Som piPs fast mer drag, dynamik o allmänt jäklar anama?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-08 06:37

sprudel skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Inte spelar jag starkt heller, som tidigare redan meddelat.
= en volym där resten av familjen inte störs, dvs man kan vara i huset o även prata i lyssningsrummet.

Det här tror jag är den springande punkten. Har du en skiva med tillräckligt omfång, mindre komprierad, så smäller det som den när det ska, men är pratbart i lyssningsrummet vid andra passager. Man måste ha volymkapacitet utan dist.
Satt och lyssnade ikväll på Stones unplugged skiva "Stripped" den är bara så bra, och nog kunde man pratat, men ingen hade hört något av pratet. :D Tänkte faktiskt på dig när du sökte trycket-smällen, den fysiska upplevelsen. Jag spelar Stones fysiskt, det känns i hela kroppen och gör bara gott i öronen också.
Ändrar mig om råd,-minst pi60.

Hänger inte med sprudel, VAD är den springande punkten?
Samma skiva(or) som återgiven på andra högtalare har ju klart mer makrodynamik hos mig...
Detta har inte med skiva eller anläggningens dynamiska resurser att göra enl mig.
Mina monoslutsteg lämnar 300W vid 8Ohm, 500 vid 4, så de trycker på bra om det skulle behövas. Men de nivåer jag spelat på torde de närmast gå på tomgång...blir inte ens fisvarma o fläktarna har aldrig startat, någonsin oavsett högtalare.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-08 08:18

vad har du för dämp bakom och hur tjockt ?

hur stort e rummet ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-08 08:33

sportbilsentusiasten skrev:Hänger inte med sprudel, VAD är den springande punkten?
Samma skiva(or) som återgiven på andra högtalare har ju klart mer makrodynamik hos mig...
Detta har inte med skiva eller anläggningens dynamiska resurser att göra enl mig.

Jag tänker så här: (säger inte att jag har rätt men försöker hitta en förklaring) Du spelar inte så högt säger du, men vill ha "smällarna".
Då är min tanke att de andra högtalarna som ger smällarna vid även lägre volymer inte hanterar att återge smällarna korrekt vid realistiska volymer.De blir då överdrivna, eller så distar det. pi60 smäller högre vid höga nivåer än piP, och gör det renare, de andra högtalarna kanske smäller högt vid lägre nivåer? Men hur blir det vid höga nivåer?Hoppas att jag lyckas uttrycka mig så att du förstår.
Om inte annat ska jag spela Stones, eller Bowie: Cat People för dig så förstår du. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-08 08:37

17m2 rum
2m2 dämpning bakom varje talare (drygt 1m högt så det täcker hela högtalarens höjd plus redigt på varje sida runt dom)
ca 7cm tjockt.

Finns även 3 tjocka 1*1m kuddar på golvet o en redigt pösig 3sitssoffa i plysch.
Totalt 2 bokhyllor i rummet (ca 1m breda) från golv till tak fyllda till 50% med böcker.

= borde vara hyfsat dämpat.
Låter väldigt bra som sagt. Riktigt bra ljudmässigt! Inge basbummel eller annat skit.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-08 08:51

sportbilsentusiasten skrev:17m2 rum
2m2 dämpning bakom varje talare (drygt 1m högt så det täcker hela högtalarens höjd plus redigt på varje sida runt dom)
ca 7cm tjockt.

Finns även 3 tjocka 1*1m kuddar på golvet o en redigt pösig 3sitssoffa i plysch.
Totalt 2 bokhyllor i rummet (ca 1m breda) från golv till tak fyllda till 50% med böcker.

= borde vara hyfsat dämpat.
Låter väldigt bra som sagt. Riktigt bra ljudmässigt! Inge basbummel eller annat skit.

ok, jadu... då har jag ingen aning :D

piPs är helt enkelt inte högtalarna för dig då :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Adelson

Inläggav Adelson » 2010-10-08 09:30

sportbilsentusiasten skrev:
Adelson skrev:Står de så nära väggen som de ska? Står de lite för långt ut så har de väl fortfarande stöd i lågbasen, men tappar lite av stödet som de behöver i det högre "snärtregistret"?

yepp står som jag redan skrivit exakt som de ska, mot bakvägg invinklade så man ser yttersida något o med dämpning bakom. matta som täcker i princip hela golvet. dämning av H o V sidoreflex. Såg dessutom hur ägaren hade de uppställda i sitt rum.

Jaha, ja det skrev du visst i en annan tråd ser jag nu. Jag hade bara läst den här tråden, och utgick från informationen du gett i den, när jag svarade.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-08 10:18

OBS
att jag "inte spelar så högt" var ett svar på frågan om jag kör så högt att det börjar klippa.
Har givetvis testat alla nivåer och har samma symtom oavsett volym.
Är det bara jag som INTE tycker det är konstigt att så små burkar har begränsningar i dynamisk förmåga? De är ju väldigt bra på mycket annat, o det får man ju beundra. Givet priset lysande prestanda.

sprudel skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Hänger inte med sprudel, VAD är den springande punkten?

Jag tänker så här: (säger inte att jag har rätt men försöker hitta en förklaring) Du spelar inte så högt säger du, men vill ha "smällarna".
Då är min tanke att de andra högtalarna som ger smällarna vid även lägre volymer inte hanterar att återge smällarna korrekt vid realistiska volymer.De blir då överdrivna, eller så distar det. pi60 smäller högre vid höga nivåer än piP, och gör det renare, de andra högtalarna kanske smäller högt vid lägre nivåer? Men hur blir det vid höga nivåer?Hoppas att jag lyckas uttrycka mig så att du förstår.
Om inte annat ska jag spela Stones, eller Bowie: Cat People för dig så förstår du. :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-08 10:29

sportbilsentusiasten skrev:OBS
att jag "inte spelar så högt" var ett svar på frågan om jag kör så högt att det börjar klippa.
Har givetvis testat alla nivåer och har samma symtom oavsett volym.
Är det bara jag som INTE tycker det är konstigt att så små burkar har begränsningar i dynamisk förmåga? De är ju väldigt bra på mycket annat, o det får man ju beundra. Givet priset lysande prestanda.

sprudel skrev:

jag tror följande.

Att piP är begränsade i kapacitet och när man spelar högt så dynamiskt komprimerar dom.
Detta i kombination med att det nästan "krävs" att man spelat högt för att man ska "uppleva" dynamiken på det där "häftiga" sättet medför ju att piP inte är förmögna att ge den upplevelsen ur något avsende. Alltså, att dom inte kan spela högt är deras begränsning... för jag tycker att upplevd skillnad mellan högt/lågt (macrodynamiken) blir klart mycket mer påtaglig vid höga ljudtryck. Har alldrig, oavsett högtalare upplevt en naturligt ljudande dynamik som samtidigt "häftig". (jag tror inte att kombinationen alls existerar utan att just "häftig dynamik" är något som inte existerar i verkligheten, bästa sättet att testa är med elektrånisk musik som ju innehåller exakt hur mycket dynamik man vill, då kan man få testa om anläggnignen kan återge dynamik eller inte, för låter instrumenten "mer dynamiska" i anläggnignen än i verkligheten så "låter det fel" :wink: )
Alltså... inte för en jag höjer volymen tills att det låter "onaturligt högt" för det mesta så kommer liksom den därtypiska "dynamiken" då. har du testat att dela piP så märker du att det blir stor skillnad för då kan du höja tillräckligt för att dynamiken ska kunna få rätt "bett" ;)

Sedan detta med subjektivt upplevs ljudtryck är ju jätte knepigt... att du spelar "lika högt" med piP som med någon anna högtalare är väldigt svårt att svara på. Man kan ju bara "tro" att man lyssnat lika högt med olika högtalare om mna inte mätt upp ljudnivån :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-08 11:24

DVD-ai skrev:Alltså... inte för en jag höjer volymen tills att det låter "onaturligt högt" för det mesta så kommer liksom den därtypiska "dynamiken" då. har du testat att dela piP så märker du att det blir stor skillnad för då kan du höja tillräckligt för att dynamiken ska kunna få rätt "bett" ;)

Så sant, man höjer ljudnivån tills man upplever den där magiskt dynamiskt heta ljudbilden. Den skiljer naturligtvis från rum till rum, beroende på akustiska förutsättningar. Överdämpade rum kan formligen döda dynamiken.

Att dela piP, är ju bara ett sätt att avlasta basen, medan det mesta av transienta smällar (kantslag på trummor etc) ligger ovan delningen och hjälper då föga på den punkten.

Ett bra exempel på musik är Arne Domnérus/Lars Erstrands - Drum boogie - Proprius PRCD 9142, där man är tvungen att vrida upp volymen ordentligt för att få en anständig medelnivå på låten, för att sen formligen lätta från golvet när trumsolot når klimax, om anläggningen gör det den ska. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-08 11:45

Ragnwald skrev:
DVD-ai skrev:Alltså... inte för en jag höjer volymen tills att det låter "onaturligt högt" för det mesta så kommer liksom den därtypiska "dynamiken" då. har du testat att dela piP så märker du att det blir stor skillnad för då kan du höja tillräckligt för att dynamiken ska kunna få rätt "bett" ;)

Så sant, man höjer ljudnivån tills man upplever den där magiskt dynamiskt heta ljudbilden. Den skiljer naturligtvis från rum till rum, beroende på akustiska förutsättningar. Överdämpade rum kan formligen döda dynamiken.

Att dela piP, är ju bara ett sätt att avlasta basen, medan det mesta av transienta smällar (kantslag på trummor etc) ligger ovan delningen och hjälper då föga på den punkten.

Ett bra exempel på musik är Arne Domnérus/Lars Erstrands - Drum boogie - Proprius PRCD 9142, där man är tvungen att vrida upp volymen ordentligt för att få en anständig medelnivå på låten, för att sen formligen lätta från golvet när trumsolot når klimax, om anläggningen gör det den ska. :wink:

jo, men nu menade jag på att piP´s bas sätter stopp oftast innan resten gör det, så delar man piP så går det oftast att kräma på ytterligare lite till och därmed få uppleva ytterligare lite mer "bett" ;)

En av nalednignaran till att jag slopade iPs, dom började säga från precis är det blev som roligast... :evil: vilket nuvarande system inte gör... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-08 12:04

Ragnwald skrev:

Tack Ragnwald för ett bra exempel. Det var ungefär det jag försökte säga, men kanske inte lyckades så väl med.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-08 12:29

DVD-ai skrev:jo, men nu menade jag på att piP´s bas sätter stopp oftast innan resten gör det, så delar man piP så går det oftast att kräma på ytterligare lite till och därmed få uppleva ytterligare lite mer "bett" ;)

Nu spelar jag på s-modellen och kanske det skiljer något då. Men jag upplever att hela registret har ungefär samma effekttålighet, innan komprimering föreligger.
Jag delar ungefär vid 100Hz och konutslagen i registret strax där ovan, kan ändå få baselementet att slå utom sitt xmax, vilket ju är helt naturligt för ett så litet element och när man försöker uppnå transienter på livenivå. :)

Användarvisningsbild
Ankan_75

Inläggav Ankan_75 » 2010-10-08 14:53

Alltså klart de komprimmerar, det är ju en liten pluttegrej!

Kommer det ut mer än typ 105db ur de där paret så tro sjutton att det inte låter rent och snyggt!!

Men innan dess och om man inte kommer upp i det i topparna så kanske det är fel talare om man inte blir frälst??

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-08 14:54

Ragnwald skrev:
DVD-ai skrev:jo, men nu menade jag på att piP´s bas sätter stopp oftast innan resten gör det, så delar man piP så går det oftast att kräma på ytterligare lite till och därmed få uppleva ytterligare lite mer "bett" ;)

Nu spelar jag på s-modellen och kanske det skiljer något då. Men jag upplever att hela registret har ungefär samma effekttålighet, innan komprimering föreligger.
Jag delar ungefär vid 100Hz och konutslagen i registret strax där ovan, kan ändå få baselementet att slå utom sitt xmax, vilket ju är helt naturligt för ett så litet element och när man försöker uppnå transienter på livenivå. :)

jo, håller med dig helt och jag utgår från iPs och piP som jag ju haft hemma :)
Men jag tyckte att komprimeringen blev mindre om man delade piP och att man därför vann lite mer innan komprimeringen satte in. Men det beror dock på vad man spelar såklart...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-08 20:01

Visst blev de bättre när man delade av... en klass bättre, typ. :)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-08 20:17

Tveklöst, de växte till gigantiska 3-vägare. :)

Richard
Inaktiverad

Re: Som piPs fast mer drag, dynamik o allmänt jäklar anama?

Inläggav Richard » 2010-10-08 20:31

sportbilsentusiasten skrev:Har som sagt på hemlån piPs.
Skitbra MEN på tok för tama.
Är det pi60 som då gäller? (vill inte ha subbar)

Är vanliga pi60 (utan s) bättre på allt än piPs? tydlighet, 3D, musikalisk flyt - fast erbjuder mer makrodynamik?
Något de är sämre på?

Eller måste man gå på pi60s om man redan lyssnat in sig på piPs?

En sak kommer pi60 inte ha, den underbara designen. Riktigt läckra är de piPs på sina stativ!

Om du jämför piP med dina Linn Komri ( för 400000:- ) så är det självklart att piP:arna inte klarar det ljudtryck du är van vid.

Mitt tips är att lyssna till piP med neutral elektronik ( läs: inte komprimerande linn-förstärkare ), så ska du se att dynamiken kommer som ett brev på posten.
Fördelen är också att du helt plötsligt kan lyssna till vanlig digital-tv genom din anläggning, utan att öronen viker sig av obehag.

Jag påstår faktiskt att piP låter bättre än Komri* med rätt elektronik framför- men det hela beror på preferenser och vad man gillar, förstås.

* Med bättre menar jag "naturligare"- under förutsättning att man inte spelar så högt att högtalarna går sönder, eller klipper - och att hyfsat ofärgande förstärkare används.

Mitt första tips är alltså att om du ska köpa några högtalare än linns- köp ny förstärkare också. Linngrejorna är ju nogsamt anpassade efter varandra, och låter rätt mediokert utanför detta sammanhang, tyvärr.

Brasklapp:

Begränsningarna hos piP ligger i ljudtrycksförmåga- här smiskar t.om. ett par linn kaber upp de stackars Täby-lådorna på ren kvantitet i ljudtryck.

Men detta gäller inte kvaliteten.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-10-08 20:46

sportbilsentusiasten skrev:sprudel, ska försöka förklara...

Vid trumspel så tycker jag att de svaga slagen (och skillnader i dynamik dem emellan) är perfekta men så fort det slås hårdare är inte dynamikskillnaden lika stor som den kan vara.
Dvs mikrodynamik = klockrent
makrodynamik = vill ha mer

Behöver inte kunna spela högre, men dynamiks förmåga på "lagom nivå" är viktig för mig.

Är själv trummis och vet hur det ska låta. Vet också att inga pytteburkar mäktar med det som större gör. Hade väl för höga förhoppningar på piP efter allt som skrivits.
Insignal är bra o jag har kraftiga slutsteg, andra burkar jag haft i samma rum ger mer makrodynamik.

Ni i göteborgstrakten får gärna komma hem o lyssna på några olika talare. Har piP hemma till strax efter lunch lördag. Någon med pi60 som kan släpa med sig sina så man kan jämföra?
Skulle uppskattas ofantligt!

Givetvis bjuds det på middag/vin (specialimporterat från S frankrike) :D

Mitt tips är att inte använda linnförstärkeri vid lyssning med piP. Det låter för snällt och komprimerat. Neutrala grejor är det enda som duger.

Ingen "hjälp" med dynamiken fås på konstgjord väg med hjälp av spikes, heller.

Vill inte vara raljerande med detta inlägg- men om du testar med andra förstärkare och signalkällor ( som tex visat sin färga väldigt litet i F/E-test ) så kommer du att märka att piP låter än bättre.

Men kommer du till andra slutsatser, så är det ju din upplevelse, och inte fel.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-08 20:50

Fast nu gällde inte diskussionen vilka som lät bäst, utan handlade om förmågan att kunna återge synnerligen transienta förlopp på önskad medelnivå. Typ högdynamiskt mikinspelad elak trumrigg. :)

Just detta fenomen, är något jag har märkt, faktiskt varierar på olika CD/DVD-spelares förmåga att återge, vid A/B-test.
Nu väntar jag på kommentaren: - hade du nivåmatchat? -

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-08 21:32

Nu så sa han la inte va sånner, Ragnwald . . . ? :wink:

F.ö. så blir jag nästan rörd av vilken upplyftande frenesi o
allmän hjälpsamhet som Ino-ägarna besitter. :)
Senast redigerad av Laila 2010-10-08 21:35, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-08 21:35

Hehe... du har näsa för de intressanta inläggen. :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-08 21:37

Dito. :wink:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-08 21:43

Richard, du skjuter bredvid målet.
Har ju inte talat om ljudtryck överhuvudtaget Denna tråd handlar om, om pi60 eller pi60s har mer dynamisk förmåga än piP.
Att piP inte kan dunka på som fullregistertalare torde vem som helst inse redan på deras storlek, eller hur?

Och du gör samma misstag som alla andra, letar fel överallt utom i piP.
Uppmanar alla som har synpunkter på rum/uppsättning, skiva o elektronik etc ATT KOMMA HIT O JÄMFÖRA SJÄLVA MED MINA ANDRA HÖGTALARE OCH ERT HÖRSELMINNE. Ni är jättevälkomna men ägaren hämtar runt lunch imorgon så skynda :D
obs jämför givetvis enbart med konstruktioner i liknande prisklass. Annars blir det orättvist ju.

Till er som säger att piP inte är något för mig_
Klart de inte är - framgick inte det i första inlägget?
Min fråga där var ju om jag skulle gå på pi60 eller pi60s, något ingen har snappat upp och svarat på. :wink:

Dock räcker testet hemma för att inse att INO är mycket bra produkter!
Och på så sätt är ju hemlånet en succe' redan eller hur?

Nu gäller det ju bara att hitta rätt INO-talare för just mig o mitt rum.
När väl det är gjort får vi se om det räcker ända fram...hoppas kunna vänta in Peters ägg innan slutligt beslut tas.

Rock on :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-08 21:49

Fast kan det inte finnas en poäng i det som sagts ändå... att du kanske inte finner det i pi60/pi60s heller ifall (skriver ifall, jag har ingen möjlighet att ha en åsikt i frågan) det finns en begränsning i elektroniken ?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-08 22:04

För att piPs skulle komprimera vid tillräckligt dynamiskt material
vid "normala ljudnivåer" måste ju vara en omöjlighet . . . .? :roll:
Byt förstärkare till Nad, Bryston, Rotel Sentec eller nå´t så skall
du se att allt ordnar sig, även med piP . . . ?:wink:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-08 22:07

Nattlorden skrev:Fast kan det inte finnas en poäng i det som sagts ändå... att du kanske inte finner det i pi60/pi60s heller ifall (skriver ifall, jag har ingen möjlighet att ha en åsikt i frågan) det finns en begränsning i elektroniken ?

Så även du menar på fullaste allvar att sk "begränsning i elektronik" kan göra att vissa högtalare återger mer dynamik än vad piP gör?
Hur skulle det gå till menar du?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-08 22:07

Beror ju på vad man anser normal ljudvolym är... är det normalt nedskruvad eller är det normal livevolym?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-08 22:09

sportbilsentusiasten skrev:Så även du menar på fullaste allvar att sk "begränsning i elektronik" kan göra att vissa högtalare återger mer dynamik än vad piP gör?

Det kan väl vara dist som gör att det låter dynamiskt och att högtalarna i sig själv gör lite för mycket av den varan, men matchad elektonik tyglar det? Som ett förslag bara.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-08 22:12

Antar då att ditt byte från piP till i28, enbart handlar om kosmetik.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-08 22:15

Nattlorden skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Så även du menar på fullaste allvar att sk "begränsning i elektronik" kan göra att vissa högtalare återger mer dynamik än vad piP gör?

Det kan väl vara dist som gör att det låter dynamiskt och att högtalarna i sig själv gör lite för mycket av den varan, men matchad elektonik tyglar det? Som ett förslag bara.

Jaha du...men det distar ju inget alls då piP är inkopplade.
Men du menar kanske att elektroniken bara distar ihop med andra högtalare.

Ärligt talat, börjar inte detta bli lite väl långsökt?

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino