MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-10-21 15:31

bomellberg skrev:Om frakt krävs inom Sverige så får naturligtvis mottagaren stå för detta. Det får man ha i åtanke om man hänger på gruppköpet.

Jag är på under dessa premisser. 1 st RevB tack!

Jo, självklart får man det. Jag vill också ha en RevB isf. Kanske värt att vänta en dag eller tre och se om fler hänger på?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-21 15:40

pgmj skrev:
bomellberg skrev:Om frakt krävs inom Sverige så får naturligtvis mottagaren stå för detta. Det får man ha i åtanke om man hänger på gruppköpet.

Jag är på under dessa premisser. 1 st RevB tack!

Jo, självklart får man det. Jag vill också ha en RevB isf. Kanske värt att vänta en dag eller tre och se om fler hänger på?

Vi ger det helgen och försöker sammanställa situationen på måndag. Jag kan ta på mig att sköta affären förutsatt att de som är intresserade sätter in pengar på mitt konto i samband med betalning/överföring till miniDSP. Jag har inte varit ansvarig för gruppköp tidigare och känner därmed in till praxis i sammanhanget, men vi gör väl på enklaste sätt förutsatt att det är ok för alla?!

Vill ni komma i kontakt med mig personligen är det bara att skicka ett PM så kan vi höras per telefon, jag har inget att dölja... 8)

Passar dessutom på att bryta loss tråden till en ny tråd under Köpråd;
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1063239#1063239

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2010-10-21 23:00

Vad spännande, det här ska man nog ta vara på.

Blir dock himla velig och ambivalent när jag tittar bland de olika plug-insen, jag kommer ev. att använda en till att dela mellan basmoduler och toppsystem, samt även lite PEQ.

Sen vore det såklart kul att kunna testa fram delningsfrekvenser på framtida högtalarprojekt med den.

Vad är t.ex. skillnaden mellan "4Way Advanced" och "4Way PEQ plug-in"?
Båda har ju delningsfilter och PEQ på alla utgångar :roll:
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-10-22 09:09

Om du ska använda MiniDSPn för att dela till basar så är det Stereo 2 way som gäller. Om du vill testa delningsfrekvenser på tvåvägare så funkar den pluginen också. För flervägigare så behöver du 4way. Jag skulle rekommendera att du tar Advanced-versionen oavsett vilken plugin du väljer, den har mer funktionalitet. Om du inte behöver de extra funktionerna just nu så spelar det ingen roll, du betalar ju inget extra för dem. Det enda undantaget skulle väl vara om du absolut vill ha grafisk eq, men jag kan inte fataa varför du skulle vilja har det hellre än en PEQ :roll:
Senast redigerad av Rundberg 2010-10-22 10:55, redigerad totalt 1 gång.
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-22 09:29

Fostex skrev:Vad spännande, det här ska man nog ta vara på.

The more the merrier, intressenter av gruppköp meddelar alltså sitt intresse i systertråden om gruppköp;

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1063239#1063239

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-22 09:37

Rundberg skrev:Om du använda MiniDSPn för att dela till basar så är det Stereo 2 way som gäller.

Är det denna variant som förespråkas även om man "bara" ska labba med .1 utgången och koppla miniDSPn i serie mellan receiver och subamp (det vill säga använda receiverns delningsfilter)?

Rundberg skrev: Jag skulle rekommendera att du tar Advanced-versionen oavsett vilken plugin du väljer, den her mer funktionalitet.

Vad exakt skiljer i Advanced? Stereo crossover finns ju inte i detta utförande...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-22 10:31

Har jag fattat det rätt att den tar en analog stereosignal in?

Så med centerkanals-mjukvaran så kan den fixa att göra mig en "rear center" ifrån två surroundkanaler?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-10-22 10:34

Rundberg skrev:Om du använda MiniDSPn för att dela till basar så är det Stereo 2 way som gäller. Om du vill testa delningsfrekvenser på tvåvägare så funkar den pluginen också. Fär flervägigare så behöver du 4way. Jag skulle rekommendera att du tar Advanced-versionen oavsett vilken plugin du väljer, den her mer funktionalitet. Om du inte behöver de extra funktionerna just nu så spelar det ingen roll, du betalar ju inget extra för dem. Det enda undantaget skulle väl vara om du absolut vill ha grafisk eq, men jag kan inte fata varför du skulle vilja har det hellre än en PEQ :roll:

Jag köpte 2way PEQ 21 plug-in för att dela topp/bas och samtidigt använda PEQ. Men det kanske är den du menar?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-22 11:00

Nattlorden skrev:Har jag fattat det rätt att den tar en analog stereosignal in?

Ja.

Nattlorden skrev:Så med centerkanals-mjukvaran så kan den fixa att göra mig en "rear center" ifrån två surroundkanaler?

No clue. Dra iväg en fråga till miniDSP så har du svar inom en timme förutsatt att de är vakna.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-10-22 11:02

Glebster: Du ska alltså använda DSPn som ren EQ? Då tror jag det inte det spelar så jättestor roll om du väljer 2 eller 4 way, du kommer inte använda delningsfunktionen i alla fall.

Advanced har möjligheten att definiera biquad-filter utöver de enklare PEQ-inställningarna. Stereo 2 way advanced finns visst, överst på sidan :wink:
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-22 11:07

Hur fungerar mjukvaran? Tankas det ned på något sätt från en dator, eller är det något instickskort eller vad?

Om det görs med dator - denna behöver väl inte vara permanent kopplad eller kopplas upp varje gång miniDSP:n varit strömlös?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-10-22 11:08

pgmj skrev:
Rundberg skrev:Om du använda MiniDSPn för att dela till basar så är det Stereo 2 way som gäller. Om du vill testa delningsfrekvenser på tvåvägare så funkar den pluginen också. Fär flervägigare så behöver du 4way. Jag skulle rekommendera att du tar Advanced-versionen oavsett vilken plugin du väljer, den her mer funktionalitet. Om du inte behöver de extra funktionerna just nu så spelar det ingen roll, du betalar ju inget extra för dem. Det enda undantaget skulle väl vara om du absolut vill ha grafisk eq, men jag kan inte fata varför du skulle vilja har det hellre än en PEQ :roll:

Jag köpte 2way PEQ 21 plug-in för att dela topp/bas och samtidigt använda PEQ. Men det kanske är den du menar?
2way PEQ 2.1 finns inte som advanced. Därför så skulle jag rekommendera den vanliga Stereo 2way advanced. 2.1 versionen ger möjligheten att monokoppla subsignalen, men saknar biquad funktionerna. Monokoppla subbarna kan man göra analogt om man nu vill göra det.
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-10-22 11:10

Nattlorden skrev:Hur fungerar mjukvaran? Tankas det ned på något sätt från en dator, eller är det något instickskort eller vad?

Om det görs med dator - denna behöver väl inte vara permanent kopplad eller kopplas upp varje gång miniDSP:n varit strömlös?
Pluginen är ett program du kör på din dator. När du gjort inställningarna så programmeras DSPn som sen inte behöver vara ansluten annat än om du vill ändra inställningarna.
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-22 11:11

Rundberg skrev:
Nattlorden skrev:Hur fungerar mjukvaran? Tankas det ned på något sätt från en dator, eller är det något instickskort eller vad?

Pluginen är ett program du kör på din dator. När du gjort inställningarna så programmeras DSPn som sen inte behöver vara ansluten annat än om du vill ändra inställningarna.

USB?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-10-22 11:14

Nattlorden skrev:
Rundberg skrev:

USB?
Jepp! Du får till och med med en när du köper DSPn, min är blå och fin!
Tone Distribution

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-10-22 11:14

Nattlorden skrev:
Rundberg skrev:

USB?

Det är nog bättre att surfa runt här lite:

http://www.minidsp.com/
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-22 11:16

Rundberg skrev:Glebster: Du ska alltså använda DSPn som ren EQ? Då tror jag det inte det spelar så jättestor roll om du väljer 2 eller 4 way, du kommer inte använda delningsfunktionen i alla fall.

Advanced har möjligheten att definiera biquad-filter utöver de enklare PEQ-inställningarna. Stereo 2 way advanced finns visst, överst på sidan :wink:

Tack för respons men jag är inte så säker på att jag blev klokare. Det jag är ute efter är:

1. En mjukvara som i dagsläget kan ta hand om .1-informationen och skicka den vidare till mitt sub-slutsteg PEQad och klar.

2. Den dag jag skaffar ett slutsteg även till mina frontar ska kunna ta emot pre-outsignalen (från main) och dela upp den mellan mitt main-slutsteg och sub-slutsteg samt PEQa.

Vilken mjukvara ska jag då välja?

Filip

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-10-22 11:43

Glebster skrev:
Rundberg skrev:Glebster: Du ska alltså använda DSPn som ren EQ? Då tror jag det inte det spelar så jättestor roll om du väljer 2 eller 4 way, du kommer inte använda delningsfunktionen i alla fall.

Tack för respons men jag är inte så säker på att jag blev klokare. Det jag är ute efter är:

1. En mjukvara som i dagsläget kan ta hand om .1-informationen och skicka den vidare till mitt sub-slutsteg PEQad och klar.

2. Den dag jag skaffar ett slutsteg även till mina frontar ska kunna ta emot pre-outsignalen (från main) och dela upp den mellan mitt main-slutsteg och sub-slutsteg samt PEQa.

Filip

För 1 är det hugget som skitet, du använder bara PEQ funktionen i alla fall. För 2 är det Stereo 2way advanced som gäller. Du har 2 basar, eller hur?
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-22 12:01

Rundberg skrev:För 1 är det hugget som skitet, du använder bara PEQ funktionen i alla fall. För 2 är det Stereo 2way advanced som gäller. Du har 2 basar, eller hur?

Jepp, två basar som idag är kopplade i serie (mono) men som kommer att kopplas om till stereo så fort jag slutar att använda .1-kanalen som matning.

Det finns inget plug-in som heter Stereo 2way advanced. Det som finns att välja på är:

- 2 Way advanced

och

- Stereo crossover peq plug in

Vilket menar du?

http://www.minidsp.com/onlinestore/category/13/audio-plug-ins
Senast redigerad av Glebster 2010-10-22 12:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-10-22 12:01

Rundberg skrev:
Glebster skrev:

Filip

För 1 är det hugget som skitet, du använder bara PEQ funktionen i alla fall. För 2 är det Stereo 2way advanced som gäller. Du har 2 basar, eller hur?

Jag använder en rev:A med 2way PEQ 2.1 som delningsfilter & PEQ till två basar som körs i stereo. Kan inte säga att jag saknar någonting, men om så vore så är det bara att spendera den enorma summan av $10 för att testa ett av de andra programen :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-22 12:05

Ton skrev:Jag använder en rev:A med 2way PEQ 2.1 som delningsfilter & PEQ till två basar som körs i stereo. Kan inte säga att jag saknar någonting, men om så vore så är det bara att spendera den enorma summan av $10 för att testa ett av de andra programen :)

Självklart är det inga enorma kostnader men det vore såklart bra om det blev "rätt från början".

Använder du bara delningsfiltret till basarna eller har du dina frontar kopplade till DSPn också?

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-10-22 12:19

Glebster skrev:Använder du bara delningsfiltret till basarna eller har du dina frontar kopplade till DSPn också?

Toppar såväl som basar går genom DSP´n. 2way PEQ 2.1 är överskådligt & ändå uppfyller det allt jag vill att det skall göra.

Jag kör som HÄR med skillnaden att jag spelar mina basar i stereo istället

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-10-22 14:15

Glebster skrev:
Rundberg skrev:För 1 är det hugget som skitet, du använder bara PEQ funktionen i alla fall. För 2 är det Stereo 2way advanced som gäller. Du har 2 basar, eller hur?

Jepp, två basar som idag är kopplade i serie (mono) men som kommer att kopplas om till stereo så fort jag slutar att använda .1-kanalen som matning.

Det finns inget plug-in som heter Stereo 2way advanced. Det som finns att välja på är:

- 2 Way advanced

och

- Stereo crossover peq plug in

Vilket menar du?

http://www.minidsp.com/onlinestore/category/13/audio-plug-ins

Lattjo, det verkar vara en del begreppsförvirring hos MiniDSP på vad de kallar sin olika plugins. På den här sidan kallar de det "Stereo 2way Advanced", men klickar man på länken till databladet så står det överst i dokumentet "2way Xover Advanced". I databladet så framgår också att pluginet är identiskt med 2way PEQ men med extra biquad funktionalitet. Extra funktionalitet till samma pris alltså. Det är det de kallar "2 Way advanced" i sin webshop.

Det som är bra med biquad funktionerna är att man kan göra LT-applikationer med hjälp av holländarnas berömda excelblad som nämndes tidigare i tråden. Det är betydligt svårare med PEQ-versionen särskilt med tanke på att man inte kan sätta brytfrekvenser under 20
Hz.

Hoppas att det här i alla fall hjälpte att reda ut begreppen en gnutta.
Tone Distribution

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-10-22 14:21

Men du Rundberg, om man som jag kör sub i mono, kan jag verkligen använda "Advanced" pluginen då? Det står en extra "feature" i databladet för 2 way crossover PEQ 2.1:

"Stereo/Mono Sub Mono SUB out: Mixing LPF section of each 2 way Xover
Stereo SUB out: Outputs are not mixed"

Denna står inte nämnd i Advanced-pluginen.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-10-22 14:32

bomellberg skrev:Men du Rundberg, om man som jag kör sub i mono, kan jag verkligen använda "Advanced" pluginen då? Det står en extra "feature" i databladet för 2 way crossover PEQ 2.1:

Du kan alltid koppla ihop output 2 och 4 analogt efter DSPn. Det är, som jag nämnde tidigare, den enda extra funktion som 2.1 pluginen erbjuder istället för biquadfilter.

Men har inte du 2 subbar?
Tone Distribution

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-10-22 14:35

Rundberg skrev:
bomellberg skrev:Men du Rundberg, om man som jag kör sub i mono, kan jag verkligen använda "Advanced" pluginen då? Det står en extra "feature" i databladet för 2 way crossover PEQ 2.1:

Du kan alltid koppla ihop output 2 och 4 analogt efter DSPn. Det är, som jag nämnde tidigare, den enda extra funktion som 2.1 pluginen erbjuder istället för biquadfilter.

Men har inte du 2 subbar?

Aha, blanda dem med en Y-kabel alltså? Går det?

Nja, jag tänkte köra denna pryttel mot Mupps + min TH-bas. Ska definitivt bygga en bas till, men det dröjer nog lite.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-22 16:18

bomellberg skrev:Aha, blanda dem med en Y-kabel alltså? Går det?

Med hjälp av ett par små motstånd, så går det bra.
Finns en bild på hur man kopplar i en äldre tråd. Paa !
Edit: en länk va det visst.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-10-25 10:28

Lilltrolls mycket intressanta diskussion kring en Open source-DSP är flyttad hit.
Tone Distribution

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-10-25 10:45

Rundberg skrev:Lilltrolls mycket intressanta diskussion kring en Open source-DSP är flyttad hit.

Mycket bra! Jag är väldigt intresserad av den, men det hindrar inte att jag leker med en Mini-DSP ett par år innan XMOS är produktifierad ordentligt.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-10-26 14:28

Jag upptäckte just att miniDSP är användare på diyAudio, där de har öppnat en tråd för att svara på alla tekniska frågor.

http://www.diyaudio.com/forums/minidsp/ ... tions.html

Jag ska beta igenom den ikväll och föreslår att den som är intresserad av gruppköpet gör sammanlunda! Om vi har frågor efter detta kan vi lägga dem på diyAudio.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum