Svensk hifitillbehörsförsäljare anmäld till ARN

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-10-14 18:12

kris10an skrev:
celef skrev:
kris10an skrev:Jag förstår inte hur man inte kan vara nyfiken på exakt hur mycket en kabel för hundratusen kronor egentligen kan påverka ljudet i en stereoanläggning. Hur kan man bara rycka på axlarna och säga "ja jo men vill man köpa den så ska man få göra det" eller "ja men det viktiga är ju att den som köper hör skillnad och är nöjd". Jaha än sen då? Om jag var handlare och sålde dyrkabel så nog fan skulle jag vara nyfiken på att ta reda på hur mycket skillnad man egentligen hör. För personligen tror jag inte det är hur öppen man är för nya saker, utan snarare hur nyfiken man är på dem som leder utvecklingen framåt..

du får det att låta som att exempelvis jag som inte har något emot svindyra kablar inte skulle vara intresserad/nyfiken på hur och hur mycket kablarna påverkar ljudet, så är det ju verkligen inte

man kan alltså samtidigt vara kritisk mot produkter men ändå vara öppen för försäljning av dessa produkter

Först får du förklara varför du associerar dig själv med gruppen jag ovan beskrev, d v s de som rycker på axlarna och t ex menar "att det viktiga är att den som köper hör skillnad och är nöjd".

Jag utgick dessutom ifrån att man var en handlare som hade tillgång till dylika dyrkablar. Jag har personligen ingen möjlighet att gå och köpa kablar för hundratusen bara för att stilla min nyfikenhet. Som handlare har man ju däremot faktiskt möjlighet att själv, när butiken stängt för dagen, dra ihop ett gäng säljare och gå in i ljudrummet och testa blint. Gör man det? Eller bryr man sig inte om vad resultatet skulle bli?

Om du testade blint och kom fram till att du inte hörde denna fantastiska skillnad mellan två kablar, skulle du då ändå tycka at det var ok att den ena kostade 100000 kr och den andra bara 500 kr? Och framförallt, kärnan i mitt resonemang, skulle du då fortf ha mage att sälja kabeln för hundra lax till dina kunder?

Om man testar två olika kablar där den ena kostar 100000:- och den andra 500:- och inte hör någon skillnad så får man väl anta att man väljer den för 500:-,
Men om man vid en jämförelse tycker sig höra skillnad, är det inte upp till var och en då att bestämma vad den skillnaden är värd?[/b]

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-10-14 18:25

Ursäkta, en effekt av debug mode.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-10-14 18:34

Nattlorden skrev:Nej, men då anser jag som ingenjör att det strider mot ingenjörens hederskodex att ta snorbra betalt för tveksam funktion.

Dessa punkterna t.ex.

*Ingenjören bör i sin yrkesutövning känna ett personligt ansvar för att tekniken används på ett sätt som gagnar människa, miljö och samhälle.

OK. Jag är ingenjör. Grejjorna jag gör gagnar varken miljö, människor eller samhället speciellt mycket (på långt sikt direkt dåligt). Så, vad tycker du att jag ska göra? Jag måste ha in pengar. Hyra, mat, kläder och sånt, du vet. Jag måste helt enkelt göra det som folk är villiga att betala för, eller svälta. Thats it.
Jag skulle väldigt gärna jobba med miljöriktig och framtidsteknik. Men det finns ingen som betalar för det.

Men om du lovar att köpa miljöriktiga konstruktioner om jag ritar dom, så går jag över till det direkt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2010-10-14 18:39

Saxat från ett av Experts reklamblad precis nu:

Expert skrev:Oral-B PC5000 Triumph: Oral-Bs mest tekniskt avancerande tandborste - Triumph 5000 - ger exeptionell rengöring. Den trådlösa displayen ger dig feedback under under tiden du borstar för att främja optimal borstning

Jaha den rackarn kan vi ju anmäla direkt till både ARN, PLus och Konsumentverket!? "exeptionell rengöring" och "optimal borstning"... tror du dom kan bekräfta det med oberoende och vetenskapligt oantastliga blindtester att just Triumph 5000 ger dessa fördelar?

Visst, den snurrar säkert på utav bara tusan (rpm kan vi ju mäta) och displayen går ju att bevisa att den är trådlös, men "optimal borstning"!!? För vem är den "optimal"? Jag kanske får "optimal borstning" med nån annan typ av borste.

Det finns mängder av marknadsföringssnack där det påstås saker som inte är vetenskapligt belagda. Vad är skillnaden mellan "optimal borstning" och "Jensenkondensatorerna är ärliga, inte förskönande" (saxat från en hemsida som säljer hifi-tillbehör)?

Det kommer inte att kunna vara endast "godkända" produkter på marknaden, om man med "godkända" menar att allt som står i reklamen eller som handlaren hävdar ska vara oantastligt bekräftade:

- Är den här nya Halloumin som ni säljer god?
- Det kan jag tyvärr inte svara på. Den innehåller getmjölk, komjölk, havssalt... nä jag menar jag har ju faktiskt inga bevis för just det där med halvssaltet, så glöm vad du hörde där, och sen...
- Men smakar den bra? Bättre än de andra Halloumi ni har där borta?
- Men jag kan ju inte svara på det säger jag ju!! Livsmedelsforskningsinstitutet håller precis på med blindtesten och innan den är klar är jag förbjuden i lag att hävda nåt om hur den smakar. Men den innehåller Protein 22,5 E%, Kolhydrater 2,5 E%, Fett... hallå gick du nu..?

Man kan vara sur på flummiga uttalanden om en hifi-produkts påstådda funktion, men att förbjuda all marknadsföring som inte är 100% belagd vetenskapligt, leder ingen vart. Många produkter att förbjuda blir det och samhället blir inte ett dugg bättre för det.

:wink:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-10-14 18:48

Joseppo skrev:....men oj vad förutsägbara vissa är.

Om du bara anade....

:lol:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-10-14 19:10

Nattlorden skrev:
Och dessutom så lyssnar ju folk på dom, dom köper väl ingen apparat för mätvärdena. Jag har i vart inte varit med om det trots att jag jobbat 12 år i butik och branschen.

Det där tror jag inte på alls. I vart fall inte generellt, ditt fall kan jag naturligtvis inte ha åsikt om. Det har jag suttit alltför många timmar i butiker och sett/hört andra kunder expedieras för att tro på. Har t.o.m. hört handlare bara svara med siffra på frågan "hur många watt är de högtalarna på?" och sedan ta betalt.

Varken speciellt seriös säljare eller kund i de fallen skulle jag tro. Jag gissar att många kunder inte är så noga med hur det låter, huvudsaken det är mycket bas....
Är man seriöst intresserad av att få bra ljud, oavsett om det gäller slusteg, högtalare eller kablar, så lyssnar man väl åtminstone runt i olika butiker för att slutligen välja ut ett par alternativ för hemlån. Köper man en högtalare för att "den är på 200W" utan att lyssna förtjänar man kanske inte bättre även om försäljaren kanske borde visa kunden att det finns andra ljudmässigt bättre alternativ... trots att de bara "är på 100W" :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-10-14 19:12

Conan skrev:Saxat från ett av Experts reklamblad precis nu:

Expert skrev:Oral-B PC5000 Triumph: Oral-Bs mest tekniskt avancerande tandborste - Triumph 5000 - ger exeptionell rengöring. Den trådlösa displayen ger dig feedback under under tiden du borstar för att främja optimal borstning

Jaha den rackarn kan vi ju anmäla direkt till både ARN, PLus och Konsumentverket!? "exeptionell rengöring" och "optimal borstning"... tror du dom kan bekräfta det med oberoende och vetenskapligt oantastliga blindtester att just Triumph 5000 ger dessa fördelar?

Visst, den snurrar säkert på utav bara tusan (rpm kan vi ju mäta) och displayen går ju att bevisa att den är trådlös, men "optimal borstning"!!? För vem är den "optimal"? Jag kanske får "optimal borstning" med nån annan typ av borste.

Det finns mängder av marknadsföringssnack där det påstås saker som inte är vetenskapligt belagda. Vad är skillnaden mellan "optimal borstning" och "Jensenkondensatorerna är ärliga, inte förskönande" (saxat från en hemsida som säljer hifi-tillbehör)?

Det kommer inte att kunna vara endast "godkända" produkter på marknaden, om man med "godkända" menar att allt som står i reklamen eller som handlaren hävdar ska vara oantastligt bekräftade:

- Är den här nya Halloumin som ni säljer god?
- Det kan jag tyvärr inte svara på. Den innehåller getmjölk, komjölk, havssalt... nä jag menar jag har ju faktiskt inga bevis för just det där med halvssaltet, så glöm vad du hörde där, och sen...
- Men smakar den bra? Bättre än de andra Halloumi ni har där borta?
- Men jag kan ju inte svara på det säger jag ju!! Livsmedelsforskningsinstitutet håller precis på med blindtesten och innan den är klar är jag förbjuden i lag att hävda nåt om hur den smakar. Men den innehåller Protein 22,5 E%, Kolhydrater 2,5 E%, Fett... hallå gick du nu..?

Man kan vara sur på flummiga uttalanden om en hifi-produkts påstådda funktion, men att förbjuda all marknadsföring som inte är 100% belagd vetenskapligt, leder ingen vart. Många produkter att förbjuda blir det och samhället blir inte ett dugg bättre för det.

:wink:

Råkar då den Halloumin vara dyrare så skall den också förbjudas, handlaren svartlistas osv. Det blir ju roliga affärer att handla i, en vara av varje sort.

Ett exempel till:
Du skall laga en god pastasås och åker till affären för att köpa krossade tomater, det finns två att välja på, en som kostar 4,95:- från eldorado och en som kostar 15,95:- importerad från italien.

Om inte handlaren kan skilja de två i ett kontrollerat blindtest, skall han då förbjudas att sälja den?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-14 19:36

Miper skrev:Ett exempel till:
Du skall laga en god pastasås och åker till affären för att köpa krossade tomater, det finns två att välja på, en som kostar 4,95:- från eldorado och en som kostar 15,95:- importerad från italien.

O Eldorado, varhän ä den gjorder . . .??? :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-10-14 20:23

Nja, man kan ju nu efter 15 sidor konstatera att det är inte många som är emot den här typen av handlare utan de flesta tycker det är okej med en "fri-marknad".
Ett par få verkar vara emot men gör inget åt det
Och visst är det bra, för det är ju inte vapen, mediciner eller några gifter som orsakar personskador vi debatterar om.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 20:32

ThePreTor1aN skrev:... men gör inget åt det

Hur kommer du till den slutsatsen?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2010-10-14 20:41

Laila skrev:
Lust skrev:
Laila skrev:
MichaelG skrev:
Laila skrev:ps.Alla som köpt ett Nad, Rotel, Sentec eller Holographic Audio-steg
utan att först ha lyssnat ordentligt på det/dem räcker upp handen. . .

. . . .
- Rotelförstärkare. Köpt utan att ha lyssnat. . . . .

Hälsn. Michael

Jaha, här har vi en, någon mer. . .? :wink: :D

Även jag, min Lailus ...

Förvånar mig icke ett dugg, min Lustus . . .

V.s.g. nästa . . .

om Bryston får vara med på listan ovan så kommer det ett höjt även från mig :P

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-10-14 20:43

kris10an skrev:Jag förstår inte hur man inte kan vara nyfiken på exakt hur mycket en kabel för hundratusen kronor egentligen kan påverka ljudet i en stereoanläggning. Hur kan man bara rycka på axlarna och säga "ja jo men vill man köpa den så ska man få göra det" eller "ja men det viktiga är ju att den som köper hör skillnad och är nöjd". Jaha än sen då? Om jag var handlare och sålde dyrkabel så nog fan skulle jag vara nyfiken på att ta reda på hur mycket skillnad man egentligen hör. För personligen tror jag inte det är hur öppen man är för nya saker, utan snarare hur nyfiken man är på dem som leder utvecklingen framåt..

För att svara på din fråga så skulle jag vilja hänvisa till det jag skrev i mitt förra inlägg; det om att man måste se hur mycket som skiljer ett köp av dyrkabel från köp av EKK. Det är så mycket mer än bara pris och prestanda att dessa faktorer nästan är försumbara i sammanhanget.

Nånstans precis innan köp av kabel el.dyl. finns en vattendelare, en brytpunkt där man växlar från att köpa "nåt som funkar bra tekniskt och är prisvärt" till att handla efter helt andra prioriteringar, målsättningar, behov.... svårt att förklara vad jag menar, men det är verkligen helt olika handlingar, imho. Köparen av dyrkabel har en fundamentalt annorlunda syn på välljudssökandet medan pragmatikerna tror att alla har samma syn i grund och botten - men så funkar det inte, enligt mig.

Det är klart att det uppstår dissonans när man försöker förena dessa två världar till en gemensam där någon måste "vinna".

Jag är egentligen själv inne på dyr hifi så jag ska inte påstå¨att jag vet hur de tänker exakt. Jag tror att det vore mycket intressantare att definiera vad esoterisk dyr hifi har för egentlig innebörd (likaså den pragmatiska) än att ständigt försöka kuva den andra parten med rent teknisk argumentation.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-14 20:55

ThePreTor1aN skrev:Nja, man kan ju nu efter 15 sidor konstatera att det är inte många som är emot den här typen av handlare utan de flesta tycker det är okej med en "fri-marknad".
Ett par få verkar vara emot men gör inget åt det
Och visst är det bra, för det är ju inte vapen, mediciner eller några gifter som orsakar personskador vi debatterar om.

He he.. ja så kan man ju vända och vrida på det.. tror inte någon här är emot en "fri marknad" i betydelsen att de vill inrätta kontrollerande och förbjudande organ à la forna öststaterna. Men jag undrar vad du själv lägger i begreppet "fri"? Det finns inga helt "fria" marknader idag. Det finns förbud mot kartellbildningar, monopol, falsk marknadsföring etc. Apparaten för att hantera ljug och fusk och främja fri prissättning finns redan där. Jag personligen tycker det är bra. Det kunde även bli bättre om fler tillverkare och återförsäljare fick större ansvar att visa att deras produkter uppfyller vissa grundläggande krav, t ex att produktbeskrivning motsvarar produktfunktion. Sådant finns inom vissa områden men långtifrån alla. Med en sådan "certifiering" skulle konsumenterna lättare kunna avgöra villka produkter som motsvarar kraven och vilka som inte gör det. För trots allt, och trots vad många handlare här vill göra gällande, så tror jag inte det är så värst många som inhandlar en kabel för 100 000 kr bara för att den ser tuff och snygg ut. En sådan inställning visar väl om inte annat vilken syn dessa handlare har på sina kunder. Nej, jag tror de flesta gör sådana inköp i tron att de faktiskt får en prestanda i produkten som motsvarar priset de betalat för den, vilket ju i många fall är direkt felaktigt. Och all felaktig information på marknaden är det ju bra om konsumenterna upplyses om. Vill man sedan ändå köpa kabeln för 100 000 bara för att den är just tuff och snygg så ska man givetvis få göra det. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 21:06

phloam skrev:Jag tror att det vore mycket intressantare att definiera vad esoterisk dyr hifi har för egentlig innebörd (likaså den pragmatiska) än att ständigt försöka kuva den andra parten med rent teknisk argumentation.

Ja, om esoterisk dyr hifi har andra värden än tekniska, så vore det ju ypperligt ifall man kunde sätta etikett och "värde" på så det gick att göra vettiga jämförelser på dessa värden också. Det skulle lösa mycket. Är det görbart? Jag är rädd för att det inte går, men låt det inte hindra dig att försöka. Jag lägger en applåd på lager, så den är väl mogen när det är dags.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-14 21:07

phloam skrev:

För att svara på din fråga så skulle jag vilja hänvisa till det jag skrev i mitt förra inlägg; det om att man måste se hur mycket som skiljer ett köp av dyrkabel från köp av EKK. Det är så mycket mer än bara pris och prestanda att dessa faktorer nästan är försumbara i sammanhanget.

Nånstans precis innan köp av kabel el.dyl. finns en vattendelare, en brytpunkt där man växlar från att köpa "nåt som funkar bra tekniskt och är prisvärt" till att handla efter helt andra prioriteringar, målsättningar, behov.... svårt att förklara vad jag menar, men det är verkligen helt olika handlingar, imho. Köparen av dyrkabel har en fundamentalt annorlunda syn på välljudssökandet medan pragmatikerna tror att alla har samma syn i grund och botten - men så funkar det inte, enligt mig.

Det är klart att det uppstår dissonans när man försöker förena dessa två världar till en gemensam där någon måste "vinna".

Jag är egentligen själv inne på dyr hifi så jag ska inte påstå¨att jag vet hur de tänker exakt. Jag tror att det vore mycket intressantare att definiera vad esoterisk dyr hifi har för egentlig innebörd (likaså den pragmatiska) än att ständigt försöka kuva den andra parten med rent teknisk argumentation.

Fast "pragmatikern" kan väl iofs ha samma mål med sitt välljudssökande som "icke-pragmatikern". Bara att man har olika uppfattningar hur man ska nå dit. För du menar väl inte att pragmatikern alltid har "så transparent som möjligt" som ljudideal?

Även en pragmatiker kan ju tycka att en rörförstärkare för 50 000 kr låter precis som han vill att det ska låta, men däremot skippar han dyrkabeln för han har i blindtest inte kunnat skilja den från en snok han köpt på biltema.

För mig är pragmatikern mer en person som tillämpar occams rakkniv. Skalar bort de produkter/kostnader som egentligen inte tillför honom något i hans sökande efter just de ljudideal han råkar ha..

* eller hon :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 21:11

kris10an skrev:He he.. ja så kan man ju vända och vrida på det.. tror inte någon här är emot en "fri marknad" i betydelsen att de vill inrätta kontrollerande och förbjudande organ à la forna öststaterna. Men jag undrar vad du själv lägger i begreppet "fri"? Det finns inga helt "fria" marknader idag. Det finns förbud mot kartellbildningar, monopol, falsk marknadsföring etc. Apparaten för att hantera ljug och fusk och främja fri prissättning finns redan där. Jag personligen tycker det är bra. Det kunde även bli bättre om fler tillverkare och återförsäljare fick större ansvar att visa att deras produkter uppfyller vissa grundläggande krav, t ex att produktbeskrivning motsvarar produktfunktion. Sådant finns inom vissa områden men långtifrån alla. Med en sådan "certifiering" skulle konsumenterna lättare kunna avgöra villka produkter som motsvarar kraven och vilka som inte gör det.

Dags att börja skicka apparaterna till Sveriges Tekniska Forskningsinstitus, gamla Statens Provningsanstalt alltså.... SP. Ett officiellt provningscertifikat på sakerna hade kanske kunna hjälpa lite?

För trots allt, och trots vad många handlare här vill göra gällande, så tror jag inte det är så värst många som inhandlar en kabel för 100 000 kr bara för att den ser tuff och snygg ut. En sådan inställning visar väl om inte annat vilken syn dessa handlare har på sina kunder. Nej, jag tror de flesta gör sådana inköp i tron att de faktiskt får en prestanda i produkten som motsvarar priset de betalat för den, vilket ju i många fall är direkt felaktigt. Och all felaktig information på marknaden är det ju bra om konsumenterna upplyses om. Vill man sedan ändå köpa kabeln för 100 000 bara för att den är just tuff och snygg så ska man givetvis få göra det. 8)

Håller helt med.

Vill man ha en snygg kabel och har 100 000, så borde det gå att få ett skräddarsytt utseende utan problem... men det hör man ingen som gör, så då borde det inte vara det som är målsättningen.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-10-14 21:12

Nattlorden skrev:Ja, om esoterisk dyr hifi har andra värden än tekniska, så vore det ju ypperligt ifall man kunde sätta etikett och "värde" på så det gick att göra vettiga jämförelser på dessa värden också. Det skulle lösa mycket. Är det görbart?

Det är ju just det det görs pucko. Det stavas m-a-r-k-n-a-d-s-e-k-o-n-o-m-i och man värderar varor med något som kallas p-e-n-g-a-r för enkelhets skull.
Senast redigerad av Objektivisten 2010-10-14 21:15, redigerad totalt 1 gång.
Pålitlig, Flexibel, Robust

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-10-14 21:13

Miper skrev:...
Om man testar två olika kablar där den ena kostar 100000:- och den andra 500:- och inte hör någon skillnad så får man väl anta att man väljer den för 500:-,
Men om man vid en jämförelse tycker sig höra skillnad, är det inte upp till var och en då att bestämma vad den skillnaden är värd?[/b]

Kan tyckas så. kanske. Men du glömmer en liiiiiiten detalj:
om man vid jämförelsen hör skillnad och inte riktigt vet vilket man föredrar. Ska man utgå ifrån att det är den dyra kabeln som låter bättre?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-14 21:14

phloam skrev: Jag tror att det vore mycket intressantare att definiera vad esoterisk dyr hifi har för egentlig innebörd (likaså den pragmatiska) än att ständigt försöka kuva den andra parten med rent teknisk argumentation.

För mig är "esoterisk hifi" en typ av mentalt tillstånd där man förbiser vad som är fysikaliskt möjligt i den verkliga världen (och det kan bero på antingen okunskap eller helt enkelt tro på övernaturliga ting) och bara låter sig svepas med i något slags flummigt välbefinnande som andra definierat åt dig.. :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 21:22

Objektivisten skrev:Det är ju just det det görs pucko. Det stavas m-a-r-k-n-a-d-s-e-k-n-o-m-i och man värderar varor med något som kallas p-e-n-g-a-r för enkelhets skull.

Jag har två flaskor pucko åt dig här, den ene får du för 20 kronor, den andre för 100,000 kronor. Är den värd mer?

Värde kan enbart symboliseras i pengar i själva köpögonblicket. Innan dess är det inte ett värde utan en kostnad.... efterår är det inte en värde utan en utgift. Ett äkta värde som är hållbart baseras på helt andra faktorer.

Att tro att saker kan värderas via kostnad är en grundanledning till att folk låter sig luras.

Folk vinner en bil i något tvprogram.... den är "värd" 300,000 så länge den står ägd hos bilhandlaren... men tro inte den är "värd" det om du hellre vill ha pengarna... trots att bilen inte rullats en millimeter eller berörts av varken dig eller handlare. Så är det med värde räknat i pengar... :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 21:24

Tilläggsfråga.... om du nu köper den med prislappen 100,000 av mig och jag byter flaskorna... känner du dig lurad?

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-10-14 21:31

dimitri skrev:
Miper skrev:...

Kan tyckas så. kanske. Men du glömmer en liiiiiiten detalj:
om man vid jämförelsen hör skillnad och inte riktigt vet vilket man föredrar. Ska man utgå ifrån att det är den dyra kabeln som låter bättre?

Vad har det med saken att göra?
Vad jag vill komma fram till är att det är upp till var och en att bestämma vad man är beredd att betala för en vara, skillnad eller inte.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-10-14 21:35

kris10an skrev:För mig är "esoterisk hifi" en typ av mentalt tillstånd där man förbiser vad som är fysikaliskt möjligt i den verkliga världen (och det kan bero på antingen okunskap eller helt enkelt tro på övernaturliga ting) och bara låter sig svepas med i något slags flummigt välbefinnande som andra definierat åt dig.. :lol:

Jag tror snarare: "För mig är "esoterisk hifi" en typ av mentalt tillstånd där man förbiser vad som är fysikaliskt etablerat (och det kan bero på antingen kunskap eller helt enkelt erfarenhet) och bara låter sig svepas med i något slags flummigt, roligt , välbefinnande vars regler man definierar alldeles själv.."

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-14 21:36

Miper skrev:Vad har det med saken att göra?
Vad jag vill komma fram till är att det är upp till var och en att bestämma vad man är beredd att betala för en vara, skillnad eller inte.

Jag kanske missade just det inlägget, men är det någon här som velat förbjuda folk att göra/köpa vad de vill med sina pengar?

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-10-14 21:38

kris10an skrev:

Jag kanske missade just det inlägget, men är det någon här som velat förbjuda folk att göra/köpa vad de vill med sina pengar?

Det gör man väl indirekt om man förbjuder produkterna ifråga att säljas.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 21:39

kris10an skrev:Jag kanske missade just det inlägget, men är det någon här som velat förbjuda folk att göra/köpa vad de vill med sina pengar?

Nej, varken förbjuda folk att köpa vad de vill eller sälja vad som... enbart att det inte skall säljas något "under false pretense".

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-14 21:41

Objektivisten skrev:Jag tror snarare: "För mig är "esoterisk hifi" en typ av mentalt tillstånd där man förbiser vad som är fysikaliskt etablerat (och det kan bero på antingen kunskap eller helt enkelt erfarenhet) och bara låter sig svepas med i något slags flummigt, roligt , välbefinnande vars regler man definierar alldeles själv.."

Ok, men det sistnämnda kräver ju då att du tillverkat dina tweaks helt själv. Typ "här sätter jag upp en klädnypa för att påverka luftigheten i frekvensområdet 6000-7000 Hz". Alla köpetweaks kommer ju annars färdigförpackade med en förbestämd definition av vad just det tweaket åstadkommer. Går du ut ur en affär med en påse "hifimöss" under armen så vet du ju redan innan kommit hem att du kommer att få en "tydligare mer väldefinierad ljudbild och mer tydlig bas etc".

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-10-14 21:42

Nattlorden skrev:Jag har två flaskor pucko åt dig här, den ene får du för 20 kronor, den andre för 100,000 kronor. Är den värd mer?

Värde kan enbart symboliseras i pengar i själva köpögonblicket. Innan dess är det inte ett värde utan en kostnad.... efterår är det inte en värde utan en utgift. Ett äkta värde som är hållbart baseras på helt andra faktorer.

Att tro att saker kan värderas via kostnad är en grundanledning till att folk låter sig luras.

Folk vinner en bil i något tvprogram.... den är "värd" 300,000 så länge den står ägd hos bilhandlaren... men tro inte den är "värd" det om du hellre vill ha pengarna... trots att bilen inte rullats en millimeter eller berörts av varken dig eller handlare. Så är det med värde räknat i pengar... :roll:

Vad bluddrar du om, villl du ha ett filosofiskt värde på stereon? Är du troende? :D

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-10-14 21:42

Nattlorden skrev:
kris10an skrev:Jag kanske missade just det inlägget, men är det någon här som velat förbjuda folk att göra/köpa vad de vill med sina pengar?

Nej, varken förbjuda folk att köpa vad de vill eller sälja vad som... enbart att det inte skall säljas något "under false pretense".

+1

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-14 21:43

Miper skrev:
kris10an skrev:

Det gör man väl indirekt om man förbjuder produkterna ifråga att säljas.

missade uppenbarligen då det inlägg där någon vill "förbjuda" en produkt. Jag tror de flesta här talar om ren och skär konsumentupplysning. Det är något helt annat.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi