Callisto skrev:NJM 4560 ser det ut att vara......byt!!!.
Vilka parametrar hos NJM 4560 är det du ogillar?
Vh, iö
Moderator: Redaktörer
Callisto skrev:NJM 4560 ser det ut att vara......byt!!!.
Jag kan dessvärre ej ge dem, men någon annan kanske kan och vill? (IÖ eller Johan?)
IngOehman skrev:Callisto skrev:NJM 4560 ser det ut att vara......byt!!!.
Vh, iö
Jax skrev:Som gammal elektronikkonstruktör själv ställer jag mig frågan varför Pioneer inte använde samma opamp i filtret. Kostnadsmedvetna tillverkare försöker alltid att minska antalet använda typer för att hålla nere tillverkningskostnaden. Och nej, det är inte bara priset för komponenten, det är priset för den plats komponenten tar i monteringsmaskinen vilket ofta är dyrare än komponenten själv.
Detta leder mig att tro att Pioneer haft en tanke bakom valen av opampar i DACen. 4560 sitter som ström/spänningsomvandlare efter digital/analogomvandlarna medan en annan opamp jag har svårt att tyda ut typbeteckningen på sitter i filtret.
I/V-omvandling är en rätt taskig uppgift för en opamp, den får ta emot allt skräp ifrån omvandlaren högt upp i frekvens och skall därtill inte addera nya hörbara toner på grund av intermodulation i högfrekvensområdet. En jättefin jättetransparent jättedyr opamp kan mycket väl falla till föga om den sätts som I/V-omvandlare. Nu är jag inte bevandrad i 4560's egenskaper men Pioneer kan mycket väl ha ansett att den klarar uppgiften bra trots att den inte har det lägsta bruset.
Det är alltså inte självklart att opampbyte förbättrar om man helt okritiskt byter bara för att en opamp anses bättre. Man måste se vad för uppgift den har först. I filtret kan en bättre opamp förmodligen förbättra men frågan är om det är hörbart.
Med reservation för min tolkning av den presenterade bilden av DACen här. Jag tror mig se en 6-kanalig DAC med 3 dubbelomvandlare med strömutgång.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Vad är det för något du menar när du skriver "REF"?
Om vi talar om F/E-lyssning i LTS regi är REf insignalen (F) och det har för det mesta varit en bredbandig källa (rullband och/eller vinyl ofta, i någ fall till och med en live-signal direkt från en mikrofons mikrofonförstärkare), medan E varit det som apparaten putar ut.
Är du säker på att du förstått hur F/E-lyssning fungerar?
Vh, iö
Jadå, jag vet hur f/e-lyssning fungerar. REF är referensen, dvs den befintliga kedjan av apparater i vilken ett testobjekt (DUT) kopplas in. Mitt resonemang tidigare är av teoretisk art, för hur sätter man in en cd-spelare i en befintlig kedja av återgivare? Förtsteg OK, slutsteg likaså. Men ytterändarna av kedjan är värre, dvs vinylspelare, cd-spelare, högtalare osv.
Men utveckla gärna detta vidare, hur f/e-testar man en högtalare?
/ B
Margaux skrev: Vilken metod skall vi använda för att hitta den spelare som spelar mest rätt och inte subjektivt låter bäst. Här har faktiskt F/E en klar fördel som testmetod. Och om då 668 vinner...
Callisto skrev:IngOehman skrev:Callisto skrev:NJM 4560 ser det ut att vara......byt!!!.
Vh, iö
Kan du ge mig dessa parametrar hos 4560;
Unity gain bandwith
Slew rate
Settling time
Ps: angående THD tror jag inte den parametern ger någon hörbar påverkan eftersom den redan är så bra.
Callisto skrev:Jag håller med dig om att man har mest att vinna på att byta op-amp i filtret.
Du som är bevandrad elektronikkonstruktör kan du se ifall 4560:n ingår i den "negativa feedback loopen" till DACen?
Om den gör det så har man en del att vinna även här.
Om du anser att diffusare ljudbild och sämre separation är korrekt så har du givetvis rätt.
Jag tror nog 99.9 % av alla audiofiler på Tellus har en annan uppfattning om hur korrekt återgivning skall vara .
Morello skrev:Callisto skrev:IngOehman skrev:Callisto skrev:NJM 4560 ser det ut att vara......byt!!!.
Vh, iö
Kan du ge mig dessa parametrar hos 4560;
Unity gain bandwith
Slew rate
Settling time
Ps: angående THD tror jag inte den parametern ger någon hörbar påverkan eftersom den redan är så bra.
1. 10 MHz
2. 4V/us
3. vet ej.
Spelaren testades helt öppet med Arcam cd33 som referens, resten bestod av Arcam AVR300, Audiovector mi3 Avantgarde, valhalla signalkabel och SPM högtalarkabel.
Eftersom jag saknade mätutrustning så fick nivåerna ställas in på ett subjektivt sätt (inte helt bra alltså). Arcamen spelade subjektivt starkare så jag höjde ett par snäpp när det byttes till 668:an.
Hotspur skrev:Jag kan dessvärre ej ge dem, men någon annan kanske kan och vill? (IÖ eller Johan?)
Ja snälla, kan vi inte få fler ödmjuka visdomsord av LEDARNA?
Hifirocker skrev:tänk dock på att detta test inte säger hur de enskilda apparaterna låter, utan endast något om kombinationen av totalen.
Rydberg skrev:Vissa saker tycker jag Arcamen gjorde avgjort bättre än Pioneer:en, dock tror ja att kanske toppen på arcamen skulle visa sig lite annorlund (detekterad) i ett f/e test. Sen var det i en anläggning som sagt och då lyssnar man ju inte bara på apparaten utan på hela anläggningen. Hur som helst, skulle jag fått välja ett ljud ( iden anläggningen) så skulle jag valt Arcamljudet som hade bättre ordning i ljudfältet och ett subjektivt renare ljud, dock var 668:an förvånansvärt bra ändå, jag skulle mycket väl kunna levt med en sådan också.
Rydberg skrev:Precis, det gjorde jag inte, försökte ställa dem till samma nivå. Sen så lät jag även den ena spelaren spela hörbart högre än den andra (668 högre och Cd33 högre), tyckte de intryck jag fick när jag körde på subjektivt samma nivå var kvar.Martin skrev:Inget krav eller så bara en fråga, ska inte resonera vidare på ditt svar. Du lyssnade inte nivåmatchat, Rydberg?
Callisto skrev:Morello, det går alltid att sätta dit en AD825, inte rakt av men med en lite "specialare" går det
hifirocker skrev:R:
![]()
![]()
![]()
PS. testa 668 hemma också, nivåmatchat med multimeter, med piP kanske det avslöjas mer?![]()
hifirocker skrev:PS. testa 668 hemma också, nivåmatchat med multimeter, med piP kanske det avslöjas mer?![]()
Hotspur skrev:hifirocker skrev:PS. testa 668 hemma också, nivåmatchat med multimeter, med piP kanske det avslöjas mer?![]()
Lysande idé! Håll på tills du slutligen ser LJUSET, Rydberg...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster