Hur avstämma ett voigthorn?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Hur avstämma ett voigthorn?

Inläggav Vee-Eight » 2005-04-05 22:28

Efter DIY-GBG05 så har jag börjat fundera på kvartsvågspipor, dvs voigthorn. Jag har hittat en massa matnyttig info trots att informationsmängden är en aningtunn om man jämför med lådkonstruktioner. Därför kanske lösningen finns bland medlemmarna här!? Alltså:

När man skall avstämma ett horn så skall avstämningen ligga mellan en hel till en halv oktav under elementets nominella resonansfrekvens, dvs en oktav är antingen en halvering eller fördubbling av en given frekvens. Gäller denna tumregel även vid avstämning av ett voigthorn?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-05 23:15

Voighthorn, kvartvågshorn mm arbetar inte som riktiga horn i lägsta basen. De har dubbla impedanstoppar precis som en basreflex, vilket betyder att de litar på en kopplad resonans för hjälp i lägsta basen. Ett riktigt horn har inte denna dubbeltopp på impedanskurvan.

Finns det någon utarbetad teori för anpassning mellan elementparametrar och kvartvågspipor, som är ens i närheten av vad som gjorts för basreflexer?
Det blir nog väldigt svårt att komma ens nära det optimala, om man inte har en skaplig ide och utarbetad plan.
Hur stor skall pipans tvärarea vara i förhållande till elementet?
Vad är det som styr det förhållandet?
Q-värde eller nåt annat?
Hur lång skall längden vara?
Pipan kan ju stämmas av med öppningens area också, är det bättre med kortare pipa och mindre öppningsarea, eller tvärtom?
Hur skall pipan optimalt smalna av, eller kanske öka i area?

Finns hela den teorin, och mer därtill skulle jag ha lite intressant läsning en stund, om den inte finns är detta inte ett högtalarbygge utan ett potentiellt forskningsprojekt.

Jag skulle faktiskt bli förvånad om man kan få ett bättre resultat med en kvartvågspipa än med en välkonstruerad basreflex.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-04-06 10:46

Har själv levt med vad som ialla fall kallats för Voight-horn eller kvartsvåg en längre tid. Har just i vinter byggt nya horn enligt senaste generationen på den grundkonstruktion jag använt. Men basen är ett bekymmer blir inte tillräckligt ren, däremot så är det gott om transientsvar. Provar nu något nytt med hornen som mellanregister samt bas från fristående reflexlådor. Funkar bättre såhår kan jag konstatera. Som det påpekats så finns det ingen vad jag vet som födjupat sig på samma entusiastiska sätt som med basreflex för denna typ. Kan bara konstatera att det blir bra med tanke på vad insatsen är. Kör alltså som trevägs. Jag kan ännu inte sägas vara klar med utprovning då det från min sida krävs tester med olika konfigurationer på dämp och filter delarna.

/ X-ray

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-04-06 19:26

Nu har jag fått viss klarhet i fallet voigthorn. Längden skall vara densamma som en 1/4 av elementets resonansvåglängd. Tack för all hjälp iaf!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-06 19:49

Vee-Eight skrev:Nu har jag fått viss klarhet i fallet voigthorn. Längden skall vara densamma som en 1/4 av elementets resonansvåglängd. Tack för all hjälp iaf!

Det låter lika vetenskapligt som den gamla turegeln för basreflexlådor:
Reflexöppningen skall vara lika stor som elementet och lådans volym så stor att avstämningen blir lika med elementets resonansfrekvens. Klart!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-04-06 20:42

paa:

Tja, det är iaf ngt att börja nånstans med.. Sedan får man ju testa sig fram i sann diy-anda! :) Om man läser om hur allehanda voigtprojekt uvecklats så verkar det vara det som är den allmänna uppfattningen iaf.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-18 22:28

Här har jag hittat ny info om kvartsvågspipor med lite utvecklad teori. Kan kanske vara av intresse:
http://www.quarter-wave.com/
Numera pensionär.

Återgå till Teknikforum