Nattlorden monterar ... (Bygger profX-4)...

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-08 22:45

ja, det är verkligen toppen. Tack.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2010-10-09 06:22

Riktigt kul att du fått till det NL,det är skönt o vara nöjd :)
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-09 07:57

Långt mer än nöjd. :D

Har varit nöjd länge, om man med det menar "missnöje saknas".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-09 10:29

Nästa delprojekt - montering av främre paret a2.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-10 20:54

Så... då har alla a2orna fått lämpliga höjder och kablar har fått lite gömmor. Funderar på om de bakre skall sätta läggplatt eller riktas mot "director seat"... får prova båda versionerna. Fast jag är ganska övertygad om att jag inte lär kunna avgöra någon skillnad.

Har beräknat placeringen efter 3-1-1-3 version, men kommer att dubblera ettorna ändå... det är dock så minimal vinkel dessa spelar i att jag såg det lämpligare att betrakta dem som en. Kommer att köra mina gamla SuperZero här... i alla fall som ett rejält "tills vidare".

Har inte haft chansen att provspela något sedan alla kopplats in... vi är inne i barnsovartid... Men jag har ytterligare anledningar att sätta "nöjd" som överskrift på mig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-10 20:58

Om ni undrar vad jag gömmer kablarna med så är det naturligtvis lister ifrån:
Bild

8) 8) 8) :lol:

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-10-10 21:03

Nattlorden skrev:Så... då har alla a2orna fått lämpliga höjder och kablar har fått lite gömmor. Funderar på om de bakre skall sätta läggplatt eller riktas mot "director seat"... .

De skall sättas platt mot väggen, de skall spela med väggen (sa en känd akustiker när jag frågade)

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-10 21:21

Tengil skrev:De skall sättas platt mot väggen, de skall spela med väggen (sa en känd akustiker när jag frågade)

Okidoki. Kändes mer lämpligt för den ene av de två att vinklas, de den saknar fullständing väggstör (sitter mellan två dörrar och inte heller har sidovägg pga trapphus. Men "känd akustiker" brukar inte ha fel, så det tänker jag inte opponera mig emot. ( Brukar inte vara lönt - jag brukar ha fel i de lägena. :lol: )

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2010-10-11 22:41

Nattlorden.

Ville bara skriva att jag följt din tråd.

Riktigt trevligt att följa.

Ser fint ut.

Det här med inspelning av dina 28or.
Då kör du väl in dom utan basarna kan jag tro?

Hur som haver kör hårt och lycka till!
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-11 22:50

Jansson skrev:Nattlorden.

Ser fint ut.

Tack, roligt om man kan dela med sig lite glädje.

Nja... det varierar... sätter jag på dem när barnen ser film så blir det oftast utan basar, men annars med. Det gör inget om det tar lite längre tid. Får erkänna att jag inte hört någon "typisk" nyelementklang, de har låtit bra från...tja, i alla fall andra timmen, kanske tidigare. Och de lät inte illa direkt heller.

Tack, tack! :D

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2010-10-11 22:57

Nattlorden skrev:
Jansson skrev:Nattlorden.

Ser fint ut.

Tack, roligt om man kan dela med sig lite glädje.

Nja... det varierar... sätter jag på dem när barnen ser film så blir det oftast utan basar, men annars med. Det gör inget om det tar lite längre tid. Får erkänna att jag inte hört någon "typisk" nyelementklang, de har låtit bra från...tja, i alla fall andra timmen, kanske tidigare. Och de lät inte illa direkt heller.

Tack, tack! :D

Skulle tro att det låter svinbra redan nu.

Rocka på!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-11 23:22

Jansson skrev:Skulle tro att det låter svinbra redan nu.

Rocka på!

"Svar: ja" på båda delarna! :D

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-12 08:34

Nattlorden skrev:

Rocka på!

Är du sugen på att ge en lite längre recension nu när du levt med dem ett litet tag?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-12 09:16

steveo1234 skrev:Är du sugen på att ge en lite längre recension nu när du levt med dem ett litet tag?

Jäklar mannen.... du anar inte hur svår det frågan är!

Med tanke på att alla Ino "klangmatchas" efter pi60, så finns det ju inte så mycket att säga i den frågan, naturligtvis har i28 betydligt större möjligheter att hamna nära den referensen då de delar diskant och woofer/boomer elementen borde vara närmre släktingar. Så "klangen" kan vi lämna därhän - det är inga noterbara skillnader. ( Det var det knappt när jag bytte från Canton Digital 1.1 till piP... hade redan funnit mitt klangideal då.)

Först och främst är där ju teknisk skillnad.... en högtalare som toppar ut på 121dB iställer för på 104dB spelar mer avslappnat och med mindre dist även vid lägre frekvenser. Så långt som jag har vågat skruva upp hittils så förblir i28 lugna och obesvärade (NOT: det kräver sitt skivmaterial, det är lätt att skylla högtalarna för att bli jobbiga i diskanten om inspelningen inte är ren.... typiskt lite för mycket komprimering/limitering).

Med det avklarat (eller överhoppat) så skulle jag vilja säga att:

Skillnaden ligger i min mening HELT i "upplösning" och ljudbild!

...och det märkte jag redan på pi60 när jag lyssnade på den på rehifi och att jag får samma resultat hemma, så kan jag ju avpolletera att Bladelius/Krell-combon på rehifi skulle varit "orsakande" för det.

Det föreligger ett lugn i ljudbilden som gör att detaljerna kommer fram väldigt bra, dessutom tecknas djupet i ljudbilden exceptionellt bra - jag förstår varför ord som "holografisk" dyker upp i beskrivningar. Så om man säger att "piP spelar hela musiken, i28 sätter den på sin plats" så kommer man nära.

Men ärligt... i28 inbjuder inte till att pratas om, i28 injuder till att lyssna på/prata om musiken, så en sådan här recension får man kämpa med.

...det är bra mycket enklare att prata om vad Infra-kortet gjorde för basbotten. :lol:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-12 09:35

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Är du sugen på att ge en lite längre recension nu när du levt med dem ett litet tag?

Jäklar mannen.... du anar inte hur svår det frågan är!

Med tanke på att alla Ino "klangmatchas" efter pi60, så finns det ju inte så mycket att säga i den frågan, naturligtvis har i28 betydligt större möjligheter att hamna nära den referensen då de delar diskant och woofer/boomer elementen borde vara närmre släktingar. Så "klangen" kan vi lämna därhän - det är inga noterbara skillnader. ( Det var det knappt när jag bytte från Canton Digital 1.1 till piP... hade redan funnit mitt klangideal då.)

Först och främst är där ju teknisk skillnad.... en högtalare som toppar ut på 121dB iställer för på 104dB spelar mer avslappnat och med mindre dist även vid lägre frekvenser. Så långt som jag har vågat skruva upp hittils så förblir i28 lugna och obesvärade (NOT: det kräver sitt skivmaterial, det är lätt att skylla högtalarna för att bli jobbiga i diskanten om inspelningen inte är ren.... typiskt lite för mycket komprimering/limitering).

Med det avklarat (eller överhoppat) så skulle jag vilja säga att:

Skillnaden ligger i min mening HELT i "upplösning" och ljudbild!

...och det märkte jag redan på pi60 när jag lyssnade på den på rehifi och att jag får samma resultat hemma, så kan jag ju avpolletera att Bladelius/Krell-combon på rehifi skulle varit "orsakande" för det.

Det föreligger ett lugn i ljudbilden som gör att detaljerna kommer fram väldigt bra, dessutom tecknas djupet i ljudbilden exceptionellt bra - jag förstår varför ord som "holografisk" dyker upp i beskrivningar. Så om man säger att "piP spelar hela musiken, i28 sätter den på sin plats" så kommer man nära.

Men ärligt... i28 inbjuder inte till att pratas om, i28 injuder till att lyssna på/prata om musiken, så en sådan här recension får man kämpa med.

...det är bra mycket enklare att prata om vad Infra-kortet gjorde för basbotten. :lol:

Tack för recensionen..
Sååå, gjorde infra-kortet någonting för basbotten då?
:D
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-12 09:39

steveo1234 skrev:Sååå, gjorde infra-kortet någonting för basbotten då?

Kort uttryckt: HELL, YEAH!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2010-10-12 10:48

Får man komma och hälsa på igen? :oops:

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-12 10:57

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Sååå, gjorde infra-kortet någonting för basbotten då?

Kort uttryckt: HELL, YEAH!

Trevligt :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-12 11:08

Kribban skrev:Får man komma och hälsa på igen? :oops:

Visst. Timingen är dock inte helt enkel att få till om det skall gå att spela på lite... barnen är väldigt aktiva och verbala och svåra att bortse från vid finlyssning, så det bör helst prickas de tillfällen de är borta på något.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2010-10-12 13:57

ok :D Har fullt upp den närmaste tiden men kanske senare i vinter :)
Miljö-alarmist

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2010-10-12 16:30

Nattlorden skrev:

Rocka på!

Gött!
:)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-14 13:50

Va skojjigt ! :)

Jo dom större Ino systemen är helt underbara, ip/piP i alla ära men > i14/pi60 är liksom "the real deal"! :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-15 12:02

Nästa delprojekt - dämpvägg. ( Ja, det finns hopp om att sluta bli illamående av mina dynor på alla bilder. Om vi inte väljer samma sorts tyg att täcka dem, dvs. :twisted: )

Har fått en överbliven stor skiva tunn Aco från annan faktistian :D Tack igen!

Nu funderar jag så det knakar över vilket håll jag skall klyva den då.

Trodde ett tag att jag kunde köra extratjockt bakom dem också, men det var faktiskt inte så mycket mellanrum mellan i28 och bakväg som jag trodde... Typ 12 cm om jag inte flyttar ut dem en bit.

Har läst på gamla trådar - och fått isoleringstips också - men jag väljer att gå på finska Vital-isoleringen även om den troligen inte är optimal, av andra anledningar... Mindre debatt hemma är en mycket väsentlig anledning. 8)

Det får bli tygklätt ovanpå... med det blir nog en ny soffa att kika ut färg på först innan det kan avgöras.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-15 15:32

...undrar om biten närmst golv är kritisk.... det hade varit bra att göra kabelgömma där samt måttmässigen att få upp skivan en liten bit.... men är det så dumt kanske att närmst golvet är extra bra att ha dämpning vid?

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2010-10-15 18:43

Nattlorden: Jag var i somras och lyssnade hos Rehifi på pi60. Tyckte inte alls att det lät något vidare där, kunde du få till ett bra ljud där? Hur isf?

/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-15 19:25

petern skrev:Nattlorden: Jag var i somras och lyssnade hos Rehifi på pi60. Tyckte inte alls att det lät något vidare där, kunde du få till ett bra ljud där? Hur isf?

Fri placering ganska långt ut, nästan närmre lyssningssoffan än bakvägg... sen puffade jag runt på dem tills ljudbilden infann sig och så hyffsad volym på musiken.... och sen beror det väl på vad man bedömde. Själva klangen behövde jag ju inte fundera över, för den skall vara samma som jag var van vid från piP, så jag kunde istället fokusera på ljudbilden - dess upplösning och placeringsskicklighet. Sen kan det naturligtvis ha skiljt beroende på vad som stod runtom och störde hur bra det blev.

Jag var och lyssnade på mina gamla favoriter Von Schweikert VR-4 vid ett senare tillfälle och de fick jag inte alls till som jag mindes... så rummet är kanske svårt och jag hade en grym tur att få rätt på pi60? I så fall är det ju synd att de inte tejpade upp "min" placering...

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2010-10-15 19:54

Aha, vi gjorde precis tvärtom, alltså sköt dom bakåt och tryckte dit skumgummibitarna som fanns bakom/innanför högtalarna. När vi flyttade ut dom "försvann" basen. Vi fick inte alls till det där.

/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-15 19:55

petern skrev:Aha, vi gjorde precis tvärtom, alltså sköt dom bakåt och tryckte dit skumgummibitarna som fanns bakom/innanför högtalarna. När vi flyttade ut dom "försvann" basen. Vi fick inte alls till det där.

Nej, det märktes ju på rapporterna ifrån testen de gjorde. Hade de bara behållt pi60 på samma ställe ungefär som de andra högtalarna stod på hade det nog varit ok. (Ja, jag var där strax efter testen så jag har sett var tejpbitarna satt).

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2010-10-16 09:34

Nattlorden skrev:...undrar om biten närmst golv är kritisk.... det hade varit bra att göra kabelgömma där samt måttmässigen att få upp skivan en liten bit.... men är det så dumt kanske att närmst golvet är extra bra att ha dämpning vid?

Du kan gott lämna en 5 cm närmast golv för att gömma kablarna.
Har "normal" höga golvsocklar så sätt panelerna ovanför dom. Kommer inte märkas.

Sedan så tycker jag du ska ha isolering bakom ACO light panelerna... Blir det svårt med 95 mm skiva så ta då 70... :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-16 10:44

Jo, fast det var snarare 20cm jag tänkte på... så om jag har ACO-skivan delat till en meters höjd, så kommer den upp till 120 i alla fall.

Jag funderar på 14 cm bakom upp till 120... och sen sätta 7 eller 11,5 från 120 upp till tak. Blir ju mer reflektivt än med ACO, men borde ha lite funktion ändå... och så är bygget "klart" att peta in mer ACO i vid senare tillfälle.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino