Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Brukar man marknadsföra Halloumi till att ha magiska egenskaper i din butik? Inte i min.
Miper skrev:Nattlorden skrev:Brukar man marknadsföra Halloumi till att ha magiska egenskaper i din butik? Inte i min.
Man brukar inte marknadsföra några produkter till att ha magiska egenskaper. Men om du menar egenskaper som inte är vetenskapligt
bevisat så kryllar det av dem, inom alla branscher.

Nattlorden skrev:Miper skrev:Nattlorden skrev:Brukar man marknadsföra Halloumi till att ha magiska egenskaper i din butik? Inte i min.
Man brukar inte marknadsföra några produkter till att ha magiska egenskaper. Men om du menar egenskaper som inte är vetenskapligt
bevisat så kryllar det av dem, inom alla branscher.
Suomela skrev:Är det inte ok att jag subjektivt kan få en bättre upplevelse i min okunskap? Handlar inte hela grejjen om just upplevelser?
IngOehman skrev:ThePreTor1aN skrev:subjektivisten skrev:Miper skrev:Det är ju det som är det fina med att ha fritt val, att ingen tvingar dig att köpa
Och när ska det gå upp att fritt val inte alltid finns? Att man blir påverkad av tidningar och säljare.
Kan du garantera att ingen blivit påverkad av MolT,och vad innebär det?
Det innebär, i de fall det skett, nog snarast en ökad frihet. Det beror på att
MoLt uppmanar sina läsare att tänka själv, och tidskriften bidrar med fakta
snarare än med åsikter, myter och dogmer.
I MoLt serveras få färdiga svar, men många uppmaningar att lära sig mera
på djupet, att FÖRSTÅ, och sedan reflektera, snarare än att lära sig utantill
och reagera.
Vh, iö
ThePreTor1aN skrev:Fritt val är fortfarande fritt val trots påverkan. Det är ju inte tidningarna och säljarna som öppnar din plånbok?.
Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Fritt val är fortfarande fritt val trots påverkan. Det är ju inte tidningarna och säljarna som öppnar din plånbok?.
Människor är lättare att påverka utan att de förstår det än vad du verkar tro. Vi följer standardmönster mer än vi vill tro och vi uppfattar sällan påverkanelementen som leder oss in i tankebanor, om man inte studerat ämnet och är mer observant på sådana faktorer.
Suomela skrev:Jag förstår fortfarande inte vad de kan drabbas av. Kan någon förtydliga?
ThePreTor1aN skrev:Precis!, och det betyder inte nödvändigtvis att man blivit lurad.
Nattlorden skrev:Människor är lättare att påverka utan att de förstår det än vad du verkar tro. Vi följer standardmönster mer än vi vill tro och vi uppfattar sällan påverkanelementen som leder oss in i tankebanor, om man inte studerat ämnet och är mer observant på sådana faktorer.
Conan skrev:Sant, men den påverkan gäller ju i princip allt vi konsumerar och den utnyttjas i all marknadsföring. Ska du förbjuda marknadsföring av Jensenkondensatorer så kan du lika gärna förbjuda marknadsföring av Halloumi-ost, bostadsrättslägenheter och BMW-bilar också.
"Skimrande diskantåtergivning" är ingen skillnad från "optimal körupplevelse".
Nattlorden skrev:Conan skrev:Sant, men den påverkan gäller ju i princip allt vi konsumerar och den utnyttjas i all marknadsföring. Ska du förbjuda marknadsföring av Jensenkondensatorer så kan du lika gärna förbjuda marknadsföring av Halloumi-ost, bostadsrättslägenheter och BMW-bilar också.
"Skimrande diskantåtergivning" är ingen skillnad från "optimal körupplevelse".
Hur många gånger skall det behöva repeteras att diskussionen gäller FELAKTIGA påståenden?
Skimrande är inget bevisbart eller motbevisbar, möjligen osakligt. Optimal är lite värre, för det är motbevisbart... det räcker att man finner en person som inte tycker det så är det fel... t.ex. kan man ju fråga Luca di Montezemolo.
KarlXII skrev:Jag hatar dina kablar men är beredd att dö för din rätt att köpa dem.
Birger skrev:Jag vill bara avsluta med lite reklamtext om Nordost Red Dawn från handlarn jag köpte kabeln av:
En av våra referens kablar. Låter otroligt bra. Öppnar upp ljudet enormt. Basen får mycket mer omfång, dynamiken är fantastisk.
Jag tänker inte kommentera det mer än att jag inte håller med riktigt i den beskrivningen...
IngOehman skrev:Släpp prestigen", går snabbare att skriva.![]()
Mera information per ord helt enkelt. Det var
visst något bra det, har jag hört.
Vh, iö
ThePreTor1aN skrev:Skulle du kunna upplysa om vilka felaktiga påståenden det gäller och hur det skiljer sig från marknadsföring som tål en kritisk granskning?
Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Skulle du kunna upplysa om vilka felaktiga påståenden det gäller och hur det skiljer sig från marknadsföring som tål en kritisk granskning?
Jag kan börja en ordentlig granskning, men jag tar 1500kr/timmen, vad har du för adress så jag kan skicka fakturan?
ThePreTor1aN skrev:Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Skulle du kunna upplysa om vilka felaktiga påståenden det gäller och hur det skiljer sig från marknadsföring som tål en kritisk granskning?
Jag kan börja en ordentlig granskning, men jag tar 1500kr/timmen, vad har du för adress så jag kan skicka fakturan?
Du förstod nog inte frågan.
Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Skulle du kunna upplysa om vilka felaktiga påståenden det gäller och hur det skiljer sig från marknadsföring som tål en kritisk granskning?
Du förstod nog inte frågan.
Jodå, jag ville bara berätta att jag tänker inte slösa min tid att gå runt och leta felaktigheter åt dig. Är du verkligt intresserad kan du göra det själv, eller betala någon för jobbet.
Nattlorden skrev:Suomela skrev:Är det inte ok att jag subjektivt kan få en bättre upplevelse i min okunskap? Handlar inte hela grejjen om just upplevelser?
Det hade väl varit ok om effekterna var permanenta... men erfarenhet visar ju att effekten avtar med tiden... så kallad lyssningströtthet kryper in.... och så ger folk sig ut efter en ny "fix". Är det inte bättre om upplevelserna baserar sig på faktiska egenskaper och därmed håller "för tid och evighet"?
Men visst, du får gärna lyfta din upplevelse på subjektiv basis, men vill du inte i alla fall veta om att så är fallet?
Och framför allt... att om du INTE vore intresserad av sådana effekter, att du slapp att bli påsåld sådant i villtron att det faktiskt fungerar som påstått?
Så för att vara tydlig på din andra fråga... nej, det handlar inte om upplevelser för alla, för en hel del handlar det om defacto egenskaper (som i sin tur möjliggör upplevelser).
Miper skrev:Beskyller man någon/några för felaktiga påståenden bör man ha belägg för det, tycker jag.
Suomela skrev:För mig handlar hobbyn inte om att "komma i mål" utan mer om att finna nya värdehöjande "bitar" under resans gång. Jag skulle nog uppleva det som trist att komma till konklussionen att det inte längre finns något nytt att bekymra sig om, upptäcka eller intressera sig i.
shifts skrev:Hej och välkommen till forumet! Har inte sagt det tidigare tror jag. Du verkar passa in här och jag hoppas du trivs!
Suomela skrev:--
1. Diskussionen verkar ha polariserats genom att en del, mig inkluderad, menar att det är den enskilda konsumenten som har ansvar för sina val i underhållet av denna frivilliga hobby medan andra menar att dessa, på ett för mig oklart sätt, blir, eller kan bli, "drabbade" av att det finns tvivelaktiga produkter och/eller argument i HiFi-branschen.
Jag förstår fortfarande inte vad de kan drabbas av. Kan någon förtydliga?
Suomela skrev:2. Jag tolkar ut ur några inlägg att det borde vara en självklarhet att den lokala HiFi-handlarn inte säljar produkter som konsumenten senare kan komma att uppleva eller uppfatta inte svarade mot [valfritt], något som denne trodde på när han eller hon köpte grejjen.
Hur en detaljist i HiFi-branschen skall kunna veta eller förutspå hur konsumenten efter en tid kommer att uppfatta sitt inköp är oklart för mig. Kan någon förklara?
Suomela skrev:3. I tråden finns återkommande hänvisningar till blindtester som ett redskap att validera huruvida en HiFi-entusiasts investering i någon HiFi-pryl är "rätt".
Anser ni som förespråkar denna typ av övningar det vara ett krav att ha utfört ett sådant för varje förändring, som exempelvis jag valt att göra i min anläggning, för att min egen uppfattning om hur jag upplever saker och ting skall äga giltlighet?
Suomela skrev:4. Placebo är ett uttryck som också upprepade gånger nämns.
Är det inte ok att jag subjektivt kan få en bättre upplevelse i min okunskap?
Suomela skrev:Vad gör jag med den den försurande peak jag har runt 80 Hz?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster