Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Det jag menar är alltså att det blir för arbetssamt att F/E-lyssna en massa apparater som vanlig konsument. Själv skulle jag göra ungefär som du förelsår och som Rydberg gjort. Låna hem lite olika produkter, testa/lyssna lite i butik, sedan köpa om man känner sig nöjd. Större högtalare brukar dock vara knepigt att få låna hem. Riktigt schyssta butiker kanske lånar ut ändå?
Callisto skrev:Johan_Lindroos skrev:Precis Mats, det som Rydberg gjort är ovanligt seriöst genomfört för att vara vanlig konsument. F/E-lyssning inför eventuella köp som jag själv skulle göra, skulle för mig personligen bli alltför arbetsamt. Det tar för därvidlag lång tid och man orkar ju heller inte testa allt som förekommer på marknaden. Däremot om man ska skriva om apparaten till en större mängd läsare så är det ju viktigt att det man skriver är väl genomfört och pålitligt, och då är F/E-lyssning en bra metod för att kunna karaktärisera apparatens ljud.
Det är väl ganska självklart att man jämför flera olika modeller. Kan inte tänka mig att folk bara går in och köper första bästa apparat. När man ska införskaffa dyrare utrustning är det väl oftast så att folk lånar hem för att i lugn och ro kunna jämföra och utvärdera.
mats skrev:Johan_Lindroos skrev:Det jag menar är alltså att det blir för arbetssamt att F/E-lyssna en massa apparater som vanlig konsument. Själv skulle jag göra ungefär som du förelsår och som Rydberg gjort. Låna hem lite olika produkter, testa/lyssna lite i butik, sedan köpa om man känner sig nöjd. Större högtalare brukar dock vara knepigt att få låna hem. Riktigt schyssta butiker kanske lånar ut ändå?
Precis, det var ingen hån mot Lts eller F/e test osv om någon trodde det. Men jag fick för mig att om man inte F/e testade (lts test) så var man inte seriös eller till och med knäpp.
Bernt har lånat en 668-a och jämför.
Hoppas (1) han delger sina intryck
Hoppas (2) han gör de nödvändiga inställningarna
hoppas (3) att det inte är samma ex som senast
Dimitri
Bernt skrev:Bernt har lånat en 668-a och jämför.
Dimitri
Okej då...
1: 668 spelade bättre nu, ett klart godkänt ljud för pengarna. Men den är otydlig och diffus jämfört med min egen spelare och en Advantage Freja som råkade stå hemma också.
Värt att notera är att 668 spelar SACD oerhört mycket sämre än vanlig CD. Klangen var helt annorlunda. DVDA hade vi inga att testa med.
Vi tittade under skalet också, komponentkvaliteten är typisk för en budgetspelare.
2: Samma inställningar som förra gången, +6dB och effekter avstängda.
Nivån matchades på liknande sätt som Rydberg gjort.
(I en kommande lyssning ska vi testa med ett annat försteg där man kan matcha nivåerna exakt.)
3: Det är samma spelare. Tror inte alls det är fel på den, det spelar helt enkelt i nivå med hur det är byggt. Pioneer har gjort en fullgod produkt för pengarna, men någon mirakelmaskin tycker jag inte att det är.
Bernt skrev:Bernt har lånat en 668-a och jämför.
Dimitri
Okej då...
1: 668 spelade bättre nu, ett klart godkänt ljud för pengarna. Men den är otydlig och diffus jämfört med min egen spelare och en Advantage Freja som råkade stå hemma också.
Värt att notera är att 668 spelar SACD oerhört mycket sämre än vanlig CD. Klangen var helt annorlunda. DVDA hade vi inga att testa med.
Vi tittade under skalet också, komponentkvaliteten är typisk för en budgetspelare.
2: Samma inställningar som förra gången, +6dB och effekter avstängda.
Nivån matchades på liknande sätt som Rydberg gjort.
(I en kommande lyssning ska vi testa med ett annat försteg där man kan matcha nivåerna exakt.)
3: Det är samma spelare. Tror inte alls det är fel på den, det spelar helt enkelt i nivå med hur det är byggt. Pioneer har gjort en fullgod produkt för pengarna, men någon mirakelmaskin tycker jag inte att det är.
Förväntat resultat från min sida med tanke på komponentkvaliten i analogdelen
är det kvasi ingenjörer som har möte eller?
Eller kan någon av er på allvar redogöra för de exakta funktionerna i en cdspelare och hur de påverkar ljudet?
Annars framstår sådana kommentarer bara som tomt blaj...
Lite som jag tyckte mig höra dåBernt skrev:1: 668 spelade bättre nu, ett klart godkänt ljud för pengarna. Men den är otydlig och diffus jämfört med min egen spelare och en Advantage Freja som råkade stå hemma också.
hifirocker skrev:Förväntat resultat från min sida med tanke på komponentkvaliten i analogdelen
är det kvasi ingenjörer som har möte eller?![]()
Eller kan någon av er på allvar redogöra för de exakta funktionerna i en cdspelare och hur de påverkar ljudet?
Annars framstår sådana kommentarer bara som tomt blaj...
Pioneer har gjort en fullgod produkt för pengarna,
men någon mirakelmaskin tycker jag inte att det är.
dimitri skrev:Tack Bernt,
Du tycker att den spelar i nivån den är byggd, allatså motsv en spelare för 6-7000. Det är inte illa.
Jag tycker att din moddade Cambridge låter fantastiskt bra, så där hade du en bra spelare att jämföra med.
Men det mest intressanta (för mig) är att du tyckte att den spelade bättre nu trots att det var 1. samma spelare och att 2. inställningarna var de samma.
Kanske värt att testa en 3-e eller 4-e gång. Kanske ett annat ex trots allt?
mvh
Dimitri
Analogdelen påverkar ljudet väldigt mycket. Det kan sitta en jättebra D/A men det har inte så stor betydelse ifall analogdelen efter D/A omvanligen inte håller hög klass. Som du kanske vet finns det ett stort spann av olika op-ampar, kondigar, motstånd osv.
Framförallt olika op-amp brukar göra stor skillnad på ljudet. De bättre op-modellerna kostar en hel del.
Minskad tolerans hos övriga komponenter kostar också pengar.
Nej, så nu väntar vi på en detaljerad redogörelse från experten...
i skrev:Tycker det är lite modigt att göra ett allmänt uttalande om komponentkvalite utan att ha ett mycket gott personligt kunnande (t ex vara en professionell elektronikkonstruktör med lång erfarenhet av komponenter.).
i skrev:Tycker det är lite modigt att göra ett allmänt uttalande om komponentkvalite utan att ha ett mycket gott personligt kunnande (t ex vara en professionell elektronikkonstruktör med lång erfarenhet av komponenter.).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster