Svensk hifitillbehörsförsäljare anmäld till ARN

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2010-10-14 13:34

kodapa skrev:
Nattlorden skrev:
kodapa skrev:Ni mig skämta aprillo?
Vad är det för oetiskt med att som säljare lita på sin leverantör?

Varför skall säljare slippa undan att misstro leverantörer när det åligger konsumenten att misstro själaren?

Om man som säljare är missnöjd med en produkt låter man bli att ta hem den. Om man som köpare är missnöjd så lämnar man tillbaka den. Det är så det funkar i en marknadsekonomi. Säljer man inte det kunderna vill ha så tjänar man inga pengar.

Fast riktigt så enkelt är det inte. Du vet lika väl som jag att du som säljare har ett ansvar/möjlighet att vägleda en kund som ber om råd, vilket torde vara vanligt förekommande. Utan denna möjlighet skulle ju i princip all fysisk försäljning vara meningslös och alla kunde handla sina grejor till 30% off från Tyskland via nätet.

Skulle du rekommendera en färgad bajskorv till en kund som kom in och bad dig om råd? Leverantören har ju lovat att den är bäst.
Transparanta åsikter. Varsamt restaurerade helt enligt Carlsson planet.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-14 13:42

Nattlorden skrev:
celef skrev:du menar att det är okej för dig att jag postar skitsnack om dig som jag tror är sann?

Om du valde att ta åt dig av det så måste det ju ha varit sant, annars hade du väl valt att inte räkna dig till gruppen i fråga. Vad du väljer att inordna dig under är inte mitt ansvar.

Eller du missade att det bara stod "folk", inte "allt folk" ? :wink:

du är ju inte riktigt klok
Bikinitider

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-10-14 13:44

bra tråd detta! :) kvack!....kvack
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 13:49

kodapa skrev:Säljer man inte det kunderna vill ha så tjänar man inga pengar.

Vill ha när de går in i butiken eller vill ha när de går ut? Det måste inte vara detsamma. Det går att berätta för kunden att det skall de nog inte ha och berätta för dem istället vad de skall ha. Visst händer det nog att det inte blir försäljning just då, men du bygger cred istället.... och det gör att kunden kommer tillbaka i läge två... och kanske dessutom har berättat för andra att han fått bra råd i den butiken. Det tar tio nöjda kunder att väga upp en missnöjd.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 13:51

celef skrev:du är ju inte riktigt klok

Skall du säga med din signatur... :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-14 13:52

positivhalaren skrev:
kodapa skrev:
positivhalaren skrev:
kodapa skrev:
positivhalaren skrev:
kodapa skrev:Däremot tycker jag att de som vill sälja och tror på det de säljer ska ha en rätt att göra så.

Dom får sälja guldfärgade bajskorvar om dom vill. Det är dock både oetiskt och olagligt att påstå att bajskorvarna befrämjar hälsan, potensen, ekonomin, vädret eller någon annan egenskap utöver vad som är uppenbart, om man inte kan belägga detta på något sätt överhuvudtaget.

Man får som sagt var inte ljuga.

Jag tycker inte heller om folk som ljuger. Men om du läser mitt fetade så...

Du får alltså inte PÅSTÅ något som inte är sant. Att hävda okunskap hjälper inte.

"- Den här förstärkaren är på tusen watt. "
" - Nej, den är på 25 watt. "
"- Jaha, men jag trodde faktiskt det. "

Kan du inte stå för det du påstår så påstå inget. Ska det vara så svårt?

Jag har redan kört den här snurran med Subben tidigare i tråden. Orkar inte göra det en gång till. Som säljare är man utelämnad åt leverantörens/tillverkarens specar.

Lagligt kanske. Men etiskt? Säljer du precis vad skit som helst och blundar?

men vadå, om jag säljer skinnpåsar fyllda med specialblandad sand och kanske kopparspån som man kan lägga på apparater för vibrationsdämpning, påsen är ju verksam, kanske enligt ditt sätt att se det på men enligt mitt, varför skulle jag bli förbjuden att sälja mina påsar???
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-14 13:53

Nattlorden skrev:

du vet ju inte ens vad den betyder så sluta tolka tack
Bikinitider

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2010-10-14 13:54

Nattlorden skrev:

Vill ha när de går in i butiken eller vill ha när de går ut? Det måste inte vara detsamma. Det går att berätta för kunden att det skall de nog inte ha och berätta för dem istället vad de skall ha. Visst händer det nog att det inte blir försäljning just då, men du bygger cred istället.... och det gör att kunden kommer tillbaka i läge två... och kanske dessutom har berättat för andra att han fått bra råd i den butiken. Det tar tio nöjda kunder att väga upp en missnöjd.

Har hänt flera gånger att min lokala handlare jag tjackar gitarrprylar av har frågat mig - varför skaru ha en sån, den suger ju, när jag kommit in för att köpa nån pryl. Detta medför att jag går dit först när jag är osäker, eller när jag bara vill ha lite råd. "Jag har en själv" och "detta är den bästa du kan få tag på detlovarjag"-säljare lyssnar jag aldrig på utan undviker istället.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 13:57

celef skrev:du vet ju inte ens vad den betyder så sluta tolka tack

Det har tolkats hej vilt på mina poster innan, så nu är det min tur. Jag tolkar det som att du är bredrövad och full med skit. Så långt ifrån kan det inte vara...

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-10-14 13:59

celef skrev:
Nattlorden skrev:

du vet ju inte ens vad den betyder så sluta tolka tack

Google översätt:
"Min röv är stor och full av röda smuts"
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2010-10-14 14:00

celef skrev:
positivhalaren skrev:
kodapa skrev:
positivhalaren skrev:
kodapa skrev:
positivhalaren skrev:
kodapa skrev:Däremot tycker jag att de som vill sälja och tror på det de säljer ska ha en rätt att göra så.

Dom får sälja guldfärgade bajskorvar om dom vill. Det är dock både oetiskt och olagligt att påstå att bajskorvarna befrämjar hälsan, potensen, ekonomin, vädret eller någon annan egenskap utöver vad som är uppenbart, om man inte kan belägga detta på något sätt överhuvudtaget.

Man får som sagt var inte ljuga.

Jag tycker inte heller om folk som ljuger. Men om du läser mitt fetade så...

Du får alltså inte PÅSTÅ något som inte är sant. Att hävda okunskap hjälper inte.

"- Den här förstärkaren är på tusen watt. "
" - Nej, den är på 25 watt. "
"- Jaha, men jag trodde faktiskt det. "

Kan du inte stå för det du påstår så påstå inget. Ska det vara så svårt?

Jag har redan kört den här snurran med Subben tidigare i tråden. Orkar inte göra det en gång till. Som säljare är man utelämnad åt leverantörens/tillverkarens specar.

Lagligt kanske. Men etiskt? Säljer du precis vad skit som helst och blundar?

men vadå, om jag säljer skinnpåsar fyllda med specialblandad sand och kanske kopparspån som man kan lägga på apparater för vibrationsdämpning, påsen är ju verksam, kanske enligt ditt sätt att se det på men enligt mitt, varför skulle jag bli förbjuden att sälja mina påsar???

Men jag säger ju det, det är kanske inte olagligt (förutsatt att mätdata visar en faktisk skillnad om du nu påstår att dom har en sådan alltså). Men du får inte ljuga och påstå en massa saker som inte stämmer. Då är du en lögnare, som krämar av människor en massa stålar. Faktiskt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 14:03

positivhalaren skrev:Men jag säger ju det, det är kanske inte olagligt (förutsatt att mätdata visar en faktisk skillnad om du nu påstår att dom har en sådan alltså). Men du får inte ljuga och påstå en massa saker som inte stämmer. Då är du en lögnare, som krämar av människor en massa stålar. Faktiskt.

T.ex. får du inte säga om kunden frågar varför de inte kan göra en egen sandpåse att den kommer inte att funka. Eller övertolka data och säga "med den här får du lika stor förbättring som att gå upp från 30W till 300..."

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-14 14:06

Nattlorden skrev:
celef skrev:du vet ju inte ens vad den betyder så sluta tolka tack

Det har tolkats hej vilt på mina poster innan, så nu är det min tur. Jag tolkar det som att du är bredrövad och full med skit. Så långt ifrån kan det inte vara...

shit pommfritts, du börjar bli rejält obehaglig
Bikinitider

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-14 14:07

Det är lite lustigt därvid att så fort man talar om den esoteriska delen av hifi:n, dvs det vi (vetenskapen) inte riktigt känner till idag men bör vara öppna i sinnet för, då är det tydligen ofta kabeltillverkare utan egentlig vetenskaplig bildning (typ hissreparatörer) som här kommit till de största insikterna. De här kunskaperna som inga andra har. Endast de vet hur man snör ihop en kabel för att få en tidigare medioker anläggning att låta överjordisk. Framförallt vet de hur de ska ta betalt för det.

Jag förstår inte hur man inte kan vara nyfiken på exakt hur mycket en kabel för hundratusen kronor egentligen kan påverka ljudet i en stereoanläggning. Hur kan man bara rycka på axlarna och säga "ja jo men vill man köpa den så ska man få göra det" eller "ja men det viktiga är ju att den som köper hör skillnad och är nöjd". Jaha än sen då? Om jag var handlare och sålde dyrkabel så nog fan skulle jag vara nyfiken på att ta reda på hur mycket skillnad man egentligen hör. För personligen tror jag inte det är hur öppen man är för nya saker, utan snarare hur nyfiken man är på dem som leder utvecklingen framåt..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 14:12

celef skrev:shit pommfritts, du börjar bli rejält obehaglig

Bara om du väljer att tycka det... Vi kan också backa ett par steg var och glömma det hela. Jag har varken haft eller vill ha någon ambition att vara obehaglig och det tycker jag inte du skall tycka heller.

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-14 14:23

positivhalaren skrev:
Nattlorden skrev:

Har hänt flera gånger att min lokala handlare jag tjackar gitarrprylar av har frågat mig - varför skaru ha en sån, den suger ju, när jag kommit in för att köpa nån pryl.

Så du provade alltså inte själv? Hade han provat eller bara läst en recension?

En del handlare sågar dessutom produkter bara för att de inte har den i sortimentet.

Kommer ihåg hur dålig Hifiklubben tyckte Apples iPod var mest för att de inte hade bra marginaler på den, de mp3 spelare som de sålde istället för iPod var mest riktiga stolpskott.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-10-14 14:24

Nattlorden skrev:
celef skrev:shit pommfritts, du börjar bli rejält obehaglig

Bara om du väljer att tycka det... Vi kan också backa ett par steg var och glömma det hela. Jag har varken haft eller vill ha någon ambition att vara obehaglig och det tycker jag inte du skall tycka heller.

Önskar jag var lika bra på att svara när det hettar till :-)

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 14:25

Joseppo skrev:En del handlare sågar dessutom produkter bara för att de inte har den i sortimentet.

Och en del handlare tar hem ett ex av konkurrenternas storsäljare för att kunna säga "ja, du ser att jag har dem också, men de låter inte alls så bra som ...."

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-14 14:27

kris10an skrev:Det är lite lustigt därvid att så fort man talar om den esoteriska delen av hifi:n, dvs det vi (vetenskapen) inte riktigt känner till idag men bör vara öppna i sinnet för, då är det tydligen ofta kabeltillverkare utan egentlig vetenskaplig bildning (typ hissreparatörer) som här kommit till de största insikterna..

"Monster Cable Products, Inc. was founded in 1979 by Noel Lee, who was then a laser-fusion design engineer at Lawrence-Livermore Laboratory, as well as an audiophile and professional drummer. Lee discovered that wires of different constructions produced varying degrees of audio performance when hooked up to loudspeakers. From this discovery, he developed a high performance speaker cable, named it Monster Cable, and literally created an industry."

Säga vad man vill om Monstr men gundaren verkar ju ha en rätt vetenskaplig bakgrund iaf.

http://www.monstercable.com/company_inf ... oducts.asp

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 14:28

Bill50x skrev:Önskar jag var lika bra på att svara när det hettar till :-)

Skulle gjort det steget innan... där var bara för mycket humor inblandat i att kommentera signaturen för att jag skulle sansa mig och låta bli...

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2010-10-14 14:38

Joseppo skrev:
positivhalaren skrev:
Nattlorden skrev:

Har hänt flera gånger att min lokala handlare jag tjackar gitarrprylar av har frågat mig - varför skaru ha en sån, den suger ju, när jag kommit in för att köpa nån pryl.

Så du provade alltså inte själv? Hade han provat eller bara läst en recension?

En del handlare sågar dessutom produkter bara för att de inte har den i sortimentet.

Kommer ihåg hur dålig Hifiklubben tyckte Apples iPod var mest för att de inte hade bra marginaler på den, de mp3 spelare som de sålde istället för iPod var mest riktiga stolpskott.

Hade den inte funnits i sortimentet hade det inte varit nåt att tala om. Men det gjorde den. Det blev inge köp alls. Vad han hade för marginaler på den vet jag inte.

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-14 14:42

positivhalaren skrev:Hade den inte funnits i sortimentet hade det inte varit nåt att tala om. Men det gjorde den. Det blev inge köp alls. Vad han hade för marginaler på den vet jag inte.

Men provade du produkten? Det en tycker suger kan ju vara guld för någon annan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-14 14:44

13 sidor nu, och vi vet fortfarande inte om alltihop är ett skämt, eller om det verkligen finns någon anmälan!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-10-14 14:55

Nattlorden skrev:
kodapa skrev:Som säljare är man utelämnad åt leverantörens/tillverkarens specar.

Det behöver man väl inte vara om man inte vill. En hel del saker kan ha blivit testade någonstans, då finns det material där.

Man kan även ta och skaffa testutrustning själv. T.ex. om man testar effekt på alla förstärkare man tar hem i samma testrigg, så har man ju verkligen en stabil grund att göra jämförelser på (även om resultatet självklart bara gäller för precis det testfallet).

Lever du på jorden?
Din verklighet just finns ju inte någonstans på jorden som jag har hört talas om iaf. Dessutom så kan ju inte vanliga dödliga göra F/E-tester för att det krävs sån precision och kunskap, duger det nu att mäta upp apparater för godkännande om man kan hantera lite mätgrunkor? *ryser*
Annars brukar vi ibland tycka lika, ibland olika men jag förstår att du kan tycka som du gör. Men i denna tråd så känns det som om vi är ljusår ifrån varandra i förståelse. Klart att man som butik tror på att leverantörernas apparater är korrekt uppmätta. Och dessutom så lyssnar ju folk på dom, dom köper väl ingen apparat för mätvärdena. Jag har i vart inte varit med om det trots att jag jobbat 12 år i butik och branschen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 14:59

paa skrev:13 sidor nu, och vi vet fortfarande inte om alltihop är ett skämt, eller om det verkligen finns någon anmälan!

Eftersom du verkar mest intresserad av just den detaljen:

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Besöksadress: Teknologgatan 8 C, Stockholm, ingång från gården

Besökstid: 9-12

Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm

Telefon: 08 - 508 860 00

Telefontid: 9-12

Telefax: 08 - 508 860 01

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-14 14:59

positivhalaren skrev:Fast riktigt så enkelt är det inte. Du vet lika väl som jag att du som säljare har ett ansvar/möjlighet att vägleda en kund som ber om råd, vilket torde vara vanligt förekommande. Utan denna möjlighet skulle ju i princip all fysisk försäljning vara meningslös och alla kunde handla sina grejor till 30% off från Tyskland via nätet.

Skulle du rekommendera en färgad bajskorv till en kund som kom in och bad dig om råd? Leverantören har ju lovat att den är bäst.

Jag skulle inte rekomendera ett skit för jag är ingen säljare så sluta att titulera mig som det.

En säljare tar in produkter som säljaren tror på för att de låter bra osv. Men vad det gäller prestanda så får säljaren gå på specifikationer. För säljaren är en säljare och inte en utvecklare.

Om jag var säljare skulle jag inte rekomendera en färgad basjkorv, för det är ingen produkt jag skulle tro på och ha i mitt sortiment.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 15:08

Harryup skrev:Lever du på jorden?
Din verklighet just finns ju inte någonstans på jorden som jag har hört talas om iaf. Dessutom så kan ju inte vanliga dödliga göra F/E-tester för att det krävs sån precision och kunskap, duger det nu att mäta upp apparater för godkännande om man kan hantera lite mätgrunkor? *ryser*

Hur svårt är det att t.ex. belasta en förstärkare med 8 ohms resistiv last och se med ett skåp när det klipper?

Vem har pratat om F/E?

Annars brukar vi ibland tycka lika, ibland olika men jag förstår att du kan tycka som du gör. Men i denna tråd så känns det som om vi är ljusår ifrån varandra i förståelse. Klart att man som butik tror på att leverantörernas apparater är korrekt uppmätta.

Ja, men skyfflar man de uppgifterna vidare utan att jämka dem?

Vad svara du när kunden frågar om vilken som är starkast av följande 2?

5x25W (8 ohm, 0.1%thd)
och
5x40W (5 ohm, 0.05%thd)

...och om du nu är duktig på just detta, tror du att alla andra säljare är det?

Och dessutom så lyssnar ju folk på dom, dom köper väl ingen apparat för mätvärdena. Jag har i vart inte varit med om det trots att jag jobbat 12 år i butik och branschen.

Det där tror jag inte på alls. I vart fall inte generellt, ditt fall kan jag naturligtvis inte ha åsikt om. Det har jag suttit alltför många timmar i butiker och sett/hört andra kunder expedieras för att tro på. Har t.o.m. hört handlare bara svara med siffra på frågan "hur många watt är de högtalarna på?" och sedan ta betalt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-14 15:21

Nattlorden skrev: . . . .
Det har jag suttit alltför många timmar i butiker och sett/hört andra kunder expedieras för att tro på. Har t.o.m. hört handlare bara svara med siffra på frågan "hur många watt är de högtalarna på?" och sedan ta betalt.

Du har nog bara haft tur/otur ! :wink: 8) :D

ps.Alla som köpt ett Nad, Rotel, Sentec eller Holographic Audio-steg
utan att först ha lyssnat ordentligt på det/dem räcker upp handen. . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-14 15:41

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Lever du på jorden?

Hur svårt är det att t.ex. belasta en förstärkare med 8 ohms resistiv last och se med ett skåp när det klipper?

Vem har pratat om F/E?

Annars brukar vi ibland tycka lika, ibland olika men jag förstår att du kan tycka som du gör. Men i denna tråd så känns det som om vi är ljusår ifrån varandra i förståelse. Klart att man som butik tror på att leverantörernas apparater är korrekt uppmätta.

Ja, men skyfflar man de uppgifterna vidare utan att jämka dem?

Vad svara du när kunden frågar om vilken som är starkast av följande 2?

5x25W (8 ohm, 0.1%thd)
och
5x40W (5 ohm, 0.05%thd)

...och om du nu är duktig på just detta, tror du att alla andra säljare är det?

Och dessutom så lyssnar ju folk på dom, dom köper väl ingen apparat för mätvärdena. Jag har i vart inte varit med om det trots att jag jobbat 12 år i butik och branschen.

Det där tror jag inte på alls. I vart fall inte generellt, ditt fall kan jag naturligtvis inte ha åsikt om. Det har jag suttit alltför många timmar i butiker och sett/hört andra kunder expedieras för att tro på. Har t.o.m. hört handlare bara svara med siffra på frågan "hur många watt är de högtalarna på?" och sedan ta betalt.

Verkar inte vara ngn större idé att försöka diskutera med Harryup. Han kommer med inflikningar då och då i tråden, som mest tyder på att han inte haft tid eller ork att ens läsa först vad det är som diskuteras. Om man ändå väljer att svara honom får man inget svar tillbaka. Istället dyker han upp på något annat ställe med något annat aningens felplacerat påstående. Han verkar trivas bäst med att bara få säga sin mening rakt ut och är uppenbarligen inte intresserad av att få någon feed-back på det. Det är ok det med.. 8)

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-14 15:51

Joseppo skrev:
kris10an skrev:Det är lite lustigt därvid att så fort man talar om den esoteriska delen av hifi:n, dvs det vi (vetenskapen) inte riktigt känner till idag men bör vara öppna i sinnet för, då är det tydligen ofta kabeltillverkare utan egentlig vetenskaplig bildning (typ hissreparatörer) som här kommit till de största insikterna..

"Monster Cable Products, Inc. was founded in 1979 by Noel Lee, who was then a laser-fusion design engineer at Lawrence-Livermore Laboratory, as well as an audiophile and professional drummer. Lee discovered that wires of different constructions produced varying degrees of audio performance when hooked up to loudspeakers. From this discovery, he developed a high performance speaker cable, named it Monster Cable, and literally created an industry."

Säga vad man vill om Monstr men gundaren verkar ju ha en rätt vetenskaplig bakgrund iaf.

http://www.monstercable.com/company_inf ... oducts.asp

Jo fast detta är väl ingen rocket-science precis. Självklart påverkar hur kabeln är uppbyggd det ljudliga resultatet.

Sedan är det väl inte monster jag tänker främst på när det kommer till dyrkablar. Även om deras säkert också är betydligt dyrare än de behöver vara.
Senast redigerad av kris10an 2010-10-14 16:07, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi