Svensk hifitillbehörsförsäljare anmäld till ARN

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-10-17 00:44

sprudel skrev:Hej IÖ. :)

Långt inlägg där. Du har ansträngt dig.
Det ska du ha heder av.

Sov gott! :)

Laila skrev:
iö /

Här kommer en, som tycker att, om du inte tidigare förankrat
ovanstående med sprudel, du ger dig ut på vatten som i alla
fallen jag har liite svårt för . . din, i mitt tycke, veritabla avrättning
av sprudel främjar knappast god sämja på något forum ö.h.t.

ergo: Vad vill du uppnå ?

ps. såg just att sprudel inte verkade ta alltför illa vid sig :)

Jo, jag tänkte som så, att Sprudels inlägg till mig, var fullt av syra, men
även ackompagnerat av ett gäng glada smileys, så jag tänkte att han nog
inte skulle fara illa av ett liknande svar. ;) Ens om jag tog i lite mer än han
gjorde.

Om det ser ut som en avrättning så är det bara för att argumenten var på
min sida. 8) (Ähum...)

Att sedan Spudel dessutom framstått som en hyven prick - så vitt jag kan
minnas från första stund jag sett honom lägga in, gör att jag även av det
skälet både ser att jag han nog kan ta det jag skriver på rätt sätt, men att
han också nog kan se tokigheten jag pekar på.

För jag är rätt säker på att han inte hade för avsikt, innerst inne, att ge sig
på och snoppa av S med tom retorik.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-10-17 00:50

matereo skrev:Mina preferenser är klara när det gäller musik och återgivning, och jag hoppas bara att andra med kan få vara fria att hitta sin väg till den glädje passande musikåtergivning ger.

Man kan ha olika utgångspunkt som Ingvar skriver utan att vara sk mystiker med för den delen. De flesta här utgår ifrån ett naturvetenskapligt perspektiv, att det är där man bygger begreppen om verkligheten ifrån.

Med utgångspunkt i beteendevetenskap tex så är det upplevelsen som är den objektiva startpunkten. Det naturvetenskapen gör är att tillhandahålla ett språk för olika förklaringsmodeller. Den tillhandahåller det språk vi beskriver vår upplevda verklighet med hjälp utav. Sedan kan man diskutera ifall man är inne på ett stickspår eller kvar på huvudspåret, hur vi beskriver det som upplevs... om orden och modellerna räcker till i alla sammanhang. Inte vet jag ;)

Hoppas ingen fälls, får böta eller åker i fängelse för att ha sålt några kablar el. dyl ;)

Det var som tusan - jag tror jag håller med om i princelipip vartenda ord som du skriver där!

Brukar jag göra det?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2010-10-17 09:16

Birger skrev:Nåväl. Jag konstaterar att vi har olika syn på vår hobby och den känns rätt oförenlig. Dock gillar jag ARN anmälningen. Hoppas att det är någon otrevlig dyrfikrängare som blir drabbad eftersom det finns ett par sådana här i Stockholm och minst en i Göteborg eller om det var strax utanför.....

Vi har måhända en annan syn på kravet absolut riktighet i marknadsföring, men vi behöver för den sakens skull inte ha olika syn på ljudåtergivning som hobby. Jag hävdar bara att en kabelnasare ska ha rätt att skriva "viktlös diskantåtergivning" på samma sätt som en däcksnasare ska få skriva "optimalt väggrepp". Det betyder inte att jag förordar mysticism och sitter och gnuggar dyrkablar med elektrettejp på fritiden... :wink:

Jag tycker däremot att ARN-anmälningen (eller var det Konsumentverket, det skulle vara mer rätt instans känns det som?) suger, och verkar påhejad främst av konverterade hifi-mystiker som numera känner sg blåsta eller skamsna för deras förlorade slantar för 10 - 15 år sen. Jag har väl också bränt ett par tusingar för mycket på dyrkablar och CD-pennor i min hifi-ungdom, men ser det som läropengar i sammanhanget. Jag hade förmodligen kul av kablarna när det begav sig, och känner inget uppdämt behov av att klämma åt nån "otrevlig dyrfikrängare" i dagsläget. Live and let live... :)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2010-10-17 09:48

IngOehman skrev:Det var som tusan - jag tror jag håller med om i princelipip vartenda ord som du skriver där!

Brukar jag göra det?

Vh, iö

Jovars det gör du allt rätt ofta, eller jag med för den delen :lol:

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-17 10:11

Conan skrev:
Birger skrev:Nåväl. Jag konstaterar att vi har olika syn på vår hobby och den känns rätt oförenlig. Dock gillar jag ARN anmälningen. Hoppas att det är någon otrevlig dyrfikrängare som blir drabbad eftersom det finns ett par sådana här i Stockholm och minst en i Göteborg eller om det var strax utanför.....

Vi har måhända en annan syn på kravet absolut riktighet i marknadsföring, men vi behöver för den sakens skull inte ha olika syn på ljudåtergivning som hobby. Jag hävdar bara att en kabelnasare ska ha rätt att skriva "viktlös diskantåtergivning" på samma sätt som en däcksnasare ska få skriva "optimalt väggrepp". Det betyder inte att jag förordar mysticism och sitter och gnuggar dyrkablar med elektrettejp på fritiden... :wink:

Jag tycker däremot att ARN-anmälningen (eller var det Konsumentverket, det skulle vara mer rätt instans känns det som?) suger, och verkar påhejad främst av konverterade hifi-mystiker som numera känner sg blåsta eller skamsna för deras förlorade slantar för 10 - 15 år sen. Jag har väl också bränt ett par tusingar för mycket på dyrkablar och CD-pennor i min hifi-ungdom, men ser det som läropengar i sammanhanget. Jag hade förmodligen kul av kablarna när det begav sig, och känner inget uppdämt behov av att klämma åt nån "otrevlig dyrfikrängare" i dagsläget. Live and let live... :)

Ja, precis så ser jag det också, jag tror att jag och Birger har en lika syn på vår hobby, det handlar inte om hur jag ser på hifi, utan hur jag ser på marknadsföring.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-10-17 10:17

Tänk om det nya tyska kabeltillverkaren Überneutralkabel tillverkar jordens dyraste kabel som klarat en blindtest skulle markanadsföra den som bevisat hörbar i blindtest. Förvisso tog man 500 slumpvis utvalda personer till testen och redan vid deltagare 378 fick man en person som klarade 10 av 10 rätt. Nu kommer man inte göra gällande att testen gäller för alla anläggningar eller för ens andra personer men bevisligen är den utpekad i blindtest eftersom det räcker med att en person kan höra det, eller?
Och eftersom man satt upp testen själva så satte man aldrig upp att den behövde repeteras, man blev nöjda ändå.

Allt frid och fröjd?

Eller vad krävs för slags bevis? Att den är hörbar behöver ju inte betyda att den är neutralare, och om kabeln är möjlig att identifiera som färgande så kanske det istället är en färgning ifrån anläggningen som blir hörbar.

Är jag pessimistisk då jag ser ett bekymmer med att utpeka en kabel som bluff? Och dessutom om kabeln lånas ut innan eller man tillämpar öppet köp? Därför känner jag personligen inget behov av att. kunder skall skyddas ifrån handlare mer än som redan sker i konsumentköplagen.
Och ser inget behov att peka ut just kablar heller, visst måste väl Denon vara föremål för att få nästa anmälning då förstärkarana blir bara sämre och sämre efter 2105 fast dom inte skriver ut det själva?
Eller att deras mindre modeller låter bättre än dom större är ju också lurendrejeri.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2010-10-17 11:05

[quoteJa, precis så ser jag det också, jag tror att jag och Birger har en lika syn på vår hobby, det handlar inte om hur jag ser på hifi, utan hur jag ser på marknadsföring.[/quote]

Så är det :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-17 12:35

Conan skrev:Jag tycker däremot att ARN-anmälningen (eller var det Konsumentverket, det skulle vara mer rätt instans känns det som?) suger, och verkar påhejad främst av konverterade hifi-mystiker som numera känner sg blåsta eller skamsna för deras förlorade slantar för 10 - 15 år sen. Jag har väl också bränt ett par tusingar för mycket på dyrkablar och CD-pennor i min hifi-ungdom, men ser det som läropengar i sammanhanget. Jag hade förmodligen kul av kablarna när det begav sig, och känner inget uppdämt behov av att klämma åt nån "otrevlig dyrfikrängare" i dagsläget. Live and let live... :)

Jag tycker anmälan är bra. Vill även påpeka att jag aldrig köpt ett par dyrkablar och det enda tweak jag köpte var CD-pennan precis när jag blev intresserad av hifi.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-17 12:51

IngOehman skrev:Två olika inlägg.

Nu rycker det allt i fingrarna på mig. :)
Men man måste inte alltid bara för att man kan. Eller?
Ok!:) Lite då. För att det är söndag morgon och solen skiner idag också. :)

IÖ! Jag tycker att du är mycket duktig på att konstruera jättefina högtalare. Jag lyssnar på dem ofta. Jättefina Faktiskt!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-10-17 13:17

Harryup skrev:...Förvisso tog man 500 slumpvis utvalda personer till testen och redan vid deltagare 378 fick man en person som klarade 10 av 10 rätt. Nu kommer man inte göra gällande att testen gäller för alla anläggningar eller för ens andra personer men bevisligen är den utpekad i blindtest eftersom det räcker med att en person kan höra det, eller?
...
mvh/Harry

nej

Därför att sannolikheten att någon klarar 10 av 10 när skillnad i verkligheten inte finns, närmar sig 1 (100%) med ökande antal testpersoner. Det brukar kallas för massignifikans.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2010-10-17 14:01

subjektivisten skrev:
Conan skrev:Jag tycker däremot att ARN-anmälningen (eller var det Konsumentverket, det skulle vara mer rätt instans känns det som?) suger, och verkar påhejad främst av konverterade hifi-mystiker som numera känner sg blåsta eller skamsna för deras förlorade slantar för 10 - 15 år sen. Jag har väl också bränt ett par tusingar för mycket på dyrkablar och CD-pennor i min hifi-ungdom, men ser det som läropengar i sammanhanget. Jag hade förmodligen kul av kablarna när det begav sig, och känner inget uppdämt behov av att klämma åt nån "otrevlig dyrfikrängare" i dagsläget. Live and let live... :)

Jag tycker anmälan är bra. Vill även påpeka att jag aldrig köpt ett par dyrkablar och det enda tweak jag köpte var CD-pennan precis när jag blev intresserad av hifi.

Ingen Densen skiva? Att grejja med rummet och lyssna hur det låter är väl också ett tweak? Att köpa en fluffig tygsoffa osv. SD fötter? Allt som kan kallas tweaks är ju inte under diskussion.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-17 14:38

Tweak som i verkningslösa prylar. Som tråden handlar om.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2010-10-17 14:57

subjektivisten skrev:Tweak som i verkningslösa prylar. Som tråden handlar om.

Prexis.. men är SD fötter rätt eller är spikes tex?Finns ju de som föredrar det ena eller det andra. Ljudet blir ju olika, rätt eller fel ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-17 16:05

Både SD fötter och spikes påverkar ljudet, ja.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-10-17 16:06

dimitri skrev:
Harryup skrev:...Förvisso tog man 500 slumpvis utvalda personer till testen och redan vid deltagare 378 fick man en person som klarade 10 av 10 rätt. Nu kommer man inte göra gällande att testen gäller för alla anläggningar eller för ens andra personer men bevisligen är den utpekad i blindtest eftersom det räcker med att en person kan höra det, eller?
...
mvh/Harry

nej

Därför att sannolikheten att någon klarar 10 av 10 när skillnad i verkligheten inte finns, närmar sig 1 (100%) med ökande antal testpersoner. Det brukar kallas för massignifikans.

Javisst, fast vi vet ju inte att det inte finns en skillnad. Den kan ju finnas eftersom en person har hört skillnad. Om det var 10 lyckade gissningar får vi ju aldrig veta om personen har verkligen försökt att svara ärligt.
Hur enkelt är det att bevisa att skillnad inte finns?

mvh/Harry

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-10-17 16:16

Harryup skrev:
dimitri skrev:
...
mvh/Harry

nej

Javisst, fast vi vet ju inte att det inte finns en skillnad. Den kan ju finnas eftersom en person har hört skillnad. Om det var 10 lyckade gissningar får vi ju aldrig veta om personen har verkligen försökt att svara ärligt.

mvh/Harry

Nej igen :wink:

Jo, det kan ju vara så att den enda personen av 500 verkligen hör att det finns en skillnad. (dett kan enkelt fastställas genom att just denna individ kan upprepa sin bedrift).

I så fall kommer vi till ett läge då tillverkaren kan i sin marknadsföring helt sanningsenligt välja att deklarera: "Vår nya kabel skiljer sig ljudmässigt från EKK. Vi vet det helt säkert för att en av 500 deltagare kunde höra skillnad med hög statistisk signifikans. Vad vi däremot inte vet är om skillnaden är till det bättre."
Skillnad finns alltså. Hur många köper kabeln efter en sådan varudeklaration?

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-10-17 16:28

Har någon gjort en anmälan?

På vilka grunder gjordes anmälan?

Vilket företag har anmälts?

Kan någon svara på dessa frågor, som VET det?

Detta är ju 22 sidor skämt

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2010-10-17 16:58

subjektivisten skrev:Både SD fötter och spikes påverkar ljudet, ja.

Det gör kablar också

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-10-17 17:00

dimitri skrev:
Harryup skrev:
dimitri skrev:
...
mvh/Harry

nej

mvh/Harry

Nej igen :wink:

Jo, det kan ju vara så att den enda personen av 500 verkligen hör att det finns en skillnad. (dett kan enkelt fastställas genom att just denna individ kan upprepa sin bedrift).

I så fall kommer vi till ett läge då tillverkaren kan i sin marknadsföring helt sanningsenligt välja att deklarera: "Vår nya kabel skiljer sig ljudmässigt från EKK. Vi vet det helt säkert för att en av 500 deltagare kunde höra skillnad med hög statistisk signifikans. Vad vi däremot inte vet är om skillnaden är till det bättre."
Skillnad finns alltså. Hur många köper kabeln efter en sådan varudeklaration?

Och varför skall du vara så negativ i reklamen?
Går väl bra att skriva att "Den gick att särskilja i en blindtest".
När det gäller test uppsättningen behöver man ju inte göra det vetenskapligare än man vill då man inte redovisar att det är statistiskt säkerställt. Finns väl ingen som är överärlig i reklam och gör sina produkter osäljbara.

Och vi kommer heller aldrig att få veta om någon test verkligen är till det bättre, vi kommer bara få veta att testpanelen oavsett sammansättning tycker så.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-17 17:20

Lingome skrev:
subjektivisten skrev:Både SD fötter och spikes påverkar ljudet, ja.

Det gör kablar också

Ja, utan kabel så blir det ingen musik.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2010-10-17 18:16

Och kablar som mäter olika, och det gör dom ofta torde låta olika i somliga fall.

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2010-10-17 18:26

matereo skrev:Och kablar som mäter olika, och det gör dom ofta torde låta olika i somliga fall.

Självklart är det så. Det borde vara i praktiken omöjligt att svamla bort. Väldigt många föredrar EKK framför alla andra kablar därför att......(komplettera denna mening den som vill)

MEN; det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-10-17 18:43

1987 skrev:
MEN; det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Men om det inte finns något samband så kan väl inte en billig låta bättre oftast?

mvh/ Harry :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-17 19:01

det där ju en väldigt populär hållning, jag undrar hur många som verkligen har undersökt saken själva
Bikinitider

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-10-17 19:08

celef skrev:

det där ju en väldigt populär hållning, jag undrar hur många som verkligen har undersökt saken själva

Celef, har du läst noga den mening du citerar?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-10-17 19:20

Jag håller med Celef. Det antyds ganska ofta att det är så.
Att det kan vara så och att pris och kvalité inte hänger ihop är en helt annan sak. Men jag kan inte se någon anledning till varför billiga kablar ofta skulle låta bättre, vad bättre nu är.
Går det att sänka priset på en kabel och på så sätt få den att låta bättre?

mvh/Harryup

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-10-17 19:24

Conan skrev:

Får samma känsla, men utan att veta exakt vad anmälan gäller blir det ju svårt att ta ställning, men om anmälan kort och gott gäller just försäljning av hifi-tweaks lär det inte hända mycket, som hifi kund ges ju i regel alla möjligheter att prova varan, hur man sedan provar den ligger faktiskt på köparens ansvar och i ett sådant här läge är det lätt att göra. För en person vars naivitet är så stor är nog en förmyndare en bättre idé än en anmälan, ty en sådan person kommer att bli lurad överallt i samhället i vilket fall.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-10-17 19:38

Harryup skrev:Jag håller med Celef. Det antyds ganska ofta att det är så.
Att det kan vara så och att pris och kvalité inte hänger ihop är en helt annan sak. Men jag kan inte se någon anledning till varför billiga kablar ofta skulle låta bättre, vad bättre nu är.

mvh/Harryup

Harryup, du har inte heller uppmärksammat 1987's skämt, eller hur?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-17 20:08

Skulle passa bland faktiskt underrubriker:

Faktiskt.se - En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-10-17 20:25

dimitri skrev:
Harryup skrev:Jag håller med Celef. Det antyds ganska ofta att det är så.

mvh/Harryup

Harryup, du har inte heller uppmärksammat 1987's skämt, eller hur?

:) Men nu. Det var ju lite roligt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi