Som piPs fast mer drag, dynamik o allmänt jäklar anama?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-08 22:20

Ragnwald skrev:Antar då att ditt byte från piP till i28, enbart handlar om kosmetik.

Nej, det handlar om att spela högre än 104dB. 8)

Har man varit hos Ola-68 så är man inte nöjd med att lyssna på hårdrock på "normalvolym", då vill man ha den på koncertvolym.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-08 22:21

sportbilsentusiasten skrev:Jaha du...men det distar ju inget alls då piP är inkopplade.
Men du menar kanske att elektroniken bara distar ihop med andra högtalare.

Ärligt talat, börjar inte detta bli lite väl långsökt?

Det var de andra högtalarna jag syftade på som distande.

Men i vilket fall som helst, det är inte mig du skall fråga.... det var inte min tankegång, jag bara undrade om andras tanke kanske inte kunde ha meriter.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-09 00:36

Som sagt, testa pi60. pi60s och i32s är dom mest dynamiska högtalare jag hört. Man kan bli rädd för mindre. 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-10-09 04:25

sportbilsentusiasten skrev:
Nattlorden skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Så även du menar på fullaste allvar att sk "begränsning i elektronik" kan göra att vissa högtalare återger mer dynamik än vad piP gör?
Hur skulle det gå till menar du?

Det kan väl vara dist som gör att det låter dynamiskt och att högtalarna i sig själv gör lite för mycket av den varan, men matchad elektonik tyglar det? Som ett förslag bara.

Jaha du...men det distar ju inget alls då piP är inkopplade.
Men du menar kanske att elektroniken bara distar ihop med andra högtalare.

Ärligt talat, börjar inte detta bli lite väl långsökt?

Trodde du att du kunde få kritisera/ifrågasätta piP? Din naiva dåre :D

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-10-09 06:58

sportbilsentusiasten skrev:Richard, du skjuter bredvid målet.
Har ju inte talat om ljudtryck överhuvudtaget Denna tråd handlar om, om pi60 eller pi60s har mer dynamisk förmåga än piP.
Att piP inte kan dunka på som fullregistertalare torde vem som helst inse redan på deras storlek, eller hur?

Och du gör samma misstag som alla andra, letar fel överallt utom i piP.
Uppmanar alla som har synpunkter på rum/uppsättning, skiva o elektronik etc ATT KOMMA HIT O JÄMFÖRA SJÄLVA MED MINA ANDRA HÖGTALARE OCH ERT HÖRSELMINNE. Ni är jättevälkomna men ägaren hämtar runt lunch imorgon så skynda :D
obs jämför givetvis enbart med konstruktioner i liknande prisklass. Annars blir det orättvist ju.

Till er som säger att piP inte är något för mig_
Klart de inte är - framgick inte det i första inlägget?
Min fråga där var ju om jag skulle gå på pi60 eller pi60s, något ingen har snappat upp och svarat på. :wink:

Dock räcker testet hemma för att inse att INO är mycket bra produkter!
Och på så sätt är ju hemlånet en succe' redan eller hur?

Nu gäller det ju bara att hitta rätt INO-talare för just mig o mitt rum.
När väl det är gjort får vi se om det räcker ända fram...hoppas kunna vänta in Peters ägg innan slutligt beslut tas.

Rock on :)

Ok, den dynamiska förmågan hos piP tycker jag är väldigt bra, men det låter naturligt, inte överdrivet ( som ibland med spikesförsedda högtalare )- och resultatet blir än bättre med SD-fötter under burkarna.

Jag var bara tvungen att kommentera, eftersom jag vet att du kör med linnförstärkare innan högtalarna. Min, (och min brors) erfarenhet av detta är just precis upplevelsen av dynamikbegränsning, med minskat "klipp" i ljudet- jämfört med tex. en god Denon-receiver.

Om du inte tror mig så prova litet andra förstärkare till piP. Eller så struntar du i mitt inlägg och kör med det du har. Låter det bra så är det bra- för dig.

Ljudåtergivning i hemmet är ju till sist något ganska subjektivt.

Har du ljudpreferenser som tidigare drar mot högtalare som innehållit spikes, biwiring och odämpad bakvägg så låter piP en aning annorlunda. De färgningar som ovanstående attribut medför gör att "det blir mera drag", "det låter större och mäktigare" - men baksidan är enligt mig att alla skivor låter ungefär likadant. Skillnaden mellan olika inspelningar blir mindre än de kunde vara utan spikesfärgningen och biwiring-fasfelen. Båda dessa saker påverkar upplevelsen av dynamiken och varierar dessutom effekten dynamiskt.

Ber om ursäkt om mina inlägg tidigare uppfattades som provocerande.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-09 12:43

Sen ska man inte glömma bort att många uppfattar lite kompression som ett mer dynamiskt ljud. Inte för jag tror sportis gör det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-09 13:51

sportbilsentusiasten skrev:sprudel, ska försöka förklara...

Vid trumspel så tycker jag att de svaga slagen (och skillnader i dynamik dem emellan) är perfekta men så fort det slås hårdare är inte dynamikskillnaden lika stor som den kan vara.
Dvs mikrodynamik = klockrent
makrodynamik = vill ha mer

Behöver inte kunna spela högre, men dynamiks förmåga på "lagom nivå" är viktig för mig.

Är själv trummis och vet hur det ska låta. Vet också att inga pytteburkar mäktar med det som större gör. Hade väl för höga förhoppningar på piP efter allt som skrivits.
Insignal är bra o jag har kraftiga slutsteg, andra burkar jag haft i samma rum ger mer makrodynamik.

Ni i göteborgstrakten får gärna komma hem o lyssna på några olika talare. Har piP hemma till strax efter lunch lördag. Någon med pi60 som kan släpa med sig sina så man kan jämföra?
Skulle uppskattas ofantligt!

Givetvis bjuds det på middag/vin (specialimporterat från S frankrike) :D

jag tycker det var en bra beskrivning, jag upplever mina pip på liknande sätt
Bikinitider

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-09 15:49

Richard skrev:
Har du ljudpreferenser som tidigare drar mot högtalare som innehållit spikes, biwiring och odämpad bakvägg så låter piP en aning annorlunda. De färgningar som ovanstående attribut medför gör att "det blir mera drag", "det låter större och mäktigare" - men baksidan är enligt mig att alla skivor låter ungefär likadant. Skillnaden mellan olika inspelningar blir mindre än de kunde vara utan spikesfärgningen och biwiring-fasfelen. Båda dessa saker påverkar upplevelsen av dynamiken och varierar dessutom effekten dynamiskt.
.

Denna argumentering är något märklig rent logiskt.
Ja menar...OM det vore så att färgningar skulle göra upplevelsen mer dragfull (nytt ord) just i detta fall - VARFÖR upplever jag piPs microdynamik som bättre än de andra högtalarna men makrodynamiken sämre?
Om ditt resonemang vore korrekt skulle ju ALL dynamik upplevas mindre på piP, eller hur?

btw, kör singlewired på alla talarna i testet.

Och angående skillnaderna (sameness):
Med piP upplever jag skillnaderna större på mikroljud (hoppas du fattar vad jag syftar på med det ordet) men mindre på makroljud.
Allt jämfört med andra högtalare...
Dvs viss sameness inträder på piP vid makroljud.

Ägaren har varit hemma o vi spelade några timmar. Han tyckte inte oväntat att sina piPs lät skitbra hemma hos mig.
Han tyckte heller inte att det var ett dugg märkligt att de inte är lika bra dynamiskt som en större högtalare, vilket vi sedan testade efteråt då vi lyfte ut hans o in med ett par Majik140. (resulterade i sämre mikrodynamik men bättre makrodynamik)

Innan någon frågar...de är musikalsikt ganska lika bra. INO låter snyggare, tydligare men har givetvis begränsningar i bas/dynamik där djupa basgångar ibland inte hörs.
Båda får storstryk av Komri på precis allt. Men de kostar ju en del mer...
(ska kontakta alla som erbjudit sig att bjuda hem mig till större INOsystem, skitkul att höra vad de presterar!)

Saknar piPs grymt redan o ser fram emot att låna hem pi60!
Hoppas o tror det kommer bli skitbra.
Sedan hoppas jag hönan värper fram ett demoex så jag kan testa ÄGG på sidoäggarna.

Kan man få svara på ursprungsfrågan eller?
Har nu testat s-varianten av piP, innebär det att man måste gå på pi60s eller skiljer det lite mellan signatur o ICKE-signatur?
Någon som testat vanliga vs signatur, eller diskuterat med IO om detta?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-09 15:53

tack celef o subjektivisten för er input i tråden - uppskattas!

Synd du bor där du bor subjektivisten, är inte ofta i de trakterna. Men vore ju intressant att höra ditt system...

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2010-10-09 16:03

Lyssna på vanliga pi60 först o främst.

Skillnaden mellan pi60 och pi60s efter sista uppgraderingen är liten enligt Ingvar, jag har inte jämfört dom så jätte noga själv så ska,
men vet att en del säger att pi60s är lite lite bättre, i bland.
Jag va tok nöjd med både pi60 och i14 (toppen av pi60)

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2010-10-09 16:04

Om jag minns manifestet rätt så skillnaden mellan piP och piPs är ganska liten. Den ska tydligen vara betydligt större på pi60 och pi60s. Men jag skulle då inte se något krav på att man blir tvungen att lyssna på pi60s bara för att man lyssnat på piPs

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-10-09 16:35

Richard skrev:
.

Denna argumentering är något märklig rent logiskt.
Ja menar...OM det vore så att färgningar skulle göra upplevelsen mer dragfull (nytt ord) just i detta fall - VARFÖR upplever jag piPs microdynamik som bättre än de andra högtalarna men makrodynamiken sämre?
Om ditt resonemang vore korrekt skulle ju ALL dynamik upplevas mindre på piP, eller hur?

btw, kör singlewired på alla talarna i testet.

Och angående skillnaderna (sameness):
Med piP upplever jag skillnaderna större på mikroljud (hoppas du fattar vad jag syftar på med det ordet) men mindre på makroljud.
Allt jämfört med andra högtalare...
Dvs viss sameness inträder på piP vid makroljud.

Ägaren har varit hemma o vi spelade några timmar. Han tyckte inte oväntat att sina piPs lät skitbra hemma hos mig.
Han tyckte heller inte att det var ett dugg märkligt att de inte är lika bra dynamiskt som en större högtalare, vilket vi sedan testade efteråt då vi lyfte ut hans o in med ett par Majik140. (resulterade i sämre mikrodynamik men bättre makrodynamik)

Innan någon frågar...de är musikalsikt ganska lika bra. INO låter snyggare, tydligare men har givetvis begränsningar i bas/dynamik där djupa basgångar ibland inte hörs.
Båda får storstryk av Komri på precis allt. Men de kostar ju en del mer...
(ska kontakta alla som erbjudit sig att bjuda hem mig till större INOsystem, skitkul att höra vad de presterar!)

Saknar piPs grymt redan o ser fram emot att låna hem pi60!
Hoppas o tror det kommer bli skitbra.
Sedan hoppas jag hönan värper fram ett demoex så jag kan testa ÄGG på sidoäggarna.

Kan man få svara på ursprungsfrågan eller?
Har nu testat s-varianten av piP, innebär det att man måste gå på pi60s eller skiljer det lite mellan signatur o ICKE-signatur?
Någon som testat vanliga vs signatur, eller diskuterat med IO om detta?

Klart intressant denna jämförelse med majik 140 och piP som du gjort. :)

Exakt samma jämförelse har vi också gjort vid våra tester. Jag håller med om att piP låter en smula tydligare, men att musikåtergivningen på det stora hela är ganska likvärdig mellan dessa två högtalare. PiP utan dämpplatta bakom låter dock en aning sämre än majik 140 i ett basrikt rum. I ett basfattigt rum låter piP en aning bättre på alla sätt.
Det krävs dock minutiös placering av högtalarna. Pip är kinkiga på några få millimeter när.

Nu pratar jag alltså att lyssna med tune-method. Snackar vi traditionell parametrar som stereoperspektiv, klang och dynamik så vinner piP tycker jag. Majik 140 kan dock spela högre utan att låta illa.
Microdynamiken i dessa piP-burkar ( det låter lika homogent och högupplöst i hela registret ända till högtalaren klipper ) är helt unika, skulle jag säga. IÖ har jobbat hårt med att få ned den sk. "lavindistorsionen" i alla Inos högtalare.
Hos pi60 så sägs den vara extremt låg.

Eftersom jag hört pi60 så kan jag säga att dessa låter exakt likadant klangligt som piP, men att de går att spela betydligt starkare med, och att de, fastän de är större högtalare- inte bluddrar till melodislingorna i basregistret. Något som du som linnist säkert känner till är närmast legio då det gäller kommersiella högtalare från de flesta andra märken ( undantaget linn ) med ett enda stort baselement och en diskant.

Pip och pi 60 trivs bäst med helt neutrala förstärkare.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-09 17:15

Richard skrev: Microdynamiken i dessa piP-burkar ( det låter lika homogent och högupplöst i hela registret ända till högtalaren klipper ) är helt unika, skulle jag säga. IÖ har jobbat hårt med att få ned den sk. "lavindistorsionen" i alla Inos högtalare.

Unika = bättre än pi60?
extremt låg = mindre än piP?

Frågar för du är lite otydlig avseende attributen på piP, pi60.
Hur står de sig mot varandra...
Dvs är det något pi60 är sämre på än piP?

tack Purre&Blixten för feedback!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-10-09 17:23

Richard skrev: Microdynamiken i dessa piP-burkar ( det låter lika homogent och högupplöst i hela registret ända till högtalaren klipper ) är helt unika, skulle jag säga. IÖ har jobbat hårt med att få ned den sk. "lavindistorsionen" i alla Inos högtalare.

Unika = bättre än pi60?
extremt låg = mindre än piP?

Frågar för du är lite otydlig avseende attributen på piP, pi60.
Hur står de sig mot varandra...
Dvs är det något pi60 är sämre på än piP?

tack Purre&Blixten för feedback!

Jag har lyssnat till pi60 hos eriken med min egen förstärkare samt holografic pre 25+sentec pa9 och piP hos mig samt hos en annan person i Umeå, med linnförstärkeri och två olika denon-receivers.

Direkt A/B test har jag inte gjort mellan pi60 och piP. Men så mycket kan jag säga är att om man lyssnar efter tydligheten i hur melodier spelas upp så är det lika bra- eller bättre genom pi 60. Du kan spela så oerhört mycket starkare dessutom.

Jag är litet försiktig i mitt utalande här- jag har inte jämfört de båda högtalarna med samma signalkälla eller i samma rum.
Det jag hörde hos eriken är att pi60 inte spelar otydligare än piP- snarare tydligare.

Fråga toriq- han har både linngrejor ( cd-12 tror jag ) och pi 60 samt piP ( med naimelektronik.) Och han är extremt nöjd med sina grejor.

eriken

Inläggav eriken » 2010-10-09 18:44

Richard skrev:Pip och pi 60 trivs bäst med helt neutrala förstärkare.

Detta är något jag har också märkt och upplevt i takt med att jag har bytt bort elektronik och kablar som inte varit neutrala utan dragit åt det varmare hållet mot f/e testat elektronik som i mina öron låter ypperligt bra.

Mina öron säger mig att piP och pi60 inte är högtalare som är ljusa i klangen och behöver "maskeras" av lite varmare elektronik eller kablar typ Cardas för att få ett lyssningsvänligt ljud. Ino högtalarna kräver snarare fullt blås på elektroniken (läs ofärgande) för att inte dra åt det varma hållet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-09 18:51

Den enda detaljen jag vet som kan få folk att välja piP över pi60 är att de skiljer lite i sin spridning och ett fåtal gillar (pga sina rum?) så som piP sprider bättre. På alla andra punkter är pi60 väldigt mycket bättre än piP.
(men som jag sagt innan... piP är väldigt bra, så att klassificera förbättringar som "väldigt mycket bättre" är lätt besynnerligt...)

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2010-10-09 22:26

Mina egna erfarenheter av Ino vs många andra högtalare är att Ino har en linjär ökning av upplevd dynamik sfa ljudtryck medans många andra högtalare har en mer "lutande S"-kurva". Detta stämmer bra med dina iaktagelser (mer mikrodynamik vid låga nivåer samt "mindre" makrodynamik vid mellannivåer). Prova att öka volymen mer på de andra högtalarna och kolla om den upplevda dynamikökninen avstannar, vilket jag tror. Om du gör samma manöver med tex i32s så känns det som att dynamiken ökar linjärt, dvs de blir bara mer och mer dynamika med ökat ljudtryck. Hur kul som helst, men inte för grannarna:-)
i32s, p-Y2, cr80es, a1*6, piPs, Bryston B-100, Bryston 4B SST^2, Bryston BDA-1, Onkyo 707, Tvix HD6500 + himla fina kablar!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-10 02:50

Zipp skrev:Mina egna erfarenheter av Ino vs många andra högtalare är att Ino har en linjär ökning av upplevd dynamik sfa ljudtryck medans många andra högtalare har en mer "lutande S"-kurva".

Vad menar du med lutande S-kurva?

Edit: Menar du att många högtalare brukar komprimera basen och diskanten rätt tidigt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-10 07:42

subjektivisten skrev:
Zipp skrev:Mina egna erfarenheter av Ino vs många andra högtalare är att Ino har en linjär ökning av upplevd dynamik sfa ljudtryck medans många andra högtalare har en mer "lutande S"-kurva".

Vad menar du med lutande S-kurva?

Edit: Menar du att många högtalare brukar komprimera basen och diskanten rätt tidigt?

så här uppfattade jag det

Kod: Markera allt
       ___
     /
___/

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2010-10-10 10:00

Zipp skrev:Mina egna erfarenheter av Ino vs många andra högtalare är att Ino har en linjär ökning av upplevd dynamik sfa ljudtryck medans många andra högtalare har en mer "lutande S"-kurva". Detta stämmer bra med dina iaktagelser (mer mikrodynamik vid låga nivåer samt "mindre" makrodynamik vid mellannivåer). Prova att öka volymen mer på de andra högtalarna och kolla om den upplevda dynamikökninen avstannar, vilket jag tror. Om du gör samma manöver med tex i32s så känns det som att dynamiken ökar linjärt, dvs de blir bara mer och mer dynamika med ökat ljudtryck. Hur kul som helst, men inte för grannarna:-)

Jag har en vän som tyckte lika dant när han lyssnade på mina piP fast han uttryckte det som att det krävdes att man spelade ganska högt med piP för att det skulle bli någon dynamik.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-10 10:06

Jag får för mig att det kan handla om en ihopblandning av dynamik och
ljudspark i bröstet. Det är väl inte riktigt samma sak. Det är ljudspark i
bröstet jag tror de flesta menar när de talar om dynamik.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-10 11:39

Nune skrev:Jag har en vän som tyckte lika dant när han lyssnade på mina piP fast han uttryckte det som att det krävdes att man spelade ganska högt med piP för att det skulle bli någon dynamik.

Detta låter mer som det jag sa innan, att lite kompression upplevs som mer dynamiskt och när man hör system som inte komprimerar dynamiken så upplever man dom odynamiska eller "fel".
Detta ser man ofta hos folk som upplever dynamiskt komprimerade CD utgåvor som mer dynamiska.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-10 11:53

shifts skrev:Jag får för mig att det kan handla om en ihopblandning av dynamik och
ljudspark i bröstet. Det är väl inte riktigt samma sak. Det är ljudspark i
bröstet jag tror de flesta menar när de talar om dynamik.

nu kanske jag missförstår men visst faller väl en ljudspark inom dynamiken? dynamikomfånget är väl nivåskillnaden mellan svaga och höga ljud, jag upplever pip som väldigt tydliga i dom svaga ljuden
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-10 11:59

Lite extra av "rätt" frekvens hos högtalarna, så behöver man inte ha någon högre nivå på den frekvensen än andra för att känna av en kick.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-10 12:17

Ungefär det Nattlorden skrev nu tänkte jag på, därav mitt inlägg om JBL
tidigare i tråden. Det upplevelse som eftersöks finns kanske inte hos Ino.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-10 12:56

Nattlorden skrev:Lite extra av "rätt" frekvens hos högtalarna, så behöver man inte ha någon högre nivå på den frekvensen än andra för att känna av en kick.

nu förstod jag inte
Bikinitider

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2010-10-10 13:03

Till skillnad från de flesta andra här i tråden så tror jag inte pi60 kommer uppfylla dina krav. Avsaknaden av makrodynamik, som du kallar det, var en av de punkter som gjorde att jag sålde mina pi60. De störrde delade systemen kanske är bättre på den punkten, har inte hört dom.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-10 17:22

NB skrev:Till skillnad från de flesta andra här i tråden så tror jag inte pi60 kommer uppfylla dina krav. Avsaknaden av makrodynamik, som du kallar det, var en av de punkter som gjorde att jag sålde mina pi60.

och vad köpte du istället då?

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-10-10 17:38

NB skrev:Till skillnad från de flesta andra här i tråden så tror jag inte pi60 kommer uppfylla dina krav. Avsaknaden av makrodynamik, som du kallar det, var en av de punkter som gjorde att jag sålde mina pi60.

Jag tror inte heller att Pi60 kommer passa dig bättre i smaken, PiP och Pi60 är väldigt lika i återgivningen, sedan kan man givetvis spela starkare med Pi60, mycket starkare, men det är ingen dramatiskt ändrad karaktär i hur ljudet presenteras "tycker jag"

Cerwin Vega kanske vore något :wink:

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-10 18:22

NB skrev:Till skillnad från de flesta andra här i tråden så tror jag inte pi60 kommer uppfylla dina krav. Avsaknaden av makrodynamik, som du kallar det, var en av de punkter som gjorde att jag sålde mina pi60. De störrde delade systemen kanske är bättre på den punkten, har inte hört dom.

Då blev jag nyfiken vilken högtalare du istället köpte. Vore kul om det fanns någon mer dynamisk högtalare. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino