Frekvengsgåmgsmätningar i rum

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-15 21:46

Ragnwald skrev:Jag rekommenderar alla som är intresserade av just detta, att leta fram och studera hur distkurvan ser ut från 30Hz och ner i avgrunden. Kolla vilken kvalitétshögtalare som helst. Återkom och berätta. :)

Tja, det kan jag ju göra.
TC sounds 5400 i en 100liters låda mäter såhär. Blå är 95db och varje steg över det är 5 extra db:

Bild

Vad är din poäng? Att en bra bas har ohörbar distosion ner till en BRA bit under 30hz?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-15 22:12

Bra tråd. Finns massor av skräp som stör när man mäter i basområdet.
Många mätningar är ett grundkrav för att eliminera utifrån kommande störningar. Väldigt mycket kan få xtz, eller annat att få spatt. Mär om, mät rätt=medicinen.
Fy för den lede vad båtar, flygplan, bilar utanför kan ställa till det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-10-15 22:47

Jag har bara skumläst tråden, men två saker kanske bör nämnas:

1. Det är rätt svårt att göra en testuppställning som kollar hur låga frekvenser man hör. Detta pga att högtalare som kan leverera riktigt låga frekvenser utan övertoner inte växer på träd. Jag har ett litet progg som jag har länkat till förut som kan generera en sinus med övertoner med valfri fas. Den kan ställas in så att en högkvalitativ högtalares svaga övertoner blir nästan utsläckta. Då kan man få en hyggligt fin sinus nästan utan övertoner att lyssna på. När man har provat den blir man varse att disten i basen på de flesta högtalarna är vääldigt hörbar.

Om någon säger att han hör 17 Hz måste man alltså försäkra sig om att det inte var 34 Hz han hörde.

2. En vanlig miss man gör när man pratar om störningar och Tombstone och många analoga sveputrustningar är att man tittar till vänster (i "basen") på grafen och tror att det är basstörningarna som syns där. Så är det inte*. Ingången på Tombstone registrerar bara nivån. Den gör det dock synkront med det som kommer ut på utgången, så att tonkurvan kan ritas upp. Om det finns en störning på tex 1 kHz kommer den att ge ett golv för kurvan som är lika högt överallt i grafen. Det ser alltså ut som att man har en störning "i basen", trots att störfrekvensen är 1 kHz (i exemplet).

*Så vida man inte har hittat den smått experimentella finessen "use synchronized filter".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lennartj

Signal/stör-förhållande

Inläggav lennartj » 2010-10-15 23:59

Svante skrev:Jag har bara skumläst tråden, men två saker kanske bör nämnas:

1. Jag har ett litet progg som jag har länkat till förut som kan generera en sinus med övertoner med valfri fas.

2. *Så vida man inte har hittat den smått experimentella finessen "use synchronized filter".

1. Den länken har jag missat. Hittar du den är jag mycket tacksam om du kommer ihåg att posta den på nytt här.

2. Hoppsan! I min enfald har jag förutsatt att synkroniserat filter är default och inte ens tittat efter någon kryssruta för det. Nu när jag startade Tombstone med mina sparade defaultinställningar såg jag min tomma ruta på understa raden.
Jag måste ta mig tid att göra jämförande mätningar i helgen.

Å andra sidan, om jag inte upptäcker några markanta variationer i rummets grundbrus över tid, borde väl den blå grafen upp till ca 40 Hz i mitt första diagram från inlägget fre okt 15, 2010 7:37 pm vara representativ för bakgrundsnivån oberoende av frekvens då den är uppmätt med endast topparna aktiva via 80 Hz HP med 18 dB/oktav?
Nivåerna i mina Tombstonemätningar är korrelerade i mellanregistret med en enkel ljudnivåmätare och 0 i diagrammen motsvarar ca 100 dB ljudnivå.
Det antyder att bakgrundnivån som registreras ovägd av Tombstone är uppåt 50-55 dB medan ljudnivåmätaren bara indikerar omkring 40 dB. För större mätnoggrannhet vore det naturligtvis önskvärt att mäta vid högre utnivå, men tänker jag fel om jag approximerar mitt mätfel till storleksordningen 1 dB med signal/störnivå-förhållande bättre än 10 dB?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-16 00:51

steveo1234 skrev:TC sounds 5400 i en 100liters låda mäter såhär. Blå är 95db och varje steg över det är 5 extra db:

Vad är din poäng? Att en bra bas har ohörbar distosion ner till en BRA bit under 30hz?

Absolut inte.
Jag menar att de allra flesta basar har en distkurva som pekar rakt upp från 30Hz och passerar åtminstone 10% linjen vid 20Hz, sen skenar det.
Din graf visar inte hur deltonerna ser ut.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-16 02:11

steveo1234 skrev:Tja, det kan jag ju göra.
TC sounds 5400 i en 100liters låda mäter såhär. Blå är 95db och varje steg över det är 5 extra db:

Om jag tolkar det rätt så har den, vid 115 dB @ 1 m, ca 25% THD vid 10 hz och runt 11% THD vid 20 hz. Frågan är hur hörbart det är. Kan det vara så att man kan lära sig upptäcka relativt låg dist även vid extremt låga frekvenser? Vart går gränsen då om man vill ha "hörbart distfri" basåtergivning vid lyssningsplatsen?
Jag är lite sugen på att testa att överdimensionera mitt headroom i basen rejält, vore intressant och se om jag "vänjer" mig vid så låg dist att jag skapar högre krav.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Signal/stör-förhållande

Inläggav Svante » 2010-10-16 09:09

lennartj skrev:
Svante skrev:Jag har bara skumläst tråden, men två saker kanske bör nämnas:

1. Jag har ett litet progg som jag har länkat till förut som kan generera en sinus med övertoner med valfri fas.

2. *Så vida man inte har hittat den smått experimentella finessen "use synchronized filter".

1. Den länken har jag missat. Hittar du den är jag mycket tacksam om du kommer ihåg att posta den på nytt här.

2. Hoppsan! I min enfald har jag förutsatt att synkroniserat filter är default och inte ens tittat efter någon kryssruta för det. Nu när jag startade Tombstone med mina sparade defaultinställningar såg jag min tomma ruta på understa raden.
Jag måste ta mig tid att göra jämförande mätningar i helgen.

Å andra sidan, om jag inte upptäcker några markanta variationer i rummets grundbrus över tid, borde väl den blå grafen upp till ca 40 Hz i mitt första diagram från inlägget fre okt 15, 2010 7:37 pm vara representativ för bakgrundsnivån oberoende av frekvens då den är uppmätt med endast topparna aktiva via 80 Hz HP med 18 dB/oktav?
Nivåerna i mina Tombstonemätningar är korrelerade i mellanregistret med en enkel ljudnivåmätare och 0 i diagrammen motsvarar ca 100 dB ljudnivå.
Det antyder att bakgrundnivån som registreras ovägd av Tombstone är uppåt 50-55 dB medan ljudnivåmätaren bara indikerar omkring 40 dB. För större mätnoggrannhet vore det naturligtvis önskvärt att mäta vid högre utnivå, men tänker jag fel om jag approximerar mitt mätfel till storleksordningen 1 dB med signal/störnivå-förhållande bättre än 10 dB?

http://user.faktiskt.io/svante/harmosc/harmosc.exe

Jag slår själv bara på det synkade filtret om det verkligen behövs, som du säger får man bättre koll på bakgrundsbullret om man kör utan. Det lägger ju sig som ett horisontellt "golv" i grafen utan filter. Med filter kan man få hamstrar under mattan som lätt förväxlas med någon egenskap i överföringsfunktionen hos det man vill mäta.

Dessutom finns det lite osäkerhet i vad som händer när man sveper ett filter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-16 09:16

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Tja, det kan jag ju göra.

Om jag tolkar det rätt så har den, vid 115 dB @ 1 m, ca 25% THD vid 10 hz och runt 11% THD vid 20 hz. Frågan är hur hörbart det är. Kan det vara så att man kan lära sig upptäcka relativt låg dist även vid extremt låga frekvenser? Vart går gränsen då om man vill ha "hörbart distfri" basåtergivning vid lyssningsplatsen?
Jag är lite sugen på att testa att överdimensionera mitt headroom i basen rejält, vore intressant och se om jag "vänjer" mig vid så låg dist att jag skapar högre krav.

Ingen aning om hur hörbart det är men jag tror det är på gränsen. Notera att SPL är 2meter halvrymd. Addera till minst 10db för att få det jämförbart med rumsmätningar.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-10-16 09:28

Om man har 10% andratonsdist så ligger andra deltonen 20 dB under grundtonen. Det betyder att om man spelar 20 Hz med 70 dB så har man en 40 Hz-ton som spelar med 50 dB. Båda ligger nära hörgränsen:

Bild

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-16 09:44

Svante skrev:Om man har 10% andratonsdist så ligger andra deltonen 20 dB under grundtonen. Det betyder att om man spelar 20 Hz med 70 dB så har man en 40 Hz-ton som spelar med 50 dB. Båda ligger nära hörgränsen:

Bild

Undrar om FletcherMunson-kurvan endast tar hänsyn till hörsel eller om all form av detektion finns medräknat...
Undrar hur en equal-detection-curve skulle se ut, dvs, när alla sinnena används för att detektera signal.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-10-16 13:04

steveo1234 skrev:Undrar om FletcherMunson-kurvan endast tar hänsyn till hörsel eller om all form av detetektion finns medräknat...
Undrar hur en equal-detection-curve skulle se ut, dvs, när alla sinnena används för att detektera signal.

Det blir ganska komplicerat att ta fram en sån. De andra sinnena, framförallt känseln då vid låga frekvenser, plockar ju inte upp ljudtryck direkt. Den plockar snarare upp vibrationer i ytor.

Det finns sådan forskning, jag vet att man funderade mycket på taktila hjälpmedel för hörselskadade på 90-talet. Då undersökte man hur framför allt fingertopparna var känsliga för vibrationer, vilka frekvenser som påverkade hur mycket osv.

Men då mätte man inte känslighen per ljudtryck utan per vibrationsamplitud, så grafen skulle inte ha samma sak (SPL) på y-axeln.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-16 17:58

Fletcher-Munson-kurvorna är väldigt gamla, från 1933. De kurvorna är framtagna med hörlurar. De senare Robinson-Dadson-kurvorna är från 1956 och de är framtagna via en högtalare placerad rakt framför testpersonen i ljuddött rum. http://www.sengpielaudio.com/Fletcher-MunsonIsNotRobinson-Dadson.pdf Någon större skillnad är det inte neråt 20 Hz. Där är hörtröskeln samma i båda fallen. Antagligen är skillnaden större i infraområdet. Är det verkligen ingen som gjort tester på det?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-10-16 20:01

RogerGustavsson skrev: Någon större skillnad är det inte neråt 20 Hz. Där är hörtröskeln samma i båda fallen. Antagligen är skillnaden större i infraområdet. Är det verkligen ingen som gjort tester på det?

Hmm, vilken fråga är det egentligen du vill ha undersökt?

Infraljud är ju snudd på per definition ljud som är så lågfrekventa att de inte hörs. Är det dem du vill ha en hörtröskel för? Det verkar ju orimligt.

Eller vill du ha en tröskel för när man kan förnimma vibrationer med lägre frekvenser? Då kan man inte mäta ljudnivå, utan då måste man mäta vibrationsnivå och den har ju en helt annan dimenstion, så den är inte jämförbar med hörtröskeln.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-16 21:14

Svante skrev:
RogerGustavsson skrev: Någon större skillnad är det inte neråt 20 Hz. Där är hörtröskeln samma i båda fallen. Antagligen är skillnaden större i infraområdet. Är det verkligen ingen som gjort tester på det?

Infraljud är ju snudd på per definition ljud som är så lågfrekventa att de inte hörs. Är det dem du vill ha en hörtröskel för? Det verkar ju orimligt.

Eller vill du ha en tröskel för när man kan förnimma vibrationer med lägre frekvenser? Då kan man inte mäta ljudnivå, utan då måste man mäta vibrationsnivå och den har ju en helt annan dimenstion, så den är inte jämförbar med hörtröskeln.

Eftersom några tycker det är ett "måste" att ha med infraområdet, tänkte jag på:
steveo1234 skrev:Undrar om FletcherMunson-kurvan endast tar hänsyn till hörsel eller om all form av detektion finns medräknat...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-10-16 22:14

RogerGustavsson skrev:
Svante skrev:

Eftersom några tycker det är ett "måste" att ha med infraområdet, tänkte jag på:
steveo1234 skrev:Undrar om FletcherMunson-kurvan endast tar hänsyn till hörsel eller om all form av detektion finns medräknat...

Ja, och som jag svarade både dig och steveo1234 så är inte frågan tillräckligt välformulerad för att ha ett svar.

Det stora problemet är att kurvan som man tänker sig har ljudtryck på y-axeln, men sinnet som man avser (känseln) inte reagerar på ljudtryck utan på vibration. Ljudtryck kan översättas till vibration, men det kräver en förmedlande yta och det är inte givet hur den ytan ska se ut. Kurvans utseende kommer att bli väldigt olika beroende på ytans beskaffenhet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-16 22:38

Om jag tolkar Svante rätt så är det lite den undran jag själv haft. Denna jakt på 10 hz, hur mycket av detta är verklig tryckförändring i rummet, och hur mycket är dist.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-16 23:08

steveo1234 skrev:Ingen aning om hur hörbart det är men jag tror det är på gränsen. Notera att SPL är 2meter halvrymd. Addera till minst 10db för att få det jämförbart med rumsmätningar.

Ja men glöm inte bort höjningen på kanske 10 dB i infraområdet, för "house curve". Den är väl inte med?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-10-17 01:32

subjektivisten skrev:Om jag tolkar Svante rätt så är det lite den undran jag själv haft. Denna jakt på 10 hz, hur mycket av detta är verklig tryckförändring i rummet, och hur mycket är dist.

Hmm. Du menar "om man hör ljud när man matar 10 Hz till högtalaren, betyder det verkligen att man hör ljud på 10 Hz, eller är det disten man hör?"?

Jag tror att man med de flesta högtalare hör framför allt dist. Och disten behöver inte komma från högtalaren, den kan även komma från detaljer i rummet som sätts i vibration av ljudet. Som skallrande bokhyllor och sånt.

I en del fall kan man nog också känna vibrationerna på 10 Hz, men det sker via en förmedlande yta (golv, armstöd på stolen, etc) och om man känner något beror i stor grad på hur ytan är utformad.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-17 03:56

Exakt det jag menar :)

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-10-17 09:18

subjektivisten skrev:Exakt det jag menar :)

Då borde en "buttkicker" do the trick :wink:
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-10-17 10:06

Svante skrev: I en del fall kan man nog också känna vibrationerna på 10 Hz, men det sker via en förmedlande yta (golv, armstöd på stolen, etc) och om man känner något beror i stor grad på hur ytan är utformad.

... och då behöver man spikes ..... ? 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-17 11:34

Svante skrev:
steveo1234 skrev:Undrar om FletcherMunson-kurvan endast tar hänsyn till hörsel eller om all form av detetektion finns medräknat...

Det blir ganska komplicerat att ta fram en sån. De andra sinnena, framförallt känseln då vid låga frekvenser, plockar ju inte upp ljudtryck direkt. Den plockar snarare upp vibrationer i ytor.

Det finns sådan forskning, jag vet att man funderade mycket på taktila hjälpmedel för hörselskadade på 90-talet. Då undersökte man hur framför allt fingertopparna var känsliga för vibrationer, vilka frekvenser som påverkade hur mycket osv.

Men då mätte man inte känslighen per ljudtryck utan per vibrationsamplitud, så grafen skulle inte ha samma sak (SPL) på y-axeln.

Hmm, vad tror du om det här:
Mätning utomhus, fritt från reflekterande ytor (undantaget marken), Det får ju vara ganska kapabla grejer, men om man skickar ut en signal genom en (eller egentligen flera) kapabla bashögtalare vid 80hz och ber en lyssnare att subjektivt höja eller sänka till en "lagom" nivå. Därefter skickas en 75hz signal igenom och så vidare ner till 5hz eller liknande. Strax under 80hz borde då kurvan se ut som FM-kurvan ovanför. Men, när det hörbara området lämnas så kommer lyssnaren att uppleva att det "hörs" någonting, Tryckförändring i luften, att talet moduleras kanske eller liknande. Ljudtrycket borde gå att mätas med en välkalibrerad SPL-meter. På så sätt så kan man kunna definiera en "upplevelsetröskel" istället för en "hörbarhetströskel?

Frågan är ju bara hur lyssnaren kommer att ställa volymen för att uppleva samma "ljudtryck" med örat och kroppen..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-10-17 12:35

steveo1234 skrev:
Svante skrev:

Hmm, vad tror du om det här:
Mätning utomhus, fritt från reflekterande ytor (undantaget marken), Det får ju vara ganska kapabla grejer, men om man skickar ut en signal genom en (eller egentligen flera) kapabla bashögtalare vid 80hz och ber en lyssnare att subjektivt höja eller sänka till en "lagom" nivå. Därefter skickas en 75hz signal igenom och så vidare ner till 5hz eller liknande. Strax under 80hz borde då kurvan se ut som FM-kurvan ovanför. Men, när det hörbara området lämnas så kommer lyssnaren att uppleva att det "hörs" någonting, Tryckförändring i luften, att talet moduleras kanske eller liknande. Ljudtrycket borde gå att mätas med en välkalibrerad SPL-meter. På så sätt så kan man kunna definiera en "upplevelsetröskel" istället för en "hörbarhetströskel?

Frågan är ju bara hur lyssnaren kommer att ställa volymen för att uppleva samma "ljudtryck" med örat och kroppen..

Ja, kanske ska man också se till att frikoppla högtalare och lyssnare från underlaget så att inga vibrationer tar sig fram den vägen. och så måste man ha koll på disten.

Frågan är väl närmast vad man ska ha kurvorna till. Man kan ju inte jämställa dem med lyssning i rum, där det finns ytor som omvandlar ljudet till vibrationer som man kan uppfatta med känseln. Den kanalen tror jag blir helt dominerande i ett rum.

Jag är iofs för att man ska forska även på meningslösa saker, men en sån här kurva skulle alldeles säkert missförstås och leda till konsekvenser som man inte alls har tänkt sig.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-10-17 12:37

Jag ser en puckel vid ca 1500 hz. Vad beror den på och tar man hänsyn till den vid högtalarkonstruktion ?

Svante skrev:...
Bild
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-10-17 13:24

Ragnwald skrev:
Piotr skrev:Tror att neråt 16-17Hz kan upplevas som ton.

Vet att jag hörde 17Hz för några år sedan.

Nop, det är deltonerna i disten du hörde.
Trumhinnorna uppfattar lätt trycket, men hör du också ton, så är det även dist.

Det vet du ju inte om du inte har mer info om hur jag gjorde testen och med vad för utrustning.

Jag vet hur 34Hz och 51Hz låter och det är inte det jag skriver om. Jag skriver att jag uppfattar annat än bara "tryck" när jag lyssnar på sinus runt 17-20Hz. Jag uppfattar en ton.. något som ljuder. Ok?

Enligt vetenskapen hör människan (vid unga år) 20Hz-20kHz.. vad är det som får dig att tro att det inte finns individer som kan höra med större eller mindre utsträckning? Vidare har ju ljudstyrkan stor betydelse (needless to say).

/Peter

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-17 13:28

Piotr skrev:
Ragnwald skrev:
Piotr skrev:Tror att neråt 16-17Hz kan upplevas som ton.

Vet att jag hörde 17Hz för några år sedan.

Nop, det är deltonerna i disten du hörde.
Trumhinnorna uppfattar lätt trycket, men hör du också ton, så är det även dist.

Det vet du ju inte om du inte har mer info om hur jag gjorde testen och med vad för utrustning.

Jag vet hur 34Hz och 51Hz låter och det är inte det jag skriver om. Jag skriver att jag uppfattar annat än bara "tryck" när jag lyssnar på sinus runt 17-20Hz. Jag uppfattar en ton.. något som ljuder. Ok?

Enligt vetenskapen hör människan (vid unga år) 20Hz-20kHz.. vad är det som får dig att tro att det inte finns individer som kan höra med större eller mindre utsträckning? Vidare har ju ljudstyrkan stor betydelse (needless to say).

/Peter

Från answers.com (referenser finns för den som vill läsa mer)
Human reactions to infrasound

Twenty Hz is considered the normal low frequency limit of human hearing. When pure sine waves are reproduced under ideal conditions and at very high volume, a human listener will be able to identify tones as low as 12 Hz.[15] Below 10 Hz it is possible to perceive the single cycles of the sound, along with a sensation of pressure at the eardrums.

The dynamic range of the auditory system decreases with decreasing frequency. This compression can be seen in the equal-loudness-level contours, and it implies that a slight increase in level can change the perceived loudness from barely audible to loud. Combined with the natural spread in thresholds within a population, it may have the effect that a very low frequency sound which is inaudible to some people may be loud to others.

Infrasound has been known to cause feelings of awe or fear in humans. Since it is not consciously perceived, it can make people feel vaguely that supernatural events are taking place.[16]

Some film soundtracks make use of infrasound to produce unease or disorientation in the audience. Irréversible is one such movie.

The infrasound and low-frequency noise produced by some wind turbines is believed to cause certain breathing and digestive problems in humans and other animals close to the turbines.[17]
Infrasonic 17 Hz tone experiment

On May 31, 2003, a team of UK researchers held a mass experiment where they exposed some 700 people to music laced with soft 17 Hz sine waves played at a level described as "near the edge of hearing", produced by an extra-long-stroke subwoofer mounted two-thirds of the way from the end of a seven-meter-long plastic sewer pipe. The experimental concert (entitled Infrasonic) took place in the Purcell Room over the course of two performances, each consisting of four musical pieces. Two of the pieces in each concert had 17 Hz tones played underneath. In the second concert, the pieces that were to carry a 17 Hz undertone were swapped so that test results would not focus on any specific musical piece. The participants were not told which pieces included the low-level 17 Hz near-infrasonic tone. The presence of the tone resulted in a significant number (22%) of respondents reporting anxiety, uneasiness, extreme sorrow, nervous feelings of revulsion or fear, chills down the spine and feelings of pressure on the chest.[18][19] In presenting the evidence to British Association for the Advancement of Science, Professor Richard Wiseman said, "These results suggest that low frequency sound can cause people to have unusual experiences even though they cannot consciously detect infrasound. Some scientists have suggested that this level of sound may be present at some allegedly haunted sites and so cause people to have odd sensations that they attribute to a ghost—our findings support these ideas."[16]

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-10-17 13:34

Ragnwald skrev:
steveo1234 skrev:TC sounds 5400 i en 100liters låda mäter såhär. Blå är 95db och varje steg över det är 5 extra db:

Absolut inte.
Jag menar att de allra flesta basar har en distkurva som pekar rakt upp från 30Hz och passerar åtminstone 10% linjen vid 20Hz, sen skenar det.
Din graf visar inte hur deltonerna ser ut.

Om jag inte minns fel så mätte jag och Norman upp ett par pi60 i hans rum. Disten låg runt 1% ner till 20Hz och runt 0.1% ovan 100Hz. Uppskattad nivå 85-90dB SPL.

Ett antal vettiga subbasmoduler med placering nära vägg och golv ger ju vidare helt andra siffror än en åttatummare i fri luft.

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-17 13:44

steveo1234 skrev:On May 31, 2003, a team of UK researchers held a mass experiment where they exposed some 700 people to music laced with soft 17 Hz sine waves played at a level described as "near the edge of hearing", produced by an extra-long-stroke subwoofer mounted two-thirds of the way from the end of a seven-meter-long plastic sewer pipe. The experimental concert (entitled Infrasonic) took place in the Purcell Room over the course of two performances, each consisting of four musical pieces. Two of the pieces in each concert had 17 Hz tones played underneath. In the second concert, the pieces that were to carry a 17 Hz undertone were swapped so that test results would not focus on any specific musical piece. The participants were not told which pieces included the low-level 17 Hz near-infrasonic tone. The presence of the tone resulted in a significant number (22%) of respondents reporting anxiety, uneasiness, extreme sorrow, nervous feelings of revulsion or fear, chills down the spine and feelings of pressure on the chest.[18][19] In presenting the evidence to British Association for the Advancement of Science, Professor Richard Wiseman said, "These results suggest that low frequency sound can cause people to have unusual experiences even though they cannot consciously detect infrasound. Some scientists have suggested that this level of sound may be present at some allegedly haunted sites and so cause people to have odd sensations that they attribute to a ghost—our findings support these ideas."[16]

Ska jag tolka detta som att dom använda EN subwoofer i ett rum som kunde ta 700 personer? Låt mig gissa att den gav rätt mycket dist då.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-17 13:46

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:On May 31, 2003, a team of UK researchers held a mass experiment where they exposed some 700 people to music laced with soft 17 Hz sine waves played at a level described as "near the edge of hearing", produced by an extra-long-stroke subwoofer mounted two-thirds of the way from the end of a seven-meter-long plastic sewer pipe. The experimental concert (entitled Infrasonic) took place in the Purcell Room over the course of two performances, each consisting of four musical pieces. Two of the pieces in each concert had 17 Hz tones played underneath. In the second concert, the pieces that were to carry a 17 Hz undertone were swapped so that test results would not focus on any specific musical piece. The participants were not told which pieces included the low-level 17 Hz near-infrasonic tone. The presence of the tone resulted in a significant number (22%) of respondents reporting anxiety, uneasiness, extreme sorrow, nervous feelings of revulsion or fear, chills down the spine and feelings of pressure on the chest.[18][19] In presenting the evidence to British Association for the Advancement of Science, Professor Richard Wiseman said, "These results suggest that low frequency sound can cause people to have unusual experiences even though they cannot consciously detect infrasound. Some scientists have suggested that this level of sound may be present at some allegedly haunted sites and so cause people to have odd sensations that they attribute to a ghost—our findings support these ideas."[16]

Ska jag tolka detta som att dom använda EN subwoofer i ett rum som kunde ta 700 personer? Låt mig gissa att den gav rätt mycket dist då.

Inte en aning. Läs studien och återkom.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-17 13:52

Vet inte, känns ju bra och veta sådana saker om man framför det som något bevis för något.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum