Svensk hifitillbehörsförsäljare anmäld till ARN

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-14 10:57

celef skrev:
Nattlorden skrev:Jag konstaterar att folk här verkar ha en agenda att inte förstå. Antingen rädda för att erkänna för sig själv att de tillhör de lurades skara, eller genom att vara branschfolk utan att följa forumreglerna om att sådan information skall finnas i signaturen.

vilket jävla skitsnack, det där får du allt ta tillbaka

Jag håller med dig där Celef. Kan du förklara varför du skriver så där Nattlorden?
Jag brukar tycka att du har bra åsikter om det mesta men här är vi verkligen inte överens.
Jag är inte branschfolk, jag är inte lurad, jag lockas inte alls av avmagnitiserare osv.
Däremot tycker jag att de som vill sälja och tror på det de säljer ska ha en rätt att göra så.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-14 10:58

LasseA skrev:
Nattlorden skrev:
LasseA skrev:Vem var det som tog upp AZO-färgämnen på ett hififorum, du eller jag? Kommer du att svara på frågan?
Vem var det som behövde exempel?
Jag ville veta vad du menade med att man kan var drabbad av AZO-färgämnen, önskade ett förtydligande av det du skrev alltså. Jag tar ditt senaste inlägg som att du inte kommer svara på min fråga.

du menar att det är okej för dig att jag postar skitsnack om dig som jag tror är sann?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 11:00

kodapa skrev:Jag håller med dig där Celef. Kan du förklara varför du skriver så där Nattlorden?

Du menar att det är ett fullt normalt beteende på att rikta in sig på det minst väsentliga i post efter post och göra besynnerliga vinklingar i rent sabotagesyfte.... och att detta inte skulle vara beroende på en medveten agenda?

Om du tolkar posten till att gälla tråden i stort så har du feltolkat.
Senast redigerad av Nattlorden 2010-10-14 11:04, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-14 11:00

12 sidor nu, och vi vet fortfarande inte om alltihop är ett skämt, eller om det verkligen finns någon anmälan!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 11:03

celef skrev:
LasseA skrev:
Nattlorden skrev:
LasseA skrev:Vem var det som tog upp AZO-färgämnen på ett hififorum, du eller jag? Kommer du att svara på frågan?
Jag ville veta vad du menade med att man kan var drabbad av AZO-färgämnen, önskade ett förtydligande av det du skrev alltså. Jag tar ditt senaste inlägg som att du inte kommer svara på min fråga.

du menar att det är okej för dig att jag postar skitsnack om dig som jag tror är sann?

Det där berörde inte dig, LasseA har fått svar via PM.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-10-14 11:05

Nattlorden skrev:Jag konstaterar att folk här verkar ha en agenda att inte förstå. Antingen rädda för att erkänna för sig själv att de tillhör de lurades skara, eller genom att vara branschfolk utan att följa forumreglerna om att sådan information skall finnas i signaturen.

Jag undrar vilka som egentligen tillhör "de lurades skara". Vi som av fri vilja köper lite dyrare kablar eller ni som tror att Nad 208, Ekk, etc är så långt man kan komma i återgivningsväg?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 11:07

Panelguy skrev:Jag undrar vilka som egentligen tillhör "de lurades skara". Vi som av fri vilja köper lite dyrare kablar eller ni som tror att Nad 208, Ekk, etc är så långt man kan komma i återgivningsväg?

Var vänlig och stoppa inte in mig i ett fack jag inte tillhör. Eller så låt bli att citera mig, om du inte avsåg att inkludera mig i "ni"et.

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2010-10-14 11:09

kodapa skrev:
celef skrev:

Jag håller med dig där Celef. Kan du förklara varför du skriver så där Nattlorden?
Jag brukar tycka att du har bra åsikter om det mesta men här är vi verkligen inte överens.
Jag är inte branschfolk, jag är inte lurad, jag lockas inte alls av avmagnitiserare osv.
Däremot tycker jag att de som vill sälja och tror på det de säljer ska ha en rätt att göra så.

Dom får sälja guldfärgade bajskorvar om dom vill. Det är dock både oetiskt och olagligt att påstå att bajskorvarna befrämjar hälsan, potensen, ekonomin, vädret eller någon annan egenskap utöver vad som är uppenbart, om man inte kan belägga detta på något sätt överhuvudtaget.

Man får som sagt var inte ljuga.
Transparanta åsikter. Varsamt restaurerade helt enligt Carlsson planet.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-14 11:09

Nattlorden skrev:Om du tolkar posten till att gälla tråden i stort så har du feltolkat.

Det kanske är så att jag feltolkat, jag är av en ytterst känslig natur i dag, jag kanse har mens?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-14 11:11

positivhalaren skrev:
kodapa skrev:Däremot tycker jag att de som vill sälja och tror på det de säljer ska ha en rätt att göra så.

Dom får sälja guldfärgade bajskorvar om dom vill. Det är dock både oetiskt och olagligt att påstå att bajskorvarna befrämjar hälsan, potensen, ekonomin, vädret eller någon annan egenskap utöver vad som är uppenbart, om man inte kan belägga detta på något sätt överhuvudtaget.

Jag tycker inte heller om folk som ljuger. Men om du läser mitt fetade så...

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2010-10-14 11:16

kodapa skrev:
positivhalaren skrev:Däremot tycker jag att de som vill sälja och tror på det de säljer ska ha en rätt att göra så.

Jag tycker inte heller om folk som ljuger. Men om du läser mitt fetade så...[/quote]

Du får alltså inte PÅSTÅ något som inte är sant. Att hävda okunskap hjälper inte.

"- Den här förstärkaren är på tusen watt. "
" - Nej, den är på 25 watt. "
"- Jaha, men jag trodde faktiskt det. "

Kan du inte stå för det du påstår så påstå inget. Ska det vara så svårt?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-14 11:18

positivhalaren skrev:
kodapa skrev:
positivhalaren skrev:
kodapa skrev:Däremot tycker jag att de som vill sälja och tror på det de säljer ska ha en rätt att göra så.

Du får alltså inte PÅSTÅ något som inte är sant. Att hävda okunskap hjälper inte.

Jag har redan kört den här snurran med Subben tidigare i tråden. Orkar inte göra det en gång till. Som säljare är man utelämnad åt leverantörens/tillverkarens specar.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-10-14 11:21

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Jag undrar vilka som egentligen tillhör "de lurades skara". Vi som av fri vilja köper lite dyrare kablar eller ni som tror att Nad 208, Ekk, etc är så långt man kan komma i återgivningsväg?

Var vänlig och stoppa inte in mig i ett fack jag inte tillhör. Eller så låt bli att citera mig, om du inte avsåg att inkludera mig i "ni"et.

Men du har ju själv i signaturen: 2xNAD208-->Ino i28
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 11:24

ThePreTor1aN skrev:
Nattlorden skrev:

Men du har ju själv i signaturen: 2xNAD208-->Ino i28

Och hur lyckas du ta dig ifrån det till "tror det är så långt man kan komma i återgivningsväg"? Du gör grova antaganden, min vän.

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2010-10-14 11:31

kodapa skrev:
positivhalaren skrev:
kodapa skrev:
positivhalaren skrev:

Jag har redan kört den här snurran med Subben tidigare i tråden. Orkar inte göra det en gång till. Som säljare är man utelämnad åt leverantörens/tillverkarens specar.

Lagligt kanske. Men etiskt? Säljer du precis vad skit som helst och blundar?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 11:37

kodapa skrev:Som säljare är man utelämnad åt leverantörens/tillverkarens specar.

Det behöver man väl inte vara om man inte vill. En hel del saker kan ha blivit testade någonstans, då finns det material där.

Man kan även ta och skaffa testutrustning själv. T.ex. om man testar effekt på alla förstärkare man tar hem i samma testrigg, så har man ju verkligen en stabil grund att göra jämförelser på (även om resultatet självklart bara gäller för precis det testfallet).

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-10-14 11:46

Nattlorden skrev:
kodapa skrev:Som säljare är man utelämnad åt leverantörens/tillverkarens specar.

Det behöver man väl inte vara om man inte vill. En hel del saker kan ha blivit testade någonstans, då finns det material där.

Man kan även ta och skaffa testutrustning själv. T.ex. om man testar effekt på alla förstärkare man tar hem i samma testrigg, så har man ju verkligen en stabil grund att göra jämförelser på (även om resultatet självklart bara gäller för precis det testfallet).

Jag tror du blandar ihop blindtester med tester här. Tester för effekt gäller självklart under andra testtillfällen vilket är vetenskapligt.

Blindtester dock är begränsade till testtillfället i fråga geografiskt och under de förutsättningar som råder då.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 11:47

ThePreTor1aN skrev:
Nattlorden skrev:

Jag tror du blandar ihop blindtester med tester här. Tester för effekt gäller självklart under andra testtillfällen vilket är vetenskapligt.

Blindtester dock är begränsade till testtillfället i fråga geografiskt och under de förutsättningar som råder då.

Och jag tror du citerade helt fel post för det svaret... för jag ser ingen som helst koppling mellan det jag skrev och det du svarade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-14 12:59

Panelguy skrev:Jag syftade väl kanske mer på de transparenstroende :wink:

Vad är "transparenstroende"? Menar du folk som använder vetenskapliga belägg över myter och felaktigheter?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-14 13:03

Suomela skrev:Så är det säkert men gäller inte samma mekanismer när du försöker övertyga andra om att dina val, och hur du uppfattar dessa "prestera", skulle vara bättre än andra grejjer?

Nej, inte alls. För det första så försöker jag inte övertyga någon om en vissa produkt. Däremot så argumenterar jag för en vetenskaplig syn och logiskt tänkande när man väljer sina prylar.

Suomela skrev:Nja, det var inte riktigt det jag menade. Information jag tagit till genom reklam, HiFi-forum på internet etc har hjälp mig identifiera produkter jag kan tänka mig att lägga pengar på. Om jag nu påverkats att höra saker som inte finns, vari ligger faran med detta?

Faran är att du blir blåst. Du kanske tycker det är okej eller kul om folk blir blåsta på pengar och tid. Jag tycker inte det är kul alls. Men om du inte bryr dig om att bli av med pengar så kan jag skicka mitt banknr till dig så kan du föra över 10 000 kr. Spelar väl ingen roll om du får något för det eller ej?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-14 13:05

Nattlorden skrev:
celef skrev:
LasseA skrev:
Nattlorden skrev:

Det där berörde inte dig, LasseA har fått svar via PM.

jag citerade fel inlägg, det var ju naturligtvis detta jag svarade på

Nattlorden skrev:
celef skrev:

Inget behov för. Ordet "verkar" är kvalificerare nog för att alla läskunniga skall förstå att det gäller min personliga åsikt.
Bikinitider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-14 13:06

Miper skrev:Dessa påståenden som inte stämde, kom du på det själv, eller talade någon om det för dig?

Igen, man kan dras in i en tro från båda håll.

(eller så kan man tänka själv :wink: )

Jag gjorde egna blindtester, jag läste på mer, jag funderade och jag såg kritiskt på båda sidor. Då var det rätt lätt att se att ena sidan, hela tiden hade vetenskaplig grund och korrekta tester bakom sina påstående medans andra sidan aldrig hade det utan hela tiden framförde ogrundade påstående och felaktiga "white papers".

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-14 13:08

Nattlorden skrev:Det behöver man väl inte vara om man inte vill. En hel del saker kan ha blivit testade någonstans, då finns det material där.

positivhalaren skrev:Lagligt kanske. Men etiskt? Säljer du precis vad skit som helst och blundar?

Ni mig skämta aprillo?
Vad är det för oetiskt med att som säljare lita på sin leverantör?
Vilka hifibutiker kontrollmäter de produkter som de säljer?
Jag har redan kört det här varvet en gång, läs det jag skrev tidigare om att det i så fall måste gälla alla branscher, vilka krav ska vi ställa på kompetensen hos säljare osv.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-14 13:08

+1 på det!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-14 13:10

Vaddå tror? Det finns både mätningar och tester som bevisar en ytterst låg förvrängning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 13:16

celef skrev:du menar att det är okej för dig att jag postar skitsnack om dig som jag tror är sann?

Om du valde att ta åt dig av det så måste det ju ha varit sant, annars hade du väl valt att inte räkna dig till gruppen i fråga. Vad du väljer att inordna dig under är inte mitt ansvar.

Eller du missade att det bara stod "folk", inte "allt folk" ? :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 13:18

kodapa skrev:Ni mig skämta aprillo?

Varför skall säljare slippa undan att misstro leverantörer när det åligger konsumenten att misstro själaren?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-14 13:28

Nattlorden skrev:
kodapa skrev:Ni mig skämta aprillo?

Varför skall säljare slippa undan att misstro leverantörer när det åligger konsumenten att misstro själaren?

Om man som säljare är missnöjd med en produkt låter man bli att ta hem den. Om man som köpare är missnöjd så lämnar man tillbaka den. Det är så det funkar i en marknadsekonomi. Säljer man inte det kunderna vill ha så tjänar man inga pengar.

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2010-10-14 13:28

kodapa skrev:
Nattlorden skrev:Det behöver man väl inte vara om man inte vill. En hel del saker kan ha blivit testade någonstans, då finns det material där.

positivhalaren skrev:Lagligt kanske. Men etiskt? Säljer du precis vad skit som helst och blundar?

Ni mig skämta aprillo?
Vilka hifibutiker kontrollmäter de produkter som de säljer?
Jag har redan kört det här varvet en gång, läs det jag skrev tidigare om att det i så fall måste gälla alla branscher, vilka krav ska vi ställa på kompetensen hos säljare osv.

Jag förutsätter att du som säljare har åtminstone rudimentär kännedom om branschen du är verksam inom. Får du in en färgad bajskorv och leverantören lovar att detta är det största som hänt inom ljud sedan våffeljärnet, och att testdata visar att den knäcker, säljer du den då?

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-14 13:33

subjektivisten skrev:

Vaddå tror? Det finns både mätningar och tester som bevisar en ytterst låg förvrängning.

Man kan ju då fråga sig varför högtalartillverkare oftast inte redovisar distorsionvärden på sina produkter. Där har man ju i princip alltid en hög förvrängning.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi