Moderator: Redaktörer
celef skrev:...ett bra sätt att börja är att köra med ljudkortet alena, loopback, då ska kurvorna bli fina och rena
Ratata skrev:celef skrev:...ett bra sätt att börja är att köra med ljudkortet alena, loopback, då ska kurvorna bli fina och rena
Hur menar du nu? Menar du att lägga utsignalen in i mickingången direkt? Hur gör man det? Det är ju olika signalnivåer?
Jag skall till att skaffa mät jag med trots att jag kan nada om det. Därför ställer jag dumma frågor. man får väl lära sig efter resans gång.
celef skrev:jag tror det är mätlådan/jiggen som är defekt, det går att mäta stärkarens tonkurva men bara om man använder en lämplig dämpsats på mätkablarna
enligt experterna ska man helst driva elementet under test med en lågohmig källa än en högohmig, constant voltage source vs. constant current source
celef skrev:kodapa skrev:celef skrev:jag tror det är mätlådan/jiggen som är defekt,
Föresten, vad kör du med för mätlåda när du använder Arta?
en jätteenkel hemmagjord låda innehållande en referensresistor och en switch
celef skrev:jag använder kopplingen som syns längst ner på sidan tolv i denna pdf-en http://www.ijdata.com/justMLS%20manual.pdf
switchen införde jag för att snabbt kunna växla mellan kalibrering och mätning utan att behöva flytta några mätsladdar, se sidan femton
Allram skrev:Förstärkarens frekvensgång/fasvridning är ju egentligen inte relevant i sammanhanget. Impedansmätningen enligt metoden ovan är ju en jämförande mätning mellan de två ingångskanalerna på ljudkortet. Eventuella tonkurve/fasfel tar ju ut varandra och skall inte påverka resultatet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster