Nytt projekt!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
S

Nytt projekt!

Inläggav S » 2010-10-19 22:07

Hejsan!

Snart blir det dags att bygga nya högtalare! Jag har börjat tänka och planera lite men skulle behöva eran hjälp här på forumet, då det är lite brist på kunskap från min sida!

Högtalarna jag har tänkt att bygga ska bestå av två delar, en övre låda med disk och mid, och en undre låda med bas. Se bilden nedan så förstår ni nog bättre!

http://img831.imageshack.us/i/imagesoq.jpg/

Dessa element hade jag tänkt att använda, kom gärna med förslag om ni vet något bättre i samma prisklass.

Diskant: Seas prestige H0830 20TFF

Mid: Scan Speak discovery 15W 8424G00

Bas: Scan Speak discovery 22W 8534G00

Är detta en bra kombination?

Hur gör jag för att räkna ut rätt lådvolym för mid och bas? Samt delningsfilter för de tre elementen? Skulle vara toppen om någon med kunskapen kunde räkna ut dett till mig eller tala om hur jag ska göra :)

Ge gärna tipps på allt! Typ materialtjocklek osv!

Är iväg på en resa nu och kommer hem den 28 nov och då drar bygget igång!
Därför vill jag gärna ha hjälp med uträkningar osv redan nu så att det är klart tills jag kommer hem. :)

Tack på förhand

Mvh
Sebastian

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-19 22:18

Välkommen och två tummar upp med skissen. :)

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2010-10-19 22:22

Haha tack! Gjorde den snabbt på min Ipad så det var inte så lätt :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-19 22:30

Men levande. :)

Jag tycker det är jätte kul att du har bestämt dig för att bygga själv här. Tyvärr så finns det nog ingen som kommer kunna sno ihop ett delningsfilter åt dig över webben. Förhoppnings vis finns det folk som kan komma med tips på hur du lär dig bygga ett delningsfilter själv. :)

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2010-10-19 22:42

Jo det var det jag misstänkte, antar att man behöver mäta och dyligt för att få fram ett optimalt delningsfilter. Men det borde väll gå att ta fram något att börja med?

Lådvolymen är det viktigaste då jag kan planera lite mer...

Alla tips är uppskattade! Jag skulle ju inte bygga själv om jag inte ville lära mig! :)

Har tänkt mig att göra baffeln i 25mm massiv valnöt :)

Mvh
S

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-19 22:50

Det finns ett program som heter basta! som är gratis i en begränsad version som finns att ladda ner på www.tolvan.com . Upphovs mannen heter Svante och han är en klippa och finns här på forumet. Det tar lite tid att lära sig men är å andra sidan väldigt genomsynligt. Fö kan du ta allt jag säger med en nypa salt efter som jag skjuter från höften lite oftare än vad som är klädsamt på ett forum med så här teknisk framtoning.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-19 22:51

S skrev:Jo det var det jag misstänkte, antar att man behöver mäta och dyligt för att få fram ett optimalt delningsfilter. Men det borde väll gå att ta fram något att börja med?

Lådvolymen är det viktigaste då jag kan planera lite mer...

Alla tips är uppskattade! Jag skulle ju inte bygga själv om jag inte ville lära mig! :)

Har tänkt mig att göra baffeln i 25mm massiv valnöt :)

Mvh
S

Det är så mycket att tänka på.
Men här är några tips på hur du kan gå tillväga:
1: Ladda hem Arta, där finns ett program som heter Limp som kan hjälpa dig att ta fram TS-parametrar för din bas.
2: När basen är uppmätt kan du börja räkna på baslådan. Ladda hem basta, du behöver inte betala för det än. Här kan du med hjälp av TS-parametrarna räkna på din baslåda.
3: Bygg dina lådor. 25mm valnöt går nog bra, tänk bara på att försänka diskanden exakt så det inte blir någon kant
Tänk också på att fräsa ut insidan för bas och mellanregister så de elementen får ordentlig ventilation.
4: Mät upp elementen i låda med Arta. Här måste du köpa en mikrfofon och en mikrofonförstärkare.
5: Räkna på filter, här finns det många olika varianter på hur du ska gå tillväga. Men du bör utgå från dina mätningar och importera dem i basta eller lspcad eller annat???
6: testa med dina filter.
7:lyssna
8:mät
9: är du missnöjd gå tillbaka till steg?

Edit: Det finns dom här som kan ge mycket bättre svar än mig, men nu har du en bild av vad du behöver tänka på...

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2010-10-19 23:02

Tack så mycket för tipsen! Problemet med simuleringar är bara att just nu är jag ute och reser och har bara min ipad till förfogan!
Väl hemma har jag endast Mac... Finns det inga online lösningar eller dyligt?

Vad kan en billig mic och förstärkare kosta?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
benghan

Inläggav benghan » 2010-10-20 07:20

Använt t.ex. CrossOver till din mac för att köra windowsbaserade program. Det finns tyvärr inga bra alternativ än.

Det fungerat dessutom riktigt bra med så pass enkla program som dom här.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-20 09:41

S skrev:Tack så mycket för tipsen! Problemet med simuleringar är bara att just nu är jag ute och reser och har bara min ipad till förfogan!
Väl hemma har jag endast Mac... Finns det inga online lösningar eller dyligt?

Vad kan en billig mic och förstärkare kosta?

Tack på förhand!

Här kan du leka lite:
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=isdonline

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-10-20 09:43

jag skulle nog kanske valt en annan diskant. tex H1283-06 22TAF/G eller H1212-06 27TBFC/G

Det är bra mycket enklare att utforma ett tvåvägsfilter. Så du skulle antingen kunna gå på en 2,5vägshögtalare precis som Kalejdokom har gjort i ett bygge här på forumet.
En annan sak du kan fundera på är att köra basen via ett aktivt filter, tex minidsp. Då blir det enklare att designa ett vanligt tvåvägsfilter till toppen.
Nackdelen är ju förstås att du behöver extra slutsteg.

En billig mätutrustning kostar ca 1500kr och uppåt och är en given investering för att få ett bra resultat. Antingen det eller att du kan åka till någon som kan mäta upp elementen åt dig.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-20 09:50

peetwa skrev:Välkommen och två tummar upp med skissen. :)

jag håller med, skissen var fantastisk, det behövs konstnärer på faktiskt, mycket välkommen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-10-20 10:00

Roligt att se ännu ett diy projekt på gång.

Jag skulle rekomendera denna sida: http://www.drkrupp.se/hifi/

Under övrigt ner till vänster finns formelsamling, Där finns mycket intressant läsning om olika typer av filter.

Den sidan rekomenderas av många, För att få lite mer kött på benen vad gäller de olika typerna av filter.

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2010-10-20 19:04

Hm.. Finns inte T/S-parametrarna tabellerade för de valda elementen? Isåfall kan du ju skippa att mäta till en början och simulera i Basta! (som tyvärr inte finns som app till IPad...än? :wink: )

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2010-10-20 19:31

Kraniet skrev:jag skulle nog kanske valt en annan diskant. tex H1283-06 22TAF/G eller H1212-06 27TBFC/G

Det är bra mycket enklare att utforma ett tvåvägsfilter. Så du skulle antingen kunna gå på en 2,5vägshögtalare precis som Kalejdokom har gjort i ett bygge här på forumet.
En annan sak du kan fundera på är att köra basen via ett aktivt filter, tex minidsp. Då blir det enklare att designa ett vanligt tvåvägsfilter till toppen.
Nackdelen är ju förstås att du behöver extra slutsteg.

En billig mätutrustning kostar ca 1500kr och uppåt och är en given investering för att få ett bra resultat. Antingen det eller att du kan åka till någon som kan mäta upp elementen åt dig.

Varför en annan diskant?

Jag har tänkt på det och det blir nog så, då driver jag topparna med min chipamp och så får jag köpa ett nytt slutsteg + minidsp.

Får försöka att hitta någon villig i stockholmsområdet! Någon här som kan tänka sig?

Jonka_: bra sida! Blir lite läsning..

Stort tack till alla som ger tipps!

Mvh
Sebastian

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2010-10-20 19:34

Crumboo skrev:Hm.. Finns inte T/S-parametrarna tabellerade för de valda elementen? Isåfall kan du ju skippa att mäta till en början och simulera i Basta! (som tyvärr inte finns som app till IPad...än? :wink: )

Kan jag ta värdena som står i databladet och knappa in i Basta? Så får jag ut lådvolym?

Nej tyvärr finns det inte :(

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2010-10-21 21:48

S skrev:
Crumboo skrev:Hm.. Finns inte T/S-parametrarna tabellerade för de valda elementen? Isåfall kan du ju skippa att mäta till en början och simulera i Basta! (som tyvärr inte finns som app till IPad...än? :wink: )

Kan jag ta värdena som står i databladet och knappa in i Basta? Så får jag ut lådvolym?

Nej tyvärr finns det inte :(

Nja, du får inte en optimal lådvolym automatiskt (även om man kan få några förslag vill jag minnas?). Men du knappa in egna förslag på lådvolymer och se hur responskurvan blir (tips: slå på room-gain så blir kurvan i basen mer lik hur den ser ut i ett rum i ett rum). Du kan även mata in mått på baffeln och elementens placering på denna för att se hur responsen påverkas av baffeldiffraktion. För att få till filtret rekommenderas dock mätningar.

Återgå till DIY-forum