Svensk hifitillbehörsförsäljare anmäld till ARN

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-13 14:25

subjektivisten skrev:
kodapa skrev:Svara på frågan istället för att komma med något jälvla skitargument taget ur luften. :( Vad är det som gör det så svårt? Dessutom kan man inte uppleva att man får ut vinst av pyramidspel, men det är så OT att det är inte lönt att diskutera.

Har redan svarat och flera andra har gjort det med. Mitt exempel har allt med diskussionen att göra. Såklart kan man uppleva att man får ut en vinst av pyramidspel, det är ju därför dom funkar att lura folk.
Så, varför får inte pyramidspel vara lagligt? Folk upplever ju en vinst av det.

Hur menar du att dom upplever att dom får ut vinst? Antingen gör man vinst eller såg gör man det inte. Kommer man in sent när pyramiden krashar förloar man sin insats kommer man in tidigt gör man en stor vinst. Jag förstår inte hur du kan se likheten med detta och att reglera hifimarknaden?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-10-13 14:27

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Om skojaren nu låter dig ta hem kabeln, eller vad det nu månne vara, så har du möjlighet att själv avgöra om det tillför något eller inte. Tycker du då ändå inte att du själv kan avgöra om det är skräp eller inte? Måste det vara F/E testat för att du ska vara säker?

Har du verkligen möjligheten till det? Har du så avancerad testutrustning hemma? För du bör väl vid detta laget förstått att "lyssna på den" funkar inte. Placeboskillnader är troligtvis >100ggr större än vad de minimala tekniska skillnadena är. Det enda man med säkerhet kan avgöra är om det kommer fram något ljud eller inte.

Ja för mig räcker det ju att lyssna hur det låter, det är väl musik vi ska lyssna på..... eller?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 14:35

Panelguy skrev:Ja för mig räcker det ju att lyssna hur det låter, det är väl musik vi ska lyssna på..... eller?

Hur det låter, eller hur du inbillar dig att det låter?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-13 14:35

Nattlorden skrev:
Suomela skrev:Vi har alla olika förhållningssätt till denna självalda men ack så komplicerade hobby. Jag själv önskar exempelvis att denna skall ge mig mervärde, att de grejjer jag valt att investera i har "feelgood-faktor" osv.

Min uppfattning är därmed att hobbyn omfattar så mycket mer än att sträva efter en "transparent" återgivning för en minimal investering. Vidare menar jag att varje frisk vuxen människa har eget ansvar för sina handlingar/icke-handlingar.

Jag är därför nyfiken på förklaringar till hur ni "HiFi-moralens väktare" anser er kunna avgöra vad jag bör eller inte bör köpa för att underhålla min hobby? Om grejjen x får mig att må bra så är väl allt bra eller?

Ja, men om du köper efter feelgood-faktor så lär du väl inte bli lurad heller?
Så du är inte den sortens konsument som behöver något skydd.

Med för jämförelsens skull... låt oss vända upp och ned på saker: tänk om du såg en förstärkare som du gillade, nu vet jag inte vad du har för smak, men låt oss dra till med en högblank kromfinish... tänk om det vore så att när du fick den, så fick du en förstärkare med identisk teknisk funktion men ett helt annat utseende... men enligt gällande regler hade det varit helt ok att handlaren lurade dig på utseendet ... dess funktion var ju identisk.

konstigt exempel men visst lämnar man väl tillbaka prylen om man upptäcker att man fått fel pryl med sig hem

om jag går in i sportaffären och ska köpa tio stycken stiga pingisbollar, om jag kommer hem med femton stycken tennisbollar av fabrikatet wilson, är det bara säljaren som bär ansvaret för att jag kom hem med fel antal bollar av fel typ och att katten inte vill leka med tennisbollarna för den tycker att tennisbollarna är för stora och tunga och långsamma?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 14:41

celef skrev:konstigt exempel men visst lämnar man väl tillbaka prylen om man upptäcker att man fått fel pryl med sig hem

Nu förstår du ju inte exemplet... för i exemplet så har du inte "fått fel pryl" med dig hem... däremot uppfyller den inte det som den verkade göra.

I vårt vanliga fall så är ju problemet att folk inte upptäcker att de fått fel pryl med sig hem. Att mojängen du kopplar dina kablar till för att zappa bort musikandar inte gör någonting (och gör den ingenting, men sålts för att göra något så är det ju fel).

I exemplet visualiserade jag felet väldigt tydligt, och då opponerar man sig självklar. Men när felet inte är så tydligt så är det ok att luras? Felet är mindre, men det är inte mindre fel att luras för det.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-10-13 14:44

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Ja för mig räcker det ju att lyssna hur det låter, det är väl musik vi ska lyssna på..... eller?

Hur jag upplever att musik låter i verkligheten naturligtvis.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-10-13 14:45

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Detta har ingenting med empati att göra. Inte det minsta.
För alternativet som jag ser det är inte ett dugg vackrare.

Hur ser ditt alternativ ut, för en hållbar och trygg marknad med ett utbud som passar alla?

Det har det visst.
Den marknaden saneras från prylar som inte funkar enligt det dom påstår.

Väldigt bra empati du. Ni som är emot kvacksalvare, hur många har ni anmält?. Eller anmäler ni först då när ni själv blir blåsta kanske?
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 14:46

Panelguy skrev:
Nattlorden skrev:

Hur jag upplever att musik låter i verkligheten naturligtvis.

Nej, det är inget svar.

om det låter som du upplever att musik låter i verkligheten eller att du inbillar dig att det låter som du upplever att musik låter i verkligheten.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-10-13 14:52

"Med för jämförelsens skull... låt oss vända upp och ned på saker: tänk om du såg en förstärkare som du gillade, nu vet jag inte vad du har för smak, men låt oss dra till med en högblank kromfinish... tänk om det vore så att när du fick den, så fick du en förstärkare med identisk teknisk funktion men ett helt annat utseende... men enligt gällande regler hade det varit helt ok att handlaren lurade dig på utseendet ... dess funktion var ju identisk."

Ser du skillnad så är det väl bara att returnera den? om du däremot inte ser någon skillnad i finish så behåller du den och är förhoppningsvis nöjd.

Samma gäller ju det omvända förhållandet, kommer du hem med den nya förstärkaren och inte upplever någon skillnad är det bara att lämna tillbaka den.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-10-13 14:55

subjektivisten, Nattlorden och kris10an m fl,

har ni gått vidare med åtgärder ännu? Om inte finns det kontaktuppgifter och
råd på http://www.konsumentverket.se. När ärendet är utrett, kan
ni väl meddela utgången här i tråden :)

Tack på förhand
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 15:00

Miper skrev:Samma gäller ju det omvända förhållandet, kommer du hem med den nya förstärkaren och inte upplever någon skillnad är det bara att lämna tillbaka den.

Men om du upplever det - ett tag - och sedan långsamt inser att där inte var den skillnaden du trott - och som den såldes för att ha.... men det vid uppvaknandet gått för lång tid för att kunna lämna tillbaka? För det är ju så placebo fungerar... ( däremot medför "uppvaknandet" ofta att folk beskyller någon annan komponent för att inte vara bra nog och då ger sig på att byta den. )

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 15:02

Miper skrev:Ser du skillnad så är det väl bara att returnera den? om du däremot inte ser någon skillnad i finish så behåller du den och är förhoppningsvis nöjd.

Du förstod inte exempelvärlden.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-13 15:11

CODY skrev:subjektivisten, Nattlorden och kris10an m fl,

Tack på förhand

Jag har inte köpt något som jag upplevt mig lurad av. Så vad är det jag ska gå vidare med menar du?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-10-13 15:12

kris10an skrev:

Tack på förhand

Jag har inte köpt något som jag upplevt mig lurad av. Så vad är det jag ska gå vidare med menar du?

Nä det behövs inte :) Man kan anmäla ändå.

Tack
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-13 15:18

CODY skrev:
kris10an skrev:

Tack på förhand

Tack

Ok vad är det jag ska anmäla då?

Tack på förhand själv förresten! 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-10-13 15:25

Är LTS en organisation som ger adekvat konsumentupplysning och skulle kunna vara ett godkännadeorgan? Eller hur skall godkännanden gå till och vem skall examinera HiFi-butiksanställda?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-10-13 15:26

kris10an skrev:
CODY skrev:
kris10an skrev:

Tack på förhand

Tack

jag vet inte, men eftersom det enligt dig förekommer lögner i marknadsföring om rent kvantifierbara fakta, vilket du anser är allvarligt,
kanske du tänker på någon företeelse som du menar skall förtjäna
ingripande.

Tack igen :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-13 15:32

Harryup skrev:Är LTS en organisation som ger adekvat konsumentupplysning och skulle kunna vara ett godkännadeorgan? Eller hur skall godkännanden gå till och vem skall examinera HiFi-butiksanställda?

mvh/Harryup

Är det nån som ö h t pratat om några handgripliga inskränkningar av marknaden av typ "organ som kontrollerar och godkänner" produkter innan de får komma ut på marknaden??

Det räcker väl med att några tillverkare eller säljare av hokuspokusprylar blir ålagda av "högre instans" (typ Konsumentverket eller ARN) att vetenskapligt bevisa att det de tillverkar/säljer verkligen fungerar så som påståtts (t ex genom övervakade blindtest). Och om de inte lyckas visa det så får de sluta sälja just den produkten och eventuellt även böta. Detta borde i sin tur skicka signaler till andra tillverkare/säljare att det inte längre är fritt fram att tillverka och sälja vad skit som helst, för man riskerar att få betala böter för det. Och detta kan ju få branschen att sanera sig själv. Enkelt. Det behövs ingen storebror som detaljgranskar allt och alla såsom ni verkar vilja ge sken av. :roll:

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-10-13 15:42

kris10an skrev:
Harryup skrev:Är LTS en organisation som ger adekvat konsumentupplysning och skulle kunna vara ett godkännadeorgan? Eller hur skall godkännanden gå till och vem skall examinera HiFi-butiksanställda?

mvh/Harryup

Är det nån som ö h t pratat om några handgripliga inskränkningar av marknaden av typ "organ som kontrollerar och godkänner" produkter innan de får komma ut på marknaden??

Det räcker väl med att några tillverkare eller säljare av hokuspokusprylar blir ålagda av "högre instans" (typ Konsumentverket eller ARN) att vetenskapligt bevisa att det de tillverkar/säljer verkligen fungerar så som påståtts (t ex genom övervakade blindtest). Och om de inte lyckas visa det så får de sluta sälja just den produkten och eventuellt även böta. Detta borde i sin tur skicka signaler till andra tillverkare/säljare att det inte längre är fritt fram att tillverka och sälja vad skit som helst, för man riskerar att få betala böter för det. Och detta kan ju få branschen att sanera sig själv. Enkelt. Det behövs ingen storebror som detaljgranskar allt och alla såsom ni verkar vilja ge sken av. :roll:

Och vem ska kontrollera att att dessa "övervakade blindtest" görs på rätt sätt? Vem ska bestämma under vilka förutsättningar de görs? Hur ska man säkerställa att testen görs på ett sådant sätt att man med 100% säkerhet kan avfärda de möjliga hörbara skillnaderna? (Tänker t.ex. på kablar.)
Det strider ju till och med mot de vetenskapliga principerna som säger att man inte kan bevisa frånvaron av något.
Sedan att det är sannolikt är en helt annan femma.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-13 15:43

CODY skrev:
kris10an skrev:
CODY skrev:
kris10an skrev:

Tack på förhand

Tack

jag vet inte, men eftersom det enligt dig förekommer lögner i marknadsföring om rent kvantifierbara fakta, vilket du anser är allvarligt,
kanske du tänker på någon företeelse som du menar skall förtjäna
ingripande.

Tack igen :)

Tack tack!

Nej jag tänker inte på någon speciell företeelse, utan jag deltar i diskussionen på allmän basis. Måste jag gå till handgripligheter för att kunna ha en åsikt i en fråga? Måste du gå och köpa en dyrkabel för 30000 kr bara för att visa att du stöder andras rätt att få göra vad de vill med sina pengar?

För min del är det inget problem för jag handlar inte dessa hokuspokusprylar. Men om någon gjort det och känner sig lurad så stöder jag fullt om personen vill anmäla det och bidra till att marknaden eventuellt rensas på åtminstone en sådan pryl.

Tack igen och tack återigen! 8)

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-13 15:49

UnholyRishna skrev:
kris10an skrev:

mvh/Harryup

Och vem ska kontrollera att att dessa "övervakade blindtest" görs på rätt sätt? Vem ska bestämma under vilka förutsättningar de görs? Hur ska man säkerställa att testen görs på ett sådant sätt att man med 100% säkerhet kan avfärda de möjliga hörbara skillnaderna? (Tänker t.ex. på kablar.)
Det strider ju till och med mot de vetenskapliga principerna som säger att man inte kan bevisa frånvaron av något.

Vilket babbel det blev om detta. Vem ska göra det och vem ska göra det. Det finns redan en "infrastruktur" för att reglera att vad som säljs på marknaden i andra sammanhang inte är skadligt för människor. Det är nog snarare en resursfråga än att få fatt på någon som vill och kan genomföra ett korrekt utfört test. Om det sedan inte går att bevisa i fullständigt strikt mening så må det vara hänt, men man kan då åtminstone ålägga tillverkare och säljare att de måste upplysa den presumtive konsumenten att produkten testats av den och den instansen varvid man kommit fram till att den i dessa tester visat sig verkningslös. Som en ren konsumentupplysning alltså. Det kan ju absoult få räcka med det. Det är inte livets viktigaste frågor vi diskuterar direkt. 8)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-10-13 15:52

kris10an skrev:Tack tack!

[ snippis ]

Tack igen och tack återigen! 8)

Nej, det är jag som skall tacka. Tack tack. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-10-13 15:59

kris10an skrev:
UnholyRishna skrev:
kris10an skrev:

mvh/Harryup

Vilket babbel det blev om detta. Vem ska göra det och vem ska göra det. Det finns redan en "infrastruktur" för att reglera att vad som säljs på marknaden i andra sammanhang inte är skadligt för människor. Det är nog snarare en resursfråga än att få fatt på någon som vill och kan genomföra ett korrekt utfört test. Om det sedan inte går att bevisa i fullständigt strikt mening så må det vara hänt, men man kan då åtminstone ålägga tillverkare och säljare att de måste upplysa den presumtive konsumenten att produkten testats av den och den instansen varvid man kommit fram till att den i dessa tester visat sig verkningslös. Som en ren konsumentupplysning alltså. Det kan ju absoult få räcka med det. Det är inte livets viktigaste frågor vi diskuterar direkt. 8)

Låter vettigt! :)
Jag ställde mig bara tveksam i och med att detta är så jäkla komplext då det är väldigt svårt att få entydiga svar. Jag menar om blindtestet misslyckas, så kan man ju ändå skylla på (eller så kan förklaringen vara)begränsande kringutrustning osv. Det kan ju vara rent nonsens såklart men hur vet man? :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-10-13 16:00

kris10an skrev:För min del är det inget problem för jag handlar inte dessa hokuspokusprylar. Men om någon gjort det och känner sig lurad så stöder jag fullt om personen vill anmäla det och bidra till att marknaden eventuellt rensas på åtminstone en sådan pryl.

Om någon köper exempelvis dyrkablar efter en handlares inrådan, går hem och prövar dessa och upplever sig lurad, bör vederbörande gå tillbaka till butiken och kräva pengarna tillbaka. Får han inte det, är det ett fall för konsumentskyddet.

Men om han inte känner sig lurad, eller alternativt får lämna tillbaka kablarna, är ju ingen skada skedd! Vad är problemet?

Hälsn. Michael

Ps. Jag tycker fortfarande inte om olika bondfångare eller troende som försöker pracka på mig sina uppfattningar/produkter. Oavsett om det handlar om nya telefonabonnemang, livsstilslitteratur, dyrkablar, eller postkodslotteriet. Men det betyder inte att jag vill förbjuda allt jag inte tror på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 16:04

Hade du sagt detsamma om postkodlotteriet ifall de hade berättat om dina fina vinstchanser och sedan aldrig delat ut några vinster alls?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-10-13 16:12

Nattlorden skrev:Hade du sagt detsamma om postkodlotteriet ifall de hade berättat om dina fina vinstchanser och sedan aldrig delat ut några vinster alls?

Ja, om jag kunde lämna tillbaka lotterna och få pengarna tillbaka. Jag förstår fortfarande inte problemet då.

Hälsn. Michael

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-10-13 16:12

ingen som vågar anmäla nån mer?
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 16:15

MichaelG skrev:
Nattlorden skrev:Hade du sagt detsamma om postkodlotteriet ifall de hade berättat om dina fina vinstchanser och sedan aldrig delat ut några vinster alls?

Ja, om jag kunde lämna tillbaka lotterna och få pengarna tillbaka. Jag förstår fortfarande inte problemet då.

Men det kan du inte.... för du har inte fattat att det inte fanns några vinster innan återlämningsperioden hade passerat.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-10-13 16:18

Nattlorden skrev:Men det kan du inte.... för du har inte fattat att det inte fanns några vinster innan återlämningsperioden hade passerat.

Eh - det börjar kännas litet långsökt... :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-13 16:19

Nattlorden skrev:Nej, det är inget svar.
om det låter som du upplever att musik låter i verkligheten eller att du inbillar dig att det låter som du upplever att musik låter i verkligheten.

Hur tänker du nu? Hur det låter är väl alltid en upplevelse?
Om du lyssnar live så skapar du en upplevelse i din hjärna via dina sinnen, så gör du också när du lyssnar via en anläggning?

Du "vet" ju inte hur musik låter i "verkligheten" du skapar en upplevelse i din hjärna. När vet du, och när inbillar du dig i så fall?
Och när du jämför är den ena upplevelsen en minnesbild som ligger längre bort än den andra upplevelsen som sker i nutid(fast ändå inte!)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi