Pioneer 668 - en bra eller dålig apparat som CD-spelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är multispelaren Pioneer 668 enligt din uppfattning en bra eller en dålig CD-spelare?

Omröstningen slutade 2005-03-28 16:56

Jag tycker att det är en bra CD-spelare!
65
84%
Jag tycker att det är en dålig CD-spelare!
12
16%

Antal röster : 77

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-04-06 13:30

Det jag menar är alltså att det blir för arbetssamt att F/E-lyssna en massa apparater som vanlig konsument. Själv skulle jag göra ungefär som du förelsår och som Rydberg gjort. Låna hem lite olika produkter, testa/lyssna lite i butik, sedan köpa om man känner sig nöjd. Större högtalare brukar dock vara knepigt att få låna hem. Riktigt schyssta butiker kanske lånar ut ändå?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-06 13:55

Johan_Lindroos skrev:Det jag menar är alltså att det blir för arbetssamt att F/E-lyssna en massa apparater som vanlig konsument. Själv skulle jag göra ungefär som du förelsår och som Rydberg gjort. Låna hem lite olika produkter, testa/lyssna lite i butik, sedan köpa om man känner sig nöjd. Större högtalare brukar dock vara knepigt att få låna hem. Riktigt schyssta butiker kanske lånar ut ändå?

Precis, det var ingen hån mot Lts eller F/e test osv om någon trodde det. Men jag fick för mig att om man inte F/e testade (lts test) så var man inte seriös eller till och med knäpp.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-06 13:59

Callisto skrev:
Johan_Lindroos skrev:Precis Mats, det som Rydberg gjort är ovanligt seriöst genomfört för att vara vanlig konsument. F/E-lyssning inför eventuella köp som jag själv skulle göra, skulle för mig personligen bli alltför arbetsamt. Det tar för därvidlag lång tid och man orkar ju heller inte testa allt som förekommer på marknaden. Däremot om man ska skriva om apparaten till en större mängd läsare så är det ju viktigt att det man skriver är väl genomfört och pålitligt, och då är F/E-lyssning en bra metod för att kunna karaktärisera apparatens ljud.

Det är väl ganska självklart att man jämför flera olika modeller. Kan inte tänka mig att folk bara går in och köper första bästa apparat 8O . När man ska införskaffa dyrare utrustning är det väl oftast så att folk lånar hem för att i lugn och ro kunna jämföra och utvärdera.

Det är nog skrämmande många som faktiskt köper blint på diverse rek.

Själv har jag betalat dyra fraktpengar för att utvärdera nya produkter och ändå suttit kvar med det gamla. Vissa grejor har köpts ohört men då har jag haft anledning att känna mig "trygg" i köpet.

/Peter

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-04-06 20:27

OT: man får en 668 wätt billigt nu. 5950:- hos Fyndbörsen.

Vh
11010000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-07 01:01

mats skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det jag menar är alltså att det blir för arbetssamt att F/E-lyssna en massa apparater som vanlig konsument. Själv skulle jag göra ungefär som du förelsår och som Rydberg gjort. Låna hem lite olika produkter, testa/lyssna lite i butik, sedan köpa om man känner sig nöjd. Större högtalare brukar dock vara knepigt att få låna hem. Riktigt schyssta butiker kanske lånar ut ändå?

Precis, det var ingen hån mot Lts eller F/e test osv om någon trodde det. Men jag fick för mig att om man inte F/e testade (lts test) så var man inte seriös eller till och med knäpp.

Absolut inte!

LTS håller på och F/E-lyssnar främst för att andra skall slippa göra det. Det är extremt jobbigt och tråkigt. :cry:

Fast å andra sidan är det ju rätt trist överlag att testa apparater tycker jag. Det är ju lyssna på fonogram man vill göra (och kanske till och med ta sig en BT?). :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-04-07 04:05

Bernt har lånat en 668-a och jämför.
Hoppas (1) han delger sina intryck
Hoppas (2) han gör de nödvändiga inställningarna
hoppas (3) att det inte är samma ex som senast
Dimitri

Okej då...
1: 668 spelade bättre nu, ett klart godkänt ljud för pengarna. Men den är otydlig och diffus jämfört med min egen spelare och en Advantage Freja som råkade stå hemma också.

Värt att notera är att 668 spelar SACD oerhört mycket sämre än vanlig CD. Klangen var helt annorlunda. DVDA hade vi inga att testa med.

Vi tittade under skalet också, komponentkvaliteten är typisk för en budgetspelare.

2: Samma inställningar som förra gången, +6dB och effekter avstängda.

Nivån matchades på liknande sätt som Rydberg gjort.

(I en kommande lyssning ska vi testa med ett annat försteg där man kan matcha nivåerna exakt.)

3: Det är samma spelare. Tror inte alls det är fel på den, det spelar helt enkelt i nivå med hur det är byggt. Pioneer har gjort en fullgod produkt för pengarna, men någon mirakelmaskin tycker jag inte att det är.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-04-07 05:53

Ojojoj Bernt nu kommer du att få veta hur fel du lyssnat och kalibrerat och f.n och hans moster :D

Jag undrar lite naturligtvis vad du själv har för spelare hemma??

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-07 07:53

Bernt skrev:
Dimitri

Okej då...
1: 668 spelade bättre nu, ett klart godkänt ljud för pengarna. Men den är otydlig och diffus jämfört med min egen spelare och en Advantage Freja som råkade stå hemma också.

Värt att notera är att 668 spelar SACD oerhört mycket sämre än vanlig CD. Klangen var helt annorlunda. DVDA hade vi inga att testa med.

Vi tittade under skalet också, komponentkvaliteten är typisk för en budgetspelare.

(I en kommande lyssning ska vi testa med ett annat försteg där man kan matcha nivåerna exakt.)

3: Det är samma spelare. Tror inte alls det är fel på den, det spelar helt enkelt i nivå med hur det är byggt. Pioneer har gjort en fullgod produkt för pengarna, men någon mirakelmaskin tycker jag inte att det är.

Förväntat resultat från min sida med tanke på komponentkvaliten i analogdelen 8) .
Tack Bernt för testen :) .

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-07 08:25

Bernt skrev:
Dimitri

Okej då...

Kanske tur då att man har 565:an som vad jag tycker spelar bra sacd i jämförelse med cd. Tack Bernt för dina synpunkter :)

Men det hela är rätt enkelt. Gillar man maskinen så fine (och tillber den), gillar man den inte också fine. Hade varit väldans tråkigt om vi alla hade Nad 208, Ino, och 668. Så tråkigt ddet hade varit att titta på varandras stereoanläggningar. :P
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-04-07 09:02

Rätta mig om jag har fel, tycker alltså de flesta (som tycker om den) att den låter bäst på sina analoga utgångar?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-07 09:41

jockewe skrev:Rätta mig om jag har fel, tycker alltså de flesta (som tycker om den) att den låter bäst på sina analoga utgångar?

Eftersom det har debatterats hur den står sig som "vanlig cd" så förmodar jag att det är så.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-07 10:09

Förväntat resultat från min sida med tanke på komponentkvaliten i analogdelen

är det kvasi ingenjörer som har möte eller? :twisted:

Eller kan någon av er på allvar redogöra för de exakta funktionerna i en cdspelare och hur de påverkar ljudet?

Annars framstår sådana kommentarer bara som tomt blaj... 8)

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-04-07 10:13

är det kvasi ingenjörer som har möte eller?

Eller kan någon av er på allvar redogöra för de exakta funktionerna i en cdspelare och hur de påverkar ljudet?

Annars framstår sådana kommentarer bara som tomt blaj...

Nej, så nu väntar vi på en detaljerad redogörelse från experten... :roll:

// Jonas

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-04-07 10:27

Nu börjar det bli intressant igen :D

Kan någon svara på vilken eller vilka dac:ar som anses vara bäst??

Har byggkvaliteten någon som helst roll?? (Pioneer är sådär när det gäller detta, framför allt släden)

Nätdel ??

Själv tycker jag att 668:an är en helt ok spelare men att det inte skulle finnas "mer korrekta" har jag svårt för att köpa.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-07 10:36

Tack Bernt,
Du tycker att den spelar i nivån den är byggd, allatså motsv en spelare för 6-7000. Det är inte illa.
Jag tycker att din moddade Cambridge låter fantastiskt bra, så där hade du en bra spelare att jämföra med.
Men det mest intressanta (för mig) är att du tyckte att den spelade bättre nu trots att det var 1. samma spelare och att 2. inställningarna var de samma.
Kanske värt att testa en 3-e eller 4-e gång. Kanske ett annat ex trots allt?
mvh
Dimitri

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-04-07 10:49

Bernt skrev:1: 668 spelade bättre nu, ett klart godkänt ljud för pengarna. Men den är otydlig och diffus jämfört med min egen spelare och en Advantage Freja som råkade stå hemma också.
Lite som jag tyckte mig höra då :) Ljudbilden var något grötig och diffus jämfört med cd33.
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-07 10:51

hifirocker skrev:
Förväntat resultat från min sida med tanke på komponentkvaliten i analogdelen

är det kvasi ingenjörer som har möte eller? :twisted:

Annars framstår sådana kommentarer bara som tomt blaj... 8)

Analogdelen påverkar ljudet väldigt mycket. Det kan sitta en jättebra D/A men det har inte så stor betydelse ifall analogdelen efter D/A omvanligen inte håller hög klass. Som du kanske vet finns det ett stort spann av olika op-ampar, kondigar, motstånd osv.
Framförallt olika op-amp brukar göra stor skillnad på ljudet. De bättre op-modellerna kostar en hel del.
Minskad tolerans hos övriga komponenter kostar också pengar.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-07 11:08

Pioneer har gjort en fullgod produkt för pengarna,
men någon mirakelmaskin tycker jag inte att det är.

Se där, ännu en liknande åsikt som den jag lanserade i min,
numera låsta, mastodonttråd. Var beredd på idiotförklaring!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-07 11:16

dimitri skrev:Tack Bernt,
Du tycker att den spelar i nivån den är byggd, allatså motsv en spelare för 6-7000. Det är inte illa.
Jag tycker att din moddade Cambridge låter fantastiskt bra, så där hade du en bra spelare att jämföra med.
Men det mest intressanta (för mig) är att du tyckte att den spelade bättre nu trots att det var 1. samma spelare och att 2. inställningarna var de samma.
Kanske värt att testa en 3-e eller 4-e gång. Kanske ett annat ex trots allt?
mvh
Dimitri

Menar du att Bernt måste testa den tills han tycker den är bra :?: räcker det inte det han har testat :)

Nej nej du kan inte tycka den låter sisådär, du får testa igen :D

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-07 11:18

Analogdelen påverkar ljudet väldigt mycket. Det kan sitta en jättebra D/A men det har inte så stor betydelse ifall analogdelen efter D/A omvanligen inte håller hög klass. Som du kanske vet finns det ett stort spann av olika op-ampar, kondigar, motstånd osv.
Framförallt olika op-amp brukar göra stor skillnad på ljudet. De bättre op-modellerna kostar en hel del.
Minskad tolerans hos övriga komponenter kostar också pengar.

Callisto:

Ok, men vad har detta för betydelse för just pioneer 668?
Vilka op-ampar, kondigar, mostånd etc. sitter i den?
Eftersom du skrev "med tanke på komponentkvaliteten" börjar jag ju undra och ser fram emot ett insatt svar.

Bara för att det sitter någon exklusiv dyr komponent betygder ju inte per automik att det cdspelaren måste återge musiken så oförvrängt som möjligt, eller?

sorry för lite överdriven spydighet i förra inlägget.

Nej, så nu väntar vi på en detaljerad redogörelse från experten...

kan man inte ställa frågor utan själv titulera sig "expert"?

Föresten, vad är egentligen en expert, är det inte bara en fånig titel för folk som vill utmärka sig på det ena eller andra sättet? :)

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-04-07 11:38

kan man inte ställa frågor utan själv titulera sig "expert"?

Goo frågeställning....cred :!:

// Jonas

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-07 11:40

Mats:
"Menar du att Bernt måste testa den tills han tycker den är bra räcker det inte det han har testat

Nej nej du kan inte tycka den låter sisådär, du får testa igen"

HAr jag verkligen skrivit det?
Det är så att jag själv skulle också vilja testa den efter det Bernt skrivit. Det låter ju väldigt intressant
mvh
Dimitri

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-07 12:06

Tycker det är lite modigt att göra ett allmänt uttalande om komponentkvalite utan att ha ett mycket gott personligt kunnande (t ex vara en professionell elektronikkonstruktör med lång erfarenhet av komponenter.).

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-07 12:10

i skrev:Tycker det är lite modigt att göra ett allmänt uttalande om komponentkvalite utan att ha ett mycket gott personligt kunnande (t ex vara en professionell elektronikkonstruktör med lång erfarenhet av komponenter.).

Instämmer!!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-04-07 12:22

Nu börjas det... :evil: (LTS riddarna rycker ut..)

Frågor till den som kan:

Vilken är den dac som allmänt anses vara bäst??

Hur viktigt är byggkvaliteten i låda och släde ??

Vilken typ av nätdel anser vara bäst??

Jag är seriöst intresserad då det kan vara intressant med tanke på både debatter om hur bra olika spelare är eller för hemmamoddaren :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-07 12:43

Birger!

The show must go on..... 8)

Bernt har givit lite nytt bränsle i debatten. Var det inte en debatt folk ville uppleva?

Eller är vad är egentligen syftet med inläggen? Är det att få säga sitt utan att någon säger emot eller invänder eller ställer frågor? Det är bara att skriva det önskemålet!! Jag hoppas att alla respekterar det. :)

Tyvärr kan jag inte svara på dina konkreta frågor. Är inte tillräckligt insatt
sb17nbac till alla!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-07 12:48

I min 668-tråd ville inte LTS-fundamentalisterna ha någon debatt,
det räckte med att man hittade (på) invändningar av alla de slag.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-04-07 12:50

Snark, å vad trött jag är. Det behövs nog mer bränsle för att dra igång debatten. Kom med lite mer elaka insinuationer så ska det nog bli lite mer fart! Själv snarkar jag vidare...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-04-07 12:51

markih skrev:Bernt har givit lite nytt bränsle i debatten. Var det inte en debatt folk ville uppleva?
Åhh ja, jag hade nog ett finger med i spelet 8)
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-07 13:26

i skrev:Tycker det är lite modigt att göra ett allmänt uttalande om komponentkvalite utan att ha ett mycket gott personligt kunnande (t ex vara en professionell elektronikkonstruktör med lång erfarenhet av komponenter.).

Lite larvigt uttalande. Nyss så var det väldigt mycket snack om olika D/A och det var om jag inte minns fel IÖ som påtalade att 668:an hade en mycket bra D/A. Hade det varit någon annan D/A så hade den inte låtit lika bra (typ 868:an). Mycket av förtjänsten skulle då D/A omvandlaren stå för tolkar jag det som. Alla sväljer det med hull och hår och det stämmer säkerligen. Om någon sedan börjar nämna att övriga komponenter i analog delen inte håller högsta klass så blir det ramaskri, ojjjj, kritik, det tål vi inte.

Om vi tar frågan om kondingar från en expert på området (inte jag).

"Filtercaps are of great importance to the sound quality, usually a cd player is equipped with relatively cheap ceramic or mylar types, and in some cases the better polypropylene types are found in the best off the shelt players.

MICA capacitors, are magnitudes better than even polypropylenes, since MICA caps have lower loss factor, and also it is a natural material, where PP is a plastic. The conductor plates in the capacitor is pure silver, terminated with soft glowed copper wires. This is simply the best possible type of capacitor for filter application."

Likaså så har man mycket att vinna på att byta op-ampar, är det ingen som kan tänkas "uppgradera" sin 668:a med bättre op-ampar. Skulle vara mycket kul och se haksläppet 8) .

Bernt är väl ganska duktig på det här området och har (tror jag om jag inte minns fel) moddat några spelare och VET hur stor skillnad ett fåtal komponenter har.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi