kris10an skrev:celef skrev:kris10an skrev:Jag förstår inte hur man inte kan vara nyfiken på exakt hur mycket en kabel för hundratusen kronor egentligen kan påverka ljudet i en stereoanläggning. Hur kan man bara rycka på axlarna och säga "ja jo men vill man köpa den så ska man få göra det" eller "ja men det viktiga är ju att den som köper hör skillnad och är nöjd". Jaha än sen då? Om jag var handlare och sålde dyrkabel så nog fan skulle jag vara nyfiken på att ta reda på hur mycket skillnad man egentligen hör. För personligen tror jag inte det är hur öppen man är för nya saker, utan snarare hur nyfiken man är på dem som leder utvecklingen framåt..
du får det att låta som att exempelvis jag som inte har något emot svindyra kablar inte skulle vara intresserad/nyfiken på hur och hur mycket kablarna påverkar ljudet, så är det ju verkligen inte
man kan alltså samtidigt vara kritisk mot produkter men ändå vara öppen för försäljning av dessa produkter
Först får du förklara varför du associerar dig själv med gruppen jag ovan beskrev, d v s de som rycker på axlarna och t ex menar "att det viktiga är att den som köper hör skillnad och är nöjd".
Jag utgick dessutom ifrån att man var en handlare som hade tillgång till dylika dyrkablar. Jag har personligen ingen möjlighet att gå och köpa kablar för hundratusen bara för att stilla min nyfikenhet. Som handlare har man ju däremot faktiskt möjlighet att själv, när butiken stängt för dagen, dra ihop ett gäng säljare och gå in i ljudrummet och testa blint. Gör man det? Eller bryr man sig inte om vad resultatet skulle bli?
Om du testade blint och kom fram till att du inte hörde denna fantastiska skillnad mellan två kablar, skulle du då ändå tycka at det var ok att den ena kostade 100000 kr och den andra bara 500 kr? Och framförallt, kärnan i mitt resonemang, skulle du då fortf ha mage att sälja kabeln för hundra lax till dina kunder?
Om man testar två olika kablar där den ena kostar 100000:- och den andra 500:- och inte hör någon skillnad så får man väl anta att man väljer den för 500:-,
Men om man vid en jämförelse tycker sig höra skillnad, är det inte upp till var och en då att bestämma vad den skillnaden är värd?[/b]