Som piPs fast mer drag, dynamik o allmänt jäklar anama?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-10-20 11:29

Ragnwald skrev:
steveo1234 skrev:Det som folk kommenterar mest hos mig är högtalarnas storlek och inte de andra sakerna som jag tycker är mer uppseendeväckande.

Spännande, vad har du mer för uppseendeväckande på kallvinden?

Avggrundsdjup bökbrottarbas med silkeshandskar?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-20 11:37

Jo men de visste vi ju redan om.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-20 13:10

DVD-ai skrev:Jo, i16s tänkte jag nog inte göra mig av med... älskar allt med dom förutom att dom inte har en chans i mitt rum att ge samma otroligt "live kännsla" som iPs gjorde. Så i mitt rum så skulle jag behöva något annat, därför jag sneglar på att kanske byta/låna/köpa något att ha under tiden som jag är "fången" i detta rum då i16 inte ges några möjligheter att prestera...

Testat att tagit bort ACO skivorna kring högtalarna? Mer reflexer som skapar en "större" och livligare ljudbild.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-20 14:46

Det låter "apa" om jag tar bort dom, har testat komemr inte att hända igen... :P

till stor del beror det på att ena i16 oundvikligen hamnar vid en massa gardiner som jag inte kan ta bort så den andra måste dämpas också för att få balans i ljudbilden :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-10-22 20:42

DVD-ai skrev:Det låter "apa" om jag tar bort dom, har testat komemr inte att hända igen... :P

till stor del beror det på att ena i16 oundvikligen hamnar vid en massa gardiner som jag inte kan ta bort så den andra måste dämpas också för att få balans i ljudbilden :)

Hoppas du får ordning på grejerna DVD-ai
Vet hur kompisen med Y-2 håller på att krångla nu, från att funkat helt perfekt/klockrent ljud på övervåningen till att låta i det närmaste bedrövligt en trappa ner i gillestugan.
Han har slängt ut säkert närmare 10k på det rummet och det blev bara skit :?
Blir att göra om det, men hade ju varit bättre att han kontaktat iö från början i stället för att göra det på chansning........

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2010-10-23 12:07

Han lär få ordning på dom då han byter basmoduler :roll:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-23 12:08

Ragnwald skrev:
steveo1234 skrev:Det som folk kommenterar mest hos mig är högtalarnas storlek och inte de andra sakerna som jag tycker är mer uppseendeväckande.

Spännande, vad har du mer för uppseendeväckande på kallvinden?

Isolering? :)

Bilder finns i medlemspresentationen.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Richard
Inaktiverad

Re: Som piPs fast mer drag, dynamik o allmänt jäklar anama?

Inläggav Richard » 2010-11-27 20:01

sportbilsentusiasten skrev:Har som sagt på hemlån piPs.
Skitbra MEN på tok för tama.

Inte konstigt då du använder (troligen) komprimerande linnförstärkeri samt signalkälla.
Med neutrala grejor låter de absolut inte tamt.
Jag vill inte vara raljerande men du borde göra som Linns förra chefskonstruktör för högtalare, Rod Crawford- testa litet andra förstärkare som låter mera neutralt som referens.
Jag har själv ägt massvis med Linnförstärkare och den gemensamma faktorn ( tycker jag ) är att de alla låter vackert men dynamikfattigt utanför ett komplett linnsystem- om man inte använder högtalare som får hjälp på traven av biwiring och spikfotsfärgningen.

De allra nyaste förstärkarna har jag dock inte hört.
Senast redigerad av Richard 2010-11-28 22:36, redigerad totalt 2 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

torig

Inläggav torig » 2010-11-28 14:55

Richard skrev:

Inte konstigt då du använder (troligen) komprimerande linnförstärkeri samt signalkälla.
Jag vill inte vara raljerande men du borde göra som Linns förra chefskonstruktör för högtalare, Rod Crawford- testa litet andra förstärkare som låter mera neutralt som referens.
Jag har själv ägt massvis med Linnförstärkare och den gemensamma faktorn är att de alla låter vackert men dynamikfattigt utanför ett komplett linnsystem- om man inte använder högtalare som får hjälp på traven av biwiring och spikfotsfärgningen.

Och så föll det inlägget platt till marken :lol:

/mvh

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-11-28 17:07

torig skrev:
Richard skrev:

Jag har själv ägt massvis med Linnförstärkare och den gemensamma faktorn är att de alla låter vackert men dynamikfattigt utanför ett komplett linnsystem- om man inte använder högtalare som får hjälp på traven av biwiring och spikfotsfärgningen.

Och så föll det inlägget platt till marken :lol:

/mvh

Med de nyaste förstärkarna menar jag de som kommit efter försteget 5103 samt slutsteget 5125, dvs de förstärkare som kommit ut efter 2003.

Jag har ägt/haft/provat/lånat nästan alla linnförstärkare pre-2003 och de låter verkligen en aning olika allihopa.

Det beror på att de allesammans färgar på det ena eller andra sättet- det som var legio och amen före 2003 var att alla nya linnförstärkare var kraftigt överlägsna de gamla, som i sin tur var helt överlägsna alla andra konkurrenters förstärkare, oavsett pris.
Är det sant ?

Tyvärr törs inte de flesta anhängare av exotiska hifimärken eller läror ens prova andra märken, än mindre testa blint helt utan förutfattade meningar.

Med detta menar jag att Linnförstärkare efter 2003 kanske är upplevt transparenta- om de nu låter likadant allihopa- vilket jag tvivlar på att de gör, eftersom det skulle sabotera hela affärsiden med uppbyteskarusellen.

Men, låter de numera likadant oavsett pris så är det ju väldigt bra. :)

Linn klimax twin:Se på dessa mätningar i Stereophile, tex: Färgningen verkar ligga i slutstegen med en kanalseparation på endast 47 db, som dessutom varierar med effektuttaget.

http://www.stereophile.com/content/linn ... asurements

I assess channel separation by shorting one channel and looking at its output while I sweep a high-level tone in the other channel. When I examined the Klimax Twin's behavior, I got such anomalous results that I thought I must have miswired the test setup. But after checking what I had done I repeated the measurement and got the same results (fig.9). The balanced input (bottom pair of traces below 7kHz) gives somewhat greater channel separation, but neither pair of inputs is outstanding in this respect. And note the distinct shape of the crosstalk traces in the region where I noted the anomaly in the low-impedance response trace (fig.7).

Signalkällorna däremot mäter i det närmaste perfekt numera och låter troligen därefter också- det torde således vara väldigt svårt/omöjligt att skilja en pioneer 668 från en Linn cd-12, eller Klimax DS vid nivåmatchat blindtest.
Senast redigerad av Richard 2010-11-28 22:29, redigerad totalt 1 gång.

torig

Inläggav torig » 2010-11-28 18:10

Trevligt att du hänvisar till en hifi-tidnings mätning. Dessa tidningar brukar annars inte stå så högt i kurs. :wink:

Dock är det viktigt att notera att till skillnad från ditt "favoritmärke" Denon, så förbättrar Linn sina apparater. Twin heter sedan flera år Twin Chakra och är klart bättre än den som omnämns i den gamla testen du länkat till.

/mvh

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-11-28 22:11

torig skrev:Trevligt att du hänvisar till en hifi-tidnings mätning. Dessa tidningar brukar annars inte stå så högt i kurs. :wink:

Dock är det viktigt att notera att till skillnad från ditt "favoritmärke" Denon, så förbättrar Linn sina apparater. Twin heter sedan flera år Twin Chakra och är klart bättre än den som omnämns i den gamla testen du länkat till.

/mvh

Jag har inget favorit märke, Denonapparaten hade åkt ut för länge sedan om jag hittat något som varit snyggare och bättre låtande, men jag har inte lyckats hitta något som genererar ett entydigt bättre ljud.
Holografic pre 25 med sentec pa 9 låter mycket lika, och denna förstärkarekombo är den som låtit bäst av de förstärkare jag lyssnat till. Detta inbegriper 5103/5125 som låter beslöjat i jämförelse.

Vidare, om det nu är som du skriver så innebär det ju att föregående Linnförstärkare färgade ljudet hörbart, eftersom de nyare "är klart förbättrade".

Då är min fråga: Hur mycket bättre än fullt genomsläpp av musiksignalen kan det egentligen bli ?

Förstärkare kan ju faktiskt testas väldigt noggrant genom tex. F/E-metoden- och här kan tyvärr konstateras att ingen förstärkare från Scotland ( så vitt jag vet ) undgått detektion.

Rätta mig om jag har fel.

torig

Inläggav torig » 2010-11-29 05:51

Bekymmret är att det finns inga apparater med "fullt genomsläpp". Allt går att förbättra och jag tycker att det är en klar fördel med tillverkare som har förmåga och insikt att göra förbättringar på sina apparater, inte försämringar. Varför släppa en apparat som är sämre än den förra?

Det verkar som att du inte har lyssnat på så många olika märken eller apparater eftersom du i inlägg efter inlägg drar upp jämförelser där endast tre, fyra apparater omnämns.

/mvh

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-29 13:36

torig skrev:Bekymmret är att det finns inga apparater med "fullt genomsläpp".

Vad baserar du det på? :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-11-29 15:38

subjektivisten skrev:

Han kanske baserar det på egen lyssning istället för att luta sig mot LTS f/e-lyssningar ;-)

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-11-29 15:46

Richard skrev:

Med neutrala grejor låter de absolut inte tamt..

Richard, inte snacket om "komprimerande linnförstärkeri" igen...

Du borde fråga dig självt VARFÖR du tar upp detta hela tiden.
Du kommenterar en nära 2månader gammal fråga med något som inte är relaterat till ämnet, som du dessutom redan tagit upp i denna tråd tre gånger (och otaliga i andra trådar)

Och som ett brev på posten tar du upp en av dina andra favoriter, testet på Twin. Det har vi läst om nu ett otal gånger med.

Men denna tråden handlar inte om förstärkare och heller inte om LINNs förstärkare utan om alternativ till piP.

För din info, de förstärkare du nämt (5103/5125/Twin (utan chakra) har jag aldrig ägt eller tycker är bra nog.
O det har jag skrivit till dig tidigare - mer än en gång...

Så kan du kanske gå vidare nu så man slipper höra dig dra upp dessa stärkare igen?
Och när du märker att du inte får gehör, kommer du dragande med en klassiker; F/E.

Jaha...och vad har det med ämnet att göra?

För att återå till ämnet har jag ett par besök kvar att göra där besökstiderna inte stämt ännu, samt väntar på hemlån av pi60 från en synnerligen vänlig o generös forummedlem.

Och om det finns någon i göteborgstrakten med ett INOsystem med basmoduler vore jag mycket intresserad av att komma förbi o lyssna!
Eller annan högdynamisk talare.
Minns med glädje en Klipsch model STOOOOOOR som levererade väl :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-29 16:59

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:

Han kanske baserar det på egen lyssning istället för att luta sig mot LTS f/e-lyssningar ;-)

/ B

Säger NADA om den verkligen släpper igenom eller ej. Trodde detta var rätt självklart.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-11-29 21:10

torig skrev:Bekymmret är att det finns inga apparater med "fullt genomsläpp". Allt går att förbättra och jag tycker att det är en klar fördel med tillverkare som har förmåga och insikt att göra förbättringar på sina apparater, inte försämringar. Varför släppa en apparat som är sämre än den förra?

Det verkar som att du inte har lyssnat på så många olika märken eller apparater eftersom du i inlägg efter inlägg drar upp jämförelser där endast tre, fyra apparater omnämns.

/mvh

Jag har lyssnat på en hel massa apparater- troligen säkert minst tio gånger fler än du själv. :wink: Men visst kan jag ha fel här.

Och visst är det sympatiskt att en tillverkare släpper "förbättrade grejor".*

(Håller med dig. Jag tycker det är tråkigt att tex. Denon försämrar sina nyare hemmabioreceivrar med skyddskretsar som gör att de klarar låga impedanser sämre.)

*Men hur mycket bättre än "hörbart transparent "kan det egentligen bli ?** :?

(Blir det bara bättre och bättre i hundratals år ? När tar förbättringen slut ?)

**Det finns ju ett antal sådana ( hörbart transparenta ) förstärkare att tillgå, som F/E -testats med mycket gott resultat.

En del av dem är 20 år gamla....
Senast redigerad av Richard 2010-11-29 21:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2010-11-29 21:18

Richard skrev:
Och visst är det sympatiskt att en tillverkare släpper "förbättrade grejor".*

(Håller med dig. Jag tycker det är tråkigt att tex. Denon försämrar sina nyare hemmabioreceivrar med skyddskretsar som gör att de klarar låga impedanser sämre.)

Vilken tur att Denon har släppt en ny transparent bluerayreceiver:wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-29 21:20

Testa ett par Totem You'll never return to Inoland 8)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-11-29 21:55

meanmachine skrev:Testa ett par Totem You'll never return to Inoland 8)

Det vore intressant. Jag har inte hört totem- men det skulle vara kul. :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-29 22:02

Richard skrev:

Det vore intressant. Jag har inte hört totem- men det skulle vara kul. :wink:

Du är välkommen närhelst. Vi kan köra lite revel med så tappar du hakan helt :D

hifiguru@spray.se

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-29 23:00

MM: Totem har jag lyssnat (lite) på. Vad är det för modell som du har?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-29 23:06

Var det "Dagens Troll" ?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-30 03:44

eriken skrev:MM: Totem har jag lyssnat (lite) på. Vad är det för modell som du har?
ARRO

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Totem / ino

Inläggav agent_cooper79 » 2010-11-30 15:02

Lustigt att du nämner det...

Jag hade länge Totem model one, eler de större Mani2 som mål i högtalarväg men det ändrades den dagen jag hörde ett par piP hemma hos mig. En vän till mig som var den som fick upp mina ögon för totem bytte efter ha hört piP hos mig sina Mani2 till ett par pi60s.

Jag gillar Totem, särskilt deras stativare, men för mig och min kompis är ino ett bättre val.

Vill inte starta något krig med detta uttalande, bara påminna om att alla inte tycker likadant.

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-30 15:48

Ja, piP är underbara små högtalare och jag har ett par på ingång här i veckan... :P
Ett par piPsignatur blir det och antagligen i rå MDF, men jag skulle egentligen vilja ha med någon färdig standars lack/faner på. Men det blir ju 1600kr extra och jag vet inte om jag tycker att det är värt det för att få lite färg på lådorna. Allternativet är att måla själv, men det blir ju mycket smidigare och går snabbare att köpa färdigt för det brukar ju finnas i lager även det... aja, jag får bestämma mig på plats, kolla på dom lådor han kanske har på plats och se om någon faller mig i smaken och så får vi se om jag öppnar upp plånboken.

Ska bli roligt med piPs igen, har ju haft iPs och piP hemma tidigare men har nu i16s, nu blir det alltså några ordentligt stora steg tillbaka igen ner till piPs Men många stora steg upp i lyssningsglädje !

i16s fungerade helt enkelt inte i mitt lilla rum och mitt <2m lyssningsavstond, så dom är tills vidare förpassade till skamvrån tills större boende är aktuellt :wink:
piPs spelar som ena gudar i mitt rum, låter helt löjligt bra ! och går att spela "tillräckligt högt med" om jag möblerar så att jag sitter ca 1-1,5m från dom (på köpet så blir ju 23" skärmen också i paritet med vilket bioduk som helst!!! = mycket trevligt till film :D)

Längtan är nu stor efter att sitta och poppa musik (va länge sedan nu...) och glo på dom blåa-rullar jag "införskaffat" men inte viljat titta på...

Sammanfattningsvis kan man väll säga att piP/piPs är helt underbara och perfekta till just närfälltslyssning i små rum. i ett större rum än 12kvm så blir dom alldeles för litet... lyssningsavstond bör inte vara mer än 2m heller tycker jag, för då blir dom igen "för små".
till datorn (som jag kommer att använda dom) så är dom perfekta, alltså dsom dom från börjar konstruerades för att använda (väll..?!) på nära håll i ett inte speciellt stort rum :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-30 15:58

Du har inte funderat på att fanera lådorna istället?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-30 16:08

DVD-ai skrev:Ja, piP är underbara små högtalare och jag har ett par på ingång här i veckan... :P
Ett par piPsignatur blir det och antagligen i rå MDF, men jag skulle egentligen vilja ha med någon färdig standars lack/faner på. Men det blir ju 1600kr extra och jag vet inte om jag tycker att det är värt det för att få lite färg på lådorna. Allternativet är att måla själv, men det blir ju mycket smidigare och går snabbare att köpa färdigt för det brukar ju finnas i lager även det... aja, jag får bestämma mig på plats, kolla på dom lådor han kanske har på plats och se om någon faller mig i smaken och så får vi se om jag öppnar upp plånboken.

Ska bli roligt med piPs igen, har ju haft iPs och piP hemma tidigare men har nu i16s, nu blir det alltså några ordentligt stora steg tillbaka igen ner till piPs Men många stora steg upp i lyssningsglädje !

i16s fungerade helt enkelt inte i mitt lilla rum och mitt <2m lyssningsavstond, så dom är tills vidare förpassade till skamvrån tills större boende är aktuellt :wink:
piPs spelar som ena gudar i mitt rum, låter helt löjligt bra ! och går att spela "tillräckligt högt med" om jag möblerar så att jag sitter ca 1-1,5m från dom (på köpet så blir ju 23" skärmen också i paritet med vilket bioduk som helst!!! = mycket trevligt till film :D)

Längtan är nu stor efter att sitta och poppa musik (va länge sedan nu...) och glo på dom blåa-rullar jag "införskaffat" men inte viljat titta på...

Sammanfattningsvis kan man väll säga att piP/piPs är helt underbara och perfekta till just närfälltslyssning i små rum. i ett större rum än 12kvm så blir dom alldeles för litet... lyssningsavstond bör inte vara mer än 2m heller tycker jag, för då blir dom igen "för små".
till datorn (som jag kommer att använda dom) så är dom perfekta, alltså dsom dom från börjar konstruerades för att använda (väll..?!) på nära håll i ett inte speciellt stort rum :)

Oj så många byten och sådana probs. :D låter nästan lite Linnlikt Nåja så länge du en nöjder.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-30 16:09

Sådana problem indikerar man har för nära till Öhman. :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino