Svensk hifitillbehörsförsäljare anmäld till ARN

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Svensk hifitillbehörsförsäljare anmäld till ARN

Inläggav soundbrigade » 2010-10-10 09:15

Jag läste att en snubbe på ett prakmatiskt forum av teknisk karaktär anmält känd svensk försäljare av allehanda hifi-tillbehör till ARN för vilseledande marknadfsföring.
Jag undrar hur ARN ska kunna avgöra om grönmålade CD-skivor kan låta bättre än omälade eller om rhodiumaurathexafenilon-kontakter ger mer djupbas än Biltemas kontakter.

Tror någon att ARN tar till sig detta?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Svensk hifitillbehörsförsäljare anmäld till ARN

Inläggav steveo1234 » 2010-10-10 09:20

soundbrigade skrev:Jag läste att en snubbe på ett prakmatiskt forum av teknisk karaktär anmält känd svensk försäljare av allehanda hifi-tillbehör till ARN för vilseledande marknadfsföring.
Jag undrar hur ARN ska kunna avgöra om grönmålade CD-skivor kan låta bättre än omälade eller om rhodiumaurathexafenilon-kontakter ger mer djupbas än Biltemas kontakter.

Tror någon att ARN tar till sig detta?

Ingen aning. Oavsett vilket så blir det intressant att följa.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-10-10 09:24

Jag ska meddela, om/när jag hör mer om fallet.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-10 11:33

Äntligen! 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-10-10 12:48

subjektivisten skrev:Äntligen! 8)

Vem har du anmält?
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-10 12:57

ja vilken firma är det?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-10-10 13:01

Svalander?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-10-10 13:06

JAG har INTE anmält någon. Anmälan, eller info om densamma ligger i en tråd i ett undeforum som inte är öppet för icke-medlemmar på ett annat icke-hififorum.

anmälaren skrev:Anmält FinansborgarrådetAnna-Lennart-Helgrån.se till konsumentverket. Tyckte det var dags att någon gör något åt deras jävla blufferier. Jag anmälde inte anonymt, jag står för att jag tycker att Anna-Lennart Helgerån är en jävla kvacksalvare!

snubbe skrev:WTF! Aldrig sett sidan förr, men om den är seriös så gjorde du helt rätt!
Bättre ljud genom att fasa av sidan på CD-skivor? Då vet man inte mycket om hur ett digitalt optiskt media fungerar!

tjomme skrev:Fast det är inte bara konstigheter dom håller på med å andra sidan :) funderar själv på att handla därifrån men då blir det plastfickor till vinylskivor :)

anmälare skrev:Sidan är fullkomligt seriös, och snubbe tjänar hundratusentals kronor om året, om inte mer, på sina lurendrejerier.

Han utnyttjar just audiofilers godtrogenhet och okunskap om hur saker och ting egentligen fungerar. Han har varit en stadig försäljare av t.ex. kondensatorfärg. En speciell polyastronomisk subzetaskyddsfärg som ska förbättra både dynamiken och responsiviteten i din förstärkare, om du målar dina kondensatorer med denna färg som kostar ungefär 100 gånger så mycket som ett Louis Vuitton-nagellack.

Edit: Tjomme, seriöst, handlar du därifrån så skaffar jag en magnum 357 och gör proccessen kort med dig ;) Närå, skojar givetvis bara, men jag kan verkligen, verkligen, avråda till köp från skojaren Anna-Lennart Helgerån. Man ska inte stödja sådna lurendrejare som honom. Dina plastfickor kan du lätt finna någon annanstans, och deras avhumidiserande och avmagnetiserande egenskaper behöver du inte, tro mig.

Ska bli intressant att se ifall Anna_lennart involverar fula pojkar i det hela nu. Eftersom jag inte har gjord en anonym anmälan så kommer han ju såklart se mitt namn. Vore kul om han försökte involvera fula grabbar, eftersom jag känner rätt många av dom ;)

polare skrev:Anna_lennart Helgerån omsatte på sin e-handel 2009 4,3 Miljoner kronor...

Så visst gör han pengar på det hela...

snubbe skrev:!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
W H A T ?

Här trodde jag att audiofiler köpte dyra Krell slutsteg och Linn CD-spelare för att det är bra prestanda, men att de är så hjärntvättade att de köper kondensatorfärg och CD-skive-svarvar... Teknikintresserade människor BRUKAR väl vara lite kritiska till prylar de inte förstår hur de fungerar, eller är jag fördomsfull när jag tror så?

tjomme skrev:Jodå klart det säkert går men där har jag iaf sett att det finns. Han har även bra pris på nålar och den tanken finns också lite hängandes i luften.

Kan även passa på att säga att jag just i denna stund sitter och dricker te ur minhembio-muggen :D Sen mellan skivspelaren och förstärkaren har jag kablar som har små pilar på sig så man vänder dom rätt ;)
Ang magnumen så vore det bara skönt i denna stund, sitter och hostar hela tiden nämligen

en annan polare skrev:FFS Anmälaren, det där var bra gjort!
Cred (som det tydligen heter 8) ) till dig att du inte är anonym.

Jag gillar att läsa vad icke-hifiinfekterade människor har får åsikter i hififrågor.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2010-10-10 13:33

Jag kan inte låta bli att undra om problemet verkligen ligger hos dom som marknadsför produkterna som "ifrågasätts" här?

Är det egentligen inte som som köper dessa som borde anmälas till någon myndighet! Det är ju dessa som skapar marknaden, inte den som säljer/marknadsför! :wink:

En flyktig tanke bara...

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
Ankan_75

Inläggav Ankan_75 » 2010-10-10 13:42

Kul snubbe.. Anna-Lennart Helgerån :D

100 spänn på fyllepost

Gick ni på´t ??

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-10 13:58

ptr skrev:Jag kan inte låta bli att undra om problemet verkligen ligger hos dom som marknadsför produkterna som "ifrågasätts" här?

Är det egentligen inte som som köper dessa som borde anmälas till någon myndighet! Det är ju dessa som skapar marknaden, inte den som säljer/marknadsför! :wink:

En flyktig tanke bara...

/ptr

De som tillverkar och marknadsför de kontroversiella prylar måste väl ändå vara de som sägs ha skapat marknaden.

Svalander om det nu är det företaget som anmälts, tillverkar väl inte dessa prylar?
Svalander säljer förutom de kontroversiella en hel del produkter som definitivt fungerar, vissa av de kontroversiell produkter de säljer kan ju sägas vara mer av design eller lyxvarianter.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-10-10 14:15

Det är ju inte fel att marknadsföringen ses över av en oberoende aktör.

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-10 14:26

soundbrigade skrev:Det är ju inte fel att marknadsföringen ses över av en oberoende aktör.

Nej det är det inte men frågan är om de lägger ned någon större energi på detta, Svalander om det nu är dom som det handlar om lämnar ju returrätt på det mesta de säljer.

Från deras site:
"Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar.
Ångerrätt gäller endast om varan är oanvänd och i väsentligen oförändrat skick. Du har dock rätt att kontrollera den så att du kan bedöma om du är nöjd med den."
Senast redigerad av Joseppo 2010-10-10 14:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-10-10 14:30

Svalander??? Vem har skrivit något om Svalander?

Jag tyckte bara tilltaget var intressant - varor som säljs som ska ha viss funktion måste ju fungera, kan man ju tycka.

Användarvisningsbild
Ankan_75

Inläggav Ankan_75 » 2010-10-10 14:34

Det finns ingen anmälan!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-10-10 14:37

Den kanske inte kommit fram än.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2010-10-10 15:15

Joseppo skrev:De som tillverkar och marknadsför de kontroversiella prylar måste väl ändå vara de som sägs ha skapat marknaden.

Tveksammt, Du kan ju tillverka och marknadsföra hur många produkter som helst, men finns det ingen efterfrågan så finns det ingen marknad!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
Ankan_75

Inläggav Ankan_75 » 2010-10-10 15:21

ptr skrev:
Joseppo skrev:De som tillverkar och marknadsför de kontroversiella prylar måste väl ändå vara de som sägs ha skapat marknaden.

Tveksammt, Du kan ju tillverka och marknadsföra hur många produkter som helst, men finns det ingen efterfrågan så finns det ingen marknad!

/ptr

Äh, du har just skitit ner hela marknadsföringsbranchen. Klart som korvspad att man kan skapa behov! Det är ju hela grejjen.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2010-10-10 15:35

Men om det nu är Svalander det handlar om så finns bland annat denna produkt på sidan L'Art du Son för CD/DVD där dom hävdar att man får bättre ljud och bild. Men om du nu inte upplever något bättre ljud och bild är det väl falsk marknadsföring? Även CD-svarven borde kunna hamna där under om man inte upplever någon förbättring utav ljudet.

eller menar dom att alla kanske inte upplever förbättring utav ljudet? Isf borde det också stå med för just nu finns inga undantag.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-10-10 15:37

Tror ni detta är seriöst?! lol

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-10-10 15:37

Vilket är det anmälda företaget och vad är forumet? Varför är det känsligt att nämna dem vid namn?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-10-10 15:54

Ville "skydda" originaldiskussionen, forumet och dess medlemmar; det tycker jag är sjysst. Brukar ytterst sällan, och då bara om något är positivt positivt (2 ggr) kan jag referera till ett annat forum.
Företaget, då?? Tja, tycker ibland inte om att hänga ut folk och fä. Det får bli sen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-10 18:11

ptr skrev:Jag kan inte låta bli att undra om problemet verkligen ligger hos dom som marknadsför produkterna som "ifrågasätts" här?

En flyktig tanke bara...

/ptr

Ahhh, så folk som säljer overksam mediciner till cancersjuka ska gå fria, det är kunden som har allt ansvar?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-10 18:21

subjektivisten skrev:

En flyktig tanke bara...

/ptr

Ahhh, så folk som säljer overksam mediciner till cancersjuka ska gå fria, det är kunden som har allt ansvar?

Suck vilken jämförelse! Men klart att kunden också har ett visst ansvar, speciellt om en produkt säljs med returrätt, upptäcker kunden då att utlovad effekt inte kan skönjas så bör ju kunden returnera produkten.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2010-10-10 18:29

Någon med tok på mkt fritid ser jag. Konstigt egentligen vad folk kan få för sig. Är det avundsjuka det handlar om?

Låt folk köpa vad de vill. Det rör sig om vuxna människor. Ska vi börja kontrollera allt folk köper eller så de inte blir "lurade"?

Sen förstår jag inte riktigt hur det kan vara falsk marknadsförning om det finns folk som köper det och tycker det ger förändring? Fick de lov å tycka vad de ville utan att folk lägger sig i det?

Tragiskt är ett mycket bra ord för det hela :(

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-10 18:32

Beakungen skrev:Någon med tok på mkt fritid ser jag. Konstigt egentligen vad folk kan få för sig. Är det avundsjuka det handlar om?

Låt folk köpa vad de vill. Det rör sig om vuxna människor. Ska vi börja kontrollera allt folk köper eller så de inte blir "lurade"?

Ah, så jag får gärna lura av din mamma alla hennes pengar alltså? :D

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2010-10-10 18:36

subjektivisten skrev:
Beakungen skrev:Någon med tok på mkt fritid ser jag. Konstigt egentligen vad folk kan få för sig. Är det avundsjuka det handlar om?

Ah, så jag får gärna lura av din mamma alla hennes pengar alltså? :D

Om man tycker det gör skillnad så kan man knappast kalla sig lurad eller hur?

Och är hon så dum så hon låter sig luras så kan man undra om det inte är bäst så.

Jag kan förstå subben att det är för en god sak och att ni bara försöker hjälpa. Men när det finns folk som faktiskt anser eländet gör skillnad och de verkligen tror på det så blir de lite griniga när en del människor ska rädda dem från grejen trots att de faktiskt inte vill bli räddade :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-10 18:42

Beakungen skrev:Och är hon så dum så hon låter sig luras så kan man undra om det inte är bäst så.

8O 8O 8O
Enough said.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-10 18:52

jag vill veta firmans namn, nu misstänker man ju alla firmor som säljer tillbehör, det känns ju onödigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-10 18:55

Joseppo skrev:
Suck vilken jämförelse! Men klart att kunden också har ett visst ansvar, speciellt om en produkt säljs med returrätt, upptäcker kunden då att utlovad effekt inte kan skönjas så bör ju kunden returnera produkten.

Nä jag tycker inte man som säljare ska kunna komma undan falsk/vilseledande marknadsföring bara genom att hänvisa till att kunden har returrätt. Jag tycker vidare inte att man som kund ska behöva plugga kvantmekanik för att innan köp själv kunna avgöra om en pryl i teorin kan ha avsedd effekt. Det är ju ungefär som att sälja en bil som handlaren påstår att den gör 300 km/h men att du som kund själv förväntas ha ansvaret att verifiera att den verkligen gör det, och handlaren går helt skadelös när/om det visar sig att bilen inte alls har påstådd prestanda.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi