Försänka...men hur?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ratata

Försänka...men hur?

Inläggav ratata » 2010-10-24 13:35

Jag letade efter en annan tråd som handlade om ungefär samma typ av försänkning jag vill göra, men jag hittade den inte. Därför ställer jag också frågan; går det göra en försänkning enligt bilden nedan? Den översta försänkningen innebär inga problem, ty den har runda kanter. De två under borde däremot, i min värld i alla fall, föra med sig problem? Går de överhuvudtaget att genomföra? Det är ju skarpa hörn. Eller är det så att jag tagit mig vatten över huvudet?

Bild
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2010-10-24 13:50

Jag tänker mig att man fräser ut allt med handöverfräs först, och sedan får knacka ut "hörnen" med stämjärn eller annat liknande redskap.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

jansch

Inläggav jansch » 2010-10-24 14:15

Det kan väl inte vara något problem om du kör det sista med en 6mm pinnfräs ........och får en radie på 3mm. I praktiken är det knappt 1mm som inte fräses bort i dina hörn (som är mindre än 45grader)

Estetiskt ser det ofta bäst ut oxå

Det svåra då är att få exakt rätt djup när man byter frässtål då man gärna inte vill fräsa resten med ett så smalt frässtål (svårt att få till jämn yta)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-24 14:28

Om man bygger baffeln av två skikt och vattenskär den yttre delen där försänkningarna sitter, så kan man få skarpa hörn och allting.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-24 14:30

paa skrev:Om man bygger baffeln av två skikt och vattenskär den yttre delen där försänkningarna sitter, så kan man få skarpa hörn och allting.

javisst, man kan ju oxå beställa hela lådan från snickaren så fixar han hela biffen inklusive hemtransport
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-24 14:42

celef skrev:
paa skrev:Om man bygger baffeln av två skikt och vattenskär den yttre delen där försänkningarna sitter, så kan man få skarpa hörn och allting.

javisst, man kan ju oxå beställa hela lådan från snickaren så fixar han hela biffen inklusive hemtransport

Hur kommer han göra de skarpa innerrhörnen i försänkningen då, gissar du?

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-10-24 16:09

jansch skrev:...det kan väl inte vara något problem om du kör det sista med en 6mm pinnfräs...

Jo, om man inte vet att det finns så små frässtål till handöverfräs så går det ju inte. Efter en enkel koll på nätet är nu undertecknad emellertid i vetskap om så små frässtål. :D

Jag hittade ända ned till 3 mm stål med 8 mm skaft. Jag hade inte en susning om att det fanns så tunna fräs förut. Men det gäller nog att gå väldigt varsamt fram.

Case closed! 8)

(baffeln kommer vara 20 mm i något mörkare ädelträ, så dela den går inte)
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-24 17:52

paa skrev:
celef skrev:

Hur kommer han göra de skarpa innerrhörnen i försänkningen då, gissar du?

kanske har han en cnc-fräs?
Bikinitider

jansch

Inläggav jansch » 2010-10-24 18:08

Va bra!
Lycka till med jobbet! Återkom gärna o visa resultatet.

Återgå till DIY-forum