Vinklad baffel, inget måste?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Vinklad baffel, inget måste?

Inläggav NNord » 2005-04-06 22:47

Här kan vi se en högtalare från Dunlavy

Bild

Man har ju tidsjusterat elementen med att lägga dom i olika
djup på baffeln här.

Andra högtalare kan ha en vinklad baffel, som på de största Ino -
högtalarna till exempel, är det samma sak man vill åt, justera
tid och spridning..

Hur är det med dety tilltänkta lyssningsavståndet vid konstruktion
av en högtalare, en sned baffel kommer ju bli en FÖR sned baffel
vid långa avstånd, eller?

..medans Dunlavys högtalare spelar "rakt fram".
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-06 23:17

Som här, vad åstadkommer man med att göra såhär

Bild
NN

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-06 23:26

Oavsett om det är frågan om en MTM eller MT (stepped eller slanted baffle) layout så finns det bara en optimal punkt för lyssning.

Njae, German physics eller nån annan bredbandare som Manger eller Jordan/Fostex/Lowther kanske klarar sig utan.

/Peter

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-06 23:30

NN: när man kollar på vinklade bafflar och element som sitter på olika djup får man inte glömma bort att räkna med eventuella tidsfördröjningar i filtrena, då är det inte alltid som ljudet strålar som det ser ut att göra...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-06 23:58

Förutom vilken respons man har i den riktning man lyssnar i så är det intressant att styra vart responsen är "på väg" i olika närliggande vinklar. Detta påverkar sannolikt ljudbilden. Det kan man nog göra genom att välja en vinkel på mellanregistrena i stället för en trappa. Nog blir det skillnad alltid. Dessutom ändras ju effektresponsen för en given "on axis"-respons med vinklade jämfört med rakt monterade mellanregisterelement eftersom responsen du designar efter blir lite annorlunda.

Vad som är bäst är svårt att säga, beror lite på vad det är man vill göra. Ta till exempel i56 som exempel. jag tror inte att det är en slump att mellanregistrena närmast diskanten är rakt vinklade och 0.5-basarna är vinklade i stället för trappstegsmonterade. Det är nog en tanke med det gissar jag.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-07 00:07

Ta till exempel i56 som exempel. jag tror inte att det är en slump att mellanregistrena närmast diskanten är rakt vinklade och 0.5-basarna är vinklade i stället för trappstegsmonterade. Det är nog en tanke med det gissar

Håller med Martin, Ingvar verkar sällan lämna saker å ting åt slumpen.. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-07 10:09

Alltså så här tror jag det är:

En högtalarkonstruktör sätter ihop sitt system. På vägen upptäcker han ett problem av någon sort. Problemet syns inte för ögat. I verktygslådan har han då ett antal verktyg att fixa problemet med. Det kan vara tex delningsfilterdimensionering vinklade bafflar eller rundade kanter. Om han väljer ett eller flera av dessa är beroende på problemet, och även konstruktören.

Vad jag menar är att man kan inte äga att "sneda bafflar är bra" eller "rundade kanter är kass", allt beror på sammanhanget och man måste förstå konsekvenserna av verktygen innan man använder dem. Det som är synligt för ögat kan är ofta ett (av många) sätt att lösa ett osynligt problem.

Problemet att förstå det blir än värre när marknadsförarna har gjort sitt, de fokuserar ju ofta på det synliga eftersom det är så mycket enklare att "förstå", man ser det ju... 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-07 10:52

Piotr skrev:
Ta till exempel i56 som exempel. jag tror inte att det är en slump att mellanregistrena närmast diskanten är rakt vinklade och 0.5-basarna är vinklade i stället för trappstegsmonterade. Det är nog en tanke med det gissar

Håller med Martin, Ingvar verkar sällan lämna saker å ting åt slumpen.. :)

/Peter

Är det inte för att minska golv- resp. tak-reflexen ? (I just det här fallet.)
Och kanske även för att rikta ljudet mer direkt mot lyssnaren.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-04-07 11:10

Jag har också uppfattat det som att vinkeln minskar inverkan av tak och golvreflexer. En annan fördel borde väl vara minskade stående vågor i lådan.

Det skulle också vara intressant med att förstå fördelen med D'Apollito designen som NN:s bild visar.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-07 16:10

Det är ytterst lite man kan påverka tak och golvreflex med MMT. Med MTM så kommer man ju lite längre men det har sina för och nackdelar då man även får en konstig power respons.

/Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-07 18:18

Svante skrev:Vad jag menar är att man kan inte äga att "sneda bafflar är bra" eller "rundade kanter är kass", allt beror på sammanhanget och man måste förstå konsekvenserna av verktygen innan man använder dem. Det som är synligt för ögat kan är ofta ett (av många) sätt att lösa ett osynligt problem.

Problemet att förstå det blir än värre när marknadsförarna har gjort sitt, de fokuserar ju ofta på det synliga eftersom det är så mycket enklare att "förstå", man ser det ju... 8)

Helt rätt, det är mycket enklare att argumentera för det som syns. Framför allt när köparen vet nada, skiter egentligen i hur det låter men vill kunna skryta för kompisarna. Då köper man ingen liten enkel låda där alla optimeringar och korrigeringar ligger fördolda inuti lådan. De flesta kunder har i alla fall ingen aning om hur bra (eller korrekt) ljud låter. Så varför inte köpa något som åtminstone ser ut att låta bra?

/ B

OBS Ironi!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-07 18:24

Bill50x skrev:
Svante skrev:Vad jag menar är att man kan inte äga att "sneda bafflar är bra" eller "rundade kanter är kass", allt beror på sammanhanget och man måste förstå konsekvenserna av verktygen innan man använder dem. Det som är synligt för ögat kan är ofta ett (av många) sätt att lösa ett osynligt problem.

Helt rätt, det är mycket enklare att argumentera för det som syns. Framför allt när köparen vet nada, skiter egentligen i hur det låter men vill kunna skryta för kompisarna. Då köper man ingen liten enkel låda där alla optimeringar och korrigeringar ligger fördolda inuti lådan. De flesta kunder har i alla fall ingen aning om hur bra (eller korrekt) ljud låter. Så varför inte köpa något som åtminstone ser ut att låta bra?

/ B

OBS Ironi!

Vad var ironi, bara sista meningen? Resten tyckte jag var huvudet på spiken, nämligen. Inte jämt, men alltför ofta.

Edit: en sak till, jag har en känsla av att detta för med sig att det då och då dyker upp produkter som efterapar någon känd högtalares utseende, dvs med såna här "synliga" saker införda, utan att konstruktören har fattat vad det egentligen var bra för.

Jag tänker tex på "basreflexhålet" på en plasthögtalare som var tilltäppt i innerändan... :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-04-07 22:11

Jag är lite undranden över att det efter så många år och med så "fina" högtalare för $$$ att det är ytterst få som anamar baffel-steg designen.... Dunlavy och B&W är dom 2 som kommer närmast upp i minnet dock.

mvh Michael

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-07 22:44

MKo skrev:Jag är lite undranden över att det efter så många år och med så "fina" högtalare för $$$ att det är ytterst få som anamar baffel-steg designen.... Dunlavy och B&W är dom 2 som kommer närmast upp i minnet dock.

mvh Michael

Finns ju hur många som helst.. :)

/Peter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-07 23:26

dessa tex (som iofs ser väldigt lika dunlavys byggen)

http://www.vaf.com.au/detail.asp?audio= ... =I11i26719
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-09 14:57

Tack för länken
NN

Återgå till Teknikforum