Komorok skrev:Då traskar jag ned till dig imorgon med den inre referensen under armen
och några skivor i handen.
Ska jag ta med ett par öl kanske?
Referens-öl!
Klunk, klunk klunk...
Inre referens-öl!
Vh, iö
Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Då traskar jag ned till dig imorgon med den inre referensen under armen
IngOehman skrev:Komorok skrev:Då traskar jag ned till dig imorgon med den inre referensen under armen
Referens-öl!
Klunk, klunk klunk...
Inre referens-öl!
Vh, iö
Det här var intressant, tror inte jag riktigt fattar detta. Jag har inte sett några offaxis-mätkurvor på Ino F38 men med tanke på hur litet elementet är så borde det väl sprida rätt brett vid delningsfrekvensen? Om man höjer delningsfrekvensen blir inte ett eventuellt sådant problem värre?IngOehman skrev:Om jag vore du, så skulle jag flytta upp båda de övre delningarna en bra
bit, och den övre av dem, skulle jag dessutom göra mycket flackare. Om
inte annat för att ha något alternativ att lyssna på.
Skälen är (minst) två:
1. Effekttålighet.
2. Spridning.
Den senare synpunkten kan kanske verka besynnerlig, men möjligen förstås
den bättre om jag börjar med att klargöra att det (som jag ser det) ju inte
finns något självklart i att det skulle vara mera rätt att kombinera orden "bra"
och "mycket", än att kombinera "bra" med "lite", när man pratar om spridning
alltså.
<snip>
Och skulle JAG vara rädd för en sak, mer än något annat, så är det att över
2000 Hz få en plötsligt och dramatiskt tilltagande spridning.
IngOehman skrev:"Låta interferenserna göra verkan" (låta högtalarnas direktljud få mindre kon-
kurrens) helt enkelt - istället för att se dem som ett tänkbart problem och sen
försöka minimera dem.![]()
Jag är av samma uppfattning. Jag förstår däremot inte varför den är för bred över 2kHz då mellanregistret troligen sprider lika brett under 2kHz. Är inte det önskvärt (men svårt med större mellanregisterelement än det lilla som chriss använder)?Martin skrev:Jag fattar det som att Ingvar menar att när du delar diskanten så lågt så får du för bred spridning ner till 2kHz.
petersteindl skrev:Heja crisss
Den svåraste nöten att knäcka är att passa ihop diskanten med de övriga. Med två element per register av de övriga där de är satta i MTM så får du en smalare vertikal spridning som diskanten inte har. Jag provade ett sådant bygge på 90-talet med 2 basar + 2 undre mellanregister + 2 mellanregister + 1 diskant i mitten. Jag fick det inte att fungera. Det blev för tunt i undre mellanregistret och för vasst i diskanten. Sedan provade jag med 4 st undre mellanregister och det blev något bättre runt 200-300 Hz eftersom golvreflexen blev mindre, men delningen mot diskanten var svår och jag lade ner projektet. Jag skulle i ditt ställe dessutom försöka prova en banddiskant och lägga delningen lite högre än vad du har nu. Då bör spridningen bli något mer homogen i de olika registren. Mellanregistrena adderar ju med +6 dB on axis och i planet horisontellt och vertikalt on axis, men så sker inte vertikalt off axis då mellanregisterelementen har ett större avstånd ifrån varandra.
Jag tror att Ingvars förslag är värt att pröva. Jag håller tummarna att du lyckas, men det är inte så lätt som man kan tro från början.
MvH
Peter
Martin skrev:Det gick inte att göra en aktiv korrigering av 100-300Hz?
celef skrev:riktigt fint med plåten, har den någon speciell funktion oxå?
Crumboo skrev:Skulle vara intressant att höra vad konstruktören tycker också. Blev resultatet som du väntat dig - stämmer det med din vision om hur det skulle låta?
Enormt imponerande bygge, grattis!
Och tack för att du delade med dig så generöst av dina tankar under tillblivelsen!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 215 gäster