Svensk hifitillbehörsförsäljare anmäld till ARN

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 16:07

kris10an skrev:
Joseppo skrev:
kris10an skrev:Det är lite lustigt därvid att så fort man talar om den esoteriska delen av hifi:n, dvs det vi (vetenskapen) inte riktigt känner till idag men bör vara öppna i sinnet för, då är det tydligen ofta kabeltillverkare utan egentlig vetenskaplig bildning (typ hissreparatörer) som här kommit till de största insikterna..

"Monster Cable Products, Inc. was founded in 1979 by Noel Lee, who was then a laser-fusion design engineer at Lawrence-Livermore Laboratory, as well as an audiophile and professional drummer. Lee discovered that wires of different constructions produced varying degrees of audio performance when hooked up to loudspeakers. From this discovery, he developed a high performance speaker cable, named it Monster Cable, and literally created an industry."

Säga vad man vill om Monstr men gundaren verkar ju ha en rätt vetenskaplig bakgrund iaf.

http://www.monstercable.com/company_inf ... oducts.asp

Jo fast detta är väl ingen rock-science precis. Självklart påverkar hur kabeln är uppbyggd det ljudliga resultatet.

Sedan är det väl inte monster jag tänker främst på när det kommer till dyrkablar. Även om deras säkert också är betydligt dyrare än de behöver vara.

Och det är väl ganska tveksamt hur man applicerar laserfusionskunskaper på kablar. Man kan ju hoppas att ett ingenjörsmässigt tillvägagångssätt tillämpats på kabeldesignen, men det är naturligtvis ingen given häst. Det låter naturligtvis väldigt respektingivande på en CV.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-14 16:15

Nattlorden skrev:Och det är väl ganska tveksamt hur man applicerar laserfusionskunskaper på kablar.

Jobbar man med sådant så har man säkerligen en gedigen utbildning bakom sig. Många av Monster Cables produkter är vetenskapligt rätt sunda, men återigen är frågan vilken effekt de har på återgivningen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-10-14 16:21

Berätta gärna om någon vetenskapligt sund specifik monster-lösning på
någon av deras kablar.

Jag ifrågasätter alltså inte att det finns sådana, utan är bara nyfiken på
vad du har i åtanke, som fick dig att skriva om det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-14 16:21

Joseppo skrev:
Nattlorden skrev:Och det är väl ganska tveksamt hur man applicerar laserfusionskunskaper på kablar.

Jobbar man med sådant så har man säkerligen en gedigen utbildning bakom sig. Många av Monster Cables produkter är vetenskapligt rätt sunda, men återigen är frågan vilken effekt de har på återgivningen.

Säkert har han det, men frågan är hur han lyckas applicera det på sund kabelkonstruktionsteknik. Hade det t ex stått att han "inom ramen för sitt jobb" gjort vissa upptäckter inom kabelteori så hade ju det varit betydligt mer intressant än att som nu få veta att han i egenskap av "audiophile" gjort vissa "upptäckter", förmodligen hemmaledes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 16:27

Joseppo skrev:Många av Monster Cables produkter är vetenskapligt rätt sunda, men återigen är frågan vilken effekt de har på återgivningen.

Ja.... det där var ju en intressant analys.

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-14 16:29

IngOehman skrev:Berätta gärna om någon vetenskapligt sund specifik monster-lösning på
någon av deras kablar.

Här har du några av deras patent.
http://www.monstercable.com/company_inf ... atents.pdf

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-14 16:30

kris10an skrev:Det är lite lustigt därvid att så fort man talar om den esoteriska delen av hifi:n, dvs det vi (vetenskapen) inte riktigt känner till idag men bör vara öppna i sinnet för, då är det tydligen ofta kabeltillverkare utan egentlig vetenskaplig bildning (typ hissreparatörer) som här kommit till de största insikterna. De här kunskaperna som inga andra har. Endast de vet hur man snör ihop en kabel för att få en tidigare medioker anläggning att låta överjordisk. Framförallt vet de hur de ska ta betalt för det.

Jag förstår inte hur man inte kan vara nyfiken på exakt hur mycket en kabel för hundratusen kronor egentligen kan påverka ljudet i en stereoanläggning. Hur kan man bara rycka på axlarna och säga "ja jo men vill man köpa den så ska man få göra det" eller "ja men det viktiga är ju att den som köper hör skillnad och är nöjd". Jaha än sen då? Om jag var handlare och sålde dyrkabel så nog fan skulle jag vara nyfiken på att ta reda på hur mycket skillnad man egentligen hör. För personligen tror jag inte det är hur öppen man är för nya saker, utan snarare hur nyfiken man är på dem som leder utvecklingen framåt..

Mycket bra inlägg :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-14 16:32

Nattlorden skrev:
Joseppo skrev:Många av Monster Cables produkter är vetenskapligt rätt sunda, men återigen är frågan vilken effekt de har på återgivningen.

Ja.... det där var ju en intressant analys.

Alltså bara för att något är vetenskapligt bevisat bättre än något annat så behöver det ju inte alltid ge en hörbar effekt, kolla bara på olika delningsfilterkomponenter där hightech komponenter som specar mycket bättre än gamla inte alltid låter bättre eller ens annorlunda.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 16:37

Joseppo skrev:Alltså bara för att något är vetenskapligt bevisat bättre än något annat så behöver det ju inte alltid ge en hörbar effekt, kolla bara på olika delningsfilterkomponenter där hightech komponenter som specar mycket bättre än gamla inte alltid låter bättre eller ens annorlunda.

Nej, men då anser jag som ingenjör att det strider mot ingenjörens hederskodex att ta snorbra betalt för tveksam funktion.

Dessa punkterna t.ex.

*Ingenjören bör i sin yrkesutövning känna ett personligt ansvar för att tekniken används på ett sätt som gagnar människa, miljö och samhälle.

* Ingenjören bör enskilt och offentligt, i tal och skrift, sträva efter ett sakligt framställningssätt och undvika felaktiga, missvisande eller överdrivna påståenden.

möjligtvis även kika lite på

* Ingenjören bör inte arbeta inom eller samverka med företag och organisationer av tvivelaktig karaktär eller med mål som strider mot personlig övertygelse.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-14 16:40

Joseppo skrev:
IngOehman skrev:Berätta gärna om någon vetenskapligt sund specifik monster-lösning på
någon av deras kablar.

Hmm, mer än hälften av patenten går alltså ut på hur man till slutkund paketerar en färdig kabel. :roll:
Senast redigerad av kris10an 2010-10-14 16:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 16:42

kris10an skrev:Hmm, patenten går alltså ut på hur man till slutkund paketerar en färdig kabel. :roll:

:lol: :lol: :lol: You just made my day! :lol: :lol: :lol:

(posten ovan hann jag vist citera innan den blev justerad)

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-14 16:43

Nattlorden skrev:
Joseppo skrev:Alltså bara för att något är vetenskapligt bevisat bättre än något annat så behöver det ju inte alltid ge en hörbar effekt, kolla bara på olika delningsfilterkomponenter där hightech komponenter som specar mycket bättre än gamla inte alltid låter bättre eller ens annorlunda.

Nej, men då anser jag som ingenjör att det strider mot ingenjörens hederskodex att ta snorbra betalt för tveksam funktion.

Dessa punkterna t.ex.

*Ingenjören bör i sin yrkesutövning känna ett personligt ansvar för att tekniken används på ett sätt som gagnar människa, miljö och samhälle.

* Ingenjören bör enskilt och offentligt, i tal och skrift, sträva efter ett sakligt framställningssätt och undvika felaktiga, missvisande eller överdrivna påståenden.

möjligtvis även kika lite på

* Ingenjören bör inte arbeta inom eller samverka med företag och organisationer av tvivelaktig karaktär eller med mål som strider mot personlig övertygelse.

Antar att du inte är ingenjör? Inte heller verkar du känna någon sådan "övermänniska".

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-14 16:43

Nattlorden skrev:
kris10an skrev:Hmm, patenten går alltså ut på hur man till slutkund paketerar en färdig kabel. :roll:

:lol: :lol: :lol: You just made my day! :lol: :lol: :lol:

(posten ovan hann jag vist citera innan den blev justerad)

Jag fick dock backa från det ursprungliga påstående för de har nåt som handlar om dielektrisk isolering också.. 8)

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-14 16:45

kris10an skrev:
Joseppo skrev:
någon av deras kablar.

Hmm, mer än hälften av patenten går alltså ut på hur man till slutkund paketerar en färdig kabel. :roll:

Förstod att du skulle slå ned på det,trots att det var längre ned på sidan, en bit efter de mer relevanta patenten, men oj vad förutsägbara vissa är.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-10-14 16:46

Laila skrev:ps.Alla som köpt ett Nad, Rotel, Sentec eller Holographic Audio-steg
utan att först ha lyssnat ordentligt på det/dem räcker upp handen. . .

Jag har nästan aldrig lyssnat riktigt ordentligt på något av det jag köpt innan jag köpt det.

- Högtalare QLN Signature. Köpta efter att ha hört dem en liten stund i en hifi-butik.
- Högtalare QLN Reference. Köpta begagnade utan att ha hört.
- Högtalare QLN Artec. Köpta efter att ha hört dem som hastigast 15 år tidigare på en mässa.
- Högtalare Q Acoustics 2020. Köpta efter att som hastigast hört dem på en mässa.
- Slutsteg Advance Acoustic MAA405. Köpta efter att har hört dem som hastigast i en hifi-butik.
- Rotelförstärkare. Köpt utan att ha lyssnat.
- Arcam CD-spelare. Köpt efter en stunds jämförande lyssning i butik. (Jag hörde ingen skillnad, men handlaren sa att den var bäst)
- Yamaha-tuner. Köpt för att den såg bra ut på papperet.
- Thorens skivspelare. Köpt på handlarens rekommendation.
- Harman Kardon CD-spelare. Köpt efter "bäst i test" och handlarens rekommendation.
- Kablage. Köpta efter rekommendation i Musik & Ljudteknik

Alltså egentligen bara min Arcamspelare som jag lyssnat ordentligt på innan. Och jämfört med annat.

Och jag tror inte jag är unik... :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 16:47

Joseppo skrev:Antar att du inte är ingenjör? Inte heller verkar du känna någon sådan "övermänniska".

Du kan inte läsa min signatur?

Det är citerat från den Hederskodex som Svenska Teknologföreningen antog 1929, moderniserad och bearbetat av Civilingejörsförbundet 1988 samt 2000 - nu "gällande" för Ingenjörsförbundet.

Det är inget övermänskligt när det, det är normalt beteende för en (civil-)ingenjör.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-14 16:47

Joseppo skrev:
kris10an skrev:
Joseppo skrev:
någon av deras kablar.

Förstod att du skulle slå ned på det,trots att det var längre ned på sidan, en bit efter de mer relevanta patenten, men oj vad förutsägbara vissa är.

skummade bara igenom som hastigast, men du får gärna lyfta fram då vilket av patenten som du anser påverka ljudkvalitén. Det var några som var "hemliga" också.. 8)

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-14 16:51

Nattlorden skrev:
Joseppo skrev:Antar att du inte är ingenjör? Inte heller verkar du känna någon sådan "övermänniska".

Du kan inte läsa min signatur?

Det är citerat från den Hederskodex som Svenska Teknologföreningen antog 1929, moderniserad och bearbetat av Civilingejörsförbundet 1988 samt 2000 - nu "gällande" för Ingenjörsförbundet.

Det är inget övermänskligt när det, det är normalt beteende för en (civil-)ingenjör.

Jo jag såg det men du jobbar väl inte som elektronikingenjör?
Då borde du nämligen veta att det inte är ingenjörerna som sätter produktpriserna.

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-14 16:53

kris10an skrev:
Joseppo skrev:
kris10an skrev:
Joseppo skrev:
någon av deras kablar.

skummade bara igenom som hastigast, men du får gärna lyfta fram då vilket av patenten som du anser påverka ljudkvalitén. Det var några som var "hemliga" också.. 8)

Kabelpatenten verkar ju som sagt rätt sunda speciellt om man använder lite längre kablar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 16:54

Joseppo skrev:Jo jag såg det men du jobbar väl inte som elektronikingenjör?

Eftersom jag inte gick Elektroteknik så gör jag (naturligtvis) inte det. :wink:

Då borde du nämligen veta att det inte är ingenjörerna som sätter produktpriserna.

Inte nödvändigtvis - i exemplet ovan var ingenjören även företagets grundare, så då finns möjligheten. Det finns också personer med dubbla examen, både civing och civek examen, t.ex.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-14 16:58

MichaelG skrev:
Laila skrev:ps.Alla som köpt ett Nad, Rotel, Sentec eller Holographic Audio-steg

. . . .
- Rotelförstärkare. Köpt utan att ha lyssnat. . . . .

Hälsn. Michael

Jaha, här har vi en, någon mer. . .? :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-10-14 17:00

Nattlorden skrev:

Inte nödvändigtvis - i exemplet ovan var ingenjören även företagets grundare, så då finns möjligheten.

Jo jag borde ha skrivit: oftast inte.

Priserna sätts ju mer efter hur mycket företaget kan ta ut för sina produkter på marknaden och hur mycket man lägger ned på utveckling & marknadsföring.
Senast redigerad av Joseppo 2010-10-14 17:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2010-10-14 17:01

Laila skrev:
MichaelG skrev:

. . . .

Hälsn. Michael

Även jag, min Lailus ...

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-14 17:03

Joseppo skrev:
kris10an skrev:
Joseppo skrev:
kris10an skrev:
Joseppo skrev:
någon av deras kablar.

Kabelpatenten verkar ju som sagt rätt sunda speciellt om man använder lite längre kablar.

Menar du patentet om "Magnetic Flux Tube"? Bortsett från att det är svårt att se vad det står, så gör de någon form av "claim", men var är då den fullständiga beskrivningen till att det fungerar så som de påstår? Det här är ju bara en "abstract", dvs en övergripande formulering till vad de egentligen påstår. Samt en illustration. :?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-14 17:11

Lust skrev:
Laila skrev:
MichaelG skrev:

. . . .

Hälsn. Michael

Även jag, min Lailus ...

Förvånar mig icke ett dugg, min Lustus . . .

V.s.g. nästa . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-14 17:14

kris10an skrev:Jag förstår inte hur man inte kan vara nyfiken på exakt hur mycket en kabel för hundratusen kronor egentligen kan påverka ljudet i en stereoanläggning. Hur kan man bara rycka på axlarna och säga "ja jo men vill man köpa den så ska man få göra det" eller "ja men det viktiga är ju att den som köper hör skillnad och är nöjd". Jaha än sen då? Om jag var handlare och sålde dyrkabel så nog fan skulle jag vara nyfiken på att ta reda på hur mycket skillnad man egentligen hör. För personligen tror jag inte det är hur öppen man är för nya saker, utan snarare hur nyfiken man är på dem som leder utvecklingen framåt..

du får det att låta som att exempelvis jag som inte har något emot svindyra kablar inte skulle vara intresserad/nyfiken på hur och hur mycket kablarna påverkar ljudet, så är det ju verkligen inte

man kan alltså samtidigt vara kritisk mot produkter men ändå vara öppen för försäljning av dessa produkter
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-14 17:14

kris10an skrev:Jag förstår inte hur man inte kan vara nyfiken på exakt hur mycket en kabel för hundratusen kronor egentligen kan påverka ljudet i en stereoanläggning. Hur kan man bara rycka på axlarna och säga "ja jo men vill man köpa den så ska man få göra det" eller "ja men det viktiga är ju att den som köper hör skillnad och är nöjd". Jaha än sen då? Om jag var handlare och sålde dyrkabel så nog fan skulle jag vara nyfiken på att ta reda på hur mycket skillnad man egentligen hör. För personligen tror jag inte det är hur öppen man är för nya saker, utan snarare hur nyfiken man är på dem som leder utvecklingen framåt..

du får det att låta som att exempelvis jag som inte har något emot svindyra kablar inte skulle vara intresserad/nyfiken på hur och hur mycket kablarna påverkar ljudet, så är det ju verkligen inte

man kan alltså samtidigt vara kritisk mot produkter men ändå vara öppen för försäljning av dessa produkter
Bikinitider

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-14 17:17

Monster verkar ha en teori om att höga frekvenser transporteras fortare än låga frekvenser och därmed "separerar" man de höga som får transporteras i en ledare som lindats runt en isolerande hölje vilket innehåller en annan ledare som ska transportera låga frkevenser. Och poängen är att samtlig frekvenser i ljudsignalen ska nå mottagaren samtidigt. På ett ungefär?

Multi Path Interconnects

This was one of the many things that inspired laughter from those $90 rca cables. In their theory, conductors of different length are wound into a cable. It's common knowledge that given sound frequencies travel faster than others, and other sound frequencies carry farther. By using conductors of differing lengths, these given frequencies should arrive at the other end of the cable at the same time. That is complete and utter bullshit. Here's how:

Sound is comprised of changes in pressure in a gas. We hear those sounds because our ears convert those changes in pressure into nerve impulses. However, audio signals carried on an interconnect consist of fluctuations in electrical flow. They do not suffer the same problems as sound travelling through a gas.
Voltage changes at near the speed of light, or at least damn near it. When you change the voltage on one side of the cable, it almost instantaneously changes at the other end.
Current flows extremely slowly. It may take hours for an electron at one end of an interconnect to bump it's way to the other end. A length of a few feet or centimeters will make no difference.
To ensure that the frequencies travel the specified path, you would have to build a crossover into the interconnect. There was not one. Otherwise, electricity takes the path of least resistance, which would be the shortest sweetest conductor.

länk

Edit: fel citering
Senast redigerad av kris10an 2010-10-14 17:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-10-14 17:18

Joseppo skrev:
någon av deras kablar.

Du missförstod min fråga.

Jag ville att DU skulle berätta om någon monster-lösning som DU bedömer
vara vetenskapligt sund.

Jag är ju intresserad av den bedömning som DU gjort och som renderade
det inlägget som jag kommenterade, och på vilken grund DU bedömer dem
vara vetenskapligt sunda. Jag är inte intresserad av vad Monster skriver i
sina pamfletter.

Mitt intresse i det här fallet har alltså bara att göra med hur DU (och även
andra) uppfattar verkligheten. Jag är egentligen mest intresserad av om
det är faktorer som snygga presentationer, titlar, mäktiga ämbetsverk och
institutioner som får folk att känna "tilltro" eller om det är VAD som faktiskt
är skrivet, som människor läst, förstått, och därför tar fasta på.

Ett av skälen till mitt intresse är att jag sett att det när det gäller miljö-
frågor (där många med åsikter men utan kunskaper) är väldigt benägna att
anföra synpunkter baserade på ders intryck av den som kommit med dem,
snarare än baserat på argument som har med sakfrågan att göra - alltså
själva fysiken och kemin.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2010-10-15 00:34, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-14 17:37

celef skrev:

Först får du förklara varför du associerar dig själv med gruppen jag ovan beskrev, d v s de som rycker på axlarna och t ex menar "att det viktiga är att den som köper hör skillnad och är nöjd".

Jag utgick dessutom ifrån att man var en handlare som hade tillgång till dylika dyrkablar. Jag har personligen ingen möjlighet att gå och köpa kablar för hundratusen bara för att stilla min nyfikenhet. Som handlare har man ju däremot faktiskt möjlighet att själv, när butiken stängt för dagen, dra ihop ett gäng säljare och gå in i ljudrummet och testa blint. Gör man det? Eller bryr man sig inte om vad resultatet skulle bli?

Om du testade blint och kom fram till att du inte hörde denna fantastiska skillnad mellan två kablar, skulle du då ändå tycka at det var ok att den ena kostade 100000 kr och den andra bara 500 kr? Och framförallt, kärnan i mitt resonemang, skulle du då fortf ha mage att sälja kabeln för hundra lax till dina kunder?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi