Lägsta delningsfrekvens för en diskant

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

-Martin-

Lägsta delningsfrekvens för en diskant

Inläggav -Martin- » 2010-10-11 13:58

Vad är teoretiskt lägsta delningsfrekvens för en diskant om målet är strikt Linkwitz Reilly-karakteristik med 24 dB/oktav?

Är det den frekvens man träffar på om man följer assymptoten för diskantens "HP-filterflank" uppåt mot passbandet? (Vilket ju torde vara resonansfrekvensen i ett överdämpat system?)

I ovanstående diskussion har jag som synes bortsett från begränsande faktorer såsom effekttålighet, distorsion etc.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-11 14:13

Lite kan man väl töja på det med filtret fram och tillbaka, men annars skulle jag säga att det är ungefär där diskanten ligger på -3dB som man kan börja.
Sen lägger man ju på ett andra ordningens Butterworthfilter med ungefär samma delningsfrekvens, så får man ju LR-delningen på -6 dB just där.
Men det är ju bara analyserat efter frekvensgången. Distorsionsmässigt kanske det inte blir en höjdare, men det får man ju ta reda på.
Sen ska det ju passa mot bas/mellanregistrets naturliga fall uppåt också... Lite kompromisser blir det nog.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-10-11 19:14

Diskanter med extra låg resonansfrekvens går inte att dela vid resonansfrekvensen för de börjar rulla av långt innan.
MEK - MetallElementKlubben

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-10-12 09:56

Martin skrev:Diskanter med extra låg resonansfrekvens går inte att dela vid resonansfrekvensen för de börjar rulla av långt innan.

Men det går väl att kompensera i filtret? Låt säga att (diskant-)elemenmtet har ett Qts på 0,3. En filter-funktion* med ett Q-värde på 0,5/0,3 = 1,7 borde väl fixa detta?

* Jag tänker att det är bättre att skriva "filter-funktion" i detta sammanhang eftersom det blir en mer generell benämning.
I verkligeheten går det ju inte att utesluta att den elektriska implementationen skulle kunna vara av annan ordning än "två". I en tvåvägskonstruktion skulle ju t ex en krets av tredje ordningen kunna användas där en av "ordningarna" nyttjas för att skapa en tidsfördröjning mot baselementet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-12 10:01

Vill minnas att Joachim Gerhard har luftat åsikter om hur man delar diskanter lågt på nätet någongång, men jag vet inte var.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-10-12 10:12

Nattlorden skrev:Vill minnas att Joachim Gerhard har luftat åsikter om hur man delar diskanter lågt på nätet någongång, men jag vet inte var.

Nytt namn för mig.
Intressant!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-12 10:17

-Martin- skrev:
Nattlorden skrev:Vill minnas att Joachim Gerhard har luftat åsikter om hur man delar diskanter lågt på nätet någongång, men jag vet inte var.

Nytt namn för mig.
Intressant!

Gammal intervju
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till DIY-forum