Moderator: Redaktörer
schmutziger skrev:Jag hade provat att flytta iaf 2 av basarna mot lyssningsplatsen längs med långväggarna.
Nahaz skrev:Det får väl ses som plan B, jag är inget stort fan av att stoppa in extra elektronik i signalvägen. Är redan ett virrvarr av kablar och prylar. Men hade det löst nuvarande basproblem så hade det fått gå.
Glebster skrev:Nahaz skrev:Det får väl ses som plan B, jag är inget stort fan av att stoppa in extra elektronik i signalvägen. Är redan ett virrvarr av kablar och prylar. Men hade det löst nuvarande basproblem så hade det fått gå.
Hmmm ok, kan man ana att det är en PEQ på gång i Inos sortiment månne? Jag trollade bort en jättepuckel vid 50Hz med den mycket enkla PEQen på min plateamp, funkade verkligen kalas.
sprudel skrev:Glebster skrev:Nahaz skrev:Det får väl ses som plan B, jag är inget stort fan av att stoppa in extra elektronik i signalvägen. Är redan ett virrvarr av kablar och prylar. Men hade det löst nuvarande basproblem så hade det fått gå.
Hmmm ok, kan man ana att det är en PEQ på gång i Inos sortiment månne? Jag trollade bort en jättepuckel vid 50Hz med den mycket enkla PEQen på min plateamp, funkade verkligen kalas.
Gör man det med en PEQ? Är det inte så att reverbet finns kvar, men amplituden blir lägre. Renheten i de frekvenser som ger puckeln är väl på samma nivå?
Glebster skrev:
Gör man vad med en PEQ? Är frågan riktad till mig eller Nahaz? Jag har inte kunskapen om vad som exakt sker med signalen men mina öron säger att det är bra att slippa den kraftiga noden vid 50Hz som jag hade innan. Upplever betydligt mindre sameness i basen.
sprudel skrev:Glebster skrev:
Gör man vad med en PEQ? Är frågan riktad till mig eller Nahaz? Jag har inte kunskapen om vad som exakt sker med signalen men mina öron säger att det är bra att slippa den kraftiga noden vid 50Hz som jag hade innan. Upplever betydligt mindre sameness i basen.
Den är väl inte riktad alls.Jag uttrycker min osäkerhet om hur det fungerar och den som tror sig ha idéer om hur det fungerar får väl komma med ett bidrag.
Nahaz skrev:Vad är det för PEQ du använder?
Om någon har en lösning provar jag gärna.
Hittade en basmodulplacering som jag tyckte funkade, men det saknades bas. Höjde jag 6db så lät det ungefär som innan.
Så hur jag än vänder och vrider på det så gör det extra paret pX mer skada än nytta just nu : (
sprudel skrev:Glebster skrev:Nahaz skrev:Det får väl ses som plan B, jag är inget stort fan av att stoppa in extra elektronik i signalvägen. Är redan ett virrvarr av kablar och prylar. Men hade det löst nuvarande basproblem så hade det fått gå.
Gör man det med en PEQ? Är det inte så att reverbet finns kvar, men amplituden blir lägre. Renheten i de frekvenser som ger puckeln är väl på samma nivå?
Glebster skrev:Kul att det går framåt.Nahaz skrev:Öhman kunde inte säga när en PEQ lösning skulle finnas tillgänglig för cr80s, bara att en sådan lösning kommer.
Intressant, trodde han att en PEQ skulle hjälpa dig då/alltså?!
steveo1234 skrev:Glebster skrev:Kul att det går framåt.Nahaz skrev:Öhman kunde inte säga när en PEQ lösning skulle finnas tillgänglig för cr80s, bara att en sådan lösning kommer.
Intressant, trodde han att en PEQ skulle hjälpa dig då/alltså?!
Omöjligt! Fram till för något år sen så var det en sanning på detta forumet att en PEQ var en värdelös lösning och att det var bättre att bara köpa fler subwoofers.
Liten överdrift kanske, men, det finns någon poäng gömd där någonstans.
steveo1234 skrev:Omöjligt! Fram till för något år sen så var det en sanning på detta forumet att en PEQ var en värdelös lösning och att det var bättre att bara köpa fler subwoofers.
Liten överdrift kanske, men, det finns någon poäng gömd där någonstans.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster