De är ju fortfarande inte speciellt små jämför med annan inredning och de är dessutom 3ggr så många som de vanliga prof modulerna.

I mitt fall så skulle jag kunna ha 4 st per sida bakom "tyget" och sen 4 st mitt mellan dom (där stereon står nu), 2 och 2, som jag har någon form av bord över.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-10-06 16:02

subjektivisten skrev:
adzer skrev:Ni som säger att infra moduler är lättare att gömma undan. Hur tänker ni då?

I mitt fall så skulle jag kunna ha 4 st per sida bakom "tyget" och sen 4 st mitt mellan dom (där stereon står nu), 2 och 2, som jag har någon form av bord över.

Jo men denna placering kan du ju nå med de modulerna du har nu.
En i var sitt hörn och sedan två i mitten med elektroniken ovanpå.
Visst de mindre modulerna gör så att "bordet" kan bli lägre vilket kanske e lite snyggare. Dock ingen revolutionerande placering direkt.

Jag säger inte att det är en dum idé med infra moduler. Jag undrar bara varför en av de största fördelar som näms i varje tråd om dem är de lätta placeringsmöjligheterna.

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-10-06 17:29

adzer skrev:Ni som säger att infra moduler är lättare att gömma undan.

Om någon har några bilder eller ritningar över hur man typiskt placerar så många moduler så får ni gärna dela med er. :)

Bild
Får plats med ca 16st på fronten om jag placerar dem smart :P

Sedan på med tyg så ser man dem ej :D
Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-10-06 17:51

Timpolanen skrev:
"bilder"

Jo det förstår jag. Ungefär den placeringen jag beskrev ovan.
Dock så kan man placera prof moduler på samma sätt.
Varför är fler små moduler lättare att placera?
Lådornas total volym blir ju större.

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-10-06 17:53

Men störrelådor hade jag inte kunnat få inte dem på lika bra sätt. Gillar dess form och storlek, går alltid att få till en placering nästan :) Sedan är så att det låter bättre med fler helt enkelt (oftas). :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-06 21:00

har nu lyssnat lite till, är kluven... blir helt enkelt tvungen att skjuta på redogörandet för hur det blev med Infra tillsatsen tills på fredag... måste lyssna mer och just nu e jag så sjukt trött att jag inte orkar lyssna på musik ens... :? :(

Tråkigt med bas, det låter aldrig som jag vill ha det... Bild
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-08 12:04

I kväll kommer med uppdateringar om läget har testat lite till, men ska ge det en kväll till 8)

Inga förhastade slutsatser här inte, minst 3 dagars olika dagsform krävs för att lyssningsintrycken ska kunna gå att eventuallt lita på... :P

Men vist låter det bättre än utan Infra tillsats, så långt är jag överens med mig själv !
Mvh//David

Återgå till Wänner af Ino