Sanningens bastardbarn, Dolores MKI, långtidslyssnade

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-11 16:59

kodapa skrev:Vad kan det bero på att den bredare baffeln ligger lägre än den smala baffeln mellan 1 och 2 kHz?

Den gör det i simuleringarna också. Det var detta faktum plus sugfiltert (som inte är färdigt för den breda baffeln) som skulle göra att jag nådde min målkurva. Dvs rakt mellanregister och dip mellan 1000 och 4000 Hz på 2-3 dB.

Sugfiltet beter sig som i simuleringarna men svagare. Det här hade dock en oväntad bieffekt.

Bild

Jag tror att jag är färdig med sugfiltret till orginalbaffeln som DVD-ai önskade sig. I alla fall så pass nära att jag hinner färdigställa det under morgondagen. Lite högre motstånd och konding så är saken biff.

Jag har lött en uppsättning nya filter att lyssna på imorgon.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-12 17:56

Fy för gamlilahövdade krigaren. Nu är jag klar. Har varit ledig idag och kört ett non stop DIY-pass. Och jag är färdig med moden på behringer b2031p nu. :D

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-12 18:26

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-12 18:28

Dront?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-12 18:30

Jupp!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-10-12 18:34

peetwa skrev:Fy för gamlilahövdade krigaren. Nu är jag klar. Har varit ledig idag och kört ett non stop DIY-pass. Och jag är färdig med moden på behringer b2031p nu. :D

Hur låter det då? Jag kan ingenting.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-12 18:41

Jo, det skall jag berätta för dig. Det låter mysigt musikaliskt och kanske lite åt det varma och lättlyssnadehållet med neutrala röster. Ingen djupbas att tala om men dom spelar väll hyffsat linjärt ner till 50 Hz vilket är nästan så det räcker för all musik.

Det viktiga är att det inte är något som sticker ut och att dom spelar så rent att man bara vill höja och när rummet säger stop är man omsluten av musik. :P

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-10-12 19:34

Dront! Är det projektnamnet? :)

Hoppas på lite riktiga bilder snart.... 8)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-12 20:26

Hur låter dom original.

Jag har mina fristående ca en meter ut från vägg och dom har ett par vanliga men minst sagt påtagliga brister.

Det finns en "fet" färgning av mörka mansröster.

Basen är för högt avstämt och slår an rumsnoder i mitt rum så dom blir praktiskt taget olyssningsbara.

Det finns en färgning högre upp kring där män läspar och kvinnor tar sina högsta toner.

Diskanten är påträngande och cymbaler och strängljud låter platta och hamnar för långt fram i ljudbilden.

Det finns en rad amerikanska modifikationer (mods and tweaks) men på det stora verkar det som man skjuter från höften och hittar på istället för att metodiskt angripa problemet. Exempel på detta är att epoxyförstärka lådans insida.

Så här går jag tillväga.

Impedansmätningarna är gjorda för att se så att förändringarna stämmer överens med de simulerade förändringarna. Så jag uppnår det jag vill uppnå. Det är inte superviktiga men det kan vara bra för att se i vilket område de olika modifikationerna verkar. Som referens finns alltid mätningen på original lådan med. Mätningarna är gjorda i Limp som följer med arta paketet.

Bild

Gullfiber isolering för att sänka resonanstoppen på basen och tunna ut midbasen. Nu är mansrösterna neutrala i sin nedre klang.

Bild

Bild

Bild

Bild

Basen är dock fortfarande för stark men mer isolering orsakar andra färgningar på rösten. Då väjer jag att ta ned nivån på basen genom att sätta in 2 cm vit högtalar isolering i basreflexrören och förvandla dessa till en form av apriodiska portar. Jag mäter för att kontrollera om det blir turbulens eller missljud vid 105 dB men det finns ingen tillstymmelse till det.

Bild

Fluffet kan försiktigt skjutas in i röret så att det inte längre syns.

Bild

Nu åter står färgningen av de höga mansrösterna. Genom att lyssna och jämföra med bilden nedan så för står jag att färgningen ligger på knappt 1000 Hz. Denna frekvens förstärks av baffeln och orginalfiltret kompenserar inte för detta. Senare framgår det i från mätningar att det även finns ett rippel här som jag mistänker har med konuppbrytnigen att göra. Olyckligt vald låta i kombination med elementet. Här är det bara att suga bort energi från detta område med ett sugfilter. Ett sugfilter består av en spole och ett motstånd och en kondensator som kopplas parallellt. Detta kopplas sedan traditionellt i serie med basen men jag väljer att koppla det på terminalen i stället så att det suger både från basen och diskanten. På detta sätt tror jag mig även att man får bättre fas integration.

Bild

Bild

Nu är rumsanpassningen och färgnigen av rösterna klara. Vi har tappat lite känslighet i mellanregistret och klangbalansen i högtalaren är vid det här laget övervägande mot diskanten.

Det sitter redan ett motstånd över diskanten för att ta ner känsligheten och förändra dess energiutstrålning. Det passar då utmärkt att sätta ett motstånd i serie med diskanten för att sänka hela paketet. Värdet på diskanten anpassas så att högtalaren får en god klangbalans mellan mellanregister och diskant.

Bild

Bild

Klart och betalt!

Det fin med dessa modifikationer är att dom är i fyra olika frekvensområden och att det är mycket lätt även för dem som inte kan simulera att anpassa högtalaren till sitt tycke och rum.

De parametrarna som förändras är mängden fluff i rören. Från en strimma på några millimeter till att man stoppar den full med ett ogenomsläppligt material så att lådan blir sluten. Jag använder 2 cm.

Om man vill dämpa det mörka i röster mer än vad jag gjort kan man använda området mellan basreflexportarna. Jag använder 100 g på golv och väggar men inte baksida för att hålla polstycket fritt.

Sugfiltret har värdena 0,39 mH, 6,4 Ohm och 71 uF. Genom att öka respektive minska värdet på motståndet kan du öka respektive öka eller minska hur artikulerade högtalarna skall vara.

Sist ut är seriekondensatorn på diskanten För min lösning gav 1,8 Ohm en klangbalans. Även denna kan ökas och minskas till balans uppstår.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-10-12 21:52

Men skulle du inte bygga nya bredbaffliga lådor?
Eller är du så nöjd nu, att du behåller dem som de är, efter moddningen? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-12 22:01

Nä, detta är en milstolpe. Den råkade hamna inom räckhåll på grund av att sugfiltret inte mätte som det simulerade. Det råkade bli perfekt för de orginallådorna och då löpte jag hela den linan ut. Jag får samla lite energi vid denna milstolpen innan jag gör nästa sprint :D .

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-12 22:03

Orginal filtret

Bild

Där

A = 6,7 uF

B = 12 Ohm

C = 1,6 mH

D = 5,2 uF

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-12 22:10

hur upplever du spridningen i höjdled?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-12 22:27

Löjligt bra. Faktum är att högtalarna nästan är rundstrålande. I orginalutförande låter dom bra från nästan alla håll och kanter utom i sweetspot.

Mätningen är 11,5 grader mellan strecken. Orginal filter.

Bild

Mer info om mätningen, under vertikallobs avsnittet.

http://dtmblabber.blogspot.com/

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-13 15:34

Peetwa- klapp klapp klapp, Peetwa - Klapp klapp klapp !!! :D

mycket spännande att följa detta !

hur ser hela kompletta "nya" filtret ut ?

samma som original men med sugfiltret direkt vid annslutnignen/ "innan" filtret och sedan 1,8Ohm motståndet mellan filter/ diskant ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-13 16:13

Jupp. Sugfilter på terminalen och 1,8 Ohm på diskanten. När man ändå håller på och löder kan man ju flytta originaldelningsfiltret till ett lämpligare ställe i stället för rakt bakom polstycket.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-13 16:14

Så här mäter det 0 - 15 - 30 - 45 grader. Minst sagt imponerande spridning för en tvåvägare med 9 tums bas.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-13 16:51

Spridning i horisontalled mot bas. Svart, röd, grön, blå, svart 0 - 15 - 30 - 45 - 60 grader.

Bild

Spridning i horisontalled mot diskant. Svart, röd, grön, blå, svart 0 - 15 - 30 - 45 - 60 grader.

Bild

Och så slutligen lite smoothade kurvor med dämpning av golv och väggreflex. 50 db skala. 3 Hz smooth.

Bild

och den gamla säljarfavoriten, den snörräta 100 dB skalan.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 16:53

När fixar du till output ned till under 30Hz då? 8)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-13 16:55

Det jag blir lika förvånad över varje gån jag har kört långtidslyssning i kombination med finjustering utan tonkurvemätningar är hur pass rakt kurvan mäter. :P

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-13 16:56

Nattlorden skrev:När fixar du till output ned till under 30Hz då? 8)

Jag har mina planer. :D Det är i grun och botten inga problem att underavstämma dom i en 60 liters låda så dom får en -3 dB på 22 Hz och en lägsta max spl vid 40 Hz på 105 dB. Frågan är bara om det är detta jag vill ha.
Senast redigerad av peetwa 2010-10-13 17:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-13 17:11

Just det. Glömde att skriva att det låter sjukt bra. Givetvis har mitt rum sina begränsningar men givet dessa så är det full pott.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-13 17:31

jag är lite imponerad, vilket avstånd har du mätt på?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-13 17:36

Dagens ros till celef. Dubbla baffelbredden. 55-65 cm beroende på vinkel.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-14 14:38

Så nu har jag fixat en filter mod som gör att dom spelar bra även med det breda baffeln. Bättre till och med. Det var orginal planen att ta bort baffeltoppen från konuppbrytningen för att begöva suga mindre. Det räckte med att sätta ner motståndet på det senaste sugfiltret till 5,8 Ohm så var det klart.

Högtalarna är lättlyssnade och obesvärade. De spelar all musik på ett förtjänstfullt sätt men det är liksom inte det här wow, shit, hakan på golvet. Jag tror att det till stor del kan bero på rummet och att dom inte spelar den djupaste basen.

Hur skulle ni ha gått vidare?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-10-14 14:47

peetwa skrev:Spridning i horisontalled mot bas. Svart, röd, grön, blå, svart 0 - 15 - 30 - 45 - 60 grader.
Spridning i horisontalled mot diskant. Svart, röd, grön, blå, svart 0 - 15 - 30 - 45 - 60 grader.

Sorry om jag låter lite negativ...
Jag förstår inte riktigt vad du mätt - och reserverar mig forstfarande mot spridnings kurvor upptagna i rumsmiljö utan gejtning. Jag vet att du skrivit att de mäter bättre gejtat, själv tror jag på felaktigt tidfönster eller nåt annat iså fall.
/G
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-14 15:03

skrutten skrev:
peetwa skrev:Spridning i horisontalled mot bas. Svart, röd, grön, blå, svart 0 - 15 - 30 - 45 - 60 grader.

Sorry om jag låter lite negativ...
Jag förstår inte riktigt vad du mätt - och reserverar mig forstfarande mot spridnings kurvor upptagna i rumsmiljö utan gejtning. Jag vet att du skrivit att de mäter bättre gejtat, själv tror jag på felaktigt tidfönster eller nåt annat iså fall.
/G

Ja, det är spridning i höjdled. Med mot diskaneten menar jag upp och med mot basen menar jag ned.

Det finns gatade mätningar på orginalfiltret att tillgå.

peetwa skrev:Löjligt bra. Faktum är att högtalarna nästan är rundstrålande. I orginalutförande låter dom bra från nästan alla håll och kanter utom i sweetspot.

Mätningen är 11,5 grader mellan strecken. Orginal filter.

Bild

Mer info om mätningen, under vertikallobs avsnittet.
http://dtmblabber.blogspot.com/

Enligt min uppfattning så går det inte att läsa ut så mycket mer information ur gatade mätningar i sirp över 1000 Hz. Jag drog den slutsatsen för länge sedan så det kanske är dax att ompröva det.

Du kan ju jämföra med denna som jag mätt. Men jag har 15 grader mellan stegen.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-14 15:56

Så hur skulle ni ha gått vidare?

Jag bedömmer att TS-parametrarna står sig hyffsat.

Thiele-Small parameters:

Fs = 41.93 Hz
Re = 3.05 ohms[dc]
Le = 1177.03 uH
L2 = 576.18 uH
R2 = 9.99 ohms
Qt = 0.38
Qes = 0.43
Qms = 3.70
Mms = 27.26 grams
Rms = 1.942912 kg/s
Cms = 0.000528 m/N
Vas = 38.24 liters
Sd= 226.98 cm^2
Bl = 7.151682 Tm
ETA = 0.63 %
Lp(2.83V/1m) = 94.31 dB

Added Mass Method:
Added mass = 21.00 grams
Diameter= 17.00 cm

Fs har knapt förändrats på impedansmätningarna sen jag tog dessa värden så jag mäter inte om dom förens det är skarpt läge.

Jag tänker så här. Röster och instrument låter bra och ballanserat i nuvarande utförande så även om jag kommer att göra ett nytt delningsfilter finns det ingen anledning att gå ifrån lösningen med 2 odr. lp 1 ord hp. Det känns dessutom ganska smutt att använda baffeln för att inte betona konuppbrytningen.

Den nya WG kommer att adera mellan 6-10 mm djup så här har jag möjlighet att gå upp lite storlek på spolen för och kompensera detta med att göra sugfiltet brantare med hjäl av en mindre spole.

En osäkerhet är hurvida den nya WG:n förändrar spridning etc så mycket att jag tvingas göra något specialfiler för den.

Diskanten är nogot över öronhöjd och om jag sänker den och gör ett par golvare hamnar jag på 55 liter.

Ett annat alternativ är att bygga ett par stora tvåvägare på små stativ som jag tänkt från början. Jag tror att 35 liter kommer bli rätt lagom.

Vad dett gäller xmax så spelade jag idag med ca 4 mm i konutslag vid 30 Hz. Då fick jag dra rörförstärkaren i botten och hålla för portarna. Dett fanns ett vinande ljud men jag vet inte om det kommer från elektroniken då i alla mätare var vridna i botten eller om det kommer från elementet. Hur som så borde jag hamna på ca 103 dB i MOL med 4 mm, ev långt högtre. Förmodligen så kommer jag aldrig spela så högt är hemma men det kan ju kännas tryggt att ha lite headroom som det heter.

Hur tänker ni när ni skall skala upp en högtalare för att inte förändra klangbalansen?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 16:09

Tänker du ge dig på att pillra med baffelbredden?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-14 16:32

Ja, den verkar trumfa alla andra parametrar inklusive baffelhöjden i de geometrier jag kollar på. Det som händer när man ökar lådvolymen är att man tappar midbas (ca 100 - 200 Hz) ca 1,3 dB när man går upp till 55 liter. Det fanns dock en färgning i midbasen när lådan var odämpad så det är möjligt att man kan behålla klangbalansen genom att minska dämpningen.

Man får aceptabla portlängder både i 35 och 55 liters låda vid 60 mm rör.Mol är ofärändrat men ju större låda ju starkare lågbas. Det här kommer förmodligen även leda till att jag måste köra med peq för att det inte skall balla ur.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum