Högtalarelement i dyra högtalare, nu fattar jag (nog)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-05 17:52

CAD är som Johan skriver Computer Aided Design och inget annat.
Det har inget med simuleringar att göra.

Simuleringsprogram är ovärderliga för utvecklingsarbete inom många områden. I min forskning har det varit ett oumbärligt verktyg eftersom det är enormt krävande beräkningar (värmefördelningsproblem) som beräknats med finita element metoden. En simulering tog allt mellan 5-12 timmar beroende på geometri. Liiiiiiite svårt att göra i skallen 8) .

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-05 17:59

Callisto skrev:CAD är som Johan skriver Computer Aided Design och inget annat. Det har inget med simuleringar att göra.
Design anses kunna betyda:
Engelskt uppslagsord design
Svensk översättning skapa, bygga, konstruera

"dator-stödd design" oftast är det ritningar...men inte nödvändigtvis alltis.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-05 18:02

EngelholmAudio skrev:Design anses kunna betyda:

Ja, alltså inte simulering 8) .

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-05 18:13

Callisto skrev:
EngelholmAudio skrev:Design anses kunna betyda:

Ja, alltså inte simulering 8) .
Heller inte ritning. :wink:

Var inte så svart/vit! :lol: :D

CAD är ju en förkortning som används om program som ger stöd vid konstruktion av bl.a. filter men även ritningar.
vänligen
// Pär Engelholm

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-05 18:21

Ok, jag är nog lite strikt i tänkandet :oops: 8) .

"skapa, konstruera" är väl annars det man gör när man gör en ritning 8) .

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-04-05 19:07

IngOehman skrev:
NNord skrev:Ingvar, har du lust att nån gång skriva ner några redan existerande element som har bra egenskaper, dvs sådanna vem som helst kan köpa från till exempel Seas, Vifa, Scan-speak etc etc.. Om du testat några dvs.. Det vore ju skoj !

1: Bra grejjor ska man naturligtivs inte skriva ned, det är ju jättetaskigt. Man skall ju skriva upp dem! :wink:

2: Å andra sidan: "Redan existerande element med bra egenskaper?" Är det en kuggfråga? 8)

Allvarligt talat är det ju alltid svårt att definiera vad som menas med "bra egenskaper", men jag förmodar att det skall underförstås att det vi talar om inte är småsignalparametrarna (som ju vem som helst kan bedöma om de passar ens applikation), utan skall vara inriktat på "kvalitetsegenskaper", alltså sådana som inte syns i databladen, men som har betydelse för hur ljudkvalitetskompetenta system man kan bygga av dem?

Isåfall skall jag be att få återkomma när jag tänkt igenom det hela. Kanske om någon dag. Jag skall nog kunna hitta ett par tre stycken i varje fall. Kanske... :?

Vh, iö

Ah! Låter mycket trevligt det där! Hoppas du lyckas luska fram några. :wink:

Jag valde efter mycket funderade ett förhållandevis nytt, norskt baselement till mitt projekt. Ett element som vi pratade lite kort om på väg till bilarna efter restaurangbesöket i Göteborg förra våren efter Johans föreläsning (det var då helt nytt). Det var det enda jag fann som passade konstruktionen tillräckligt väl för att kunna användas sett till tonkurveegenskaperna och småsignalparametrarna.

Ska bli intressant att se om det elementet möjligen återfinns i denna eventuella (om det blir någon) korta lista. 8)

/Erik

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-06 02:53

Jag har ju blivit ombedd att komma med några rekommendationer av "goda standardelement", och har också nästam lovat att göra en ansträngning. Så här kommer några stycken:

1. SEAS CA18RLY.
Det är ett mycket trevligt element med förvånansvärt lite problem med lavindistorsion. Jag har varit frestad att använda det själv i någon konstruktion, men inte hittat någon passande applikation.
Jag gör ju inga "lagom stora" högtalare. Säger folk... :o Det har de kanske rätt i. I just den där "lagom stora kategorin" finns det ju hur många högtalare som helst, men jag tycker inte den riktigt går att få att fungera psykoakustiskt.

Hursomhelst, elementet arbetar bäst i tvåvägssystem, och excellerar i golvstående konfigurationer, eftersom det behöver lite större låda än de flesta stativkabinett erbjuder.

Trevlig är den långa slaglängden och den obesvärade lätthet med vilket elementet spelar i hela registret, även hyggligt låga frekvenser faktiskt! Men det behöver som nämnts förhållandevis stor låda jämfört med de flesta element i liknande storlek. Å andra sidan betalas det tillbaka medelst bra känslighet (även i basregistret) jämfört med flertalet konkurrerande element.

Skulle jag ändra på något vore det nog bobinen, som jag skulle vilja göra i glasfiber. Dessutom skulle man kunna fila på membranformen om man vill kunna använda det lite högre upp i frekvens. Som det beter sig nu delas det nog bäst uppåt under 2,5 kHz, men den som är skicklig med filtret och accepterar tonkurvefel mindre än +/- 1 dB, kan dela det betydligt högre.

Ännu rakare mätande än det är i 0 graders vinkel, är det faktiskt med avseende på energikurvan. På så vis är membranformen superb - det finns inga genomgående karakteristiska klangfärgningar om man integrerar över hela elementets utstrålning.

Elementet är även imponerande kapabelt djupbasmässigt, trots det extremt lätta rörliga systemet. I en låda på sisådär 30 liter, avstämd till 30 Hz kan det imponera även på förhärdade välljudslyssnare. Mycket av kvaliteten ligger i att SEAS vågat använda ett "tillräckligt litet" magnetsystem för att inte EMK-kväva det lätta membranet. Men det kräver ju lite större låda då istället.

2. (Tonegen) NHT 1259.
Detta element behöver väl knappast någon presentation. Ett 12" stort baselement som är ovanligt luftflytningskapabelt med låg distorsion. Dessutom är något så ovanligt som ett baselement som trots den uppenbara djupbasinriktningen faktiskt är konstruerat för att arbeta i sluten låda! Utan kompensation men ändå med mycket bra naturlig "low end".

Extra kul är att det ju egentligen INTE är ett standardelement, utan ett specialgjort element utveckat av Bill Bush på NHT, som dock ägaren (NHT / Ken Kantor) valde att tillgängliggöra för alla som vill bygga efter eget huvud.

In med det i en 117 liter stor sluten låda, dämpa alla resonanser och kontruktionen är färdig! Enklare kan det knappt bli. :P

3. VIFA D19SD-05-08
Ja, en diskant skall man väl ha med också, och nu hade väl alla trott att jag skulle nämna någon av de klassiska 1" eller drygt, diskanterna?

Men icke, med branta filter är även lite mindre element klart användbara, utan några större effekttlighetsproblem. I synnerhet i detta fall. Speciellt roligt med elementet är nämligen att det är något så ovanligt som ett äkta 8 ohms-element! Trots detta är känsligheten snarast högre än de flesta 6-ohmare (som oftast går ned under 5 ohm).

Att det såsom det 3/4"-element det är imponerar spridningsmässigt är väl ingen överraskning för någon.

Dessutom är det magnetiskt skärmat, och det har (i kraft av sitt plastmembran troligen) en superb rotationssymmetri utstrålningsmässigt, och trots det låga priset även en tillverkningsprecision som inte är lätt att uppå med textila, eller andra komplext uppbyggda membranmaterial, även om det går det också.

Jaha, det var några förslag i varje fall.

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-07 01:17, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-06 05:29

IngOehman skrev:Dessutom är det magnetiskt skärmat, och det har (i kraft av sitt plastmembran troligen) en superb rotationssymmetri, och trots det låga priset även en tillverkningsprecision som inte är lätt att uppå med textila, eller andra komplext uppbyggda membranmaterial, även om det går det också.

Ingvar,

Vad betyder rotationssymmetri i det här aktuella fallet?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-06 07:52

IngOehman skrev:3. VIFA D19SD-05-08
Ja, en diskant skall man väl ha med också, och nu hade väl alla trott att jag skulle nämna någon av de klassiska 1" eller drygt, diskanterna?

Men icke, med branta filter är även lite mindre element klart användbara, utan några större effekttlighetsproblem. I synnerhet inte i detta fall. Speciellt roligt med detta element är nämligen att det är något så ovanligt som ett äkta 8 ohms-element. Trots detta är känsligheten snarare högre än lägre än de flesta 6-ohmare (som oftast går ned under 5 ohm).

Att det såsom det 3/4"-element det är imponerar spridningsmässigt är väl ingen överraskning.

Dessutom är det magnetiskt skärmat, och det har (i kraft av sitt plastmembran troligen) en superb rotationssymmetri, och trots det låga priset även en tillverkningsprecision som inte är lätt att uppå med textila, eller andra komplext uppbyggda membranmaterial, även om det går det också.

Vh, Ing. Öhman

Det var ju skoj att du tycker denna diskant är bra. I mina gamla murkna lådor sitter D19TD-05-08. Det är verkligen inget fel på ljudet från dessa även om filtret i dessa lådor lämnar en del i övrigt att önska. Jag har kört dessa sen slutet 80-tal.

De jobbar ihop med en 3-tums kalottmellanregister och en 10-tums bas, alla från Vifa. 3-tummaren låter fint om man inte drar på för mycket.
- Militant slacker

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-06 08:03

Robert skrev:
IngOehman skrev:Dessutom är det magnetiskt skärmat, och det har (i kraft av sitt plastmembran troligen) en superb rotationssymmetri, och trots det låga priset även en tillverkningsprecision som inte är lätt att uppå med textila, eller andra komplext uppbyggda membranmaterial, även om det går det också.

Ingvar,

Vad betyder rotationssymmetri i det här aktuella fallet?

Jag tar mig friheten att svara, eftersom jag tror mig förstå att det betyder att membranet är symmetriskt när man roterar det. Alltså likformigt när man betraktar det ortigonalt mot en tänkt rotationsaxel. Har för mig att begreppet är en vedertagen benämning?

Ingvar!

Suverän presentation av elementen! Mycket trevligt delgivande, jag tror att många uppskattar förslagen och motiveringarna. :) (I varje fall gör jag det.)
Bara en fråga för att sätta dina förslag i perspektiv: Kollar du in många element på marknaden, - eller omformulerat; är urvalet för ovanstående förslag gjort utifrån en stor mängd provade element och fanns det fler än de du nämnde som du tyckte var att rekommendera? Jag frågar för att få ett hum om hur vanligt förekommande det är med element som du klassar som användbara med avseende på dist, lavindist och tonkurva etc.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-06 08:34

Ett compoundmaterial förstärkt med cord i två diskreta riktningar kan ha olika styvhet i olika vinklar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-04-06 09:58

Trevlig läsning ingvar!

Extra roligt eftersom jag tittat på att bygga en liten burk med - CA18RLY, just eftersom elementet har parametrar som medger lite djupare bas! :D :D :D Även jag kom fram till att 30 liters låda var lämpligt.

/Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-06 10:49

Ser man på - en Vifadiskant som rekommenderas! Och inte är den dyr heller.

Själv slänger jag trånande blickar efter detta element: LÄNK

Ett hyfsat gediget intryck vilket ju gör saken åt minstonde roligare, inte nödvändigtvid bättre...men man skall ju ha kul också!
Bild

Bör gå att använda till 2kHz
Bild

Hög känslighet, högt Qts, bör gå att använda i sluten låda om man trixar lite...
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-06 10:52

markih skrev:Jag tar mig friheten att svara, eftersom jag tror mig förstå att det betyder att membranet är symmetriskt när man roterar det. Alltså likformigt när man betraktar det ortigonalt mot en tänkt rotationsaxel. Har för mig att begreppet är en vedertagen benämning?

Tack för info! :wink:

Hade för mig att alla domar var runda när man betraktar dem ur det perspektivet men där ser man..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-06 11:07

IngOehman skrev:Här kommer några stycken:
1. SEAS CA18RLY.
Vh, Ing. Öhman

Hur stort problem kan det vara, att den har en pappkon?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-06 12:13

Robert skrev:
markih skrev:Jag tar mig friheten att svara, eftersom jag tror mig förstå att det betyder att membranet är symmetriskt när man roterar det. Alltså likformigt när man betraktar det ortigonalt mot en tänkt rotationsaxel. Har för mig att begreppet är en vedertagen benämning?

Hade för mig att alla domar var runda när man betraktar dem ur det perspektivet men där ser man..

Ett mer konkret svar gav Paa : "Ett compoundmaterial förstärkt med cord i två diskreta riktningar kan ha olika styvhet i olika vinklar." Det är alltså materialegenskaper som avses och inte utseende eller form. :wink:

Ps. Formen på en dome är inte rund när man betraktar den ortogonalt mot en rotationssymmetrisk axel. Det är bara en sfär som uppfyller det kriteriet...Ds.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-04-06 13:18

IÖ:
Det slog mig plötsligt...

Hör de små hiquphon-diskanterna hemma bland de upplistade elementen ovan?

mvh
Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-06 13:38

markih skrev:
Robert skrev:

Ett mer konkret svar gav Paa : "Ett compoundmaterial förstärkt med cord i två diskreta riktningar kan ha olika styvhet i olika vinklar." Det är alltså materialegenskaper som avses och inte utseende eller form. :wink:

Och den därav följande deformationen vid uppbrytning, som förvränger den rotationssymmetriska ljudutstrålningen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-06 13:44

paa skrev:
IngOehman skrev:Här kommer några stycken:
1. SEAS CA18RLY.
Vh, Ing. Öhman

Hur stort problem kan det vara, att den har en pappkon?

HALLÅ, papper är jättefint och kommer i många olika skepnader !
Mer element med papper vore ju fint.

Dvs, pappersblandningar av alla de olika former !

Man kan inte generalisera "papper" som ett material här.
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-06 14:03

Ingvar, tack för ditt svar !
Hoppas det kan inspirera de som vill bygga högtalare !!

:D
NN

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-06 14:19

En trend idag verkar vara att göra baselement utav aluminium och diverse legeringar. Nästan alla dessa högtalartillverkare använde tidigare någon typ av papp tidigare i sina konstruktioner.
Är det bättre med Al och diverse legeringar än papp eller är det bara ett nytt försäljningstrick.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-06 14:24

Till ett lågbaselement har man väl inget större behov av inre dämpning i konen eftersom den ändå inte klarar att dämpa dessa frekvenser, papper borde då passa "mellanregiserelement" bättre då dessa kan dra nyta av papprets inre dämpande egenskaper.
NN

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-06 16:45

Elementen som Ingvar gav förslag på kanske kan vara en grund för ett Faktiskt DIY -projekt?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-04-06 18:01

markih skrev:Elementen som Ingvar gav förslag på kanske kan vara en grund för ett Faktiskt DIY -projekt?

kan va en bra ide :wink: stativare med basmoduler, lite stora grejer kanske men :roll:

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-04-06 18:03

Haakan_W skrev:
markih skrev:Elementen som Ingvar gav förslag på kanske kan vara en grund för ett Faktiskt DIY -projekt?

kan va en bra ide :wink: stativare med basmoduler, lite stora grejer kanske men :roll:

Kanske 2-vägs golvare med möjlighet att komplettera med basmoduler? Dvs ett par högtalare som klarar sig bra redan på egen hand men som kan utökas för de som vill ha lite mer kapacitet. :)

/Erik

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-06 19:54

Callisto skrev:En trend idag verkar vara att göra baselement utav aluminium och diverse legeringar. Nästan alla dessa högtalartillverkare använde tidigare någon typ av papp tidigare i sina konstruktioner.
Är det bättre med Al och diverse legeringar än papp eller är det bara ett nytt försäljningstrick.

Är det ingen som vet hur det ligger till :roll:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-06 19:57

Styvare kon ger lägre distorsion. Därmed inte sagt att en metallkon per auto blir styvare än papp, men möjligheten finns. Blir väl kanske billigare och enklare att gå på en metallkon när man ändå strävar efter styvhet.

Styvaste konen jag stött på är Scanspeak 23W, ruskigt styv. Detta element har låg dist såvitt jag vet, har inte hunnit jobba med det eller lyssnat.

/Peter

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-06 20:09

Piotr skrev:Styvare kon ger lägre distorsion. Därmed inte sagt att en metallkon per auto blir styvare än papp, men möjligheten finns. Blir väl kanske billigare och enklare att gå på en metallkon när man ändå strävar efter styvhet.

Styvaste konen jag stött på är Scanspeak 23W, ruskigt styv. Detta element har låg dist såvitt jag vet, har inte hunnit jobba med det eller lyssnat.

/Peter

Tack Peter,

Jag själv har gått från papp till Al i och med uppgraderingen till "Ascent i". Det som upplevdes tydligast var att baskonturerna blev mer tydliga vilket torde tyda på lägre dist. Sedan har den här riktig knuff i botten jämfört med den gamla modellen (papp).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-06 20:13

Det du beskriver tycker jag att jag upplever i alla register med styva koner. Skarpare konturer, hårdare och mjukare på samma gång, nice! :). Men ibland får man sig en funderare tex. när man lyssnar på Ino burkar... men i slutändan har jag nog i princip lämnat mjuka koner bakom mig.

/Peter

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-06 20:21

Ska själv lyssna på pip under närmsta veckorna hemma hos en polare som nu har spelat in dom. Ska bli mycket intressant eftersom han också har mycket kompetent elektronik bakom (Gryphon Callisto 2200 och Gryphon Adagio).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi