Svensk hifitillbehörsförsäljare anmäld till ARN

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 12:44

Nattlorden skrev:
KarlXII skrev:Försök lagstifta bort det du. :D

Tja, man kan lagstifta att de är skyldiga att upplysa om vad placeboeffekten är, hur den yttrar sig och lämna över en broshyr i ämnet. 8) Men kan lagstifta om varningstexter på kabelpaket...

Jupp. Det har ju haft en kraftig impact på cigarettkonsumtionen. :roll: :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 12:45

KarlXII skrev:Börjar argumenten tryta nu?
Du kanske vill dra ner debatten på personnivå? :D

Nej, till skillnad mot dig som inte har några vettiga argument, så har jag fullt med argument. Det var bara en observation av vilka som anser det är okej med skojare som lurar folk.
8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 12:46

Panelguy skrev:"Har inget med saken att göra"??? du får ursäkta men jag förstår inte ditt svar. Det har väl enormt mycket med saken att göra.

Nej, inte alls. Du verkar inte riktigt förstått detta med att bli lurad och hur tron kan försätta berg. Du kan ju läsa lite om placebo effekten t ex.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 12:46

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:visst. Det vore dessutom bättre om alla människor var goda, att det inte fanns svält i världen och att alla fisar luktade rosor - men riktigt så är det ju inte.

Det kanske är bättre att försöka utbilda folk att klara av den faktiska verkligheten? Observera att detta inte motsätter konsumentåtgärder - tvärtom.

Trams. Det funkar inom många områden så det stämmer inte.

Onödigt att kalla det trams, tycker jag.

Du kanske kan visa på något av dessa många områden?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 12:48

subjektivisten skrev:

Nej, till skillnad mot dig som inte har några vettiga argument, så har jag fullt med argument. Det var bara en observation av vilka som anser det är okej med skojare som lurar folk.
8)

Där slutade jag diskutera med dig, jag upplever att du är alldeles för fientlig för mig.
Tack för samtalet. :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 12:48

KarlXII skrev:Onödigt att kalla det trams, tycker jag.

Behöver jag verkligen förklara det? 8O
Menar du att mediciner inte testas?
Menar du att en bensinmack kan sälja vatten och påstå det är 95 oktanig bensin?
Menar du att det inte finns regler som håller koll på våran mat?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 12:50

KarlXII skrev:Där slutade jag diskutera med dig, jag upplever att du är alldeles för fientlig för mig.
Tack för samtalet. :D

Ja, när argumenten försvinner så kan man alltid hitta på en dålig anledning att skippa diskussionen. :D
Btw, så vore det bra om du framförde dessa åsikter, att det är okej att lura folk, när du säljer prylar själv. Jag skulle vilja ha den kunskapen innan jag köper en pryl av någon.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-13 12:51

KarlXII skrev:
Jag har aldrig glömt något i hela mitt liv. 8)

Att en enda "någon" ställer sig upp mot en aktör på marknaden är helt okej och till och med berömvärt. Att flera gör det är ännu bättre.
Det är när högafflarna och facklorna kommer fram och kräver en begränsad, skyddad marknad som jag reagerar. :)

Plus att jag hävdar att det är väldigt viktigt att kolla upp vad det är man köper. På egen hand.

Har du något emot det? :o

Jag måste ha missat de inlägg där folk med högafflar vill inskränka och begränsa marknader från fungerande prylar.. 8)

men om marknaden är fri endast om den får innehålla skräp som inte funkar för att lura folk på deras med svett och tårar intjänade skattade pengar, ja då är jag emot det. :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-10-13 12:53

subjektivisten skrev:

8)

Om skojaren nu låter dig ta hem kabeln, eller vad det nu månne vara, så har du möjlighet att själv avgöra om det tillför något eller inte. Tycker du då ändå inte att du själv kan avgöra om det är skräp eller inte? Måste det vara F/E testat för att du ska vara säker?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 12:54

KarlXII skrev:Jupp. Det har ju haft en kraftig impact på cigarettkonsumtionen. :roll: :D

Inte på konsumtionen, men på medvetandet om sitt eget skadliga beteende - det räcker. Förstår folk att kabeln de köpte inte gör någon skillnad så får de gärna köpa den för mig. ( Jag kan också köpa en kabel emellanåt när jag behöver en och inte har tid/ork att löda själv, däremot är jag medveten om vad jag får och inte får. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-13 12:55

subjektivisten skrev:

Synnerligen dåliga exempel

Mediciner som har testats i flera år och sålts ännu längre har ju ändå visat sig vara i stort sett verkningslös eller till och med farlig.

Vatten i tanken kan rendera bilen kaputt på nolltid.

Mat testas men vi vet ändå inte hur vissa tillsatta ämnen påverkar oss på lång sikt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 12:57

Panelguy skrev:Om skojaren nu låter dig ta hem kabeln, eller vad det nu månne vara, så har du möjlighet att själv avgöra om det tillför något eller inte. Tycker du då ändå inte att du själv kan avgöra om det är skräp eller inte? Måste det vara F/E testat för att du ska vara säker?

Har du verkligen möjligheten till det? Har du så avancerad testutrustning hemma? För du bör väl vid detta laget förstått att "lyssna på den" funkar inte. Placeboskillnader är troligtvis >100ggr större än vad de minimala tekniska skillnadena är. Det enda man med säkerhet kan avgöra är om det kommer fram något ljud eller inte.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-13 13:01

subjektivisten skrev:
kodapa skrev:Om man inte är nöjd med sin nya fina nätkabel är det väl bara att lämna tillbaka den? Det är ju rätt uppenbart när man pluggar i den om det hörs någon skillnad. Samma gäller alla andra "ljudförbättrande" prylar.

Så enkelt är det INTE!

Neheee, då kan ju du förklara för mig vad som gör det så svårt. Antingen hör man skillnad eller så gör man det inte. Är det så att man hör skillnad för att man vill höra skillnad får man faktiskt.se skylla sig själv.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-13 13:01

Joseppo skrev:
subjektivisten skrev:

Synnerligen dåliga exempel

Mediciner som har testats i flera år och sålts ännu längre har ju ändå visat sig vara i stort sett verkningslös eller till och med farlig.

Vatten i tanken kan rendera bilen kaputt på nolltid.

Mat testas men vi vet ändå inte hur vissa tillsatta ämnen påverkar oss på lång sikt.

Vilken medicin har sålts i flera år och varit verkningslös?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 13:07

kris10an skrev:
Jag måste ha missat de inlägg där folk med högafflar vill inskränka och begränsa marknader från fungerande prylar.. 8)

men om marknaden är fri endast om den får innehålla skräp som inte funkar för att lura folk på deras med svett och tårar intjänade skattade pengar, ja då är jag emot det. :)

Definiera fungerande prylar. :P

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2010-10-13 13:08

Ett fritt samhälle ställer krav på det egna ansvaret och vi har också ett regelverk som hjälper oss om vi blivit lurade.

Går man in i en butik får man helt enkelt räkna med att försälaren pratar sig varm om sina egna varor. Sedan står det var och en fritt att söka information om varan på eget sätt. Om man trots detta känner sig lurad så har man oftast rätt att lämna tillbaka varan inom en viss tidsperiod. Man har också konsumentombudsmannen till hjälp om man känner sig lurad.

Jag tycker att vi konsumenter är nog skyddade.
Om man känner att man ej klarar av sitt egna ansvar så får man väl ansöka om att få en god man :wink:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2010-10-13 13:10

Det är jättebra om handlaren låter mig låna hem prylar för utvärdering. Alla gör tyvärr inte det men några och det är bra.

Dock håller jag med om Subjektivisten att om jag verkligen är sugen på den senaste Omega-Red dawn-Niveau six-mega star kabeln så är det ju såå svårt att inte vilja höra dom där övertonerna som guldörat till säljaren hör.

Just det här har i alla fall jag varit med om flera gånger och det är inte förrän dom senaste fem-sex åren som jag besinnat mig rejält och verkligen börjat lyssna. Helst med ögonen stängda. :)

Nej, en rejäl sanering så bybees, klädnypor, cdsvarvar, samt dom värsta kabelavarterna försvann skull vara till mycket stor gagn för hifibranschen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 13:12

Panelguy skrev:Om skojaren nu låter dig ta hem kabeln, eller vad det nu månne vara, så har du möjlighet att själv avgöra om det tillför något eller inte. Tycker du då ändå inte att du själv kan avgöra om det är skräp eller inte? Måste det vara F/E testat för att du ska vara säker?

Nej, det är ju inte så enkelt sa jag. Läste du ens mitt inlägg?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 13:14

kodapa skrev:Neheee, då kan ju du förklara för mig vad som gör det så svårt. Antingen hör man skillnad eller så gör man det inte. Är det så att man hör skillnad för att man vill höra skillnad får man faktiskt.se skylla sig själv.

Alltså bör pyramidspel vara tillåtet? För man upplever ju att man få ut en massa vinst av det hela.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-13 13:19

KarlXII skrev:
kris10an skrev:

Ja, att de fungerar på så sätt som tillverkaren påstår att de ska fungera.

En bil som gör 300 km/h på pappret ska göra det i verkligheten också.

Dvs en bil som bara gör 250 km/h men får en del folk som inte har tillräckligt bra koll själva att tro att de faktiskt kör i 300 km/h kvalificerar sig då alltså inte som en "fungerande" pryl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 13:25

kris10an skrev:
KarlXII skrev:
kris10an skrev:

Dvs en bil som bara gör 250 km/h men får en del folk som inte har tillräckligt bra koll själva att tro att de faktiskt kör i 300 km/h kvalificerar sig då alltså inte som en "fungerande" pryl.

Bra definition! :)

Det verkar snarare koka ner mot marknadsföring, detta.
Är det kanske den som skulle regleras bättre, eller anser du att det är produkterna som inte fungerar som ska bort?

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2010-10-13 13:26

Vi har alla olika förhållningssätt till denna självalda men ack så komplicerade hobby. Jag själv önskar exempelvis att denna skall ge mig mervärde, att de grejjer jag valt att investera i har "feelgood-faktor" osv.

Min uppfattning är därmed att hobbyn omfattar så mycket mer än att sträva efter en "transparent" återgivning för en minimal investering. Vidare menar jag att varje frisk vuxen människa har eget ansvar för sina handlingar/icke-handlingar.

Jag är därför nyfiken på förklaringar till hur ni "HiFi-moralens väktare" anser er kunna avgöra vad jag bör eller inte bör köpa för att underhålla min hobby? Om grejjen x får mig att må bra så är väl allt bra eller?

/Suomela

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2010-10-13 13:40

Det är ju kul om grej X får dig att må bra men det är ju inte så kul om greh X inte alls håller vad tillverkaren lovar. Att du mår bra ändå är kul men oväsentligt för nästa eventuella kund kanske :wink:

Jag är egentligen bara ute efter en sak och det är att tillverkarna/krämarna ska bevisa att något lirar så bra som det utlovas och är det så är det ju fine...

Det är ju tyvärr ännu inte verkligen bevisat efter alla dessa år att finsnyggdyrkabel låter bättre trots lysande lyssna/tycktester och vad krämare med guldöron säger. Eller för den delen "lyckliga" ägare till Nordöst/transpirationskablar anser.

Det finns inga och kommer aldrig att finnas vetenskapliga bevis. Punkt.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-13 13:46

KarlXII skrev:
kris10an skrev:
KarlXII skrev:
kris10an skrev:

Bra definition! :)

Det verkar snarare koka ner mot marknadsföring, detta.
Är det kanske den som skulle regleras bättre, eller anser du att det är produkterna som inte fungerar som ska bort?

Nja, visst kan marknadsföring överdriva i sin beskrivning av produkter. Typ "Bäst i världen", etc. Men det är ju mer kvalitativa utsagor. Här finns det lite mer utrymme att överdriva anser jag. Men att i marknadsföring ljuga om rena kvantifierbara fakta är något helt annat och betydligt mer allvarligt. Jag kommer faktiskt inte på några andra sammanhang än just inom hifin där sådant förekommer i marknadsföringen.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-13 13:51

subjektivisten skrev:
kodapa skrev:Neheee, då kan ju du förklara för mig vad som gör det så svårt. Antingen hör man skillnad eller så gör man det inte. Är det så att man hör skillnad för att man vill höra skillnad får man faktiskt.se skylla sig själv.

Alltså bör pyramidspel vara tillåtet? För man upplever ju att man få ut en massa vinst av det hela.

Svara på frågan istället för att komma med något jälvla skitargument taget ur luften. :( Vad är det som gör det så svårt? Dessutom kan man inte uppleva att man får ut vinst av pyramidspel, men det är så OT att det är inte lönt att diskutera.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-13 13:57

kodapa skrev:
subjektivisten skrev:

Svara på frågan istället för att komma med något jälvla skitargument taget ur luften. :( Vad är det som gör det så svårt? Dessutom kan man inte uppleva att man får ut vinst av pyramidspel, men det är så OT att det är inte lönt att diskutera.

Det har väl redan svarats på hundra ggr. Placebo.

En snubbe hör skillnad stenhårt direkt när han kopplar in grejen. Sen när hans bättre hälft i smyg kopplar bort den under natten, så märker inte snubben något förrän tjejen talar om vad hon gjort .. 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 14:01

kodapa skrev:Svara på frågan istället för att komma med något jälvla skitargument taget ur luften. :( Vad är det som gör det så svårt? Dessutom kan man inte uppleva att man får ut vinst av pyramidspel, men det är så OT att det är inte lönt att diskutera.

Har redan svarat och flera andra har gjort det med. Mitt exempel har allt med diskussionen att göra. Såklart kan man uppleva att man får ut en vinst av pyramidspel, det är ju därför dom funkar att lura folk.
Så, varför får inte pyramidspel vara lagligt? Folk upplever ju en vinst av det.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-13 14:04

av antalet anmälningar till konsumentpolisen att dömma är det få som anser sig blivit lurad av hifibranschen, så problemet tycks mest sitta i folks huvud

prostitution är för övrigt en rolig bransch, där är det förbjudet att köpa men inte att sälja
Bikinitider

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-13 14:08

celef skrev:av antalet anmälningar till konsumentpolisen att dömma är det få som anser sig blivit lurad av hifibranschen, så problemet tycks mest sitta i folks huvud

prostitution är för övrigt en rolig bransch, där är det förbjudet att köpa men inte att sälja

Man kanske skäms för att anmäla.

Förstod dock inte vad prostitution hade med detta att göra. Har du råkat ut för något där som du skulle vilja reklamera men inte kan för att det är olagligt? 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 14:13

Suomela skrev:Vi har alla olika förhållningssätt till denna självalda men ack så komplicerade hobby. Jag själv önskar exempelvis att denna skall ge mig mervärde, att de grejjer jag valt att investera i har "feelgood-faktor" osv.

Min uppfattning är därmed att hobbyn omfattar så mycket mer än att sträva efter en "transparent" återgivning för en minimal investering. Vidare menar jag att varje frisk vuxen människa har eget ansvar för sina handlingar/icke-handlingar.

Jag är därför nyfiken på förklaringar till hur ni "HiFi-moralens väktare" anser er kunna avgöra vad jag bör eller inte bör köpa för att underhålla min hobby? Om grejjen x får mig att må bra så är väl allt bra eller?

Ja, men om du köper efter feelgood-faktor så lär du väl inte bli lurad heller?
Så du är inte den sortens konsument som behöver något skydd.

Med för jämförelsens skull... låt oss vända upp och ned på saker: tänk om du såg en förstärkare som du gillade, nu vet jag inte vad du har för smak, men låt oss dra till med en högblank kromfinish... tänk om det vore så att när du fick den, så fick du en förstärkare med identisk teknisk funktion men ett helt annat utseende... men enligt gällande regler hade det varit helt ok att handlaren lurade dig på utseendet ... dess funktion var ju identisk.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi