Gällt ljud - mikarna för nära? (rubrikbytt)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 10:54

sprudel skrev:
KarlXII skrev:
Kollar i kristalkulan och ser att det kommer att finnas rördrivna hornhögtalare hemma hos dig i framtiden. 8O :D

Det är inte omöjligt. Ska lyssna mer på några röranläggningar med lättdrivna högtalare i nära framtid. Ska bli väldigt spännande. :)

Kul!
Jag ångrar bittert att jag inte tog tillfället i akt och passade på att lyssna på Petters anläggning...
Jag tänkte åka och hälsa på Bo Hansson, den anläggningen är jag mycket nyfiken på!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 11:11

Piotr skrev:
sprudel skrev:Trummor har en enorm power live som är svår att återge (spela in?).

Vill nog påstå att problemen ligger mer i uppspelning.

Problemen består i dynamisk och termisk kompression hos högtalarna, brist på effekt från slutsteg samt det typiska lyssningsrummets akustik.

/Peter

Är det inte ofta så att trummor är dynamiskt komprimerade på inspelningar? Även mer "hifi" betonande inspelningar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-13 11:13

Bra ämne.

Jag har en liten spaning på ämnet. Den gäller tvåvägs hifi-högtalare. Nu kommer det bli rörigt men det viste ni kanske redan. Jo denna spaning är generell men om mi vill ha ett exempel kan vi ta det b2031p som jag har modifierat på DIY-avdelningen. Vart i ligger bristen. Högtalarna är inte baffelstegskompenserade vilket gör att dom har för hög energi i övre mellanregistret. Det finns många som hävdar att man kan baffelstegskompensera med befintligt lp-filter men jag har bara varit med om att det har funkat på en av fem högtalare. Jag kan tänka mig att fördelningen stämmer ganska väl överens med de element som finns på marknaden för tillverkare. Åtminstone så tycker mina öron det.

Ok, då har vi för mycket energi i mellanregistret hur får man prisbilligt en klangbalans då. Jo stäm av dom lite högre (än vad som hade varit nödvändigt om dom var baffelstegskompenserade) så det blir mycket energi i basen och delvis i midbasen. Okey hur blir vi tvungna att ställa diskanten då. Jo 2-3 dB högt föra att få klangbalans med det icke baffelstegskompenserade mellan registret och den överdrivna basen.

Vad blir resultatet. Basproblematik, för svag högre midbas och svagt mellanregister. För starkt övre mellanregister och diskant. Den upplevda klangbalansen är en skimär, vilket märks så snart man pluggar porten för att bli av med basproblematiken.

Hur kommer det sig att även andra högtalare som inte är tvåvägare drabbas av denna problematik. Tänk bart är väll att den dåligt konstruerade tvåvägshögtalaren i instegsklassen sätter en prägel på hur kunden vill att det skall låta och kommer därför kritisera högtalare som inte har just dessa brister. Det är ju väldigt sällan man hör folk säga att den här högtalaren var verkligt lågdistande den tar jag. Nej snarare hör man argument som baskapasitet och klangbalans.
Varför är detta inte ett problem med gamla slutna stora slutna lådor i samma utsträckning. Jo för då kunde man inte kompesera ett felaktigt mellanregister med en för högt avstämd basreflex. Man blev alltså tvungen att använda ett element som i applikationen hade ett klangbalanserat mellanregister. Och då fanns det ingen anledning att hissa diskanten.

Jag har instinktivt känt detta nästan hela mitt liv men det är inte förens min tid här på faktiskt som jag har kunnat klä det i ord.
Senast redigerad av peetwa 2010-10-13 11:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-13 11:14

KarlXII skrev:
sprudel skrev:
KarlXII skrev:
Kollar i kristalkulan och ser att det kommer att finnas rördrivna hornhögtalare hemma hos dig i framtiden. 8O :D

Det är inte omöjligt. Ska lyssna mer på några röranläggningar med lättdrivna högtalare i nära framtid. Ska bli väldigt spännande. :)

Kul!
Jag ångrar bittert att jag inte tog tillfället i akt och passade på att lyssna på Petters anläggning...
Jag tänkte åka och hälsa på Bo Hansson, den anläggningen är jag mycket nyfiken på!

Det ska jag också försöka göra. Först ska han dock lyssna på mina i16s nu på söndag. Kul att höra vad han tycker.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-10-13 11:20

Nattlorden skrev:Oavsett vilken tv... om man verkligen vill ha en bra och naturlig bild - se till att få kalibrerat den... det blir något helt annorlunda då.

Om man vill ha en bra och naturlig bild ja :wink: . Har hört de som kommenterat vår Pioneer plasma (inställd i filmläge, dvs det som mest liknar en kalibrerad Pio) och tyckt färgerna varit för bleka, etc jämfört med den betydligt färggrannare Samsungen där hemma. Finns ju i och för sig de som föredrar loudness också....

stefanolo skrev:Min uppfattning är också att det gälla och obehagligt påträngande lyser men sin frånvaro i livesituationen.
/stefan

Jag kan nog tycka att blåssektionen kan låta lite påträngande om man sitter väldigt nära i exempelvis konserthuset. Kan väl tillägga att jag inte heller gillar nearfieldlyssning hemma med planarerna.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 11:34

Panelguy skrev:
Nattlorden skrev:Oavsett vilken tv... om man verkligen vill ha en bra och naturlig bild - se till att få kalibrerat den... det blir något helt annorlunda då.

Om man vill ha en bra och naturlig bild ja :wink: . Har hört de som kommenterat vår Pioneer plasma (inställd i filmläge, dvs det som mest liknar en kalibrerad Pio) och tyckt färgerna varit för bleka, etc jämfört med den betydligt färggrannare Samsungen där hemma. Finns ju i och för sig de som föredrar loudness också....

Finns ju andra saker att kalibrera också... i alla fall på Pio:n så var där ju ett 10-tal+ olika bildbehandlingsfuktioner som vi stängde av samtidigt som också bidrar till en bättre bild (när källan är bra). Där var faktiskt saker som jag inte ens visste man kunde göra som gjordes som default. 8O
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-13 11:39

Panelguy skrev:Jag kan nog tycka att blåssektionen kan låta lite påträngande om man sitter väldigt nära i exempelvis konserthuset. Kan väl tillägga att jag inte heller gillar nearfieldlyssning hemma med planarerna.

Yepp! Jag flyttade några bänkrader bakåt efter ett tag när det blev lite för mycket. Det var fortfarande en fysisk upplevelse av rang.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-10-13 11:51

sprudel skrev:
Panelguy skrev:Jag kan nog tycka att blåssektionen kan låta lite påträngande om man sitter väldigt nära i exempelvis konserthuset. Kan väl tillägga att jag inte heller gillar nearfieldlyssning hemma med planarerna.

Yepp! Jag flyttade några bänkrader bakåt efter ett tag när det blev lite för mycket. Det var fortfarande en fysisk upplevelse av rang.

Ja, jag föredrar också en plats några rader bakåt. Minns en av mina första klassiska konserter (Solti med Chicago Symphony i just konserthuset i mitten av 80) där vi satt på rad 12-13, lät allt annat än "in your face" men, som du säger, fortfarande en fysisk upplevelse.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-13 13:07

n3mmr skrev:Glöm inte bort dispersionen, och naturliga källors riktverkan:
mikrofoner placeras nära ljudkällorna medan lyssnare i konsertsalen är långt ifrån.

Mikar sitter kanske 1 m ifrån en sångare, eller närmare.

Lyssnaren sitter kanske 10 m bort.

Den skillnaden hörs, även om den inte är så tekniskt dramatisk.

Förändras inte dynamiken en del på nära håll? Det blir överdrivet dynamiskt jämfört med på lite håll där det blir mera "utsmetat". Att lyssna i närfältet är i varje fall något helt annat än 2-3 meter längre ifrån instrumentet/en.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2010-10-13 13:19

Efter att ha lysnat på musik i över ett halvt sekel har jag kommit fram till att de flesta trissesteg har för ljus klang samt att nästan alla CD-spelare har ett gällt (vasst)ljud. Har nu entligen hittat en Cd-spelare som låter ungefär som vinylspelaren, tillsammans med en förstärkare med rör i. Tillsammans låter detta mera "verkligt". Sitter ofta i mitten i konsertsalr och liknande. :wink:
Salve

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-10-13 13:48

faema skrev:Efter att ha lysnat på musik i över ett halvt sekel har jag kommit fram till att de flesta trissesteg har för ljus klang samt att nästan alla CD-spelare har ett gällt (vasst)ljud. Har nu entligen hittat en Cd-spelare som låter ungefär som vinylspelaren, tillsammans med en förstärkare med rör i. Tillsammans låter detta mera "verkligt". Sitter ofta i mitten i konsertsalr och liknande. :wink:
Salve

Lite så jag kände inför de transistorförstärkare och cd-spelare jag hade tidigare i kombination med ett antal olika högtalare som passerat revy. När jag köpte mina Oris-horn och SET 2A3-slutsteg kom jag närmare det jag eftersträvade. Efter ett tag blev tyvärr andra brister med mitt rör- och hornsystem för irriterande för att jag skulle leva vidare med detta. Nu sitter allt som en smäck och som jag upplevt det var det inte primärt transistorförstäkarna och cd-spelare som var problemet utan högtalarna i kombination med mina bristfälliga kunskaper om rummets reflexer och resonansbeteende/-egenskaper :oops: .

/s

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 13:58

faema skrev:Efter att ha lysnat på musik i över ett halvt sekel har jag kommit fram till att de flesta trissesteg har för ljus klang samt att nästan alla CD-spelare har ett gällt (vasst)ljud. Har nu entligen hittat en Cd-spelare som låter ungefär som vinylspelaren, tillsammans med en förstärkare med rör i. Tillsammans låter detta mera "verkligt". Sitter ofta i mitten i konsertsalr och liknande. :wink:
Salve

För ljus klang mot vad?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2010-10-13 14:07

Subben:För ljus klang mot vad?

För ljus klang mot vad mina öron upplever de flesta liveframträdande, främst framkommer detta vid pianokonserter och dito acapella.
Salve

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-13 14:16

faema. För att förstå vad du menar: Menar du en överbetoning av höga frekvenser(diskant?).

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-10-13 14:38

Jag upplever också att hifi ofta är för "ljus" jämfört med verkligheten i mitt
system.

Finns det några rumsmods man kan göra för att få bort detta? Mycket klokt
har skrivits i tråden som tänkbara förklaringar, men finns det någon akustisk
lösning? Mitt rum är väl diffuserat/dämpat av böcker, möbler, gardiner och
matta.

MVH
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-10-13 14:54

Det är väl tveksamt om man kan lägga till något till det som saknas, för att få "allt på plats".

Det blir kanske lite som att försöka öka känslan av skärpa i en oskarp bild. Man kan i det fallet tex öka kontrasten, så att konturer förstärks.
Men det är ju egentligen bara att föra till ett nytt fel.

Det vore bättre om man kammade till Olle innan han drällde genom grinn och hamna på vaxet.

Jag har ägnat mej lite åt att försöka greja till det utan att krångla till det så mycket.

Klistrar in inlägg från en annan tråd:
Efter en viss omstuvning har jag nu vinklat det som går att vinkla, och flyttat på det som inte gick att vinkla.
Skivsamlingen tex, är placerad på nivåer som inte är i öronhöjd.
Bild

Bild

En spegel-kontroll från lyssningsplats ger vid handen att varken höger eller vänster högtalare speglas i vare sej den närstående eller den motstående väggen.

En kontroll av plånboken ger vid handen att insatsen inte kostade någonting.
En kontroll av klockan visar att det inte tog speciellt mycket tid i anspråk heller.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-10-13 15:02

Strmbrg skrev:Det är väl tveksamt om man kan lägga till något till det som saknas, för att få "allt på plats".

Det blir kanske lite som att försöka öka känslan av skärpa i en oskarp bild. Man kan i det fallet tex öka kontrasten, så att konturer förstärks.
Men det är ju egentligen bara att föra till ett nytt fel.

Det vore bättre om man kammade till Olle innan han drällde genom grinn och hamna på vaxet.

Kanske håller med, men jag förstår det som att ogynsamma reflexer och resonanser alltid är önskvärt att ta bort genom att "lägga till" åtgärder. På så sätt "tar man bort" det som skymmer sikten genom att "lägga till" nödvändiga akustikåtgärder. Vet inte hur det ser ut i CODYs rum men en duktig akustiker kanske skulle kunna se vad som felar....eventuellt testa olika placeringar av högtalarna. Vet inte vilka högtalare CODY har (tror jag sett det i någon post någon gång men glömt :oops: ). Testa ett par piP eller pi60....duckar... :wink: .

/s

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-13 15:16

stefanolo skrev: Testa ett par piP eller pi60....duckar... :wink: .
/s

Tror att det just sköts upp öppna dörrar . . . :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-10-13 15:44

CODY skrev:Finns det några rumsmods man kan göra för att få bort detta?

I alla rum och med alla stereos jag haft har jag mer eller mindre haft problem med litet hårt ljud. Nu har jag "förmånen" att ha en betongbunker i källaren som musik- (och film-) rum. Detta ger mig två möjligheter som jag inte hade med anläggningen i vardagsrummet:

- Jag måste akustikreglera, annars låter det för djä...gt.
- Jag får husera helt fritt och göra vad jag vill i rummet.

Jag använde mig av Faktiskt och gjorde (fritt tolkat) de åtgärder som rekommenderas här av initierade personer:

- Tjock (ganska) heltäckningsmatta.
- Ytterligare en tjock matta som täcker en rätt stor del av golvet.
- Tjocka draperier längs väggarna runt högtalarna (totalt c:a 1/3 av rummets väggyta)
- Ett "rent" odraperat område mellan högtalarna.
- I övrigt inga kala parallella väggar. Bokhyllor, skivhyllor, gardiner, etc placeras strategiskt.
- Mycket möbler; soffa, fåtöljer, bord, etc.

Detta innebär att rummet är ganska dämpat, utan att upplevas som instängt, eller akustiskt dött. Just blandningen av dämpning och diffusering blev väldigt bra i mitt fall. Jag har ingen aning om huruvida jag bara hade tur, eller om åtgärderna är generellt tillämpbara. Jag upplever i vart fall ingen tendens till hårdhet, eller råhet på något musikmaterial.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-10-13 15:47

Hej och tack,

@stefan-O: Jag har pi60
@Strmbrg: 50 procent är bokhylla med böcker. Skall kolla ditt spegeltips.
Det finns mycket litet efterklang (klapptest). Det är ju inte något som
"saknats" som skall läggas till utan - i såfall - tas bort.
@MichaelG: Så där är det redan. Vad jag var ute efter är åtgärder som riktas
mot diskanten.

Jag är ute efter en enkel universallösning. Typ små mässingskoppar eller :P
Oh, by jingo!

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-10-13 15:52

CODY skrev:@stefan-O: Jag har pi60

Just det ja...så var det :oops: :wink:

/s

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 16:06

CODY skrev:Jag är ute efter en enkel universallösning. Typ små mässingskoppar eller :P

Du skulle väl ha mindre, inte mer?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-13 16:06

CODY skrev:Hej och tack,

@stefan-O: Jag har pi60
@Strmbrg: 50 procent är bokhylla med böcker. Skall kolla ditt spegeltips.
Det finns mycket litet efterklang (klapptest). Det är ju inte något som
"saknats" som skall läggas till utan - i såfall - tas bort.
@MichaelG: Så där är det redan. Vad jag var ute efter är åtgärder som riktas
mot diskanten.

Vad har du för övrig utrustning, inkl kablage. Jag bytte från "fräsiga" kablar till EKK till mina piP och det var ett jättelyft.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-10-13 16:10

CODY skrev:@MichaelG: Så där är det redan. Vad jag var ute efter är åtgärder som riktas
mot diskanten.

Men heltäckningsmattan fungerar väldigt bra just mot råa tendenser i diskanten. Mattor som bara täcker delar av rummet fungerar inte alls lika bra.

Två åtgärder som jag stött på och som fungerade:

- Rörförstärkare. Vissa rörförstärkare kan upplevas som litet mjukare och mer musikaliska under vissa betingelser.
- Långa högtalarkablar av typ telefontråd. Enkardelig och riktigt tunn. + och - tåtarna var ordentligt snodda runt varann. Mjukade upp en upplevd råhet i diskanten. (Med den stora fördelen att vara ett riktigt billigt tweak. För några tior och inte allt för mycket tidsåtgång kan det vara värt att testa.)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-10-13 16:12

Hej,

OM40+RB300+SL1210+APPOLLO+RC995+RB991, supra högtalarkabel och
belden kabla mellan sakerna. Hade EKK innan.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-13 16:30

CODY skrev:Hej,

OM40+RB300+SL1210+APPOLLO+RC995+RB991, supra högtalarkabel och
belden kabla mellan sakerna. Hade EKK innan.

OK! Hur har du det med tyger, mattor, gardiner och annat absorberande material? Hur är det med första golvreflexen? Jag hade tidigare ett soffbord av ek med glasskiva som nu är ersatt av en stor sittpuff (stoppad med gullfiber, säg inget till hustrun!). Det låter bättre nu. :) Gardiner vid sidan om högtalarna ca 140-150 brett på varje sida gjorde gott. Tung matta på golvet gjorde gott. Trädgårdsdynor där golv möter vägg på känsliga ställen gör gott. Stora tygsoffor gjorde väldigt gott. :) (Ännu bättre när jag knölade in en massa rockwoll i dem) :)
Bokhylla och växter gör gott.
Det blev en del, men bra. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-13 16:45

Dagens i - landsproblem, hur gömma tillräcklig mängd Gullfiber/
Rockwoll i lyssningsrummet utan att hustrun/maken/sambon
märker nå´t ? :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 16:50

Laila skrev:Dagens i - landsproblem, hur gömma tillräcklig mängd Gullfiber/
Rockwoll i lyssningsrummet utan att hustrun/maken/sambon
märker nå´t ? :wink: :D

Se till att hustrun/maken/sambon inte besöker lyssningsrummet?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 18:11

faema skrev:Subben:För ljus klang mot vad?

För ljus klang mot vad mina öron upplever de flesta liveframträdande, främst framkommer detta vid pianokonserter och dito acapella.
Salve

Det kan ju finnas ett annat problem än apparaterna, att dom skivor du främst använder är inspelade, mixade eller masterade för ljust.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-13 18:14

CODY skrev:Jag upplever också att hifi ofta är för "ljus" jämfört med verkligheten i mitt
system.

Vad för musik då? Måste säga att av dom klassiska skivor jag har så upplever jag INGEN av dom som ljusa, även när jag spelar dom med "liveliknande" ljudtryck.
Jag tror rummet är det som spökar många gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi