KarlXII skrev:n3mmr skrev:KarlXII skrev:Håller med Harry där, i detalj.
Det är för övrigt så mycket lösa påståenden i branschen att hela skiten skulle få stänga igen om man blev för hård på bevisen.
Om det är sant borde branschen stänga igen.
Eller skärpa sig.
Jag tycker Harryup (och, pg a sitt medhåll, därmed även Hr Dussin) pratar rappakalja: Om man tar på sig ett arbete tar man därmed också på sig ansvaret att utföra det väl.
Jag föredrar att leva i ett samhälle där jag inte måste kasta bort en massa tid som jag inte har på att dubbelkolla allt säljare säger. Det är mycket bättre om man vet att det kostar så mycket att vara oseriös att det är man bara inte.
Konsumentverkets roll på 70-talet är något jag vill ska komma tillbaka.
Utföra sitt arbete väl? Ja, tittar vi boksluten så går det säkert alldeles utmärkt.
Jag kan hålla med om det du säger, men om det i förlängningen får konsekvensen att utbudet av hifiprylar i förlängningen blir det ex. LTS sätter sin "Passed"-dekal på tycker jag att det är dags att lösa ut fallskärmen.
Man bör lämna något ansvar kvar till konsumenten.
Jag tycker det verkar som om många vill skydda audiofiler som gått vilse i ormoljeträsket, men jag tycker att de ska ha sin frihet att kunna välja att köpa helt onödiga prylar om de vill.
Ibland kostar det att bli klokare.
Man måste helt enkelt lära sig att sila tugget vad gäller reklam och säljsnack, speciellt i den globala internetvärld vi lever i idag. Du kanske kan lagstifta dig trygg i Sverige, men den prylkåte och neurotiske audiofilen kan köpa prylar från en samvetslös ormoljemånglare i Asien precis lika lätt som från netonnet. Ibland till och med lättare.
Din ovilja förefaller egentligen bottna i en new-age-liknande attityd till kunkap: vad som helst kan ju stämma, så hemskt om man måste verifiera allt vetenskapligt.
Det är INTE hemskt. Det är bra. Det som kan vetas ska vetas.
Om en elektriker tar på sig att installera en taklampa så gör han det efter enkel kunskap som är väldigt väl kontrollerad.
Hävdar du att elektrikerbranschen fungerar dåligt p g a det?
"jag tror att gul anka på skivspelaren gör att det låter bättre" innehåller ett påstående som enkelt (nåja...) kan verifieras eller göras osannolikt, och ett begrepp som kan specificeras. Det är för mig självklart att man då ska göra bådadera, och därefter agera ärligt och öppet.