Moderator: Redaktörer
Miper skrev:Visst är det skillnad i klang mellan olika lurar men den skillnaden
är ändå liten jämfört med rummets påverkan.
Tengil skrev:Miper skrev:Visst är det skillnad i klang mellan olika lurar men den skillnaden
Menar du att rummet påverkar även när du lyssnar i hörluraringen går säker för akustikreglering alltså
![]()
Vh Christer
MichaelG skrev:Tengil skrev:Miper skrev:Visst är det skillnad i klang mellan olika lurar men den skillnaden
Menar du att rummet påverkar även när du lyssnar i hörluraringen går säker för akustikreglering alltså
![]()
Vh Christer
Jag tror Miper menar att skillnaden mellan olika hörlurar är mindre än vad rummet påverkan kan vara vid högtalarlyssning.
Hälsn. Michael
peetwa skrev:Så vad blir slutsatsen. Att högtalare som låte bra i vanliga lägenheter är felkonstruerade?
MichaelG skrev:Tengil skrev:Miper skrev:Visst är det skillnad i klang mellan olika lurar men den skillnaden
![]()
Vh Christer
Jag tror Miper menar att skillnaden mellan olika hörlurar är mindre än vad rummet påverkan kan vara vid högtalarlyssning.
Hälsn. Michael
Miper skrev:peetwa skrev:Så vad blir slutsatsen. Att högtalare som låte bra i vanliga lägenheter är felkonstruerade?
Högtalare som är utvecklade för vanliga lägenheter och låter bra i vanliga
lägenheter borde väl snarare vara rätt konstruerade?![]()
Eller missförstår jag?
Tengil skrev:MichaelG skrev:Tengil skrev:Miper skrev:Visst är det skillnad i klang mellan olika lurar men den skillnaden
![]()
Vh Christer
Hälsn. Michael
NähäJag försökte bara vara lite rolig
peetwa skrev:Miper skrev:peetwa skrev:Så vad blir slutsatsen. Att högtalare som låte bra i vanliga lägenheter är felkonstruerade?
Eller missförstår jag?
Nä det låter vettigt. Verkar vara glest om dom bara. Jag har nog bara ägt ett per OA12:or som vekligen haft de egenskaperna. Och så dom jag byggt själv.
Miper skrev:peetwa skrev:Miper skrev:peetwa skrev:Så vad blir slutsatsen. Att högtalare som låte bra i vanliga lägenheter är felkonstruerade?
Eller missförstår jag?
Nä det låter vettigt. Verkar vara glest om dom bara. Jag har nog bara ägt ett per OA12:or som vekligen haft de egenskaperna. Och så dom jag byggt själv.
De högtalarna som är konstruerade för att låta bra i ett hårt akustikreglerat rum är också rätt konstruerade, för de som har möjlighet att akustikreglera sitt rum. det ger också det bästa ljudet(tycker jag).
peetwa skrev:Miper skrev:peetwa skrev:Miper skrev:peetwa skrev:Så vad blir slutsatsen. Att högtalare som låte bra i vanliga lägenheter är felkonstruerade?
Eller missförstår jag?
De högtalarna som är konstruerade för att låta bra i ett hårt akustikreglerat rum är också rätt konstruerade, för de som har möjlighet att akustikreglera sitt rum. det ger också det bästa ljudet(tycker jag).
Jag tror att 99% av alla lägenheter inte har akustikfixade rum. Jag tror att 99% av alla högtalare inte är konstruerade för vanliga rum. Jag tycker att detta klingar illa. Både i teorin och praktiken.
Piotr skrev:Nja fast rena "ovanifråninspelningar" är nog rätt sällsynta.
Vid tvåmikrofonsinspelningar är nog den vanligaste placeringen framför orkestern/ensembeln dock en bit upp, säg tre meter. Vinkeln blir dock ganska flack och det kan betraktas som en "framifråninspelning".
/Peter
KarlXII skrev:Piotr skrev:Nja fast rena "ovanifråninspelningar" är nog rätt sällsynta.
Vid tvåmikrofonsinspelningar är nog den vanligaste placeringen framför orkestern/ensembeln dock en bit upp, säg tre meter. Vinkeln blir dock ganska flack och det kan betraktas som en "framifråninspelning".
/Peter
Varför sätter man mikrofonerna så högt upp? Golv/Inredningsreflexer?
30Hzbone skrev:KarlXII skrev:Piotr skrev:Nja fast rena "ovanifråninspelningar" är nog rätt sällsynta.
/Peter
Varför sätter man mikrofonerna så högt upp? Golv/Inredningsreflexer?
En förklaring jag läst mig till någonstans är att man önskar att alla
instrumentgrupper skall ha ungefär samma avstånd till mickarna.
30Hzbone skrev:KarlXII skrev:Varför sätter man mikrofonerna så högt upp? Golv/Inredningsreflexer?
En förklaring jag läst mig till någonstans är att man önskar att alla
instrumentgrupper skall ha ungefär samma avstånd till mickarna.
gnypp45 skrev:Strmbrg skrev:I loudness-tråden koms det in på att återskapad akustisk musik ofta låter ljus.
[...]
Inspelningarna är kanske ett betydligt större problem i helheten än vad vi apparat-fokuserade ofta tänker oss.
Eller vill erkänna.
När jag sitter i Konserthuset eller i Berwaldhallen så tänker jag ibland på hur mjukt avrundat och "diskantfattigt" det låter, jämfört med hemma på stereon.
Kanske du (och jag) skulle experimentera med att med EQ dämpa frekvenser i stereon från, säg 7-10 kHz och uppåt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster