Objektivisten skrev:Vad bluddrar du om, villl du ha ett filosofiskt värde på stereon? Är du troende?
och som vanligt väljer man att inte svara på frågan utan hitta någon bisarr utväg... varför ens försöka låtsas vilja diskuttera?
Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Vad bluddrar du om, villl du ha ett filosofiskt värde på stereon? Är du troende?
kris10an skrev:Objektivisten skrev:Jag tror snarare: "För mig är "esoterisk hifi" en typ av mentalt tillstånd där man förbiser vad som är fysikaliskt etablerat (och det kan bero på antingen kunskap eller helt enkelt erfarenhet) och bara låter sig svepas med i något slags flummigt, roligt , välbefinnande vars regler man definierar alldeles själv.."
Ok, men det sistnämnda kräver ju då att du tillverkat dina tweaks helt själv. Typ "här sätter jag upp en klädnypa för att påverka luftigheten i frekvensområdet 6000-7000 Hz". Alla köpetweaks kommer ju annars färdigförpackade med en förbestämd definition av vad just det tweaket åstadkommer. Går du ut ur en affär med en påse "hifimöss" under armen så vet du ju redan innan kommit hem att du kommer att få en "tydligare mer väldefinierad ljudbild och mer tydlig bas etc".
Britt-Gunnar skrev:Laila skrev:Lust skrev:Laila skrev:MichaelG skrev:Laila skrev:ps.Alla som köpt ett Nad, Rotel, Sentec eller Holographic Audio-steg
utan att först ha lyssnat ordentligt på det/dem räcker upp handen. . .
. . . .
- Rotelförstärkare. Köpt utan att ha lyssnat. . . . .
Hälsn. Michael
Jaha, här har vi en, någon mer. . .?![]()
Även jag, min Lailus ...
Förvånar mig icke ett dugg, min Lustus . . .
V.s.g. nästa . . .
om Bryston får vara med på listan ovan så kommer det ett höjt även från mig
kris10an skrev:[Alla köpetweaks kommer ju annars färdigförpackade med en förbestämd definition av vad just det tweaket åstadkommer.
Miper skrev:Precis, och får du inte det är det ju bara att returnera skiten.
Nattlorden skrev:Objektivisten skrev:Vad bluddrar du om, villl du ha ett filosofiskt värde på stereon? Är du troende?
och som vanligt väljer man att inte svara på frågan utan hitta någon bisarr utväg... varför ens försöka låtsas vilja diskuttera?
Miper skrev:kris10an skrev:Objektivisten skrev:Jag tror snarare: "För mig är "esoterisk hifi" en typ av mentalt tillstånd där man förbiser vad som är fysikaliskt etablerat (och det kan bero på antingen kunskap eller helt enkelt erfarenhet) och bara låter sig svepas med i något slags flummigt, roligt , välbefinnande vars regler man definierar alldeles själv.."
Ok, men det sistnämnda kräver ju då att du tillverkat dina tweaks helt själv. Typ "här sätter jag upp en klädnypa för att påverka luftigheten i frekvensområdet 6000-7000 Hz". Alla köpetweaks kommer ju annars färdigförpackade med en förbestämd definition av vad just det tweaket åstadkommer. Går du ut ur en affär med en påse "hifimöss" under armen så vet du ju redan innan kommit hem att du kommer att få en "tydligare mer väldefinierad ljudbild och mer tydlig bas etc".
Precis, och får du inte det är det ju bara att returnera skiten.
Objektivisten skrev:Kan du svara på frågorna?
kris10an skrev:Miper skrev:kris10an skrev:Miper skrev:Vad har det med saken att göra?
Vad jag vill komma fram till är att det är upp till var och en att bestämma vad man är beredd att betala för en vara, skillnad eller inte.
Jag kanske missade just det inlägget, men är det någon här som velat förbjuda folk att göra/köpa vad de vill med sina pengar?
Det gör man väl indirekt om man förbjuder produkterna ifråga att säljas.
missade uppenbarligen då det inlägg där någon vill "förbjuda" en produkt. Jag tror de flesta här talar om ren och skär konsumentupplysning. Det är något helt annat.
Nattlorden skrev:Objektivisten skrev:Kan du svara på frågorna?
Du svarade inte på mina. Hur blir det med puckoflaskorna?
kris10an skrev:Miper skrev:kris10an skrev:Objektivisten skrev:Jag tror snarare: "För mig är "esoterisk hifi" en typ av mentalt tillstånd där man förbiser vad som är fysikaliskt etablerat (och det kan bero på antingen kunskap eller helt enkelt erfarenhet) och bara låter sig svepas med i något slags flummigt, roligt , välbefinnande vars regler man definierar alldeles själv.."
Precis, och får du inte det är det ju bara att returnera skiten.
Med skrämmande stor sannolikhet får du nog just det som någon annan talat om för dig att du ska få
Objektivisten skrev:Nattlorden skrev:Objektivisten skrev:Kan du svara på frågorna?
Du ställde en fråga: Jag har två flaskor pucko åt dig här, den ene får du för 20 krinor, den andre för 100,000 kronor. Är den värd mer?
om jag betalar 100,000 för en av puckoflaskorna har den det värdet för mig givetvis.
Miper skrev:Men då är man väl nöjd och tycker det var värt pengarna?
Objektivisten skrev:Nattlorden skrev:Objektivisten skrev:Kan du svara på frågorna?
Du ställde en fråga: Jag har två flaskor pucko åt dig här, den ene får du för 20 krinor, den andre för 100,000 kronor. Är den värd mer?
om jag betalar 100,000 för en av puckoflaskorna har den det värdet för mig givetvis.
kris10an skrev:Miper skrev:Men då är man väl nöjd och tycker det var värt pengarna?
Ja så länge man inte testar blint. Med/utan och/eller byter ut mössen mot vanliga konsumkassar med sand från sandlådan ute på gården. Då finns istället en skrämmande hög sannolikhet att skillnaderna du nyss hörde inte alls är lika tydliga längre.
Miper skrev:kris10an skrev:Miper skrev:Men då är man väl nöjd och tycker det var värt pengarna?
Ja så länge man inte testar blint. Med/utan och/eller byter ut mössen mot vanliga konsumkassar med sand från sandlådan ute på gården. Då finns istället en skrämmande hög sannolikhet att skillnaderna du nyss hörde inte alls är lika tydliga längre.
Point taken![]()
Jag tror ändå att de som köper denna typen av produkter är nöjda med sina inköp, det jag försvarar är individens rätt att välja.
kris10an skrev:Objektivisten skrev:Nattlorden skrev:Objektivisten skrev:Kan du svara på frågorna?
Fast bara ett pucko betalar hundratusen för en pucko med föresatsen att det är en exakt likadan pucko som den som kostar 20 krinor.
Men om säljaren påstår att du får evigt liv av den puckon som kostar hundratusen så verkar det ju genast mer rimligt att betala merkostnaden.
Blir du inte liiite sur då om det senare visar sig att du inte fick evigt liv?
kris10an skrev:Blir du inte liiite sur då om det senare visar sig att du inte fick evigt liv?
Miper skrev:Ganska svårt att testa innan inköp, har du inget bättre exempel
Objektivisten skrev:om jag betalar 100,000 för en av puckoflaskorna har den det värdet för mig givetvis.
Nattlorden skrev:Miper skrev:Ganska svårt att testa innan inköp, har du inget bättre exempel
Därav min följdfråga... om han skulle känna sig lurad om jag bytte flaskorna.
Miper skrev:kris10an skrev:Objektivisten skrev:Nattlorden skrev:Objektivisten skrev:Kan du svara på frågorna?
Fast bara ett pucko betalar hundratusen för en pucko med föresatsen att det är en exakt likadan pucko som den som kostar 20 krinor.
Men om säljaren påstår att du får evigt liv av den puckon som kostar hundratusen så verkar det ju genast mer rimligt att betala merkostnaden.
Ganska svårt att testa innan inköp, har du inget bättre exempel
Objektivisten skrev:kris10an skrev:Blir du inte liiite sur då om det senare visar sig att du inte fick evigt liv?
Bara ett pucko kan komma med en sådan analys, eftersom jag isf aldrig kommer inse att jag blivit lurad, man kan ju kanske bli sur efter döden iof.Är du troende?
kris10an skrev:Objektivisten skrev:kris10an skrev:Blir du inte liiite sur då om det senare visar sig att du inte fick evigt liv?
Bara ett pucko kan komma med en sådan analys, eftersom jag isf aldrig kommer inse att jag blivit lurad, man kan ju kanske bli sur efter döden iof.Är du troende?
Du lär ju märka om du blir gammal och skröplig eller? Ett ganska dåligt tecken om du hade förväntat dig att leva för evigt..
kris10an skrev:Miper skrev:kris10an skrev:Objektivisten skrev:Nattlorden skrev:Objektivisten skrev:Kan du svara på frågorna?
Ganska svårt att testa innan inköp, har du inget bättre exempel
Fast just "svårt att testa" är väl ett av kännetecknen för det vi diskuterar. Det är svårt att fullt ut verifiera de utsagor tillverkare och handlare fäller om sina produkter.
Objektivisten skrev:
Objektivisten skrev:Hörru nattlorden, hur går det med mina frågor?
kris10an skrev:Objektivisten skrev:
alldeles nyss sa du ju att marknaden bestämde en varas värde, nu har du tydligen helt själv bestämt värdet på din pucko. Du lär dock bli varse vad värdet på den när du försöker sälja den till någon annan.
Användare som besöker denna kategori: nusihb och 28 gäster