Svensk hifitillbehörsförsäljare anmäld till ARN

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2010-10-13 11:30

Nattlorden skrev:
sky_eye skrev:Tyvärr är det faktiskt exakt så verkligheten ser ut.

Jo, men frågan här är ju.... Skall den göra det? Skall vi tillåta det? Skall vi bara sitta på röven och se de sista tillstymmelsena av heder och moral fladdra ut genom ett vidöppet fönster?

Nope. Ta reda på fakta och anlita den hantverkare/köp den HiFipryl som är seriös.
Då kommer avarterna att försvinna.
\\Sky

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 11:31

Nattlorden skrev:
KarlXII skrev:Jag tror det är viktigare att förbereda folk på att bli kritiska konsumenter, än att försöka uppnå 100% oantastlighet i försäljningsledet.

100% lär man väl inte komma upp till... men man borde väl kunna nå samma fördelning som mellan laglydiga medborgare kontra kriminella?

Det säljs jättemycket hifiprylar varje dag av jättemånga försäljare.
Hur många procent är oseriösa idag, tycker du?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 11:34

Nu ska jag gå och äta lunch.
På menyn står "Oxfilégryta".

Bör jag ringa Sverker? Jag misstänker nämligen att den där grytan har gnäggat en gång i tiden. 8O :wink:

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-13 11:36

KarlXII skrev:
subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Håller med Harry där, i detalj.
Det är för övrigt så mycket lösa påståenden i branschen att hela skiten skulle få stänga igen om man blev för hård på bevisen. 8)

Det vore bra i sådant fall. Hur f*n kan man anse att en marknad fylld med lögner och lurade kunder bör få fortsätta? Har man ingen som helst empati eller?

Detta har ingenting med empati att göra. Inte det minsta.
För alternativet som jag ser det är inte ett dugg vackrare.

Hur ser ditt alternativ ut, för en hållbar och trygg marknad med ett utbud som passar alla?

Ok så då tycker du man ska skrota allt vad ARN och Konsumentverket heter, eller? För uppenbarligen vill du ju inte att folk ska vända sig dit om de är missnöjda med den verkningslösa pryl de just köpt hos HiFi-Arne. En sådan anmälan kan ju innebära att Arne går i konken och inte kan fortsätta sin verksamhet med att sälja verkningslösa prylar till folk som inte kollat upp honom och hans grejer lite bättre innan de handlar. Och tänk vad andra hifi-intresserade går miste om då när Hifi-Arnes sortiment inte längre finns tillgängligt. För han sålde ju trots allt högtalarkontakter som bevisligen funkar. Dessutom hade han ett trevligt bemötande.. :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 11:36

sky_eye skrev:Nope. Ta reda på fakta och anlita den hantverkare/köp den HiFipryl som är seriös.

Och när Moster Agata av misstag klippte av makens högtalarkabel när nog ville trimma mattan och går och skall köpa ny... Hur skall hon kunna "ta reda på fakta och seriositet"?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 11:38

KarlXII skrev:Det säljs jättemycket hifiprylar varje dag av jättemånga försäljare.

Hur många kommer att svara något seriöst på frågan "vad vinner jag på att köpa denna kabeln istället för att koppla in med elkabel?" ?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 11:39

KarlXII skrev:Detta har ingenting med empati att göra. Inte det minsta.

Hur ser ditt alternativ ut, för en hållbar och trygg marknad med ett utbud som passar alla?

Det har det visst.
Den marknaden saneras från prylar som inte funkar enligt det dom påstår.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-13 11:40

KarlXII skrev:
kris10an skrev:
sky_eye skrev:
Tyvärr är det faktiskt exakt så verkligheten ser ut.

Visst, men varför då motsätta sig om nu någon faktiskt vill rensa upp i skiten? Det är ungefär som att starta en debatt där man ondgör sig över Sverker Olofsson i tv-programmet Plus, för att han angriper och kritiserar oseriösa handlare, och hävda att man ska ge fan i sånt och låta varje enskild individ själv få lära sig ta ansvar för sina egna misstag.

Vem är denne någon? Och kommer denne någon att kunna ta ett globalt punggrepp på marknaden?

Tråden handlade väl från början om att "någon" hade anmält en hifikrängare till ARN, eller hade du glömt det redan? 8)

Om fler göra likadant så kan det säkert få en verkan i det långa loppet.

Men du kanske tycker att världen redan är körd åt helvete så varför engagera sig för någonting, låt skiten gå under..? :lol:

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-13 11:48

sky_eye skrev:
Nattlorden skrev:
sky_eye skrev:Tyvärr är det faktiskt exakt så verkligheten ser ut.

Jo, men frågan här är ju.... Skall den göra det? Skall vi tillåta det? Skall vi bara sitta på röven och se de sista tillstymmelsena av heder och moral fladdra ut genom ett vidöppet fönster?

Nope. Ta reda på fakta och anlita den hantverkare/köp den HiFipryl som är seriös.

Det finns inget motsatsförhållande här. Man kan ta reda på fakta, presentera detta för konsumentverk eller arn. Får de in tillräckligt många anmälningar så kan de tvinga hantverkaren böta, vilket kanske leder till han inte längre har råd att lura folk och måste lägga ner. Då har vi fått bort en oseriös spelare från marknaden. Är inte det något bra?

Det här med att marknaden sanerar sig själv om bara JAG låter bli att handla osv blir ju så mycket mer effektivt om JAG även talar om för andra att en viss handlare är oseriös. Allra mest effektivt blir det dessutom om JAG utnyttjar de myndigheter som finns som faktiskt kan tillämpa de lagar som finns och få denne handlare att inse att de han gör faktiskt är fel.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-13 11:54

Laila skrev:Nä, men du kan kanske föregå, med gott exempel . . .? :wink:

Det åligger väl en handlare som säljer en massa produkter större ansvar att testa och utvärdera de produkterna han säljer, än att jag ska göra det? Jag har ju inte ens tillgång till alla de här produkterna.

Och om vi nu ska ta Svalander som exempel så verkar han ju redan rätt flitig med att själv testa sina prylar. Varför då inte gör det på ett mer stringent sätt där resultaten faktiskt kan vara till nytta för den tänkte konsumenten? Men nej, han gör flummiga och helt meningslösa öppna tester och presenterar helsidor med text om varför saker och ting fungerar enligt tillverkaren. Vilken heder som handlare kan man då ha när man inte ens gjort minsta ansträngning att själv ta reda på om de prylar man säljer faktiskt gör någon verkligt hörbar skillnad?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-10-13 12:02

Nattlorden skrev:
KarlXII skrev:Det säljs jättemycket hifiprylar varje dag av jättemånga försäljare.

Hur många kommer att svara något seriöst på frågan "vad vinner jag på att köpa denna kabeln istället för att koppla in med elkabel?" ?

Jag skulle vilja se klonade Sverkers ute i HiFi handeln ställandes frågan; "Kan du ställa dig upp och säga att det här är den bästa kabeln för pengarna, kan du det, kan du det, kan du det?" :D
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 12:05

Panelguy skrev:Jag skulle vilja se klonade Sverkers ute i HiFi handeln ställandes frågan; "Kan du ställa dig upp och säga att det här är den bästa kabeln för pengarna, kan du det, kan du det, kan du det?" :D

Lär få svaret. "Klart jag kan det - den är ju dyrast, det säger sig själv."

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-13 12:12

Om man inte är nöjd med sin nya fina nätkabel är det väl bara att lämna tillbaka den? Det är ju rätt uppenbart när man pluggar i den om det hörs någon skillnad. Samma gäller alla andra "ljudförbättrande" prylar.

Personligen tycker jag att det är ett mycket större problem som påståenden att x% av anläggningen ska läggas på kablar och dessa kablar skeppas med en helt ny anläggning. Det finns nog inte många köpare som testar med billigare kablar hemma och skickar tillbaka de dyra kablarna de köpte med sin anläggning...

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-13 12:27

kodapa skrev:Om man inte är nöjd med sin nya fina nätkabel är det väl bara att lämna tillbaka den? Det är ju rätt uppenbart när man pluggar i den om det hörs någon skillnad. Samma gäller alla andra "ljudförbättrande" prylar.

Personligen tycker jag att det är ett mycket större problem som påståenden att x% av anläggningen ska läggas på kablar och dessa kablar skeppas med en helt ny anläggning. Det finns nog inte många köpare som testar med billigare kablar hemma och skickar tillbaka de dyra kablarna de köpte med sin anläggning...

nej så enkelt är det inte. För enligt förståsigpåarna ska sådana här kablar och annat krimskrams först sitta inkopplat i flera månader. Sedan kan man prova att ta bort dyrkabeln och ersätta med något billigt och först då kommer man att höra att det är inget kul med hifi längre.. 8)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 12:29

kris10an skrev:
Ok så då tycker du man ska skrota allt vad ARN och Konsumentverket heter, eller? För uppenbarligen vill du ju inte att folk ska vända sig dit om de är missnöjda med den verkningslösa pryl de just köpt hos HiFi-Arne. En sådan anmälan kan ju innebära att Arne går i konken och inte kan fortsätta sin verksamhet med att sälja verkningslösa prylar till folk som inte kollat upp honom och hans grejer lite bättre innan de handlar. Och tänk vad andra hifi-intresserade går miste om då när Hifi-Arnes sortiment inte längre finns tillgängligt. För han sålde ju trots allt högtalarkontakter som bevisligen funkar. Dessutom hade han ett trevligt bemötande.. :roll:

Det är omöjligt att bemöta DIN fråga, som du själv besvarar. :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 12:30

Nattlorden skrev:

Pja, jag svarar efter dig. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 12:31

kodapa skrev:Om man inte är nöjd med sin nya fina nätkabel är det väl bara att lämna tillbaka den? Det är ju rätt uppenbart när man pluggar i den om det hörs någon skillnad. Samma gäller alla andra "ljudförbättrande" prylar.

Så enkelt är det INTE!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-10-13 12:33

subjektivisten skrev:

Så enkelt är det INTE!

Jo, man lånar hem innan köp.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 12:33

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Detta har ingenting med empati att göra. Inte det minsta.

Det har det visst.
Den marknaden saneras från prylar som inte funkar enligt det dom påstår.

Det där är inget svar på min fråga.
Jag formulerar om:
Hur tycker du att en marknad ska se ut - med ett utbud som passar alla - där konsumenten kan vara skyddad från både sin egen och försäljarens dumhet?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 12:34

KarlXII skrev:Det där är inget svar på min fråga.
Jag formulerar om:
Hur tycker du att en marknad ska se ut - med ett utbud som passar alla - där konsumenten kan vara skyddad från både sin egen och försäljarens dumhet?

En motvikt som ifrågasätter dessa tweaks. Marknaden fungerar ju inte nu eftersom det inte finns någon press som ifrågasätter dessa saker.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 12:35

Panelguy skrev:Jo, man lånar hem innan köp.

Har inget med saken att göra.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 12:37

kris10an skrev:
Tråden handlade väl från början om att "någon" hade anmält en hifikrängare till ARN, eller hade du glömt det redan? 8)

Om fler göra likadant så kan det säkert få en verkan i det långa loppet.

Men du kanske tycker att världen redan är körd åt helvete så varför engagera sig för någonting, låt skiten gå under..? :lol:

Jag har aldrig glömt något i hela mitt liv. 8)

Att en enda "någon" ställer sig upp mot en aktör på marknaden är helt okej och till och med berömvärt. Att flera gör det är ännu bättre.
Det är när högafflarna och facklorna kommer fram och kräver en begränsad, skyddad marknad som jag reagerar. :)

Plus att jag hävdar att det är väldigt viktigt att kolla upp vad det är man köper. På egen hand.

Har du något emot det? :o

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 12:37

Det som är intressant är att dom personer jag upplever "hör flest skillnad på allt möjligt" är också dom som framför att ormoljekrängare ska få sälja precis vad dom vill. Ligger nog en rädsla att man förutom avslöjar handlaren också avslöjar ens egen placebo-effekt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 12:38

KarlXII skrev:Plus att jag hävdar att det är väldigt viktigt att kolla upp vad det är man köper. På egen hand.

Varför det? Vore det inte bättre att saker håller det dom lovar?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 12:39

subjektivisten skrev:

Det har väldigt mycket med saken att göra.
Att försäljaren försöker lura dig, är en sak.
Om sedan tar hem prylen och därmed ges chans att syna bluffen - och lurar dig själv - det är en helt annan sak.
Försök lagstifta bort det du. :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 12:42

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Plus att jag hävdar att det är väldigt viktigt att kolla upp vad det är man köper. På egen hand.

Varför det? Vore det inte bättre att saker håller det dom lovar?

visst. Det vore dessutom bättre om alla människor var goda, att det inte fanns svält i världen och att alla fisar luktade rosor - men riktigt så är det ju inte.

Det kanske är bättre att försöka utbilda folk att klara av den faktiska verkligheten? Observera att detta inte motsätter konsumentåtgärder - tvärtom.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 12:43

KarlXII skrev:Försök lagstifta bort det du. :D

Tja, man kan lagstifta att de är skyldiga att upplysa om vad placeboeffekten är, hur den yttrar sig och lämna över en broshyr i ämnet. 8) Men kan lagstifta om varningstexter på kabelpaket...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 12:43

KarlXII skrev:visst. Det vore dessutom bättre om alla människor var goda, att det inte fanns svält i världen och att alla fisar luktade rosor - men riktigt så är det ju inte.

Det kanske är bättre att försöka utbilda folk att klara av den faktiska verkligheten? Observera att detta inte motsätter konsumentåtgärder - tvärtom.

Trams. Det funkar inom många områden så det stämmer inte.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 12:43

subjektivisten skrev:Det som är intressant är att dom personer jag upplever "hör flest skillnad på allt möjligt" är också dom som framför att ormoljekrängare ska få sälja precis vad dom vill. Ligger nog en rädsla att man förutom avslöjar handlaren också avslöjar ens egen placebo-effekt.

Börjar argumenten tryta nu?
Du kanske vill dra ner debatten på personnivå? :D

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-10-13 12:43

subjektivisten skrev:

"Har inget med saken att göra"??? du får ursäkta men jag förstår inte ditt svar. Det har väl enormt mycket med saken att göra.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi