Dynamik - eller att svära i kyrkan

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Dynamik - eller att svära i kyrkan

Inläggav Bill50x » 2005-04-05 22:43

Lyssna på denna mp3a:
http://www.armeka.se/norvo2.mp3

Låter det dynamiskt?
Visst är det möjligt att konservera dynamiken någorlunda hyggligt i en inspelning, eller? Vad tycker ni andra?

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-05 22:48

Jag vet inte om jag tycker det låter så dynamiskt, men det är kanske det. Däremot så lät det dovt, konstigt och diffust. En del dist också. Är det en gammal inspelning på vinyl?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-05 23:00

Martin skrev:Jag vet inte om jag tycker det låter så dynamiskt, men det är kanske det. Däremot så lät det dovt, konstigt och diffust. En del dist också. Är det en gammal inspelning på vinyl?

Nu är ju en mp3 en mp3 så att säga.
Men visst är det en vinyl. Det hör du på det lilla knaster som jag inte orkade plocka bort :-)

Men dovt? Nä, inte hos mig. Och jag har ingen överdrivet ljus anläggning. Inte alls ljus skulle jag vilja påstå. Däremot innehåller inspelningen inget av det hissade ljudet som alla moderna inspelningar plågas av. Varenda kanal rattas och EQ´as så det ska låta "klart" och sedan när alltsammans mixas ihop blir reultatet "huvudvärk".

Däremot är ljudet på denna skiva lite avrundat mjukt, speciellt i basen. Men dynamiskt är det när skivan spelas på en bra vinylspelare (jag har en Linn LP12´a).

Kolla även denna fil (11 meg) http://www.armeka.se/norvo1.mp3 - där hörs ännu tydligare det avrundade ljudet. Men det har, i alla fall hos mig, en väldigt stark "du-är-där-känsla".

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-05 23:16

Du är där känsla och dovt ljud är ingen motsägelse tycker jag. Inspelningen är ju en liveupptagning med 2 eller iaf få mikrofoner(?). Hann inte lyssna så noga, har bara lyssnat i lurar. Men nog låter det dovt och det är inga mp3-fel jag hör.

Sedan distar det mot slutet när det blev mycket på en gång, vilket skulle kunna bero på att inspelningen är gjord analogt eller att det är vinylen som spökar. Typisk analogdist iaf. :)

Det kanske verkar som att jag sågar ditt musikklipp. Jag tyckte det var rolig musik att lyssna på med bra känsla, trots bristerna i ljudet. Brister i ljudkvalitet är det som är lättast att acceptera tycker jag. :) De brukar sällan (för att inte säga aldrig) stå ivägen för musiken.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-05 23:30

Martin skrev:Du är där känsla och dovt ljud är ingen motsägelse tycker jag. Inspelningen är ju en liveupptagning med 2 eller iaf få mikrofoner(?). Hann inte lyssna så noga, har bara lyssnat i lurar. Men nog låter det dovt och det är inga mp3-fel jag hör.

Sedan distar det mot slutet när det blev mycket på en gång, vilket skulle kunna bero på att inspelningen är gjord analogt eller att det är vinylen som spökar. Typisk analogdist iaf. :)

Det kanske verkar som att jag sågar ditt musikklipp. Jag tyckte det var rolig musik att lyssna på med bra känsla, trots bristerna i ljudet. Brister i ljudkvalitet är det som är lättast att acceptera tycker jag. :)

Jodå, det finns brister i denna inspelning, fattas bara annat. Men min poäng är att i alla fall jag tycker det låter väldigt levande och dynamiskt TROTS bristerna. Dvs låg dist, rak frekvensgång - och gud vet allt - är inte alltid det viktigaste. Någon som vet hur man spelar in, någon som vet hur man mastrar och pressar - och du har musik i dina öron. Musik, och inte "bra ljud".

Inspelningen du lyssnat på är gjord med tre mikrofoner via en rörbestyckad mixer och inspelad på en hembyggd tre-kanalig (likaledes rörbestyckad) bandspelare. Inspelningen är gjord nyårsnatten 1959!

Vinylen är graverad i 45 varv/min och utgiven i en begränsad upplaga av Reference Recordings.

Helt klart kul att ha :-)

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-05 23:36

Det är imponerande ljud för att vara inspelat 1959!
Jag tycker egentligen som du att bristerna inte är något hinder. Även dålig dynamik, maskering av detaljer osv är mindre viktigt för själva musiken. Skillnaden kanske är att jag separerar ljudåtergivningskvalitet totalt från själva musikupplevelsen. Mycket av den musik jag tycker bäst om är ganska sunkigt inspelad och jag skulle tycka lika mycket om musiken även om ljudåtergivningen hemma hos mig skulle vara mindre bra än den är idag.

Det betyder inte att jag inte tycker bra ljud är roligt, bara att det är två olika intressen (som iofs går i varandra på olika sätt).

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2005-04-06 18:55

Jag tycker också att den lät lite konstigt, som om den den är inspelad från stort avstånd ungefär. har iofs bara lyssnat med datorhögtalarna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-06 19:39

d_anders skrev:Jag tycker också att den lät lite konstigt, som om den den är inspelad från stort avstånd ungefär. har iofs bara lyssnat med datorhögtalarna.

Ja, helt klart är att inspelningen kräver sin anläggning. Konserten är upptagen med tre mikrofoner ute i lokalen, ingen närmikning här inte! Och det är här jag tror att en avgörande skillnad mot dagens inspelningar ligger. Idag ska man kunna spela musiken genom datorhögtalare, mp3-spelare med taskiga "snäckor", reggae-limpor osv. Då måste det vara närmikat och tydligt, gärna duktigt komprimerat också.

Faktum är att denna inspelning är mycket dynamisk, men idag vet många inte vad det betyder. Svaga ljud är ofta inspelade så de låter som om de är svaga, men dom är det inte. En sådan skiva upplevs som dynamisk fastän det mesta kanske ligger inom bara några dB.

I mina Dahlqvist-högtalare drivna av dubbla Sentec PA-9:or per kanal låter det alldeles utmärkt även om jag inte kan spela speciellt högt med den befränsade effekten. Men det är säkert grannarna tacksamma för :-)

/ B

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-07 10:21

Tycker det är en BRA inspelning. (Så lång jag kan döma här vid datorn; lyssnar på ett par Jamo Cornet 4 och HK6650R.)

Det där med "dovt" tror jag beror på två saker:

* Begränsad frekvensomfång uppåt i inspelningsutrustingen.
* "Dovt" låtande elektriskt instrument (Hammondorgel ?).

Sen har vi nog blivit tillvänjda vid närmickning till förbannelse ! (Påminner om närbilder på människor som av och till är på modet: man kan räkna näshåren ! :twisted: )

EDIT: Ändrat till BRA från ok när jag har nollställt tonkontrollerna !! :oops: Har dem normalt inställda till skydd för skitljud...)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-07 18:32

Man får tänka på en sak till här. Jag hävdar, kanske mot bättre vetande, att helt analoga inspelningar fortfarande kan förmedla "något" som inte de digitala kan. Att då försöka visa detta med en 224kb mp3:a faller ju på sin egen orimlighet, eller hur?

Å andra sidan har jag faktiskt hört en del digitalt inspelad musik som kommit mycket nära detta analoga magiska, så kanske mycket hänger på inspelningsteknik, anpassning till uppspelningsapparatur osv mer än begränsningar i den digitala tekniken som sådan?

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-07 20:32

Är det Reference Recording RR-8 som du har lagt ut här Bill50x? Jag har den på CD och visst har den en ordentligt portion livekänsla. Det går att spela den högt utan att det låter illa och visst är den rätt dynamisk. Lite rund i klangen och inte riktigt i klass med Jazz på Stampen men ändå. På min CD står den att den är inspelad 31/12 1957, Nyårsafton med andra ord. Inspelning tycks vara gjord "rakt av" med tre Altec-kondensatormikrofoner med inbyggda förstärkare direkt till den 3-kanaliga bandaren.
Finns många utmärkta inspelningar av såväl klassik musik som jazz från tidsperioden sent 50-tal och ca 10 år framåt. Man undrar vad som sedan hände med inspelningstekniken.....
Senast redigerad av RogerGustavsson 2005-04-08 07:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-04-07 20:43

Bill,

Om du byter ut "förmedla" mot "lägga till" i inlägget ovan så slår du huvudet på spiken! 8)

Annars håller jag med om att inspelningen låter levande, men detta beror inte alls på att den är analog utan på mikrofonteknik och frånvaro av allsköns processning, helt enligt för tiden rådande inspelningsfilosofi. För att vara nästan ett halvsekel gammalt så är ljudet ganska imponerande.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-07 21:07

Isidor skrev:Bill,

Om du byter ut "förmedla" mot "lägga till" i inlägget ovan så slår du huvudet på spiken! 8)

Annars håller jag med om att inspelningen låter levande, men detta beror inte alls på att den är analog utan på mikrofonteknik och frånvaro av allsköns processning, helt enligt för tiden rådande inspelningsfilosofi. För att vara nästan ett halvsekel gammalt så är ljudet ganska imponerande.

Detta med lägga till eller förmedla har diskuterats massor med gånger tidigare. Utan att förfalla till någon svensk jamsighet skulle jag ändå vilja säga, "både ock". Jag vet att analoga media ofta uppvisar sämre mätdata rent tekniskt. Och i det avseendet är det helt rätt att säga "lägger till". Det tillkommer dist (ofta "trevligare" än digital), brus, brum, svaj osv. Detta känner vi till och jag tror ingen, oavsett "läger" har något att invända mot den beskrivningen. Men även digitala media har sina olater, men av annan sort.

Men sedan kommer vi till stötestenen. Digitalanhängare, LTS´are, mätnissar i största allmänhet (för att dra en massa människor lite orättvist över en kam), hävdar att det är denna distorsion som gör att analog återgivning ofta låter "rätt" och musikalisk. Jag hävdar raka motsatsen, nämligen att trots denna närvaro av dist och oljud så låter det ändå riktigt och musikaliskt på något sätt!

Jag är inte alls övertygad om att dagens mätmetoder är heltäckande och berättar hela sanningen, om det nu finns någon sådan. Visst, vi kan oändligt mycket mer idag än för trettio år sedan. Men tänk, det sade man för trettio år sedan också! Vad säger man år 2035?

Jo, det är RR-8 med Red Norvo. -57 sa du? Hm, en snabb blick på skivomslaget, visst har du rätt :-) Då var jag fem år gammal :wink:
Skulle vara intressant att jämföra cd´n med vinylen, kanske får göra ett inköp någon gång.... Men utan att veta, jag tror att vinylen är mer dynamisk och med mer tryck i. Men det är, än så länge, bara spekulationer.

/ B

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-04-08 09:05

Bill,

Man behöver faktiskt inte mäta någonting. Det enda man behöver göra är att lyssna på mikrofonsignalerna före och efter AD/DA-omvandling. Med bra utrustning är digitaliseringen subjektivt helt transparent, något som jag själv haft möjlighet att konstatera vid ett flertal tillfällen. Gör samma sak med en högklassig analog bandspelare t.ex. och det blir relativt enkelt att konstatera påverkan på signalen. Man kan t.o.m. digitalisera den analoga bandarens utsignal och behålla samtliga "analoga kvaliteter" om man så vill. Sedan finns det förstås lyssnare som föredrar denna signalpåverkan, men det är en annan sak.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-08 09:19

Ja, jag tror ju att analogsystemens "fördelar" ligger i den olika signalbehandling som drabbar inspelningarna FÖRE mediet är det som spelar roll. Mastring etc mao.

Att analogmedierna i sig är sämre än de digitala råder det ingen tvekan om för mig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-08 19:28

Svante skrev:Ja, jag tror ju att analogsystemens "fördelar" ligger i den olika signalbehandling som drabbar inspelningarna FÖRE mediet är det som spelar roll. Mastring etc mao.

Att analogmedierna i sig är sämre än de digitala råder det ingen tvekan om för mig.

Du kan ha rätt i det första stycket eftersom de analoga inspelningarna nu har en massa år på nacken och inspelningsfilosofin har ändrat sig ganska kraftigt med åren.

Men jag minns också det anemiska och tråkiga ljud många av de första digitala inspelningarna hade. Jag tänker då på de som gavs ut på vinyl eftersom cd´n ej ännu var ute på marknaden.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-09 15:24

[quote="Bill50x
Men jag minns också det anemiska och tråkiga ljud många av de första digitala inspelningarna hade.

/ B[/quote]

Samtidigt fanns det utmärkta inspelningar gjorda via digital utrustning.... Det finns flera paralella utgivningar, LP och CD, som låter väldigt lika varandra. Tänker på Bertil Alvings inspelningar som oavsett medium inte kan sägas ha anemiskt eller tråkigt ljud. De flesta kan höra skillnad på före och efter band på en analog bandare, även om skillnaden kan vara liten. Före och efter en digitalisering kan däremot vara extremt svårt. Att det dessutom blir anemsikt eller tråkigt ljud stämmer heller inte när man har insignalen att jämföra mot. Visst fanns det vid introduktionen av CD massor dåligt klingande fonogram men det var nog inte digitalteknikens fel helt och hållet.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-11 20:40

"Ja, helt klart är att inspelningen kräver sin anläggning."

Jaså? Det låter förträffligt via mina Dell datorhögtalare! :D Bra dynamik som sagt, och mycket bra rumslighet. Det som låter dovt för ett ovant öra är främst instrumenten, särskilt gitarrerna. Alla jazzburkar låter dovt, av någon anledning hade/har de flesta jazzmusiker diskantskräck. Möjligen har det blivit ännu lite dovare om signalen passerat en LP12:a (om nu den har någon likhet med övriga äldre Linngrejor). Bra låter det hur som helst. Jag är persomligen övertygad om att det är inspelningsteknikens förtjänst. Uppmickat på lite håll och med få mikrofoner låter ju nästan allt bra (i mina öron). Mindre dist kunde det vara, dock.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-11 20:54

Magnuz skrev:Möjligen har det blivit ännu lite dovare om signalen passerat en LP12:a (om nu den har någon likhet med övriga äldre Linngrejor).

I alla fall min LP12:a ger inget dovare ljud, inte vid de tillfällen jag jämfört cd och lp av samma inspelning. Däremot kan diskanten ibland upplevas som lite lägre därför att det inte skramlar lika mycket som man är van vid. Inget konstgjort "razzel-razzel" utan bara det som som ska låta. En av sakerna som gjorde att jag investerade över 40k på uppgradering för ett par år sedan....

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-11 21:53

inte lät det dovt heller. inte genom hd 270 lurarna jag använder iaf.. verkar vara en riktigt fin inspelning bra närvaro och skön musik :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-11 22:47

"I alla fall min LP12:a ger inget dovare ljud, inte vid de tillfällen jag jämfört cd och lp av samma inspelning."

Tyvärr är sådana jämförelser ganska hopplösa, eftersom skivorna normalt sett är olika mastrade.

"Däremot kan diskanten ibland upplevas som lite lägre därför att det inte skramlar lika mycket som man är van vid."

Undrar om det bara är det, många av de Linngrejer jag hört har påtagligt dov klang. Särskilt den billigaste PU:n K5 har ganska dov klang. Vilken PU har du? En lite dyrare antar jag, med tanke på vad uppgraderingen kostade. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-12 20:42

Magnuz skrev:"I alla fall min LP12:a ger inget dovare ljud, inte vid de tillfällen jag jämfört cd och lp av samma inspelning."

Tyvärr är sådana jämförelser ganska hopplösa, eftersom skivorna normalt sett är olika mastrade.

"Däremot kan diskanten ibland upplevas som lite lägre därför att det inte skramlar lika mycket som man är van vid."

Undrar om det bara är det, många av de Linngrejer jag hört har påtagligt dov klang. Särskilt den billigaste PU:n K5 har ganska dov klang. Vilken PU har du? En lite dyrare antar jag, med tanke på vad uppgraderingen kostade. :D

Arkivan.
Men jag undrar vad du jämför med när du säger att Linn-grejorna låter dova. Tvärtom tycker jag, ofta lite för livliga i de övre registren, speciellt bland de billigare grejorna.

Däremot tycker jag generellt att hifi-prylar låter lite för ljust och tunnt. Det är liksom ingen kropp i ljudet och en brist på klarhet i ljudet kompenseras med en hissad diskant. Går man på live-konserter i den mindre skalan (några få akustiska inbstrument i en mindre lokal) märks detta mycket tydligt.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-12 20:53

Håller med Bill50X helt.
Har en LP12:a själv och jag tycker att den är på gränsen för till för ljus. Billiga Linn picker är kassa så dom låter väl lite hur som helst. Men dovt, nä har aldrig hört det ifrån en Linn anläggning dock väldigt mycket tvärtom.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-13 20:39

Mimik, Majik och Keilidh är exempel på äldre Linnprodukter som är klart dova, samt som sagt pickuperna K5 och K9. De nyare produkterna är generellt sett ljusare i klangen. Classik t.ex. blev klart ljusare mellan första och andra generationen.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-04-13 21:30

Trevligt ljudspår (men mindre trevlig musik). Skillnaden i ljud jämfört med närmickat är påtaglig, till det senares nackdel.

Det är en del dist, dynamiken är bra, man hör rummet bra. Imponerande med tanke på åldern.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-13 22:30

Max_Headroom skrev:Trevligt ljudspår (men mindre trevlig musik). Skillnaden i ljud jämfört med närmickat är påtaglig, till det senares nackdel.

Det är en del dist, dynamiken är bra, man hör rummet bra. Imponerande med tanke på åldern.

Bortsett från att jag tycker att även musiken är trevlig så håller jag med dig till 100% i sak. Precist och kortfattat uttryckt, tack för det! Jag misstänker att du inte lyssnat i ett par datorhögtalare....

Vid de tillfällen det presenteras musiksnuttar för jämförelse, brukar jag bränna dessa på en cd-r och köra direkt i min anläggning. Det ger trots allt bättre ljud än att köra via ljudkortet (jag har ett extigy placerat vid stereon som matas via USB från datorn).

/ B

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-14 23:22

i mina hörlurar låter det klart bra, mycket bättre än flera av dagens utgivningar. Trevlig dynamik. Som många påpekat, med tanke på åldern, imponerande :o . Dock inte musik som faller mig helt i smaken.

Återgå till Teknikforum