Som piPs fast mer drag, dynamik o allmänt jäklar anama?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-10-19 12:03

Nice try från min sida :wink:

Sorry för OT sportis :oops:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-19 12:37

Underbar utläggning DVD-ai, i särklass det bästa jag läst på länge :!:
Nedan bara ETT av alla underbart tänkvärda citat i inlägget, TACK!

Film och musik öppnades till en helt nya värld och det va faktiskt helt otroligt va bra det va... jag förstår egentligen (verkligen inte !!!!) varför jag gjorde mig av med iPs... dom presterade bara så sannslöst bra i mitt rum att jag liksom nästan för jämnan satt med haksläpp, var enda gång jag satte på en film eller en låt så helt oundvikligen höll jag på att ramla av stolen av upplevelsen. jag har alltså alldrig, före eller efter, tittat så mycket på film eller lyssnat på musik som jag gjorde då jag hade iPs hemma hos mig.

JUST SÅ ska det vara, uppslukad av musiken.
Tänk om bara fler får uppleva detta...tänk om bara fler inser vad målet EGENTLIGEN är 8O
Dvs att återskapa något som får hjärnan att tro att musiken är på riktigt, så man BARA sjunker in i musiken - o glömmer tekniken.
Jag vet hur underbart just den känslan är...

Just detta är mitt mål i mitt rum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-10-19 13:15

sportbilsentusiasten skrev:JUST SÅ ska det vara, uppslukad av musiken.
Tänk om bara fler får uppleva detta...tänk om bara fler inser vad målet EGENTLIGEN är 8O
Dvs att återskapa något som får hjärnan att tro att musiken är på riktigt, så man BARA sjunker in i musiken - o glömmer tekniken.

Präxis! Och det är här tunedem- och ljudnördarna möts. När man inte bryr sig om "basen", inte "följer melodin" - utan bara sitter och njuter!

En anledning till att jag hänger både här och på Selleri, för övrigt.

/ B

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-10-19 13:35

DVD-ai, när du än vill så kommer jag oavsett tid på nygnet och byter minna iP mot dinna i16...! Bara så det vet ;)

Nä men håller med att elektroniken ska bara göra sin sak, ge mig musik inge annat krafs å strul.

"När man inte bryr sig om "basen", inte "följer melodin" - utan bara sitter och njuter! "

Där sitter nog DVD-ai å svär ändå :P Finns det någon mer bas petig..?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 14:12

sportbilsentusiasten skrev:Underbar utläggning DVD-ai, i särklass det bästa jag läst på länge :!:
Nedan bara ETT av alla underbart tänkvärda citat i inlägget, TACK!

Film och musik öppnades till en helt nya värld och det va faktiskt helt otroligt va bra det va... jag förstår egentligen (verkligen inte !!!!) varför jag gjorde mig av med iPs... dom presterade bara så sannslöst bra i mitt rum att jag liksom nästan för jämnan satt med haksläpp, var enda gång jag satte på en film eller en låt så helt oundvikligen höll jag på att ramla av stolen av upplevelsen. jag har alltså alldrig, före eller efter, tittat så mycket på film eller lyssnat på musik som jag gjorde då jag hade iPs hemma hos mig.

JUST SÅ ska det vara, uppslukad av musiken.
Jag vet hur underbart just den känslan är...

Just detta är mitt mål i mitt rum.

Man tackar... :oops: :D

Jo men precis så upplevde jag det faktiskt, som att nu finns bara musiken. :) även om jag naturligtvis (som vanligt...) inte va nöjd med basen, inte på långa väger... men det blir jag nog alldrig.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 14:14

Timpolanen skrev:DVD-ai, när du än vill så kommer jag oavsett tid på nygnet och byter minna iP mot dinna i16...! Bara så det vet ;)

Nä men håller med att elektroniken ska bara göra sin sak, ge mig musik inge annat krafs å strul.

"När man inte bryr sig om "basen", inte "följer melodin" - utan bara sitter och njuter! "

Jo det sägs så, att jag skulle vara petig med basen, tycker bara själv att jag vill "slippa höra den" liksom, ska det var så mycket begärt.. ?! :x

Och, jo KAN TÄNKA MIG DET men något "byte" blir dte unte utan ett "lån" i sådant fall :wink:

Vi får se, har eventuallt lite planer på G 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-19 14:16

DVD-ai skrev:... men det blir jag nog alldrig.

Precis, man ska aldrig säga alldrig. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 14:21

Ragnwald skrev:
DVD-ai skrev:... men det blir jag nog alldrig.

Precis, man ska aldrig säga alldrig. :wink:

Njoo, jag har liksom nästan aldlrig hört någon bas som jag skulle vara nöjd med så... :? tycker att allt låter fel eller onaturligt oavsett vad jag lyssnar på. Bara olika "dåligt" existerar i min värld just när det gäller bas :roll:

i Ingvars källare låter det väll "helt ok", sedan har jag hört 2st rum till där det låtit "helt ok" men inte som jag vill ha det...
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-19 14:35

DVD-ai: Går "hur du vill ha det" att säga i ord? :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-10-19 15:01

DVD-ai skrev:
Timpolanen skrev:DVD-ai, när du än vill så kommer jag oavsett tid på nygnet och byter minna iP mot dinna i16...! Bara så det vet ;)

Jo det sägs så, att jag skulle vara petig med basen, tycker bara själv att jag vill "slippa höra den" liksom, ska det var så mycket begärt.. ?! :x

Och, jo KAN TÄNKA MIG DET men något "byte" blir dte unte utan ett "lån" i sådant fall :wink:

Fan där slant på de kaffe med mjölkhalaknapparna på tangentbordet :P

Låter skoj!!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 15:19

shifts skrev:DVD-ai: Går "hur du vill ha det" att säga i ord? :)

Ja, det går utmärkt, jag vill ha en bas som upplevs som instrument och toner utan några egenheter oavsett matterial och som ska vara "psykoakustiskt" rak ( så att jag inte uppfattar den som olinjär = inga egenheter och rumsresonanser som stör) då är jag nöjd.
Om jag spelar upp en ståbas ska det låta som en ståbas vare sig mer eller mindre :)

Sedan utöver "hur basen ska låta" så ska den kunna prestera bra ljudtryck så att jag till "annan musik" ska kunna kräma på ordentligt utan att det ger sig och så får responsen gärna vara tillräckligt rak till ca 15hz.

Upplever att jag liksom alldrig riktigt fått den upplevelsen av naturtrogenhet i basen...
Senast redigerad av DVD-ai 2010-10-19 15:20, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 15:20

Timpolanen skrev:
DVD-ai skrev:

Fan där slant på de kaffe med mjölkhalaknapparna på tangentbordet :P

Låter skoj!!

Vi får se... :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-19 15:23

DVD-ai: Tycker det är en fin "kravlista". Har nog inte blivit fullt så petig ännu,
men börjar längta efter att få lyssna i ett rum med perfekt absorption vid
låga frekvenser.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 15:58

shifts skrev:DVD-ai: Tycker det är en fin "kravlista". Har nog inte blivit fullt så petig ännu,
men börjar längta efter att få lyssna i ett rum med perfekt absorption vid
låga frekvenser.

Mmm, vist e den tråkig... :(

Medger liksom inte mycket utrymme för att bli nöjd, jag måste sänka mina krav på basåtergivning men vet inte hur det ska gå till... Om man kollar min "HiFi historia" så har jag haft ca 10st olika uppsättnignar med basunderstöd och 3 olika "toppar"/fullrange högtalare till dom. sedan har jag haft 3st olika fullrange golvare och 2st olika "fullrange" stativare också. Men samtliga högtalare har det varit i första hand just basen som gjort att jag gjort mig av med tillslut, och uppsättnignarna med basunderstöd har varit allt från 10st Philips 8" basar i slutna 25 liter lådor till 4st Seas alu till 15" Pa basar osv osv... men hittar liksom inte hem (och har lyssnat runt otroligt mycket på olika basystem). profundusX-2 som jag har nu är bäst hittils (av det jag haft hemma), men inte "bra nog" (i mitt rumm ska tilläggas).

Jag har hört InfraY-6 vid ett tillfälle och jag hörde potential till att det skulle kanske kunna prestera så som jag vill ljudkvalitetsmässigt om man fixar med rummet lite. men vill även höra ProfundusY-4 i ett lite bättre akustikreglerat rum (vilket jag hoppas på ha gott om tid att göra i vinter ! :D ) för att avgöra om inte det i alla fall skulle fungera.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2010-10-19 16:39

DVD-ai skrev: Men vill även höra ProfundusY-4 i ett lite bättre akustikreglerat rum (vilket jag hoppas på ha gott om tid att göra i vinter ! :D )

Det ska vi nog se till att du ska få göra! 8) Bara dom blir klara snart. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 17:41

Ja det hoppas jag verkligen med självklart :)

Ska bli kul att komma på återbesök ;)

Edit: Sorry "sportbilen" (ja...du har så långt namn... :? :lol: ) för att jag liksom lite "kidnappade" tråden... :oops:
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-20 01:06

DVD-ai, Du sitter väl väldigt nära högtalarna och då kan ip, med sin större spridning, ge vissa fördelar. Tror inte dom har så mycket att hämta mot i16s när du får ett större rum.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-20 08:05

DVD-ai skrev:Ja, det går utmärkt, jag vill ha en bas som upplevs som instrument och toner utan några egenheter oavsett matterial och som ska vara "psykoakustiskt" rak ( så att jag inte uppfattar den som olinjär = inga egenheter och rumsresonanser som stör) då är jag nöjd.
Om jag spelar upp en ståbas ska det låta som en ståbas vare sig mer eller mindre :)

Ibland undrar jag ifall vissa av er skulle dissa mitt rum.... för antingen är jag okänslig för rumsresonanser, eller så har jag haft tur.... och sannolikheten är nog att det är jag som är okänslig. :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-20 08:30

DVD-ai skrev:
shifts skrev:DVD-ai: Går "hur du vill ha det" att säga i ord? :)

Ja, det går utmärkt, jag vill ha en bas som upplevs som instrument och toner utan några egenheter oavsett matterial och som ska vara "psykoakustiskt" rak ( så att jag inte uppfattar den som olinjär = inga egenheter och rumsresonanser som stör) då är jag nöjd.

Sedan utöver "hur basen ska låta" så ska den kunna prestera bra ljudtryck så att jag till "annan musik" ska kunna kräma på ordentligt utan att det ger sig och så får responsen gärna vara tillräckligt rak till ca 15hz.

Upplever att jag liksom alldrig riktigt fått den upplevelsen av naturtrogenhet i basen...

Sicken fin beskrivning. Den skriver jag under på till 99%.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-20 08:31

subjektivisten skrev:DVD-ai, Du sitter väl väldigt nära högtalarna och då kan ip, med sin större spridning, ge vissa fördelar. Tror inte dom har så mycket att hämta mot i16s när du får ett större rum.

Jo, i16s tänkte jag nog inte göra mig av med... älskar allt med dom förutom att dom inte har en chans i mitt rum att ge samma otroligt "live kännsla" som iPs gjorde. Så i mitt rum så skulle jag behöva något annat, därför jag sneglar på att kanske byta/låna/köpa något att ha under tiden som jag är "fången" i detta rum då i16 inte ges några möjligheter att prestera...

Om jag hade haft möjligheten att vrida möbleringen 90* åt något håll (sitter på bredden i rummet nu...) så hade problemet inte existerat för då hade jag haft perfekt lyssningsavstånd. Men tyvärr så är 3st dörrar, helt perfekt och noga uttänkt placerade för minsta möjliga möbleringamöjlighet, in i ett 12kvm "stort" rum = inget fungerar och i bästa fall så blir det mindre bra.. :?

Som jag har det nu är faktiskt enda möjligheten och då är det ändå så att jag måste ställa dit ena högtalaren på sin plats när jag ska lyssna :roll: ska jag vrida rummet 90* så är valen följande

åt ena hållet är praktiskt omöjligt så det är bar att glömma, åt andra hållet skulle "gå" men då hamnar båda högtalarna framför var sin dörr och utan möjlighet att ha något dämpmaterial uppe. då får jag ställa dit det också när jag ska lyssna osv osv... + att modulerna får inte plats där, om jag inte vill även flytta runt dom var enda gång jag ska lyssna... :lol:

Nee... så det går inte, jag har insett det nu i alla fall, bara att acceptera att rummet är kasst.

Nu gäller att göra det bästa av det kassa rummet :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-20 08:36

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Ja, det går utmärkt, jag vill ha en bas som upplevs som instrument och toner utan några egenheter oavsett matterial och som ska vara "psykoakustiskt" rak ( så att jag inte uppfattar den som olinjär = inga egenheter och rumsresonanser som stör) då är jag nöjd.

Ibland undrar jag ifall vissa av er skulle dissa mitt rum.... för antingen är jag okänslig för rumsresonanser, eller så har jag haft tur.... och sannolikheten är nog att det är jag som är okänslig. :lol:

Ja jag får alltid höra att jag e så kinkig och petig med basen så jag vet inte... tycker bara att det är extremt sällan som det låter som jag vill att det ska göra... :roll:
men just basen är ju dessutom det svåraste, så stora ingrepp som behövs för att få det "rätt"... men jag ska lyssna mer på riktigt bra akustikreglerade rum och se om det inte går att verkligen få till den ändå... :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-20 08:46

Nattlorden skrev:

Det är ju som med allt annat, man störs av olika saker. Om du inte upplever att det är ett problem för dig så är det bara att vara glad för det för du sparar lite pengar och mycket energi på att slippa kladda med det.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-20 08:53

steveo1234 skrev:Det är ju som med allt annat, man störs av olika saker. Om du inte upplever att det är ett problem för dig så är det bara att vara glad för det för du sparar lite pengar och mycket energi på att slippa kladda med det.

Jo... fast jag brukar tänka ett steg längre... jag vill ju att det skall vara bra för andra också. Som bildjämförelsen, så skulle jag aldrig skaffa en DLP-projektor även om jag själv inte såg regnbågar, för jag skulle inte vilja råka ut för att någon annan som kom och tittade mådde dåligt av det.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-20 09:03

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Det är ju som med allt annat, man störs av olika saker. Om du inte upplever att det är ett problem för dig så är det bara att vara glad för det för du sparar lite pengar och mycket energi på att slippa kladda med det.

Jo... fast jag brukar tänka ett steg längre... jag vill ju att det skall vara bra för andra också. Som bildjämförelsen, så skulle jag aldrig skaffa en DLP-projektor även om jag själv inte såg regnbågar, för jag skulle inte vilja råka ut för att någon annan som kom och tittade mådde dåligt av det.

Ja, så kan man ju också se det. Men, du, då har jag en liten överraskning till dig: Alla uppskattar inte 8 stycken stora gröna monster i ett vardagsrum iheller.
Cant please everybody, yaknow :p

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-10-20 09:16

steveo1234 skrev:... Alla uppskattar inte 8 stycken stora gröna monster i ett vardagsrum iheller.
Cant please everybody, yaknow :p

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-20 09:17

steveo1234 skrev:Ja, så kan man ju också se det. Men, du, då har jag en liten överraskning till dig: Alla uppskattar inte 8 stycken stora gröna monster i ett vardagsrum iheller.

Nej, det påstås i alla fall så här.

Verklighetsdata säger dock att faktiskt-audiofiler har större problem med 8 gröna baslådor än vad vanligt folk i verkliga livet har. :lol: :lol: :lol:

Dels står de i bortre hörnen och dels är de full takhöjd så de blir nästan in-wall. Tror nästan att storleken gör att de passerar förbi mångas uppfattningsförmåga och sorteras bort. Med dämpväggarna på plats kommer deras djup att verka ännu mindre, men väggarna kommer att sticka ut mer - får de om de kommer att dra till sig mer uppmärksamhet sen. Men de går säkert att hänga lite tyg framför om behov uppstår.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-10-20 09:20

Nattlorden skrev:Tror nästan att storleken gör att de passerar förbi mångas uppfattningsförmåga och sorteras bort.

Hade ett tag ett par stora elektrostater stående hemma, 40 cm breda och 240 cm höga skärmar. Det hände flera gånger att folk klev in i mitt vardagsrum och frågade var jag hade högtalarna....

/ B

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-20 10:09

Men nu tycker jag nästan lite synd om "Sportbilen" vi har jag totalt kapat hans tråd och styrt den mot avgrunden 8)

Åter till topp-piP, iP alltså dom e trevliga och välldigt behändig storleksmässigt :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-20 10:54

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Ja, så kan man ju också se det. Men, du, då har jag en liten överraskning till dig: Alla uppskattar inte 8 stycken stora gröna monster i ett vardagsrum iheller.

Nej, det påstås i alla fall så här.

Verklighetsdata säger dock att faktiskt-audiofiler har större problem med 8 gröna baslådor än vad vanligt folk i verkliga livet har. :lol: :lol: :lol:

Dels står de i bortre hörnen och dels är de full takhöjd så de blir nästan in-wall. Tror nästan att storleken gör att de passerar förbi mångas uppfattningsförmåga och sorteras bort. Med dämpväggarna på plats kommer deras djup att verka ännu mindre, men väggarna kommer att sticka ut mer - får de om de kommer att dra till sig mer uppmärksamhet sen. Men de går säkert att hänga lite tyg framför om behov uppstår.

Ja, så är det kanske. Det som folk kommenterar mest hos mig är högtalarnas storlek och inte de andra sakerna som jag tycker är mer uppseendeväckande. Ett visst mått av tillvänjning finns säkert också. Dina Kermit-burkar kanske harmoniserar med resten av rummet och är inte så inkräktande på ögat som det ser ut på bild.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-20 11:13

steveo1234 skrev:Det som folk kommenterar mest hos mig är högtalarnas storlek och inte de andra sakerna som jag tycker är mer uppseendeväckande.

Spännande, vad har du mer för uppseendeväckande på kallvinden?
Den som vet mest, tror minst.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino