Sorry för OT sportis
Moderator: Redaktörer
Film och musik öppnades till en helt nya värld och det va faktiskt helt otroligt va bra det va... jag förstår egentligen (verkligen inte !!!!) varför jag gjorde mig av med iPs... dom presterade bara så sannslöst bra i mitt rum att jag liksom nästan för jämnan satt med haksläpp, var enda gång jag satte på en film eller en låt så helt oundvikligen höll jag på att ramla av stolen av upplevelsen. jag har alltså alldrig, före eller efter, tittat så mycket på film eller lyssnat på musik som jag gjorde då jag hade iPs hemma hos mig.
sportbilsentusiasten skrev:JUST SÅ ska det vara, uppslukad av musiken.
Tänk om bara fler får uppleva detta...tänk om bara fler inser vad målet EGENTLIGEN är![]()
Dvs att återskapa något som får hjärnan att tro att musiken är på riktigt, så man BARA sjunker in i musiken - o glömmer tekniken.
sportbilsentusiasten skrev:Underbar utläggning DVD-ai, i särklass det bästa jag läst på länge![]()
Nedan bara ETT av alla underbart tänkvärda citat i inlägget, TACK!Film och musik öppnades till en helt nya värld och det va faktiskt helt otroligt va bra det va... jag förstår egentligen (verkligen inte !!!!) varför jag gjorde mig av med iPs... dom presterade bara så sannslöst bra i mitt rum att jag liksom nästan för jämnan satt med haksläpp, var enda gång jag satte på en film eller en låt så helt oundvikligen höll jag på att ramla av stolen av upplevelsen. jag har alltså alldrig, före eller efter, tittat så mycket på film eller lyssnat på musik som jag gjorde då jag hade iPs hemma hos mig.
JUST SÅ ska det vara, uppslukad av musiken.
Tänk om bara fler får uppleva detta...tänk om bara fler inser vad målet EGENTLIGEN är![]()
Dvs att återskapa något som får hjärnan att tro att musiken är på riktigt, så man BARA sjunker in i musiken - o glömmer tekniken.
Jag vet hur underbart just den känslan är...
Just detta är mitt mål i mitt rum.
Timpolanen skrev:DVD-ai, när du än vill så kommer jag oavsett tid på nygnet och byter minna iP mot dinna i16...! Bara så det vet
Nä men håller med att elektroniken ska bara göra sin sak, ge mig musik inge annat krafs å strul.
"När man inte bryr sig om "basen", inte "följer melodin" - utan bara sitter och njuter! "
Där sitter nog DVD-ai å svär ändåFinns det någon mer bas petig..?
Ragnwald skrev:DVD-ai skrev:... men det blir jag nog alldrig.
Precis, man ska aldrig säga alldrig.
DVD-ai skrev:Timpolanen skrev:DVD-ai, när du än vill så kommer jag oavsett tid på nygnet och byter minna iP mot dinna i16...! Bara så det vet
Nä men håller med att elektroniken ska bara göra sin sak, ge mig musik inge annat krafs å strul.
"När man inte bryr sig om "basen", inte "följer melodin" - utan bara sitter och njuter! "
Jo det sägs så, att jag skulle vara petig med basen, tycker bara själv att jag vill "slippa höra den" liksom, ska det var så mycket begärt.. ?!![]()
Och, jo KAN TÄNKA MIG DET men något "byte" blir dte unte utan ett "lån" i sådant fall![]()
Vi får se, har eventuallt lite planer på G
shifts skrev:DVD-ai: Går "hur du vill ha det" att säga i ord?
Timpolanen skrev:DVD-ai skrev:Timpolanen skrev:DVD-ai, när du än vill så kommer jag oavsett tid på nygnet och byter minna iP mot dinna i16...! Bara så det vet
Jo det sägs så, att jag skulle vara petig med basen, tycker bara själv att jag vill "slippa höra den" liksom, ska det var så mycket begärt.. ?!![]()
Och, jo KAN TÄNKA MIG DET men något "byte" blir dte unte utan ett "lån" i sådant fall![]()
Vi får se, har eventuallt lite planer på G
Fan där slant på de kaffe med mjölkhalaknapparna på tangentbordet
Låter skoj!!
shifts skrev:DVD-ai: Tycker det är en fin "kravlista". Har nog inte blivit fullt så petig ännu,
men börjar längta efter att få lyssna i ett rum med perfekt absorption vid
låga frekvenser.
DVD-ai skrev:Ja, det går utmärkt, jag vill ha en bas som upplevs som instrument och toner utan några egenheter oavsett matterial och som ska vara "psykoakustiskt" rak ( så att jag inte uppfattar den som olinjär = inga egenheter och rumsresonanser som stör) då är jag nöjd.
Om jag spelar upp en ståbas ska det låta som en ståbas vare sig mer eller mindre![]()
DVD-ai skrev:shifts skrev:DVD-ai: Går "hur du vill ha det" att säga i ord?
Ja, det går utmärkt, jag vill ha en bas som upplevs som instrument och toner utan några egenheter oavsett matterial och som ska vara "psykoakustiskt" rak ( så att jag inte uppfattar den som olinjär = inga egenheter och rumsresonanser som stör) då är jag nöjd.
Om jag spelar upp en ståbas ska det låta som en ståbas vare sig mer eller mindre![]()
Sedan utöver "hur basen ska låta" så ska den kunna prestera bra ljudtryck så att jag till "annan musik" ska kunna kräma på ordentligt utan att det ger sig och så får responsen gärna vara tillräckligt rak till ca 15hz.
Upplever att jag liksom alldrig riktigt fått den upplevelsen av naturtrogenhet i basen...
subjektivisten skrev:DVD-ai, Du sitter väl väldigt nära högtalarna och då kan ip, med sin större spridning, ge vissa fördelar. Tror inte dom har så mycket att hämta mot i16s när du får ett större rum.
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Ja, det går utmärkt, jag vill ha en bas som upplevs som instrument och toner utan några egenheter oavsett matterial och som ska vara "psykoakustiskt" rak ( så att jag inte uppfattar den som olinjär = inga egenheter och rumsresonanser som stör) då är jag nöjd.
Ibland undrar jag ifall vissa av er skulle dissa mitt rum.... för antingen är jag okänslig för rumsresonanser, eller så har jag haft tur.... och sannolikheten är nog att det är jag som är okänslig.
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Ja, det går utmärkt, jag vill ha en bas som upplevs som instrument och toner utan några egenheter oavsett matterial och som ska vara "psykoakustiskt" rak ( så att jag inte uppfattar den som olinjär = inga egenheter och rumsresonanser som stör) då är jag nöjd.
Ibland undrar jag ifall vissa av er skulle dissa mitt rum.... för antingen är jag okänslig för rumsresonanser, eller så har jag haft tur.... och sannolikheten är nog att det är jag som är okänslig.
steveo1234 skrev:Det är ju som med allt annat, man störs av olika saker. Om du inte upplever att det är ett problem för dig så är det bara att vara glad för det för du sparar lite pengar och mycket energi på att slippa kladda med det.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Det är ju som med allt annat, man störs av olika saker. Om du inte upplever att det är ett problem för dig så är det bara att vara glad för det för du sparar lite pengar och mycket energi på att slippa kladda med det.
Jo... fast jag brukar tänka ett steg längre... jag vill ju att det skall vara bra för andra också. Som bildjämförelsen, så skulle jag aldrig skaffa en DLP-projektor även om jag själv inte såg regnbågar, för jag skulle inte vilja råka ut för att någon annan som kom och tittade mådde dåligt av det.
steveo1234 skrev:Ja, så kan man ju också se det. Men, du, då har jag en liten överraskning till dig: Alla uppskattar inte 8 stycken stora gröna monster i ett vardagsrum iheller.
Nattlorden skrev:Tror nästan att storleken gör att de passerar förbi mångas uppfattningsförmåga och sorteras bort.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Ja, så kan man ju också se det. Men, du, då har jag en liten överraskning till dig: Alla uppskattar inte 8 stycken stora gröna monster i ett vardagsrum iheller.
Nej, det påstås i alla fall så här.
Verklighetsdata säger dock att faktiskt-audiofiler har större problem med 8 gröna baslådor än vad vanligt folk i verkliga livet har.![]()
![]()
Dels står de i bortre hörnen och dels är de full takhöjd så de blir nästan in-wall. Tror nästan att storleken gör att de passerar förbi mångas uppfattningsförmåga och sorteras bort. Med dämpväggarna på plats kommer deras djup att verka ännu mindre, men väggarna kommer att sticka ut mer - får de om de kommer att dra till sig mer uppmärksamhet sen. Men de går säkert att hänga lite tyg framför om behov uppstår.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster