Eller också är det så att
alla förstod precis det du påstod!
Nämligen att 99,9% av Tellus audiofiler har en annan uppfattning än att en "diffusare ljudbild" och en "sämre separation" kan vara en korrekt återgivning.
Kanska är det bara att de inte håller med dig?
Frågan man måste ställa sig är ju "diffusare än vad då"?
Och "sämre separation än vad då"?
Det är nog så enkelt att de flesta inser att man kan ställa 500 apparater bredvid varandra och de kommer allihopa att kunna graderas i diciplinerna ljudbild och separation, men att den "korrekta återgivningen" kännetecknas av att göra något perfekt, inte att göra det "så mycket som möjligt". Endast en apparat av de 500 kommer att vara bäst på att erbjuda "mycket separation", men det betyder inte att de är den som återger den inspelade separationen bäst.
Utgår man ifrån en apparat, nästan vilken som helst, finns det alltid en annan apparat som är diffusare, som är ljusare, eller en som ger bredare ljudbild, eller en som skapar ett större djup, eller en som har maffigare basåtergivning...
Men om
återgivning är frågan handlar det inte om att vara "värst", utan om vilken som återger alla klanger, alla dynamiska, rytmiska, rumsliga, harmoniska nyanser och chatteringar, PRECIS som de var avsedda att vara.
Återgivning är ingen "kvantitativ" tävling i ljudtryck eller skärpa. Ej heller i separation eller närhet, eller djup eller höjd eller mjukhet eller något annat.
Det handlar om
ursprungstrohet.
För att få en uppfattning om vilken som bemästrar vad, kan man inte bara jämföra med en annan apparat, vars förmåga man inte heller känner till. Självklart kommer vissa apparater att låta mer si, och andra att låta mera så, men vilken låter som fonogrammet?
Vill man veta vilken apparat som erbjuder den mest korrekta återgivningen är det inte en "alternativ apparat" med skall jämföra med, utan verkligheten. I brist på sådana uppställningars möjlighet att åstadkommas, undersöker man bäst en apparat i taget, med hjälp av F/E-lyssning. Om man orkar.
Det är rätt jobbigt att F/R-lyssna helt klart.
Hursomhelst. Jag känner mig nöjd med svaren jag fått i denna tråd. Folk var lika vettiga som jag vågade hoppas.
Trevlig fredagskväll Callisto och alla andra!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).