Richard skrev:
Har du ljudpreferenser som tidigare drar mot högtalare som innehållit spikes, biwiring och odämpad bakvägg så låter piP en aning annorlunda. De färgningar som ovanstående attribut medför gör att "det blir mera drag", "det låter större och mäktigare" - men baksidan är enligt mig att alla skivor låter ungefär likadant. Skillnaden mellan olika inspelningar blir mindre än de kunde vara utan spikesfärgningen och biwiring-fasfelen. Båda dessa saker påverkar upplevelsen av dynamiken och varierar dessutom effekten dynamiskt.
.
Denna argumentering är något märklig rent logiskt.
Ja menar...OM det vore så att färgningar skulle göra upplevelsen mer dragfull (nytt ord)
just i detta fall - VARFÖR upplever jag piPs microdynamik som
bättre än de andra högtalarna men makrodynamiken
sämre?
Om ditt resonemang vore korrekt skulle ju ALL dynamik upplevas mindre på piP, eller hur?
btw, kör singlewired på alla talarna i testet.
Och angående skillnaderna (sameness):
Med piP upplever jag skillnaderna större på mikroljud (hoppas du fattar vad jag syftar på med det ordet) men mindre på makroljud.
Allt jämfört med andra högtalare...
Dvs viss sameness inträder på piP vid makroljud.
Ägaren har varit hemma o vi spelade några timmar. Han tyckte inte oväntat att sina piPs lät skitbra hemma hos mig.
Han tyckte heller inte att det var ett dugg märkligt att de inte är lika bra dynamiskt som en större högtalare, vilket vi sedan testade efteråt då vi lyfte ut hans o in med ett par Majik140. (resulterade i sämre mikrodynamik men bättre makrodynamik)
Innan någon frågar...de är musikalsikt ganska lika bra. INO låter snyggare, tydligare men har givetvis begränsningar i bas/dynamik där djupa basgångar ibland inte hörs.
Båda får storstryk av Komri på precis allt. Men de kostar ju en del mer...
(ska kontakta alla som erbjudit sig att bjuda hem mig till större INOsystem, skitkul att höra vad de presterar!)
Saknar piPs grymt redan o ser fram emot att låna hem pi60!
Hoppas o tror det kommer bli skitbra.
Sedan hoppas jag hönan värper fram ett demoex så jag kan testa ÄGG på sidoäggarna.
Kan man få svara på ursprungsfrågan eller?
Har nu testat s-varianten av piP, innebär det att man
måste gå på pi60s eller skiljer det lite mellan signatur o ICKE-signatur?
Någon som testat vanliga vs signatur, eller diskuterat med IO om detta?